Institutt
Leksjon 17 Klassens forberedelsesmateriell: Tilhørighet til Herrens kirke


“Leksjon 17 Klassens forberedelsesmateriell: Tilhørighet til Herrens kirke”, Mormons boks læresetninger – Lærermateriell (2021)

“Leksjon 17 Klassens forberedelsesmateriell”, Mormons boks læresetninger – Lærermateriell

Leksjon 17 Klassens forberedelsesmateriell

Tilhørighet til Herrens kirke

Bilde
to menn som håndhilser

En vesentlig del av Jesu Kristi tjenestegjerning blant nephittene og lamanittene besto i å organisere Kirken. Frelseren sa at Kirken skulle kalles ved hans navn og bygges på hans evangelium (se 3 Nephi 27:7–9). Mens du forbereder deg til leksjonen, kan du grunne på velsignelsene Herren gir dem som deltar i hans kirke. Når du tenker over disse velsignelsene, skulle du overveie hva du kan gjøre for å bidra til å gjøre Kirken til et innbydende sted for alle Guds barn.

Del 1

Hvilke velsignelser kan jeg bare motta ved hjelp av Herrens kirke?

Under Frelserens besøk til nephittene ved tempelet i landet Overflod ga han sine tolv disipler prestedømsmyndighet og bemyndiget dem til å døpe, gi Den hellige ånds gave og lede hans kirke (se 3 Nephi 11:18–22; 12:1; 18:5, 37). Frelseren lærte også nephittene at for å komme inn i Guds rike må vi omvende oss, tro på ham og motta frelsende og opphøyende ordinanser som bare tilbys i hans kirke, som dåp og bekreftelse (se 3 Nephi 11:32–41).

Bilde
Christ with Three Nephite Disciples [Kristus og tre nephittiske disipler], av Gary L. Kapp

Eldste D. Todd Christofferson i De tolv apostlers quorum drøftet formålet med Jesu Kristi Kirke både i fordums og nyere tid, og forklarte:

Bilde
Eldste D. Todd Christofferson

Den fordums hensikt består, som er å forkynne de gode nyhetene om Jesu Kristi evangelium og forrette de frelsende ordinanser – med andre ord, å bringe mennesker til Kristus. (“Hvorfor Kirken?”, Ensign eller Liahona, nov. 2015, 108)

Bilde
overvei-ikon

Overvei som forberedelse til leksjonen

Hvordan har deltagelse i Kirken hjulpet deg å komme til Jesus Kristus?

Del 2

Hvordan kan det å ta del i nadverden hjelpe meg i mine anstrengelser for å bli mer lik Jesus Kristus?

Da Frelseren avsluttet den første dagen av sitt virke i landet Overflod, forrettet han nadverden for sine tolv disipler og folket. Han gjentok denne ordinansen dagen etter, etter på mirakuløst vis å ha sørget for brødet og vinen. (Se 3 Nephi 18:1–9; 20:3–8.)

Bilde
studium-ikon

Studer som forberedelse til leksjonen

Studer 3 Nephi 18:3–12 og 3 Nephi 20:8–9, og overvei hva Jesus underviste om nadverdens hellige hensikter.

Eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum har forklart hvordan denne ordinansen gjør det mulig for oss å ha Den hellige ånd som en konstant ledsager:

Bilde
Eldste David A. Bednar

Nadverdens ordinans er en hellig og gjentatt oppfordring om å omvende seg oppriktig og bli åndelig fornyet … Når vi forbereder oss samvittighetsfullt og deltar i denne hellige ordinans med et sønderknust hjerte og en angrende ånd, er løftet at Herrens ånd alltid kan være hos oss. Og ved Den hellige ånds helliggjørende kraft som vår stadige ledsager, kan vi alltid bevare en forlatelse for våre synder. (“Alltid bevare en forlatelse for deres synder”, Ensign eller Liahona, mai 2016, 61–62)

