Seminar
Hjemmestudielektion: Lære og Pagter 65-71 (Del 15)


Hjemmestudielektion

Lære og Pagter 65-71 (Del 15)

Forberedelsesmateriale for hjemmestudielæreren

Sammenfatning af de daglige hjemmestudielektioner

Følgende sammenfatning af læresætninger og principper, som eleverne lærte om, da de studerede Lære og Pagter 65-71 (del 15), er ikke beregnet til at være en del af din lektion. Den lektion, du underviser i, er kun koncentreret om nogle få af disse læresætninger og principper. Følg Helligåndens tilskyndelser, når du overvejer dine elevers behov.

Dag 1 (Lære og Pagter 65-66)

Da eleverne studerede denne lektion, lærte de, at Jesu Kristi evangelium vil nå ud til jordens ender. De fandt frem til, at vi har et ansvar for at forberede os selv og andre til Jesu Kristi andet komme.

Dag 2 (Lære og Pagter 67)

I denne lektion fandt eleverne frem til følgende principper: Herren hører vores bønner og kender vores hjerte; hvis vi lader frygt komme ind i vores hjerte, så kan vi miste velsignelser. De lærte også, at når vi fjerner jalousi og frygt, ydmyger os og holder ud i tålmodighed, så vil vi være i stand til at dvæle i Herrens nærhed.

Dag 3 (Lære og Pagter 68)

Som et led i denne lektion lærte eleverne, at når Herrens tjenere bliver berørt af Helligånden, så vil deres ord føre mennesker til frelse. De lærte også, at biskopper skal godkendes af Det Første Præsidentskab og ordineres af den rette myndighed. Derudover fandt de frem til, at Herren har befalet forældre at undervise deres børn i at forstå læresætningen om omvendelse, tro på Kristus, dåb og Helligåndsgaven.

Dag 4 (Lære og Pagter 69-71)

Af Herrens råd til John Whitmer lærte eleverne, at Herren forventer, at beretninger bevares til gavn for Kirken og den kommende generation. De fandt også ud af, at Herren stiller os til ansvar for de pligter, som han har betroet os. Til sidst lærte de, at når mennesker kritiserer Kirken, så kan vi reagere ved at fortælle om sandheder fra skriften og følge Åndens vejledning.

Indledning

Denne lektion fokuserer på Herrens ord til William E. McLellin i Lære og Pagter 66. I deres studium af dette afsnit kan eleverne lære om betydningen af at omvende sig fra alle deres synder, fjerne ting fra deres liv, som hindrer deres åndelige fremgang, og forblive trofast indtil enden.

Forslag til undervisningen

Lære og Pagter 66

Herren befaler William E. McLellin at forkynde evangeliet, forsage al uretfærdighed og fortsætte i trofasthed til enden

Tegn, inden klassen begynder, følgende diagram på tavlen:

Billede
Linjediagram

Bed eleverne om at se på diagrammet på tavlen. Lad dem for sig selv overveje, hvor de vil placere sig i diagrammet. Foreslå også, at de overvejer, hvilken retning de bevæger sig i; tættere på Gud eller længere væk fra ham. Bed derpå en elev om at læse følgende udtalelse af præsident Henry B. Eyring fra Det Første Præsidentskab højt. Lad klassen lytte efter, hvordan vi kan komme tættere på Gud.

Billede
Præsident Henry B. Eyring

»Hvis I ønsker at holde nær forbindelse til en eller anden, som I holder af, men som I nu er adskilt fra, så ved I, hvordan det skal gøres. I vil finde frem til en måde, hvorpå I kan tale med dem, I vil lytte til dem, og I vil finde frem til måder at gøre noget for hinanden på. Jo oftere det sker, jo længere det varer ved, jo stærkere vil de kærlige bånd være. Hvis der går lang tid, uden at der bliver talt, lyttet og handlet, vil båndene blive svagere.

Gud er fuldkommen og almægtig, og I og jeg er menneskelige. Men han er vores Fader, han elsker os, og ligesom en kærlig ven ville gøre det, tilbyder han os en mulighed for at komme ham nærmere. Og I kan gøre det på stort set samme måde: Tale, lytte og handle« (se »At komme Gud nærmere«, Stjernen, juli 1991, s. 63).

  • Hvordan kan vi ifølge præsident Eyring komme Gud nærmere?

  • Hvad tror I, det betyder at tale, lytte og handle, når vi søger efter at komme tættere på Gud?

Forklar, at en mand, der hed William E. McLellin, i Kirkens første tid kom tættere på Gud, da han lærte om det gengivne evangelium. Han blev døbt den 20. august 1831. Kort tid derefter blev han ordineret til ældste, og han rejste med Hyrum Smith i et par uger som missionær. I oktober 1831 rejste han til Ohio for at deltage i en kirkekonference. Der mødte han profeten Joseph Smith. Den 29. oktober bad bror McLellin alene og bad Herren om gennem profeten at åbenbare svarene på fem specifikke spørgsmål. Uden at fortælle Joseph Smith om spørgsmålene bad bror McLellin om en åbenbaring. Da profeten dikterede åbenbaringen, der findes i Lære og Pagter 66, erfarede bror McLellin, at alle hans spørgsmål var blevet besvaret. Herren gav ham vejledning og advarsler for at hjælpe ham med at forblive trofast og med tiden modtage evigt liv.

Få en til at læse Lære og Pagter 66:1-2 højt. Bed klassen om at følge med og se efter årsager til, at Herren velsignede William McLellin på tidspunktet for denne åbenbaring.

  • Hvorfor var bror McLellin i stand til at modtage velsignelser fra Herren? (Fordi han havde vendt sig bort fra sine synder, modtaget Herrens sandheder og modtaget evangeliets fylde).

