Institutt
Leksjon 9 Klassens forberedelsesmateriell: Tro på Jesus Kristus


“Leksjon 9 Klassens forberedelsesmateriell: Tro på Jesus Kristus”, Mormons boks læresetninger – Lærermateriell (2021)

“Leksjon 9 Klassens forberedelsesmateriell”, Mormons boks læresetninger – Lærermateriell

Leksjon 9 Klassens forberedelsesmateriell

Tro på Jesus Kristus

Bilde
en ungdom som holder et bilde av Jesus Kristus

Har du noen gang følt et sterkt ønske om å forbedre deg og forandre deg slik at du kunne bli mer lik Frelseren? Bror Brian K. Ashton, tidligere annenrådgiver i Søndagsskolens generalpresidentskap, sa: “Det er Kristi lære som gir oss tilgang til den åndelige kraft som vil løfte oss fra vår nåværende åndelige tilstand til en tilstand hvor vi kan bli fullkommengjort i likhet med Frelseren” (“Kristi lære”, Liahona, nov. 2016, 106). Kristi lære viser til å ha tro på ham og hans forsoning, omvendelse, dåp, å motta Den hellige ånds gave og å holde ut til enden (se 2 Nephi 31:2, 10–21; 3 Nephi 27:13–22). Når du studerer Jesu Kristi lære og begynner med tro på ham, kan du tenke på hvordan du ønsker å forandre deg og hvem du ønsker å bli.

Del 1

Hva kan jeg gjøre for å styrke min tro på Jesus Kristus?

Følgende sammendrag forklarer hva det vil si å ha tro på Jesus Kristus:

Når du har tro på Jesus Kristus, stoler du fullstendig på ham – på hans uendelige makt, intelligens og kjærlighet. Det innebærer å tro på hans læresetninger. Det betyr å tro at selv om vi ikke forstår alle ting, gjør han det … Han er alltid klar til å hjelpe oss når vi husker hans oppfordring: “Se hen til meg i enhver tanke, tvil ikke, frykt ikke” (Lære og pakter 6:36). (“Faith in Jesus Christ”, Gospel Topics, topics.ChurchofJesusChrist.org)

Biskop Richard C. Edgley, tidligere rådgiver i Det presiderende biskopsråd, sa at “tro er et valg, og troen må søkes og utvikles” (“Tro – valget er ditt”, Liahona, nov. 2010, 31).

Profeten Alma underviste kraftfullt om prinsippet tro. Alma var bekymret for zoramittene, som hadde sluttet å tro på Jesus Kristus og falt fra hans kirke. Da Alma og hans misjonærledsagere dro for å forkynne blant dem, oppdaget han at noen av zoramittene hadde blitt ydmyke på grunn av sin fattigdom og var mottagelige for hans budskap. Han ønsket at de skulle forstå hvordan Frelseren kunne forandre deres liv. (Se Alma 31–32.)

Mens Alma underviste zoramittene, sammenlignet han Guds ord med et frø og forklarte at det vil vokse når vi sår det i vårt hjerte og omhyggelig gir det næring ved å utøve tro (se Alma 32:26–33).

Bilde
frø som begynner å spire
Bilde
studium-ikon

Studer som forberedelse til klassen

Mens du leser Alma 32:21, 27–30, kan du vurdere å markere ord eller setninger som lærer oss hvordan vi kan styrke vår tro.

President Dieter F. Uchtdorf, som da var i Det første presidentskap, kommenterte Almas metafor om et frø som symboliserer Guds ord, og sa:

Bilde
President Dieter F. Uchtdorf

Altfor ofte behandler vi evangeliet som en bonde som sår til åkeren om morgen og venter å ha maiskolber om ettermiddagen …

Det er ikke nok å vite at frøet er godt. Vi må “pleie det med stor omsorg, så det kan slå rot” [Alma 32:37]

Å være en disippel er ingen tilskuersport. Vi kan ikke forvente å høste troens velsignelser ved å stå passivt på sidelinjen mer enn vi kan forvente helsegevinst ved å sitte i en sofa og se sportsbegivenheter på fjernsyn og gi utøverne råd. (“En disippels vei”, Liahona, mai 2009, 76, 77)

Bilde
overvei-ikon

Overvei som forberedelse til klassen

Hvilket råd kan du gi noen som er motløs fordi han eller hun har handlet i tro, men ennå ikke har opplevd troens frukter?