Bilde
en som tar nadverden

Eldste Christofferson sa at å ta del i nadverden også kan hjelpe oss å fokusere på å bli mer lik Frelseren:

Bilde
Eldste D. Todd Christofferson

Brødet og vannet symboliserer hans kjød og blod som er livets brød og det levende vann [se Johannes 4:10], noe som på gripende vis minner oss om prisen han betalte for å forløse oss …

Men i overført betydning har å spise hans kjød og drikke hans blod en videre betydning, og det er å tilegne seg Kristi egenskaper og karakter, legge av seg det naturlige menneske og bli hellige “gjennom den Herre Kristi forsoning” [Mosiah 3:19]. Når vi tar del i nadverdsbrødet og vannet hver uke, gjør vi klokt i å overveie i hvilken grad vi må innlemme hans karakter og mønsteret av hans syndfrie liv i vårt liv og vesen …

Å ta del i Frelserens kjød og drikke hans blod betyr å fjerne fra vårt liv alt som er uforenelig med en Kristus-lignende karakter, og å gjøre hans egenskaper til våre egne. (“Det levende brød som er kommet ned fra himmelen”, Ensign eller Liahona, nov. 2017, 37, 39)

Bilde
skriv ned-ikon

Skriv ned tankene dine

President Dallin H. Oaks i Det første presidentskap sa: “Nadverdens ordinans gjør nadverdsmøtet til det helligste og viktigste møtet i Kirken” (“Nadverdsmøtet og nadverden”, Ensign eller Liahona, nov. 2008, 17). Vurder å skrive ned noe du kan gjøre for å gjøre nadverden og nadverdsmøtet til den helligste delen av din tilbedelse på sabbatsdagen.

Del 3

Hva kan jeg gjøre for å hjelpe alle å føle at det er plass til dem i Jesu Kristi Kirke?

Etter å ha innstiftet nadverden blant nephittene og lamanittene, underviste Jesus om viktigheten av å gjøre Kirkens møter innbydende og inkluderende.

Bilde
studium-ikon

Studer som forberedelse til leksjonen

Studer 3 Nephi 18:22–25, og vurder å markere ord eller setninger som gir et bilde av Herrens læresetninger om hvem vi skulle inkludere i hans kirke.

Bilde
folk som hilser på hverandre i kirken

Se videoen “Lifting Others” [Løft andre] (2:49), eller les følgende utskrift av den. I videoen forteller søster Carol F. McConkie, en tidligere rådgiver i Unge kvinners generalpresidentskap, hva vi kan gjøre for å sikre at alle føler seg velkommen i Herrens kirke.

Bilde
Søster Carol F. McConkie

Jeg kjenner flere som kommer til kirken hver søndag så de kan bli inspirert og oppbygget, og som ganske enkelt går sin vei fordi de føler seg dømt og uelsket, at det ikke er behov for dem …

Vi må være svært oppmerksomme på hva hensikten med å komme til kirken på søndag er, og forsikre oss om at alle som kommer, føler seg elsket, ønsket, godtatt og oppbygget.

Alle har vanskeligheter som vi ikke engang kjenner til, og det er så viktig at vi er klar over at alle rundt oss er elsket av Gud og at vi trenger å se dem med Kristus-lignende øyne. Og vi kan ikke la våre oppfatninger diktere hvordan vi omgås andre …

Jesu Kristi evangelium utstøter ikke mennesker. Mennesker utstøter mennesker, og det må vi gjøre noe med. Vi må være følsomme, vise dem kjærlighet og gi dem anledning til å vokse og blomstre og få ut det beste i seg selv. De har talenter og evner og personligheter som trengs i Guds rike. Og hvis vi skal bygge opp Guds rike på jorden, trenger vi at alle kommer. (“Lifting Others” [video], ChurchofJesusChrist.org)

Bilde
overvei-ikon

Overvei som forberedelse til leksjonen

Hva kan jeg gjøre for å være mer imøtekommende og inkluderende for å hjelpe Guds barn å føle at de har en plass i Herrens kirke?