Bed eleverne om at læse Lære og Pagter 66:3 for sig selv og se efter, hvad Herren sagde, at bror McLellin stadig manglede at gøre for at behage ham. Bed dem om at fortælle, hvad de har lært.

  • Hvad tror I, det vil sige at være »ren, men ikke helt«? (Du kan eventuelt hjælpe dem til at forstå, at selv om bror McLellin havde gjort stor fremgang og var blevet velsignet for sine bestræbelser, så havde han stadig nogle synder, han skulle omvende sig fra).

  • Hvilken sandhed kan vi udlede af Herrens råd i vers 3? (Da bør finde frem til følgende befaling: Vi bliver befalet at omvende os fra alle vores synder).

  • Hvorfor er det nødvendigt at omvende os fra alle vores synder og ikke kun fra nogle af dem?

  • Hvad kan vi lære af disse vers om, hvordan Herren vil hjælpe os i vores omvendelse? (De har måske forskellige svar, men de bør nævne følgende princip: Herren vil vise os de ting, som vi har brug for at omvende os fra).

Bed en elev om at læse følgende udtalelse af præsident Henry B. Eyring. Lad klassen lytte efter en måde, som vi kan benytte til at bede Herren om at hjælpe os med at omvende os.

Billede
Præsident Henry B. Eyring

»Et af de spørgsmål, vi må stille vor himmelske Fader i personlig bøn, er: ›Hvad har jeg gjort eller ikke gjort i dag, som mishager dig? Hvis jeg blot ved det, vil jeg omvende mig af hele mit hjerte, uden tøven.‹ En sådan ydmyg bøn vil blive besvaret« (»Udsæt ikke din omvendelse«, Liahona jan. 2000, s. 40).

Tilskynd eleverne til at tænke over de velsignelser, som de har modtaget, når de har vendt sig bort fra synd og modtaget evangeliet. Opfordr dem til at søge efter at vide, hvad de skal omvende sig fra, så de kan modtage endnu større velsignelser.

Del dem op parvis. Bed parrene om at læse Lære og Pagter 66:5-9 sammen og se efter, hvad Herren ønskede, at bror McLellin gjorde. Lad dem fortælle, hvad de har fundet frem til.

  • Hvilke velsignelser ville bror McLellin ifølge vers 8-9 modtage, hvis han trofast ville udføre Herrens vilje?

  • Hvad lærer vi af disse vers om velsignelser, som vi kan modtage, når vi følger Herrens vilje for os? (Eleverne bør finde frem til følgende princip: Hvis vi trofast udfører Herrens vilje, så vil han være med os og velsigne os, så vi kan udføre det, som han kræver af os).

Forklar, at Herren ud over at give William McLellin instruktioner om, hvad han skulle gøre, også gav ham en advarsel. Bed en om at læse de første to sætninger i Lære og Pagter 66:10 højt. Påpeg, før han eller hun læser, at den første sætning indeholder ordet bebyrdet. Forklar, at noget bebyrder os, hvis det hindrer os eller gør en opgave meget svær at gennemføre.

  • Herren befalede bror McLellin at »[forsage] al uretfærdighed.« Hvordan kunne uretfærdighed eller synd bebyrde ham i hans missionering?

  • Hvordan bebyrder uretfærdighed os åndeligt?

Læs den tredje sætning i Lære og Pagter 66:10 højt, og bed dem om at se efter en konkret advarsel, som Herren gav William McLellin.

  • Hvilken fristelse havde bror McLellin ifølge vers 10 kæmpet med?

  • Hvad lærer vers 10 os om Herrens kundskab om os hver især? (Hjælp dem til at indse, at Herren kender lige præcis vores udfordringer og fristelser, ligesom han kendte bror McLellins).

  • Hvorfor tror I, det er vigtigt at forstå, at Herren kender lige præcis vores udfordringer og fristelser?

Få en til at læse Lære og Pagter 66:11-13 højt. Bed resten af klassen følge med og se efter yderligere råd, som Herren gav William McLellin.

  • Hvad skal vi ifølge vers 12 gøre for at modtage evigt liv? (Hjælp eleverne til at forstå, at hvis vi fortsætter trofast indtil enden, så vil vi modtage evigt liv).

  • Hvad betyder det for jer at fortsætte trofast indtil enden?

Forklar, at da denne åbenbaring blev givet, havde William McLellin fået et vidnesbyrd om det gengivne evangelium. Efter denne åbenbaring var blevet givet, bar han vidnesbyrd om Joseph Smiths profetiske kaldelse. Bror McLellin tjente trofast i adskillige år og blev kaldet til at tjene som et af de første medlemmer af De Tolv Apostles Kvorum i denne uddeling. Han fortsatte dog ikke trofast indtil enden. I stedet vendte han sig mod profeten Joseph Smith, og han blev udelukket i 1838.

Henvis til diagrammet på tavlen og foreslå, at de atter overvejer, hvor de vil placere sig på dette diagram. Bed dem tænke over følgende spørgsmål:

  • Hvad vil I gøre for at komme tættere på Gud og fortsætte trofast indtil enden?

Bær vidnesbyrd om de læresætninger og principper, som I har drøftet, og tilskynd dem til at handle på disse sandheder.

Næste del (Lære og Pagter 72-76)

Lad eleverne forestille sig, hvordan det vil være at se et glimt af helvede (det yderste mørke) og de ugudeliges lidelser på andre måder og derpå modtage et syn af det celestiale, terrestriale og telestiale herlighedsrige. Forklar, at profeten Joseph Smith og Sidney Rigdon på grund af deres arbejde på den inspirerede oversættelse af Bibelen fik deres øjne åbnet og i et syn så de tre herlighedsgrader, som findes i Lære og Pagter 76.