Del 2

Hvordan kan det å gi næring til Guds ord ved tro bringe meg nærmere Jesus Kristus?

Alma sa at når frøet spirer og begynner å vokse, vil vi vite at frøet er godt, og vår tro vil bli styrket. Etter denne innledende veksten advarte Alma mot å “legge deres tro til side” og forsømme å gi treet næring (se Alma 32:30–38).

Bilde
studium-ikon

Studer som forberedelse til klassen

Les Alma 32:41–43 for å finne ut hvilke velsignelser som kommer når vi gir treet næring med vedvarende, livslang tro.

Bilde
folk som holder frukten fra livets tre

Da Alma var ferdig med å undervise zoramittene om tro, forklarte han at frøet han ønsket at de skulle så i sitt hjerte, var budskapet om at Jesus Kristus er Guds Sønn, som skulle “sone for deres synder, og at han skal oppstå fra de døde” (Alma 33:22–23). Eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum skrev:

Bilde
Eldste Jeffrey R. Holland

I denne fremragende avhandlingen forflytter Alma leseren fra en generell kommentar om tro på Guds ord, som han sammenlignet med et frø, til en målrettet avhandling om tro på Kristus som Guds ord som har vokst til et fruktbærende tre, et tre hvis frukt er akkurat den som Lehi tidligere hadde oppfattet som Kristi kjærlighet … Kristus er det evige livs frø, tre og frukt. (Christ and the New Covenant: The Messianic Message of the Book of Mormon [1997], 169)

Bilde
Jesus Kristus
Bilde
overvei-ikon

Overvei som forberedelse til klassen

Hvordan har det å handle i tro og så Jesus Kristus og hans evangelium i ditt hjerte påvirket ditt vitnesbyrd og din omvendelse?

Del 3

Hvordan kan jeg bli velsignet ved å utøve tro på Jesus Kristus?

Da Moroni avsluttet sitt arbeid med Mormons bok, tok han med en preken som hans far Mormon hadde holdt mange år tidligere (se Moroni 7:1). I denne prekenen forklarte Mormon hva som kan oppnås ved troens kraft.

Bilde
studium-ikon

Studer som forberedelse til klassen

Les Moroni 7:25–26,33, og overvei velsignelsene og miraklene vi kan oppleve når vi utøver tro på Jesus Kristus.

Eldste Richard G. Scott i De tolv apostlers quorum forklarte hvordan vår tro på Kristus gir oss ekstra styrke:

Bilde
Eldste Richard G. Scott

Å få en urokkelig tro på Jesus Kristus er ensbetydende med å la et strålende lys flomme over ditt liv. Du vil ikke lenger være henvist til å streve alene med utfordringer som du vet du ikke selv kan finne løsning på eller kontrollere, for han sier: “Hvis dere har tro på meg, skal dere ha kraft til å gjøre alt jeg anser for nødvendig” [Moroni 7:33; uthevelse tilføyd].

Hvis du er fortvilet, forpint over overtredelse, er syk, alene eller har et desperat behov for trøst og støtte, så bærer jeg høytidelig vitnesbyrd om at Herren vil hjelpe deg hvis du er påpasselig med å adlyde den åndelige lov som hjelpen er betinget av. Han er din Fader. Du er hans barn. Han elsker deg. Han vil aldri svikte deg. Jeg vet at han vil velsigne deg. (“Hjelp fra Herren”, Lys over Norge, jan. 1992, 100)

Bilde
skriv nedi-ikon

Skriv ned tankene dine

Nevn en eller to personer i Mormons bok som viste tro på Jesus Kristus, og skriv om hvordan de ble velsignet. Vær forberedt på å dele eksemplene dine i klassen. Du kan også overveie hvordan du har opplevd Herrens kraft når du har utøvd tro på ham.