Seminar
Lektion 45: I Ohio


Lektion 45

I Ohio

Indledning

Denne lektion vil give eleverne en kort oversigt over de helliges oplevelser i Ohio. I december 1830 fik de hellige befaling om at flytte til Ohio (se L&P 37:3), og i januar 1831 blev de lovet, at de ville »blive begavet med kraft fra det høje«, hvis de ville adlyde (L&P 38:32).

De, der samledes i Ohio, blev overordentligt velsignet. Fortsat åbenbaring ledte de hellige til en dybere forståelse af Jesu Kristi evangelium. Udover det modtog de velsignelserne ved at bygge et tempel og forkynde evangeliet. Mens Kirken voksede i antal og åndelig styrke i Ohio, kom der også en større modstand mod Kirken og dens ledere. Profeten Joseph Smith boede i Kirtland fra januar 1831 til januar 1838.

Forslag til undervisningen

Overblik over Kirtland

Forklar, at profeten Joseph Smith og hans hustru, Emma, såvel som Sidney Rigdon og Edward Partridge i januar 1831 forlod New York og tog til Ohio. De fleste af de hellige i New York fulgte efter i løbet af de næste fem måneder. Følgende fire små minilektioner indeholder en oversigt over vigtige begivenheder i Ohio-perioden af Kirkens historie. Del din klasse op i fire grupper, og giv hver gruppe en af minilektionerne. (Hvis antallet af elever i din klasse ikke gør dette muligt, kan du dele klassen op i færre grupper og give hver gruppe mere end en minilektion). Bed eleverne om at studere deres oplæg og forberede at undervise klassen i materialet. Bed hver gruppe om at vælge et medlem til at undervise klassen, når de har haft tid til at forberede sig. Hver lektion bør tage tre til fire minutter.

Minilektion 1: Kirkens love

Begynd med at stille eleverne følgende spørgsmål:

  • Hvorfor er love vigtige?

  • Hvorfor er love vigtige i Kirken?

Mind klassen om, at Herren lovede, at han ville »give [de hellige] min lov«, når de var taget til Ohio (L&P 38:32). Forklar, at da de hellige var ankommet til Ohio, opfyldte Herren sit løfte og gav en åbenbaring, der henvises til som Kirkens lov. Denne lov, som står i Lære og Pagter 42, omfatter befalinger og instruktioner, der er styrende for funktionerne i Kirken. Bed klassen om at skimme afsnitssammendraget til Lære og Pagter 42 (som står før første vers) igennem og se efter nogle af de love, som Herren gav til de hellige.

Bed eleverne om at markere sætningen »Love, der styrer helligelsen af ejendomme, bliver fremsat« i afsnitssammendraget.

Forklar, at Herren i denne åbenbaring gav indvielsesloven, som er »et guddommeligt princip, efter hvilket mennesker frivilligt vier deres tid, talenter og ejendom til at oprette og opbygge Guds rige« (Guide til skrifterne, »Indvielsesloven«, scriptures.lds.org). Nogle af indvielseslovens formål omfattede at tage sig af de fattige, fjerne grådighed og skabe enhed blandt de hellige.

Lidt over et år efter, at Herren åbenbarede indvielsesloven, befalede han Kirkens ledere at oprette Det forenede selskab. Et af formålene med Det forenede selskab, som var baseret på principper i indvielsesloven, var at lave forrådshuse, der kunne afhjælpe kirkemedlemmernes timelige behov, især de fattige. Det var en velsignelse for de hellige på dette tidspunkt, fordi mange kirkemedlemmer, der var flyttet fra New York til Ohio, havde været nødt til at forlade deres hjem og ejendom. Det forenede selskab sørgede også for midler til at finansiere forskellige af Kirkens foretagender, såsom missionering og forskellige udgivelser. Vi vil lære mere om indvielsesloven og den indflydelse, den havde på de hellige, i fremtidige lektioner.

