Seminar
Lektion 72: Lære og Pagter 66


Lektion 72

Lære og Pagter 66

Indledning

Da William E. McLellin var blevet døbt i sommeren 1831, accepterede han kaldet om at forkynde evangeliet. I oktober rejste han til Ohio for at deltage i en kirkekonference. Der mødte han profeten Joseph Smith, og den 29. oktober 1831 bad han Joseph Smith om at adspørge Herren på sine vegne. Som svar på denne anmodning gav Herren Joseph Smith den åbenbaring, som findes i Lære og Pagter 66. Denne åbenbaring indeholder konkrete råd vedrørende bror McLellins åndelige status, hans kaldelse til at forkynde evangeliet og hans potentiale for at modtage store velsignelser.

Forslag til undervisningen

Lære og Pagter 66:1-3

Herren erklærer, at William E. McLellin er velsignet, fordi han har modtaget evangeliet

Tegn, inden klassen begynder, følgende diagram på tavlen.

Billede
Linjediagram

Bed eleverne om at undersøge diagrammet på tavlen, når klassen begynder. Lad dem for sig selv overveje, hvor de vil placere sig i diagrammet. Foreslå også, at de overvejer, hvilken retning de bevæger sig i; tættere på Gud eller længere væk fra ham. Bed derpå en elev om at læse følgende udtalelse af præsident Henry B. Eyring fra Det Første Præsidentskab højt. Lad klassen lytte efter, hvordan vi kan komme tættere på Gud.

Billede
Præsident Henry B. Eyring

»Hvis I ønsker at holde nær forbindelse til en eller anden, som I holder af, men som I nu er adskilt fra, så ved I, hvordan det skal gøres. I vil finde frem til en måde, hvorpå I kan tale med dem, I vil lytte til dem, og I vil finde frem til måder at gøre noget for hinanden på. Jo oftere det skete, jo længere det varede ved, jo stærkere ville de kærlige bånd være. Hvis der gik lang tid, uden at der bliver talt, lyttet og handlet, ville båndene blive svagere.

Gud er fuldkommen og almægtig, og I og jeg er menneskelige. Men han er vores Fader, han elsker os, og ligesom en kærlig ven ville gøre det, tilbyder han os en mulighed for at komme ham nærmere. Og I kan gøre det på stort set samme måde: Tale, lytte og handle« (»At komme Gud nærmere«, Stjernen, juli 1991, s. 63).

  • Hvordan kan vi ifølge præsident Eyring komme tættere på Gud? Hvad tror I, at det betyder at tale, lytte og gøre noget?

Forklar, at en mand ved navn William E. McLellin i Kirkens tidlige tid kom tættere på Gud, da han lærte om det gengivne evangelium. Han blev døbt den 20. august 1831. Kort tid derefter blev han ordineret til ældste, og han rejste med Hyrum Smith i et par uger som missionær. I oktober 1831 rejste han til Ohio for at deltage i en kirkekonference. Mens han var der, mødte han profeten Joseph Smith. Den 29. oktober bad bror McLellin i hemmelighed Herren om at åbenbare svar på fem specifikke spørgsmål gennem Joseph Smith. Uden at fortælle Joseph Smith om spørgsmålene anmodede bror McLellin om en åbenbaring. Mens profeten dikterede åbenbaringen, der findes i Lære og Pagter 66, erfarede bror McLellin, at alle hans spørgsmål blev besvaret. Herren gav ham instruktioner og advarsler for at hjælpe ham til at forblive trofast og i sidste ende at modtage evigt liv.

Bed en om at læse Lære og Pagter 66:1-2 højt. Lad klassen følge med og se efter grunde til, at Herren velsignede bror McLellin på det tidspunkt, hvor han gav åbenbaringen.

  • Hvorfor var bror McLellin i stand til at modtage velsignelser fra Herren? (Fordi han havde vendt sig bort fra sine synder, modtaget Herrens sandheder og modtaget evangeliets fylde).

Bed eleverne om at læse Lære og Pagter 66:3 for sig selv og se efter, hvad Herren sagde, at bror McLellin stadig manglede at gøre. Bed dem om at fortælle, hvad de har lært.

  • Hvad tror I, det vil sige at være »ren, men ikke helt«? (Du kan eventuelt hjælpe dem til at forstå, at selv om bror McLellin havde gjort store fremskridt og var blevet velsignet for sine bestræbelser, så havde han stadig nogle synder, han skulle omvende sig fra).

