Institutt
Leksjon 6 Klassens forberedelsesmateriell: Jesu Kristi altomfattende forsoning


“Leksjon 6 Klassens forberedelsesmateriell: Jesu Kristi altomfattende forsoning”, Mormons boks læresetninger – Lærermateriell (2021)

“Leksjon 6 Klassens forberedelsesmateriell”, Mormons boks læresetninger – Lærermateriell

Leksjon 6 Klassens forberedelsesmateriell

Jesu Kristi altomfattende forsoning

Bilde
Christ Praying in the Garden of Gethsemane [Kristus ber i Getsemane], av Hermann Clementz

Hva tenker og føler du når du reflekterer over Frelserens lidelse i Getsemane og på korset? President Russell M. Nelson sa: “Mormons bok inneholder den mest fullstendige og autoritative forståelsen av Jesu Kristi forsoning som finnes noe sted” (“Mormons bok: Hvordan ville livet ditt ha vært uten den?Liahona, nov. 2017, 62). Når du studerer hva Mormons bok lærer oss om Jesus Kristus og hans forsoning, kan du tenke på hvordan han har forløst deg fra virkningene av fallet og gjort det mulig for deg å bli mer lik ham og vår Fader i himmelen.

Del 1

Hvorfor trenger jeg å ta imot Jesu Kristi forsoning?

Omkring år 74 f.Kr. ledet profeten Alma en misjon til zoramittene, som hadde en fordervet form for tilbedelse og forkynte at “det ikke skal komme noen Kristus” (Alma 31:16). Da Alma og Amulek forkynte for en gruppe fattige zoramitter som hadde blitt kastet ut fra sine møtesteder, lærte de dem hvordan de kunne tilbe Gud og vitnet frimodig om at Kristus ville komme og utføre en altomfattende forsoning.

Vi vet ut fra Skriftene og vår tids åpenbaringer at “[Jesu Kristi] forsoning innebar at han led for menneskehetens synder i Getsemane, at han utgjøt sitt blod, og at han døde og deretter oppsto fra graven” (Veiledning til Skriftene, “Forsoning”, scriptures.ChurchofJesusChrist.org).

Bilde
studium-ikon

Studer som forberedelse til klassen

Les Alma 34:8–10 for å finne ut hva Amulek forkynte om vårt behov for Jesu Kristi forsoning.

Bilde
The Crucifixion of Christ [Kristi korsfestelse], av Louise Parker

President Russell M. Nelson sa følgende om Frelserens altomfattende forsoning:

Bilde
President Russell M. Nelson

“[Jesu Kristi] forsoning er uendelig – uten ende. Den var også uendelig i den forstand at alle mennesker ville bli frelst fra en død som aldri tok slutt. Den var uendelig når det gjelder hans enorme lidelse. Den var uendelig i tid og gjorde slutt på det foregående mønster med ofring av dyr. Den var uendelig i omfang – den skulle utføres en gang for alle. Og forsoningens barmhjertighet strekker seg ikke bare til et uendelig antall mennesker, men også til et uendelig antall verdener som ble skapt av ham. Den var uendelig utover en hvilken som helst menneskelig målestokk eller menneskelig forståelse.

Jesus var den eneste som kunne tilveiebringe en slik uendelig forsoning fordi han var født av en dødelig mor og en udødelig Fader. På grunn av denne enestående fødselsrett var Jesus et uendelig vesen. (“Forsoningen”, Lys over Norge, jan. 1997, 32).

Bilde
Maria snakker med den oppstandne Kristus

Profeten Jakob holdt også en mektig preken om vårt behov for Herrens altomfattende forsoning og hvordan Jesus Kristus befrir oss fra virkningene av fallet og konsekvensene av våre synder.

Bilde
studium-ikon

Studer som forberedelse til klassen

Studer 2 Nephi 9:6–10, 19–22 og se etter hva som ville ha skjedd uten Frelserens altomfattende forsoning.

Vi kan ha full tillit til at vi ved hjelp av Frelserens altomfattende forsoning kan omvende oss fra våre synder og bli gjort rene. President Tad R. Callister, tidligere Søndagsskolens generalpresident, ga følgende advarsel med hensyn til å sette grenser for Herrens forsoning:

Bilde
President Tad R. Callister

Jeg har noen ganger snakket med gode hellige som har hatt vanskelig for å tilgi seg selv, som i god tro men feilaktig har satt begrensninger på Frelserens forløsende krefter. Uforvarende har de gjort en altomfattende forsoning om til en begrenset en, som på en eller annen måte ikke favner deres konkrete synd eller svakhet. Men det er en altomfattende forsoning fordi den omfatter og omslutter hver synd og svakhet, så vel som alle overgrep eller all smerte forårsaket av andre. (“Jesu Kristi forsoning”, Liahona, mai 2019, 85–86)

Bilde
overvei-ikon

Overvei som forberedelse til klassen

Hvordan påvirker kunnskapen om at Frelserens forsoning er altomfattende, din forståelse av og reaksjon på dine egne vanskeligheter og bekymringer? Tror du virkelig Jesu Kristi altomfattende forsoning kan hjelpe og frelse deg?

Del 2

Hvordan kan Jesu Kristi forsoning hjelpe meg å overvinne det naturlige menneske?

Da kong Benjamin nærmet seg slutten av sitt liv, holdt han en mektig Kristus-sentrert preken for sitt folk. Under denne prekenen fortalte han hva en engel hadde lært ham om Jesu Kristi tjenestegjerning og forsoning. Han forkynte at vi bare kan overvinne den naturlige eller syndige delen av oss selv ved hjelp av Herrens forsoning.

Bilde
studium-ikon

Studer som forberedelse til klassen

Les Mosiah 3:19 og se etter hva du kan gjøre for å overvinne det naturlige menneske.

Bilde
Kong Benjamins folk ber

Eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum har gitt følgende innblikk i det naturlige menneske:

Bilde
Eldste David A. Bednar

Til en viss grad lever det naturlige menneske som beskrives av kong Benjamin, i beste velgående i hver av oss (se Mosiah 3:19). Den naturlige mann eller kvinne er gjenstridig, kjødelig og sanselig (se Mosiah 16:5; Alma 42:10; Moses 5:13), nytelsessyk og overdådig, stolt og egoistisk. Som president Spencer W. Kimball sa: “Det ‘naturlige menneske’ er det ‘jordiske menneske’ som har latt simple dyriske lidenskaper få overskygge hans åndelige tilbøyeligheter” (“Ocean Currents and Family Influences”, Ensign, nov. 1974, 112) …

Selve jordelivets prøve kan derfor oppsummeres med følgende spørsmål: Vil jeg følge det naturlige menneskes tilbøyeligheter, eller vil jeg føye meg etter Den hellige ånds tilskyndelser og avlegge det naturlige menneske og bli en hellig gjennom den Herre Kristi forsoning (se Mosiah 3:19)? Det er det som er prøven. Alle det naturlige menneskes lyster, ønsker, tilbøyeligheter og impulser kan overvinnes ved og gjennom Jesu Kristi forsoning. Vi er her på jorden for å utvikle Gud-lignende egenskaper og tøyle alle kjødets lidenskaper. (“Vi tror at vi må være kyske”, Liahona, mai 2013, 42, 43)

Bilde
overvei-ikon

Overvei som forberedelse til klassen

Har du noen gang følt at du ikke kunne kontrollere eller overvinne det naturlige menneskets lyster og impulser? Hvordan kan læresetningene i Mosiah 3:19 gi deg håp om at du kan gjøre positive endringer og bli mer lik Frelseren?