Institutt
Leksjon 24 Klassens forberedelsesmateriell: Herrens kraft til befrielse


“Leksjon 24 Klassens forberedelsesmateriell: Herrens kraft til befrielse”, Mormons boks læresetninger – Lærermateriell (2021)

“Leksjon 24 Klassens forberedelsesmateriell”, Mormons boks læresetninger – Lærermateriell

Leksjon 24 Klassens forberedelsesmateriell

Bilde
ung kvinne som ber

Herrens kraft til befrielse

Når du opplever en prøvelse, har du noen gang spurt: “Hvorfor skjer dette med meg?” eller “Hvorfor vil ikke Herren ta denne prøvelsen fra meg?” Mormons bok kan gi oss viktige lærdommer om kildene til våre prøvelser og hvordan vi kan bli velsignet når vi vender oss til Frelseren for å få hjelp. Når du studerer som forberedelse til leksjonen, kan du overveie hvordan du kan styrke din tillit til Jesu Kristi uendelige kjærlighet, kraft og visdom når han støtter deg i eller befrir deg fra prøvelsene dine.

Del 1

Hvorfor har jeg prøvelser, selv om jeg gjør det rette?

Mormons bok illustrerer at prøvelser har forskjellige kilder. Noen prøvelser kommer av synd. Zeezrom led for eksempel av høy feber og sykdom forårsaket av sin dårlige samvittighet for sine egne synder (se Alma 15:3). Nephittene og lamanittene gjennomgikk mange år med krig på grunn av Amalickiahs ugudelige valg (se Alma 46:9–10). Men ikke alle prøvelser er et resultat av ugudelighet. Lehis og Ismaels familier opplevde mange vanskeligheter som var en naturlig del av reisen gjennom villmarken (se 1 Nephi 16:9–17:4).

Eldste Robert D. Hales i De tolv apostlers quorum forklarte følgende om prøvelser:

Bilde
Eldste Robert D. Hales

I jordelivets skole er ofte læremesteren smerte og prøvelser, men leksene er ment å lutre og velsigne og styrke oss, ikke ødelegge oss. (“Tro gjennom prøvelser gir fred og glede”, Ensign eller Liahona, mai 2003, 17).

Bilde
Alma Baptizes in the Waters of Mormon [Alma døper i Mormons vann], av Arnold Friberg

Eldste Hales’ uttalelse illustreres i det Alma og folket hans opplevde. De trodde på profeten Abinadis advarsler. Etter å ha omvendt seg til Herren og blitt døpt av Alma, ble folket drevet ut i villmarken av den ugudelige kong Noahs hærstyrke. Etter en åtte dager lang reise kom de til et nytt land som de kalte Helam. Her etterlevde de evangeliet, og “de formerte seg, det gikk dem overmåte vel” (Mosiah 23:20). Freden ble imidlertid til slutt forstyrret av en lamanittisk hærstyrke som fant dem og satte dem i trelldom. (Se Mosiah 17–1823.)

Bilde
studium-ikon

Studer som forberedelse til leksjonen

Les Mosiah 23:21–24 for å finne grunner til at Herren også lar de rettferdige oppleve prøvelser.

Bilde
overvei-ikon

Overvei som forberedelse til leksjonen

Hvordan kan det å prøve å forstå Herrens evige perspektiv på prøvelser hjelpe oss å se våre egne prøvelser i et annet lys?

Del 2

Hvorfor er det viktig for meg å stole på Herrens tidsplan i mine prøvelser?

Etter at Alma og hans folk fulgte Abinidis oppfordring om å omvende seg og flyktet ut i villmarken, forkastet kong Noah og resten av hans folk profeten og omvendte seg ikke. På grunn av sine synder ble de overvunnet av lamanittene og satt i trelldom. I kong Limhis, Noahs sønns regjeringstid beskattet lamanittene folket hardt og utsatte dem for voldsom forfølgelse. Limhis folk mislyktes tre ganger i forsøket på å befri seg fra trelldom, og mange døde i disse forsøkene. (Se Mosiah 12:2; 19:1–21:12.) Til slutt vendte de seg til Herren for å få hjelp.

Bilde
The Return [Hjemkomsten], av David Hoeft
Bilde
studium-ikon

Studer som forberedelse til leksjonen

Les Mosiah 21:13–16 for å finne ut hvordan Herren velsignet Limhis folk da de søkte hans hjelp.

