Institutt
Leksjon 23 Klassens forberedelsesmateriell: Lydighet mot Guds bud


“Leksjon 23 Klassens forberedelsesmateriell: Lydighet mot Guds bud”, Mormons boks læresetninger – Lærermateriell (2021)

“Leksjon 23 Klassens forberedelsesmateriell”, Mormons boks læresetninger – Lærermateriell

Leksjon 23 Klassens forberedelsesmateriell

Bilde
unge voksne som går og snakker sammen

Lydighet mot Guds bud

I denne enheten vil du få anledning til å overveie hvordan du kan øke din tillit til Gud. Et viktig element i å stole på Gud er å lære å være villig til å adlyde hans bud. Hvilken vekt legger du på å følge Guds bud? Er det et bud du syns er spesielt utfordrende å holde? Når du studerer Mormons bok som forberedelse til leksjonen, kan du grunne på hensikten med Guds bud og velsignelsene du kan motta når du prøver å følge Frelserens eksempel på lydighet.

Del 1

Hva kan Jesus Kristus lære meg om lydighet?

Av Det nye testamente lærer vi at Jesus Kristus gikk til døperen Johannes for å bli døpt slik at de kunne “fullføre all rettferdighet” (Matteus 3:13–17). Slik det er nedtegnet i Mormons bok, forklarte Nephi hvorfor Jesus Kristus, som var syndfri, ble døpt (se 2 Nephi 31:6–7).

Bilde
studium-ikon

Studer som forberedelse til leksjonen

Les 2 Nephi 31:6–7, 10, og se etter Jesu Kristi egenskaper som Nephi fremhevet.

Bilde
Johannes døper Jesus Kristus

Da Jesus Kristus viste seg for nephittene i landet Overflod, understreket han viktigheten av å adlyde hans Faders bud. Eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum har sagt:

Bilde
Eldste Jeffrey R. Holland

Hvilken erklæring var det [Frelseren] kom med av alle budskapene som kunne komme fra evighetens skriftrulle? De trofaste nephittene lyttet mens han talte: “Jeg er verdens lys og liv. Og jeg har drukket ut den bitre kalk som Faderen har gitt meg, og har forherliget Faderen ved å påta meg verdens synder og har derved underkastet meg Faderens vilje i alle ting fra begynnelsen av” [3 Nephi 11:11]. 42 ord. Kjernen i hans jordiske misjon. Lydighet og lojalitet til Faderens vilje, uansett hvor bitter kalken er eller hvor smertefull prisen er. (Christ and the New Covenant [1997], 251)

Da hans tjenestegjerning blant nephittene nærmet seg slutten, erklærte Herren: “Jeg kom til verden for å gjøre min Faders vilje fordi min Fader sendte meg” (3 Nephi 27:13).

Bilde
overvei-ikon

Overvei som forberedelse til leksjonen

Hva kan Jesu Kristi eksempel lære deg om lydighet?

Del 2

På hvilke måter kan jeg bli velsignet ved å holde Guds bud?

Kort tid etter at Lehi og familien dro fra Jerusalem og ut i villmarken, begynte Laman og Lemuel å knurre mot sin far. Nephi sørget over deres harde hjerter og ba for brødrene sine. Som svar på hans bønn lærte Herren Nephi en viktig sannhet om lydighet. (Se 1 Nephi 2:11–12, 18–21.)

Bilde
Nephi ber
Bilde
studium-ikon

Studer som forberedelse til leksjonen

Les 1 Nephi 2:20–21 for å finne ut hva Nephi lærte om lydighet.

Biskop Gérald Caussé, presiderende biskop, talte om løftet i dette skriftstedet og sa:

Bilde
Biskop Gérald Caussé

Dette løftet står sentralt i Mormons boks beretning og lære. Det forekommer i 18 forskjellige vers, og i 7 av dens 15 bøker. Selv om velsignelsen om fremgang som nevnes i disse skriftstedene først og fremst er av åndelig art, innbefatter de også den evnen Guds folk har til å oppleve økonomisk fremgang og bli timelig selvhjulpen. (“Det åndelige fundament som Kirkens økonomiske selvhjulpenhet hviler på”, Liahona, august 2018, 10)

Bilde
Kong Benjamin forkynner fra tårnet

Da kong Benjamin nærmet seg slutten av sitt liv, samlet han sitt folk for å holde en siste preken. Som en del av sin preken sa han at vi alle er “ulønnsomme tjenere” og alltid vil stå i gjeld til Gud (Mosiah 2:20–21). I forbindelse med vår gjeld forklarte kong Benjamin hvorfor Gud krever at vi holder hans bud.