  • Hvilken sandhed kan vi udlede af Herrens råd i vers 3? (Eleverne bør finde frem til følgende læresætning: Vi er blevet befalet at omvende os fra alle vores synder. Skriv denne læresætning på tavlen).

  • Hvorfor er det vigtigt at omvende os fra alle vores synder og ikke kun nogle af dem?

Bed eleverne om at læse vers 3 igen for sig selv og se efter, hvad Herren ville gøre for at hjælpe William E. McLellin med at omvende sig fra alle sine synder.

  • Hvad kan vi lære af disse vers om, hvordan Herren vil hjælpe os i vores omvendelse? (Elevernes svar bør afspejle følgende princip: Herren vil vise os det, som vi skal omvende os fra. Skriv denne sandhed på tavlen).

  • Hvordan vil Herren vise os det, som vi skal omvende os fra?

Bed en elev om at læse følgende udtalelse af præsident Henry B. Eyring. Lad klassen lytte efter en måde, som vi kan benytte til at bede Herren om at hjælpe os med at omvende os.

Billede
Præsident Henry B. Eyring

»Et af de spørgsmål, vi må stille vor himmelske Fader i personlig bøn, er: ›Hvad har jeg gjort eller ikke gjort i dag, som mishager dig? Hvis jeg blot ved det, vil jeg omvende mig af hele mit hjerte, uden tøven.‹ En sådan ydmyg bøn vil blive besvaret« (»Udsæt ikke din omvendelse«, Liahona jan. 2000, s. 40).

Tilskynd eleverne til at tænke over de velsignelser, som de har modtaget, når de har vendt sig bort fra synd og modtaget evangeliet. Bed dem om at søge efter kundskab om det, som de har brug for at omvende sig fra, så de kan modtage endnu større velsignelser.

Lære og Pagter 66:4-13

Herren befaler William E. McLellin at forkynde evangeliet, forsage al uretfærdighed og fortsætte trofast til enden

Henvis til Herrens løfte om at vise William E. McLellin de synder, han skulle omvende sig fra. Bed en om at læse Lære og Pagter 66:4 højt. Lad klassen følge med og se efter, hvad Herren ellers lovede at vise bror McLellin. Lad eleverne fortælle, hvad de har fundet frem til.

  • Hvorfor er det en velsignelse at kende Guds vilje med os?

Del eleverne op parvis. Bed parrene om at læse Lære og Pagter 66:5-9 sammen og se efter, hvad Herren ønskede, at bror McLellin gjorde. Lad eleverne fortælle, hvad de har fundet frem til.

  • Hvilke velsignelser ville bror McLellin modtage ifølge vers 8-9, hvis han trofast ville gøre Herrens vilje? (Herren ville være med ham og ville velsigne ham, så han kunne styrke de trofaste og helbrede de syge).

  • Hvad lærer vi af disse vers om velsignelser, som vi kan modtage, når vi følger Herrens vilje med os? (Eleverne bør finde frem til følgende princip: Hvis vi trofast udfører Herrens vilje, så vil han være med os og velsigne os, så vi kan udføre det, som han kræver af os). Skriv dette princip på tavlen).

Forklar, at Herren udover at give bror McLellin instruktioner om, hvad han skulle gøre, gav ham en advarsel. Bed en om at læse de første to sætninger i Lære og Pagter 66:10 højt. Påpeg, før han eller hun læser, at den første sætning indeholder ordet bebyrdet. Forklar, at noget bebyrder os, hvis det hindrer os eller gør en opgave meget svær at gennemføre.

  • Herren befalede bror McLellin at »forsag[e] al uretfærdighed«. Hvordan ville uretfærdighed eller synd, bebyrde bror McLellins missionærtjeneste? Hvordan kan uretfærdighed bebyrde os åndeligt?

Skriv følgende sandhed på tavlen, når de har svaret: Herren ønsker, at vi skal forsage alt, der bebyrder vores åndelige udvikling.

Tilskynd dem til for sig selv at overveje, hvad der kan bebyrde dem.

Læs den tredje sætning i Lære og Pagter 66:10 højt, og bed klassen om at se efter en konkret advarsel, som Herren gav bror McLellin.

  • Hvilken fristelse havde bror McLellin ifølge vers 10 haft problemer med?

  • Hvad kan vi lære af vers 10 om Herrens kendskab til hver af os? (Hjælp dem til at indse, at Herren kender lige præcis vores udfordringer og fristelser, ligesom han kendte bror McLellins). Overvej at bede dem om skrive denne sandhed ved vers 10).

