Institutt
Leksjon 8 Lærermateriell: Livet etter døden


“Leksjon 8 Lærermateriell: Livet etter døden”, Mormons boks læresetninger – Lærermateriell (2021)

“Leksjon 8 Lærermateriell”, Mormons boks læresetninger – Lærermateriell

Leksjon 8 Lærermateriell

Livet etter døden

Når elevene avslutter enhet 2, “Den store forløsningsplan”, vil de få anledning til å forklare hvordan en riktig forståelse av livet etter døden kan gi dem mer trøst og håp i dette liv. De vil også identifisere hva de kan gjøre for bedre å forberede seg til å møte Gud.

Undervisningsforslag

Alma og Amulek underviser om åndeverdenen og oppstandelsen.

Begynn leksjonen med å presentere følgende situasjonsbeskrivelse og be elevene drøfte hva de ville sagt eller hvordan de ville svart:

Tenk deg at du skal besøke familien til en nær venn, Anna, som nettopp har dødd. Anna ble medlem av Kirken for noen måneder siden. Familien hennes er ikke religiøs. Når du uttrykker din medfølelse med Annas mor, holder hun hendene dine, ser deg i øynene og sier: “Kan du si meg hva som skjer etter at vi dør?”

Be elevene gjennomgå Alma 11:43–44 og Alma 40:11–14 og se etter sannheter om livet etter døden som kan gi Annas mor trøst og håp. (Elevene kan identifisere prinsipper som følgende: På grunn av Jesus Kristus vil alle mennesker oppstå og bli ført frem for Gud for å bli dømt. I oppstandelsen vil kroppen bli fullkommengjort. Hvis vi er rettferdige, vil vi få hvile fra alle våre vanskeligheter og sorger i åndeverdenen.)

Be elevene hver for seg overveie hvem som kan trenge å høre deres vitnesbyrd om livet etter døden, og hvordan de kan dele sitt vitnesbyrd med dem som trenger å høre det. (Gi elevene tid til å grunne på svaret sitt.)

Merk: Elevene kan ha hørt forskjellige oppfatninger om livet etter døden. Minn dem på at vi skulle bruke gudgitte kilder, for eksempel Skriftene og læresetninger fra Kirkens ledere, til å evaluere disse oppfatningene. Det kan være nyttig å dele og drøfte følgende advarsel fra president Dallin H. Oaks:

Bilde
President Dallin H. Oaks

Hva annet [utover det vi lærer av vår kanon av hellig skrift] vet vi om åndeverdenen? Mange medlemmer av Kirken har hatt syner eller annen inspirasjon for å opplyse dem om hvordan ting fungerer eller er organisert i åndeverdenen, men disse personlige opplevelsene skal ikke forstås eller undervises som Kirkens offisielle lære. Og, det er selvfølgelig rikelig med spekulasjoner av medlemmer og andre i utgitt materiell som i bøker om nær-døden-opplevelser. (“Sett din lit til Herren”, Liahona, nov. 2019, 27)

Alma og Amulek lærer oss at vi skulle forberede oss til å møte Gud.

Vis følgende utsagn:

  • Jeg kjenner folk som bryter budene og sier: “Det er ikke så farlig, for jeg kan alltid omvende meg senere.”

  • Gud er kjærlig. Han vil ikke holde meg borte fra Det celestiale rike bare fordi jeg utsetter å omvende meg fra noen få synder.

  • Uansett hvor hardt jeg prøver, kommer jeg alltid til kort og vil aldri bli forberedt til å møte Gud.

Vurder å dele elevene i små grupper og be hver gruppe velge ett av de foregående utsagnene som de ønsker å drøfte. Be hver gruppe lese Alma 34:32–34 og bruke læresetningene i dette skriftstedet til å evaluere sitt valgte utsagn. Du kan gjerne gi hver gruppe følgende spørsmål for å bidra til å utdype drøftingen:

  • Hvilke deler av dette utsagnet er sanne, og hvilke deler kan være usanne eller villedende?