Minilektion 2 – Templet i Kirtland

Mind eleverne om Herrens løfte om at begave de hellige »med kraft fra det høje«, når de ankom til Ohio (se L&P 38:32). Bed en elev om at læse Lære og Pagter 88:119 højt. Lad klassen følge med og se efter den befaling, som Herren gav de hellige. Når de har fundet frem til, at Herren befalede dem at grundlægge et hus, så forklar, at det »hus«, som Herren henviste til, var et tempel. Templet i Kirtland var det første tempel, der blev bygget i denne uddeling.

Bed eleverne om at slå op på billedet af templet i Kirtland i deres skrifter (Kronologisk kirkehistorisk oversigt, landkort og fotografier, foto 9, »Templet i Kirtland«).

Forklar, at det tog omkring tre år at bygge templet i Kirtland. Da templet blev indviet den 27. marts 1836, begyndte Herren at opfylde sit løfte om at begave de hellige med kraft, og de oplevede storslåede åndelige velsignelser. For eksempel viste Herren sig for Joseph Smith og Oliver Cowdery i templet i Kirtland og erklærede, at han havde »antaget dette hus« (L&P 110:7). Han sendte også tre himmelske budbringere – Moses, Elias og profeten Elias – for at gengive essentielle præstedømmenøgler til jorden. Disse nøgler gav de hellige myndighed til at udføre tempelordinancer og besegle familier for al evighed. Udover det blev »nøglerne til at kunne indsamle Israel« gengivet på det tidspunkt (L&P 110:11). På grund af det bliver missionærer kaldet og bemyndiget til at undervise i evangeliet over hele jorden.

Minilektion 3 – Missionering

Bed en elev om at læse Lære og Pagter 42:6-7 højt. Lad klassen følge med og se efter den befaling, som Herren gav de hellige, da de var ankommet til Ohio. Når eleverne har læst versene, så stil dem følgende spørgsmål:

  • Hvilken befaling gav Herren de hellige?

  • Hvordan skulle disse missionærer ifølge vers 6 forkynde evangeliet?

  • Hvordan ligner det den måde, som fuldtidsmissionærer forkynder evangeliet på i vore dage?

Forklar, at da templet i Kirtland var blevet indviet, og nøglerne til Israels indsamling var blevet gengivet, begyndte Kirkens medlemmer af forkynde Jesu Kristi evangelium flere steder. Bed eleverne om at slå op i deres skrifter på Kort 3 i afsnittet Kirkehistoriske kort i Guide til skrifterne (»Udsnit af New York, Pennsylvania og Ohio i USA«).

Når de ser på kortet, mind dem da om, at Herren har lovet de hellige, at han ville sende dem ud og forkynde »blandt alle folkeslag« (L&P 38:33). Forklar, at Kirtland var et ideelt sted at påbegynde udsendelse af missionærer til hele jorden. Kirtland lå tæt ved mange af de store transportruter i USA. Fra Kirtland skulle missionærer kun rejse et lille stykke for at komme hen til hjuldampere på USA’s store floder og på Lake Erie. De var også tæt på et nationalt vejsystem mod syd og et kanalsystem mod nord. På grund af dette var Kirtland afrejsestedet for missioner til Canada, andre dele af USA og Storbritannien.

Forklar, at Kirkens medlemstal på grund af missioneringen på den tid steg med tusinder. I 1837 blev ældsterne Heber C. Kimball og Orson Hyde kaldet sammen med fem andre til at tage på mission til Storbritannien, hvor de døbte omkring 2.000 mennesker. I 1838, da de hellige forlod Kirtland på grund af forfølgelser, boede der omkring 2.000 medlemmer af Kirken i Kirtland og omkring 18.000 rundt om i verden.

Minilektion 4 – Andre betydningsfulde åbenbaringer og begivenheder

Bed klassen om at læse Lære og Pagter 42:61 for sig selv. Når de er færdige med at læse, så gør opmærksom på, at efter Joseph Smith var ankommet til Ohio, fortalte Herren ham, at han ville modtage »åbenbaring på åbenbaring«, hvis han ville bede Gud derom. Bed derefter eleverne om at slå op på Lære og Pagters kronologiske indholdsfortegnelse (den findes lige efter indledningen). Lad dem finde det sted, hvor de fleste af de åbenbaringer, der er optegnet i Lære og Pagter, blev modtaget. Når de har fundet frem til, at de fleste af åbenbaringerne blev modtaget i Ohio, så forklar, at overfloden af åbenbaringer i Ohio opfyldte Herrens ord.