  • Hvorfor tror I, at det er vigtigt at forstå, at Herren kender vores konkrete udfordringer og fristelser?

Påpeg, at Herren udover at kende vores udfordringer og fristelser kender vores styrker og evner. Han ved alt om hver af os. Med en forståelse af, at han elsker os og kender os fuldt ud, kan vi stræbe efter at følge hans vilje med tillidsfuldhed og tillid til ham.

Få en til at læse Lære og Pagter 66:11-13 højt. Bed klassen om at følge med og se efter yderligere råd, som Herren gav til William McLellin. Bed også klassen om at se efter velsignelser, Herren lovede, hvis bror McLellin ville følge dette råd. Lad eleverne fortælle, hvad de har fundet frem til.

  • Hvad skal vi ifølge vers 12 gøre for at modtage evigt liv? (Hjælp eleverne til at forstå, at hvis vi fortsætter trofast indtil enden, så vil vi modtage evigt liv. Skriv dette princip på tavlen).

  • Hvad betyder det for jer at fortsætte trofast til enden?

Forklar, at da denne åbenbaring blev givet, havde bror McLellin modtaget et vidnesbyrd om det gengivne evangelium. Da denne åbenbaring var blevet givet, vidnede han om Joseph Smiths profetiske kald. Han sagde: »Joseph Smith er en sand profet … af Herren og … har magt til og modtager åbenbaringer fra Gud« (Brev fra William E. McLellin til slægtninge, 4. aug. 1832, RLDS Archives, s. 4; citeret i M. Russell Ballard, »What Came from Kirtland« (CES-foredrag for unge voksne, 6. nov. 1994), s. 8, speeches.byu.edu). Bror McLellin tjente trofast i adskillige år og blev kaldet til at tjene som et af de første medlemmer af De Tolv Apostles Kvorum i denne uddeling. Han fortsatte dog ikke trofast indtil enden. Faktisk vendte han sig mod profeten Joseph Smith og blev udelukket i 1838. Overvej at læse følgende afsnit højt:

»Mens Joseph var i fængsel i Richmond i Missouri, gik McLellin, som var en stor og energisk mand, til sheriffen og spurgte, om han måtte få æren af at give profeten tæsk. Der blev givet tilladelse til det på den betingelse, at Joseph ville slås. Sheriffen fortalte om … McLellins indtrængende ønske, hvilket Joseph gik med til, hvis han fik fjernet sine håndjern. McLellin nægtede så at slås, medmindre han fik et bat, hvilket Joseph var helt indforstået med, men sheriffen ville ikke tillade, at de skulle slås under så ulige vilkår« (»History of Brigham Young«, Millennial Star, 17. dec. 1864, s. 808).

Henled elevernes opmærksomhed på diagrammet på tavlen og foreslå, at de igen overvejer, hvor de ville placere sig selv på diagrammet. Bed dem tænke over følgende spørgsmål:

  • Hvad vil I gøre for at komme tættere på Gud og fortsætte trofast til enden?

Bær vidnesbyrd om de læresætninger og principper, som I har talt om, og tilskynd dem til at handle i overensstemmelse med dem.

Kommentar og baggrundsinformation

Lære og Pagter 66. William E. McLellins fem spørgsmål

Ti år efter William E. McLellin var blevet udelukket af Kirken, skrev han om den åbenbaring, som Joseph Smith modtog, og som nu står i Lære og Pagter 66:

Billede
William E. McLellin

»Jeg modtog gennem ham og skrev fra hans mund en åbenbaring om mig selv. Jeg havde forventet og troet, at når jeg så bror Joseph, ville jeg modtage en, så jeg gik til Herren i hemmelighed, og på mine knæ bad jeg ham om at åbenbare svaret på fem spørgsmål gennem hans profet, og dette også uden hans kendskab til, at jeg havde en sådan anmodning. Jeg vidner nu med frygt for Gud om, at hvert spørgsmål, som jeg havde stillet i Herren Sebaots øre, blev besvaret til min fulde tilfredshed. Jeg ønskede det som et vidnesbyrd om Josephs inspiration. Og til denne dag anser jeg det som et bevis for mig, som jeg ikke kan afvise« (i Ensign of Liberty, of the Church of Christ, jan. 1848, s. 61).

Vi ved ikke, hvad bror McLellins fem spørgsmål var. Men baseret på hans udtalelse om, at åbenbaringen besvarede hans spørgsmål, kan vi antage, at han var bekymret for sin status hos Herren, og at han ønskede at vide, hvad Herren ville have, han skulle gøre.