  • Hvilke prinsipper som undervises i Alma 34:32–34, er mest relevante for dette utsagnet? Hvordan ville du forklare disse prinsippene for en som kom med dette utsagnet? (Elevene kan identifisere og forklare noen av følgende prinsipper: Dette livet er tiden til å forberede oss til å møte Gud og utføre vårt arbeid. Vi forbereder oss til å møte Gud ved å omvende oss og forbedre oss i dag. Hvis vi utsetter vår omvendelse, vil vi være uforberedt til å møte Gud.)

Når elevene har fått tid til å drøfte disse spørsmålene, kan du be noen grupper fortelle klassen hva de har lært.

  • Hva er noen andre ting som hindrer folk i å forberede seg til å møte Gud? (Skriv elevenes svar på tavlen.)

Vi kan forbedre vår undervisning og læring

Gi elevene tid til å grunne. En måte å hjelpe elevene å engasjere seg mer for å prøve å forstå, er å gi dem “tid i klassen til å meditere over, grunne på, eller skrive om det de har forstått og følt, og å vurdere hvilke konkrete tiltak de bør gjøre for å anvende det i sitt liv” (Læring og undervisning i evangeliet: En håndbok for lærere og ledere i Seminar og Institutt [2012], 2.5.4). Vurder å se på videoen “2.5.4 The Importance and Power of Pondering” [Betydningen og virkningen av å grunne] (0:31) for å få mer innsikt om dette emnet.

Minn elevene på at Alma stilte Zarahemlas folk noen spørsmål som virkelig manet til selvransakelse. (Elevene gjennomgikk disse spørsmålene da de studerte Alma 5:15–17, 19, 27, 33 i del 3 av forberedelsesmateriellet.) Be elevene bruke noen minutter på å studere dypere ved å lese og grunne mer på Almas spørsmål og læresetninger som finnes i Alma 5:14–35. Du kan gjerne hjelpe dem å forstå at det de grunner på, er viktigere enn hvor mange vers de leser.

Når de har fått tilstrekkelig tid, kan det være lurt å stille ett eller begge de følgende spørsmålene som elevene kan grunne på:

  • På hvilke måter vil Frelseren hjelpe deg når du gjør ditt ytterste for å forberede deg til å møte Gud?

  • Hvilke forandringer må du gjøre i dag for å bli bedre forberedt til å møte Gud?

Vurder å dele følgende uttalelse av president Oaks:

Bilde
President Dallin H. Oaks

Den endelige dom er ikke bare en evaluering av alle gode og onde handlinger – hva vi har gjort. Den er en erkjennelse av den endelige følge av våre handlinger og tanker – hva vi har blitt. (“Utfordringen å bli”, Liahona, jan. 2001, 40)

Du kan gjerne be elevene tenke over hvem de ønsker å bli. Vurder å bære vitnesbyrd for elevene om at vår himmelske Fader og Frelseren har et ønske om og evne til å hjelpe dem å bli den slags person som kan føle fred i deres nærhet.

Oppfordre elevene til å grunne, planlegge eller skrive hva de konkret vil gjøre i dag for å vise sitt oppriktige ønske om å bli bedre forberedt til å møte Gud. (Det kan også være nyttig å gjennomgå uttalelsen av president Henry B. Eyring i del 3 av forberedelsesmateriellet.)

Du kan gjerne avslutte leksjonen med å be elevene fortelle hva de har lært av sin erfaring med å studere enhet 2, “Den store forløsningsplan”. Du kan også oppfordre elevene til å vitne om hvordan denne kunnskapen påvirker deres takknemlighet for Frelseren og deres ønske om å bli mer lik ham.

Til neste gang

Bær vitnesbyrd om at Herren har beredt veien for oss alle så vi kan vende tilbake til Guds nærhet. Denne veien tilbake til ham kalles Kristi lære, og dette emnet er fokus for vår neste enhet. Når elevene forbereder seg til neste leksjon, kan du be dem overveie hvordan det å ha tro på Jesus Kristus forbereder dem til å møte Gud.