Vis klassen nogle af de betydningsfulde åbenbaringer, der blev modtaget i Ohio, ved at give en eller to af de følgende afsnit i Lære og Pagter til hver elev: Lære og Pagter 76; 89; 107; 137.

Bed for hvert afsnit eleverne om at læse afsnitsindledningen og skimme afsnitssammendraget, der står før første vers. Få derefter hver elev til at fortælle om, hvorfor deres tildelte afsnit er betydningsfuldt. Når de fortæller, så sørg for, at de fremkommer med følgende:

Lære og Pagter 76; 137 (Åbenbaringer om de tre grader af herlighed og synet om det celestiale rige)

Lære og Pagter 89 (Visdomsordet).

Lære og Pagter 107 (Åbenbaring om præstedømmet)

Når hver elev har fortalt, så stil følgende spørgsmål:

  • Hvordan tror I, at det var for de hellige i Ohio at høre nogle af disse sandheder for første gang?

Forklar, at Herren udover disse åbenbarede sandheder også på dette tidspunkt gav Joseph Smith besked på at organisere Kirkens ledelse. Det Første Præsidentskab, De Tolv Apostles Kvorum og De Halvfjerds’ Kvorum blev officielt organiseret, da de hellige boede i Ohio. Udover det fortsatte Joseph Smith sit arbejde med at oversætte Bibelen.

Modstand og frafald plager de trofaste i Ohio

Når eleverne er færdige med ovenstående aktivitet, så forklar, at Satan på samme tid, som de hellige blev meget velsignet af Herren i Ohio, øgede sin modstand mod Kirken. Så snart de hellige ankom til Kirtland, begyndte anti-mormonske kritikere at angribe Kirken.

Bed en om at læse følgende udtalelse af Joseph Smith angående disse forhold:

Billede
Profeten Joseph Smith

»Mange falske forlydender, løgne og tåbelige historier blev udgivet i aviserne og sat i omløb alle vegne for at hindre folk i at undersøge værket eller tage imod troen« (i History of the Church, 1:158).

Forklar, at nogle af disse negative forlydender blev startet af nogle, der havde forladt Kirken af forskellige grunde. For eksempel prøvede et tidligere medlem af Kirken, der hed Ezra Booth, i september 1831 at få folk til at lade være med at tilslutte sig Kirken og udgav ni breve, der beskrev hans kritik af Kirken (se Documents, Volume 1: July 1828-June 1831, bind 1 i serien Documents i The Joseph Smith Papers, 2013, s. 203-204; se også Kirkens historie i tidernes fylde, CES-hæfte, 2001, 113-115). Disse breve øgede fjendtligheden mod Kirken. Den forfølgelse, der fulgte på grund af sådanne ting, blev nogle gange voldelig, især mod profeten og andre kirkeledere.

I et alvorligt tilfælde angreb en pøbel på 25 til 30 mænd om natten den 24. marts 1832 John Johnsons hjem i Hiram i Ohio, hvor Joseph og Emma Smith boede. Mændene overmandede Joseph Smith og trak ham ud i natten. De holdt ham fast, tog hans tøj af og prøvede at tvinge noget syre ned i hans mund, hvorved han slog en flis af sin ene tand, hvilket gjorde, at han derefter fløjtede lidt, når han talte. Så efterlod de ham dækket af tjære og fjer. Da Joseph kom lidt til kræfter igen, fandt han tilbage til huset. Da han kom hen til døren, og Emma så ham dækket af tjære, som for hende lignede blod, besvimede hun. Hans venner tilbragte natten med at fjerne tjæren. Den næste dag, som var en søndag, holdt Joseph en prædiken, hvor nogle fra pøbelen var til stede. Efter prædikenen døbte Joseph tre mennesker (se History of the Church, 1:261-265).

