Institutt
Leksjon 15 Klassens forberedelsesmateriell: Forberedelse til Jesu Kristi komme


“Leksjon 15 Klassens forberedelsesmateriell: Forberedelse til Jesu Kristi komme”, Mormons boks læresetninger – Lærermateriell (2021)

“Leksjon 15 Klassens forberedelsesmateriell”, Mormons boks læresetninger – Lærermateriell

Leksjon 15 Klassens forberedelsesmateriell

Forberedelse til Jesu Kristi komme

Bilde
Jesus Teaching in the Western Hemisphere (Jesus Christ Visits the Americas) [Jesus underviser på den vestlige halvkule] (Jesus Kristus besøker det amerikanske kontinent), av John Scott

Denne enheten vil fokusere på Jesu Kristi komme til og tjenestegjerning blant “Nephis folk” (3 Nephi 11:1). Denne gruppen besto av både rettferdige nephitter og lamanitter som hadde omvendt seg til Herren (se 3 Nephi 10:18–19). Når du reflekterer over deres opplevelse med Frelseren, kan du prøve å styrke ditt eget vitnesbyrd om hans karakter, egenskaper og guddommelige misjon.

Et svært etterlengtet aspekt av Herrens guddommelige misjon er hans annet komme. President Ezra Taft Benson sa at “i Mormons bok [finner vi] et mønster for forberedelse til Det annet komme” (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Ezra Taft Benson [2014], 138). I denne leksjonen vil du få anledning til å overveie hvordan studium av profetiene og hendelsene før Frelseren viste seg blant dette folket, kan hjelpe deg å forberede deg til hans annet komme.

Del 1

Hvor forberedt er jeg til Jesu Kristi annet komme?

I generasjoner forutsa profetene i Mormons bok Jesu Kristi komme til jorden. Seks år før Kristus ble født nær Jerusalem, ble lamanitten Samuel sendt av Herren for å forberede de ugudelige nephittene til Kristi komme. Samuel profeterte om flere tegn og undere som ville ledsage Jesu Kristi fødsel og død. (Se Helaman 13–15.)

Bilde
Samuel Prophesies [Samuel profeterer], av Walter Rane
Bilde
studium-ikon

Studer som forberedelse til leksjonen

Les Helaman 14:6–13, og overvei hvordan Samuels budskap hadde til hensikt å forberede nephittene til Herrens komme.

Eldste Robert D. Hales i De tolv apostlers quorum forklarte at profeter kan hjelpe oss å forberede oss til Herrens komme:

Bilde
Eldste Robert D. Hales

Før den hellige natten i Betlehem var historiens begivenheter og profetenes ord i alle evangelieutdelinger med på å berede veien for Herrens første komme og hans forsoning … Har vi øyne til å se at begivenhetene og profetiene i vår tid bereder oss for Frelserens annet komme? (“Forberedelser til gjenopprettelsen og Det annet komme: ‘Derfor skal min hånd være over deg’”, Ensign eller Liahona, nov. 2005, 92)

Bilde
The Second Coming [Det annet komme], av Harry Anderson
Bilde
studium-ikon

Studer som forberedelse til leksjonen

Bruk noen minutter på å studere oppføringen “Tidenes tegn” i Veiledning til Skriftene (se scriptures.ChurchofJesusChrist.org) for å finne ut hva profetene i Skriftene har åpenbart som tegn på Herrens annet komme. Du vil legge merke til at noen av disse profetiene kan gjøre noen bekymret eller redde. Disse profetiske tegnene viser imidlertid også Guds kjærlighet til sine barn.

Bilde
overvei-ikon

Overvei som forberedelse til leksjonen

Hvilken profetisk læresetning eller hvilket tegn på Det annet komme inspirerer deg til å forberede deg bedre til Herrens tilbakekomst? Hvilke forandringer må du gjøre for å føle deg bedre forberedt til Frelserens tilbakekomst?

Del 2

Hva kan jeg gjøre for å holde meg trofast når jeg hører budskap som sår tvil om Jesu Kristi guddommelighet og om at hans annet komme virkelig vil finne sted?

Noen nephitter trodde Samuels ord. Andre forkastet Samuels budskap og forsøkte å drepe ham med steiner og piler. Fordi de ikke klarte å treffe ham, trodde mange flere på hans budskap og gikk til Nephi for å bli døpt. Senere, da tegnene og underene forbundet med Kristi fødsel begynte å bli oppfylt, opplevde de troende glede, men de vantro forherdet sitt hjerte. (Se Helaman 16:1–15.)

Bilde
Samuel the Lamanite on the Wall [Lamanitten Samuel på muren] (Lamanitten Samuel profeterer), av Arnold Friberg
Bilde
studium-ikon

Studer som forberedelse til leksjonen

Les Helaman 16:13–23, og vurder å markere ord eller setninger som beskriver hvordan de vantro sådde tvil om tegnene på Kristi fødsel.

President Bonnie L. Oscarson, tidligere Unge kvinners generalpresident, sa dette om dem som sår tvil:

Bilde
President Bonnie L. Oscarson

Vi må bare fortsette å nyte [frukten på livets tre] og ikke ense dem som gjør narr av våre trosoppfatninger eller dem som har lyst til å så tvil eller dem som finner feil ved Kirkens ledere og lære. Det er et valg vi gjør daglig – å velge tro fremfor tvil. (“Tror jeg?” Ensign eller Liahona, mai 2016, 89)

Bilde
overvei-ikon

Overvei som forberedelse til leksjonen

Hvilke budskap har du hørt som har til hensikt å så tvil om Jesus Kristus, hans utvalgte ledere eller hans gjenopprettede kirke?

Bilde
studium-ikon

Studer som forberedelse til leksjonen

Når du tenker på budskap du har sett eller hørt som prøver å så tvil, kan du lese 3 Nephi 1:4–15, 22 og merke deg hvordan noen av de troende forble standhaftige selv om ikke-troende spottet deres tro.

Eldste D. Todd Christofferson i De tolv apostlers quorum har forklart følgende om å holde oss standhaftige i vår tro på Kristus:

Bilde
Eldste D. Todd Christofferson

For å fortsette å være fast og standhaftig i troen på Kristus, må Jesu Kristi evangelium trenge inn i hjertet og sjelen, noe som betyr at evangeliet ikke bare blir en av mange innflytelser i en persons liv, men det avgjørende fokuset for hans eller hennes liv og karakter …

Husk alltid løftet om gode ting som kommer, både nå og heretter, til dem som er faste og standhaftige i troen på Kristus. (“Fast og standhaftig i troen på Kristus”, Ensign eller Liahona, nov. 2018, 31, 33)

Bilde
overvei-ikon

Overvei som forberedelse til leksjonen

Hva kan du gjøre for å holde deg standhaftig i troen på Kristus når du forbereder deg til hans tilbakekomst?