Da Limhis folk virkelig ydmyket seg og ventet på Herren, fant et letemannskap sendt av kong Mosiah Limhis folk. Letemannskapet og kong Limhi rådførte seg med folket om hvordan de kunne unnslippe trelldom. Den avtalte kvelden ga de ekstra vin til lamanittene, som ble fulle og sovnet. Limhis folk flyktet så ut i villmarken og kom trygt frem til Zarahemla. (Se Mosiah 21:23–22:14.)

Bilde
Limhi and His People Escape to Zarahemla [Limhi og hans folk flykter til Zarahemla], av Steven Lloyd Neal

Som illustrert i denne beretningen hadde Herren sine egne hensikter og sin egen tidsplan for å befri Limhis folk.

President Dallin H. Oaks i Det første presidentskap underviste:

Bilde
President Dallin H. Oaks

Evangeliets første prinsipp er tro på Herren Jesus Kristus. Tro betyr tillit – tillit til Guds vilje, tillit til hans måte å gjøre tingene på og tillit til hans timeplan. Vi skulle ikke prøve å presse vår tidsplan på hans. Eldste Neal A. Maxwell i De tolv apostlers quorum har sagt:

“Det gjelder for oss å stole nok på Gud til også å stole på hans tidsplan. Hvis vi virkelig tror at han har vårt beste i tankene, kan vi da ikke la hans planer bli gjennomført slik han mener er best?” [Even As I Am (1982), 93.] (“Riktig tidspunkt”, Liahona, okt. 2003, 12)

Bilde
skriv ned-ikon

Skriv ned tankene dine

Bruk det du har lært av Limhis folks erfaringer, til å skrive ned prinsipper for hvordan Herren støtter eller befrir dem som vender seg til ham i sine prøvelser. Vær forberedt på å dele disse prinsippene i klassen.

Del 3

Hvordan kan jeg motta styrke fra Herren når jeg opplever prøvelser?

En lamanittisk hærstyrke forfulgte Limhis folk, men gikk seg vill. De fant til slutt Noahs ugudelige prester, som sluttet seg til lamanittenes hær. Mens de reiste i villmarken, fant de Almas rettferdige folk og satte dem i trelldom. Amulon, som hadde vært en av Noahs ugudelige prester, ble utpekt av lamanittenes konge til å regjere over Almas folk. Amulon satte arbeidsfogder over folket og truet med å drepe alle som ble tatt i å be. (Se Mosiah 22:15–16; 23:25–24:1; 24:8–11.)

Bilde
studium-ikon

Studer som forberedelse til leksjonen

Les Mosiah 24:10–16 for å finne ut hvordan Herren hjalp Almas folk under deres motgang. Du kan gjerne grunne på hvordan han har trøstet og oppmuntret deg i dine prøvelser og lidelser.

Almas folk utøvde tro og tålmodighet, og til slutt befridde Herren dem. Han “lot … en dyp søvn falle over lamanittene” (Mosiah 24:19), noe som gjorde det mulig for Alma og hans folk flykte til landet Zarahemla. (Se Mosiah 24:17–25.)

Eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum har sagt følgende om dette:

Bilde
Eldste David A. Bednar

Utfordringene og vanskelighetene ble ikke umiddelbart fjernet fra folket. Men Alma og hans tilhengere ble styrket, og deres økte evne gjorde byrdene lettere …

De unike byrdene i vårt eget liv hjelper oss å stole på den Hellige Messias’ fortjeneste, barmhjertighet og nåde (se 2 Nephi 2:8). Jeg vitner om og lover at Frelseren vil hjelpe oss å bære våre byrder med letthet (se Mosiah 24:15). Når vi trekker åket sammen med ham gjennom hellige pakter og mottar [hans] styrkende kraft i vårt liv, vil vi stadig oftere prøve å forstå og leve i samsvar med hans vilje. Vi vil også be om styrke til å lære av, forandre eller akseptere våre omstendigheter, istedenfor uavlatelig å be om at Gud må forandre våre omstendigheter i henhold til vår vilje. (“Så de kunne bære sine byrder med letthet”, Ensign eller Liahona, mai 2014, 89, 90)

Bilde
Meeting the Savior [Møtet med Frelseren], av Jen Tolman
Bilde
skriv ned-ikon

Skriv ned tankene dine

Tenk over hvordan vår himmelske Fader og Jesus Kristus har økt din evne til å bære dine byrder. Vurder å uttrykke din takknemlighet for deres hjelp i bønn.