Institutt
Leksjon 26 Lærermateriell: Etter at din tro er prøvd


“Leksjon 26 Lærermateriell: Etter at din tro er prøvd”, Mormons boks læresetninger – Lærermateriell (2021)

“Leksjon 26 Lærermateriell”, Mormons boks læresetninger – Lærermateriell

Leksjon 26 Lærermateriell

Etter at din tro er prøvd

Mormons bok forteller om mange eksempler på personer som handlet med tro på Jesus Kristus i tider med prøvelser og som mottok vitnesbyrd som bekreftet deres tro. Denne leksjonen vil gi elevene anledning til å forklare hvorfor det å utøve tro på Jesus Kristus kommer forut for å motta et åndelig vitnesbyrd og finne ut hvordan de kan handle med større tro på ham når de opplever prøvelser. Elevene skal også overveie hvilke trosinspirerte handlinger de kan gjøre for å få eller styrke sitt vitnesbyrd om Mormons bok.

Undervisningsforslag

Vi kan forbedre vår undervisning og læring

Del sanne historier og beretninger. For å øke elevenes interesse for å lære, vurder å fortelle sanne historier eller beretninger fra profetenes liv, Kirkens historie, generalkonferansetaler, Kirkens tidsskrifter eller ditt eget liv eller oppfordre elevene til å fortelle om sine erfaringer. Slike historier kan illustrere prinsipper i evangeliet og hjelpe elevene å føle deres sannhet og betydning.

Moroni underviser om betydningen av å handle i tro.

Vis følgende beretning av eldste D. Todd Christofferson (du kan gjerne nevne at elevene kan lese om denne erfaringen i del 1 av forberedelsesmateriellet):

Bilde
Eldste D. Todd Christofferson

En tid før jeg ble kalt som generalautoritet, sto jeg overfor en personlig økonomisk utfordring som vedvarte i flere år. Til tider truet dette problemet min families og mitt velbefinnende, og jeg trodde kanskje vi sto overfor økonomisk ruin. Jeg ba om at en eller annen mirakuløs inngripen måtte utfri oss. Selv om jeg ba om dette mange ganger i stor oppriktighet og med et brennende ønske, var svaret alltid “Nei”. (“Look to God Each Day”, New Era, apr. 2015, 3–4)

  • På hvilke måter kan en erfaring som denne utfordre noens tro på Jesus Kristus?

  • Hva er noen andre eksempler fra det virkelig liv om hvordan personers tro kan bli prøvd eller testet?

Be elevene gjennomgå Moronis læresetninger som omhandler tro i Ether 12:3–7, 12, 18, og still deretter følgende spørsmål:

  • Hva kan vi lære av Ether og Moroni om å utøve tro? (Blant andre sannheter, kan elevene identifisere noe sånt som dette: Vi mottar ingen åndelige vitnesbyrd før vår tro er prøvd.)

  • Hvorfor tror du det forventes at vi skal handle i tro før vi mottar et åndelig vitnesbyrd fra Gud?

  • På hvilke måter blir vi velsignet når vi holder oss trofast mot Jesus Kristus under våre prøvelser? (Du kan gjerne gjennomgå uttalelsen av eldste Christofferson fra del 1 av forberedelsesmateriellet.)

Be elevene tenke på eksempler på personer i Mormons bok som handlet med tro på Jesus Kristus når de møtte prøvelser eller motstand. Om nødvendig, gi elevene noen minutter til å studere beretningene om de personene de tenkte på. (Elever som fullførte studieaktiviteten i del 2 av forberedelsesmateriellet kan repetere det de allerede har studert.)

Når elevene har fått tilstrekkelig tid, del klassen i små grupper for å drøfte følgende spørsmål (minn elevene på at de besvarte lignende spørsmål i del 2 av forberedelsesmateriellet):

  1. Hvordan utøvet personen eller folket tro på Jesus Kristus? Hvilke velsignelser og guddommelig kraft sørget Herren for etter at de hadde utøvet tro på ham? (Det kan være nyttig å påpeke at noen velsignelser kanskje ikke kommer før i det neste liv.)

  2. Hvilket prinsipp eller fremgangsmåter kan du lære av denne beretningen? Hvordan kan du anvende dem i ditt liv?

Du kan også oppfordre elevene til å grunne på prinsippene de drøftet og skrive ned sine personlige tanker og inntrykk om dem.

Moroni innbyr leserne til å søke et vitnesbyrd om Mormons bok.

Vis følgende situasjonsbeskrivelse:

Forestill deg at du nettopp har gitt en nær venn et eksemplar av Mormons bok og vitnet om at den er sann. Som svar sier vedkommende: “Takk for at du delte dette med meg. Jeg har hørt mange forskjellige oppfatninger om Mormons bok. Noen har til og med advart meg om å lese den, fordi den er fylt med løgner.”

  • Hvordan kan du respondere på vedkommendes betenkeligheter om Mormons bok?

  • Hvordan kan du anvende læresetningene i Ether 12:6 i denne situasjonen?

Be en elev lese Moroni 10:3-5 høyt. Be klassen følge med, og se etter hvordan vi kan få et vitnesbyrd om Mormons bok.

  • Hva burde vi gjøre hvis vi ønsker å få et vitnesbyrd om Mormons bok? (Elevene kan identifisere følgende eller et lignende prinsipp: For å få et vitnesbyrd om Mormons bok, skulle vi huske og grunne på Herrens barmhjertighet når vi leser boken, og så spørre Gud med oppriktighet, ærlig hensikt og tro på Jesus Kristus om den er sann.)

  • Hvordan er det å godta Moronis innbydelse et eksempel på hva vi har lært om å handle i tro? (Det kan være nyttig for elevene å gjennomgå uttalelsen av eldste Gene R. Cook i del 3 av forberedelsesmateriellet.)

Minn elevene på at i del 3 av forberedelsesmateriellet ble de bedt om å reflektere over og skrive ned sine erfaringer med å få et åndelig vitnesbyrd om at Mormons bok er sann. Be noen elever dele hva de har erfart og lært når de har søkt og mottatt et åndelig vitnesbyrd om Mormons bok.

Vurder å dele følgende uttalelse om Moronis løfte av president Henry B. Eyring i Det første presidentskap:

Bilde
President Henry B. Eyring

Jeg håper at dere alle har satt dette løftet på prøve, eller at dere vil gjøre det snart. Svaret kommer kanskje ikke som en enkeltstående og sterk åndelig opplevelse. For meg kom det fredsommelig til å begynne med. Men det har kommet stadig sterkere for hver gang jeg har lest og bedt angående Mormons bok.

Jeg er ikke avhengig av hva som har skjedd tidligere. For å beholde mitt levende vitnesbyrd om Mormons bok, mottar jeg ofte Moronis løfte. Jeg tar ikke den velsignelse som et vitnesbyrd er, for gitt som en evigvarende rettighet. (“Et levende vitnesbyrd”, Ensign eller Liahona, mai 2011, 127)

  • Hva gjør du, eller hva kunne du gjøre for å styrke ditt vitnesbyrd om Mormons bok?

Til neste gang

Be elevene overveie hvordan livet deres ville ha vært dersom de ikke hadde noe tro, håp eller kjærlighet. Når de forbereder seg til neste leksjon, be dem om å grunne på hva de kan gjøre for mer fullstendig å innarbeide disse Kristus-lignende egenskapene i sitt liv.