Under kampen og forvirringen ved dette angreb blev døren til huset efterladt åben. På grund af det fik Josephs søn, Joseph Murdock Smith, der allerede havde mæslinger, en »alvorlig forkølelse« og døde fem dage senere. Samme nat blev Sidney Rigdon slæbt ved fødderne ud af sit hjem. Hans hoved blev alvorligt forslået mod den hårde, frosne jord, og han var omtåget i flere dage (se History of the Church, 1:265).

Forklar, at de hellige på trods af disse og andre vanskeligheder fortsatte med at samles i Kirtland, især fra 1836 til 1838. Men, forfølgelsen blev så alvorlig i vinteren 1837 og foråret 1838, at de fleste af de hellige var tvunget til at forlade Ohio. Nogle af Kirkens ledere, deriblandt Joseph Smith, Sidney Rigdon og Brigham Young, blev nødt til at flygte fra Kirtland, da deres liv var i fare.

Afslut lektionen ved at bære vidnesbyrd om, at selvom Kirken oplevede store prøvelser og stor forfølgelse i Kirtland, så blev de, der forblev trofaste, rigt velsignet af Herren.

Kommentar og baggrundsinformation

Frafald i Kirtland

I 1833 forårsagede et andet tidligere medlem store problemer for Kirken. Lægen Philastus Hurlbut havde været ældste i Kirken, men han blev udelukket, fordi han begik ægteskabsbrud, mens han var på mission. Selvom Kirkens ledere udviste barmhjertighed og lod ham blive medlem igen, så overtrådte han igen og blev udelukket for anden gang. Hurlbut forsøgte derefter at miskreditere Kirken og Joseph Smith ved at samle anti-mormonske erklæringer og hævdede usandt, at Mormons Bog var baseret på et manuskript skrevet af Solomon Spaulding, i stedet for at det var oversat ved Guds kraft.

Hurlbut hævdede, at Sidney Rigdon i hemmelighed havde fået fat i Spauldings manuskript og havde plagieret det sammen med Joseph Smith for at lave Mormons Bog. Men dette forsøg på at miskreditere Mormons Bog var fuldstændigt grundløst. Da Spauldings manuskript blev fundet, kunne man ved en gennemgang ikke finde de hævdede paralleller til Mormons Bog, ej heller nogen lighed mellem de to. Ydermere mødte Sidney Rigdon ikke engang Joseph Smith før et godt stykke tid efter Mormons Bogs udgivelse. Oliver Cowdery vidnede om usandheden i Hurlbuts beskyldninger: »›Jeg … rørte guldpladerne, hvorfra [Mormons Bog] blev oversat. Jeg så også udtyderne. Den bog er sand. Sidney Rigdon har ikke skrevet den. Hr. Spaulding har ikke skrevet den. Jeg nedskrev den selv, sådan som den lød fra profetens mund‹ (Reuben Miller, dagbog, 1848-1849, Family and Church History Department Archives, 21. okt. 1848)« (som citeret i James E. Faust, »Noget svært«, Liahona, jan. 2002, s. 54).

Nogle af de folk, der boede i Ohio, var bekymrede for, at medlemmerne af Kirken snart ville blive så talrige, at de mange vælgere ville udgøre en politisk magt, så de betalte Philastus Hurlbut for at bagvaske Joseph Smith og Mormons Bog. Joseph Smith beklagede i et brev, at Kirkens medlemmer »led store forfølgelser på grund af en mand, der hed doktor Hurlbut, der var blevet udelukket af Kirken for utugtig opførsel og ægteskabsbrud, og for at ærgre os lyver han på fornemste vis, og folk løber efter ham og giver ham penge for at nedbryde mormonismen, hvilket er en alvorlig trussel mod vores liv på nuværende tidspunkt« (»Letter to William W. Phelps and Others, 18 August 1833«, s. 3; se josephsmithpapers.org).

Andre foretagender i Kirtland

Det var i Kirtland, at Herren åbenbarede mere af Kirkens struktur. Følgende præstedømmeembeder blev åbenbaret i Kirtlandtiden: Biskop, højpræst, Det Første Præsidentskab, patriark, højråd, apostel og halvfjerdser.