Bilde
studium-ikon

Studer som forberedelse til leksjonen

Les Mosiah 2:22, 41, og overvei hvordan det å adlyde Guds befalinger gjør oss i stand til å oppleve Guds godhet.

Bilde
ung mann som smiler

I en kommentar om hensikten med Guds bud sa president Jean B. Bingham, Hjelpeforeningens generalpresident:

Bilde
President Jean B. Bingham

Hvorfor gir Gud oss bud? Er det for å holde oss nede, i krypende underkastelse under seg? Er det for å fjerne enhver mulighet til ekte moro i denne verden? Nei, det motsatte er tilfelle: Gud har gitt oss bud fordi han elsker oss. Han ønsker å skåne oss for hjertesorg, elendighet og anger. Han vet at den eneste måten å være virkelig lykkelig i dette liv og oppleve ubegrenset glede i den kommende verden på, er å følge Jesu Kristi eksempel på lydighet mot Guds lover. (“Obedience Brings Blessings” [tale holdt ved en eksamenshøytidelighet ved Brigham Young University–Hawaii, 21. april 2018], speeches.byuh.edu)

Bilde
drøft-ikon

Drøft som forberedelse til leksjonen

Snakk med en venn eller et familiemedlem om hvordan lydighet mot Guds bud har velsignet dere.

Del 3

Hva kan de unge krigerne lære meg om lydighet?

Eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum har sagt: “Det er helt avgjørende for å motta Den hellige ånd at vi trofast adlyder Guds bud.” Deretter pekte han på de unge krigerne som et eksempel på lydighet og sa at vi “skulle strebe etter å bli som [dem]” (“Motta Den hellige ånd”, Ensign eller Liahona, nov. 2010, 96, 97).

De unge krigerne var barn av de lamanittene som hadde blitt omvendt til Herren etter at Mosiahs sønner underviste dem. Disse lamanittene ble kalt Ammons folk eller anti-nephi-lehittene. Etter sin omvendelse hadde anti-nephi-lehittene lovet Gud at de aldri mer ville bruke sine krigsvåpen. (Se Alma 23:4–7, 16–17.) Senere valgte deres unge sønner, som ikke hadde inngått denne pakten, å slutte seg til den nephittiske hæren og forsvare sitt land. De unge krigerne ønsket at Helaman skulle være deres leder. De kjempet i flere slag mot lamanittene. Selv om de fikk mange skader, var det på mirakuløst vis ingen av dem som døde i strid. (Se Alma 53:10–19; 57:22–25; 58:39.)

Bilde
Two Thousand Stripling Warriors [To tusen unge krigere], av Arnold Friberg
Bilde
studium-ikon

Studer som forberedelse til leksjonen

Les Alma 57:21, 27; 58:40. Se forbi den militære konflikten som danner rammen, og se hva du kan lære om lydighet av de unge krigernes eksempel.

I en tale til foreldre om å undervise barna om viktigheten av lydighet, ga president Russell M. Nelson følgende råd:

Bilde
President Russell M. Nelson

Lær dem tro til å holde alle Guds bud, i visshet om at han har gitt dem for å velsigne sine barn og gi dem glede [se 2 Nephi 2:25]. Fortell dem at de kommer til å møte folk som velger hvilke bud de vil holde, og ignorerer andre som de velger å bryte. Jeg kaller dette kafeteriafilosofien for lydighet. Å velge og vrake på denne måten vil ikke fungere. Det vil føre til elendighet. For å forberede seg til å møte Gud må man holde alle hans bud. Det krever tro å adlyde dem, og denne troen vil bli styrket ved å holde hans bud. (“Møt fremtiden med tro”, Ensign eller Liahona, mai 2011, 34)

Noen ganger kan vi føle oss overveldet når vi gjør vårt beste for å holde alle Guds bud med nøyaktighet. For å hjelpe oss å forstå hvordan Frelseren kan øke vår evne til å være lydige, sa eldste Bednar:

Bilde
Eldste David A. Bednar

Brødre og søstre, det er avgjørende viktig for oss alle å huske at fremgang til høyere og mer åndelig krevende nivåer av lydighet ikke bare er et spørsmål om mer personlig besluttsomhet, mer tæl og mer viljestyrke. Den oppnås snarere ved den styrkende kraften i vår Herre Jesu Kristi forsoning. (“In a State of Happiness (Mormon 7:7)” [andakt ved Brigham Young University–Idaho, 6. jan. 2004], byui.edu)

Bilde
overvei-ikon

Overvei som forberedelse til leksjonen

Basert på det du har lært om lydighet i denne leksjonen, hvilket råd ville du gi noen som strever med å holde budene?