Seminar
Hjemmestudielektion: Lære og Pagter 124-128 (Del 27)


Hjemmestudielektion

Lære og Pagter 124-128 (Del 27)

Forberedelsesmateriale for hjemmestudielæreren

Sammenfatning af de daglige hjemmestudielektioner

Følgende sammenfatning af læresætninger og principper, som eleverne lærte om, da de studerede Lære og Pagter 124-128 (del 27), er ikke beregnet til at være en del af din lektion. Den lektion, du underviser i, er kun koncentreret om nogle få af disse læresætninger og principper. Følg Helligåndens tilskyndelser, når du overvejer dine elevers behov.

Dag 1 (Lære og Pagter 124:1-83)

Lære og Pagter 124 er den første åbenbaring, der blev modtaget i Nauvoo i Illinois, som blev udgivet i Lære og Pagter. Da eleverne studerede Herrens befaling om at bygge et tempel i Nauvoo, lærte de, at templet er det eneste sted, hvor vi kan opnå fylden af præstedømmets ordinancer til forløsning af de levende og de døde. De fandt også frem til, at vi viser vores trofasthed ved at adlyde Herrens befalinger.

Dag 2 (Lære og Pagter 124:84-145; 125-126)

Da eleverne afsluttede deres studium af Lære og Pagter 124, lærte de, at hvis vi følger profeternes råd, så vil det gå os godt, og at Herren kalder præstedømmeledere til at lede tjenestegerningens værk og hjælpe med at fuldkommengøre de hellige. I Lære og Pagter 125 og 126 lærte de, at hvis vi arbejder flittigt for Herren, så vil han tage imod vores retskafne ofre.

Dag 3 (Lære og Pagter 127; 128:1-11)

Lære og Pagter 127 og 128 er taget fra breve, som Joseph Smith skrev, mens han flyttede rundt for at undgå at blive ulovligt fængslet af embedsmænd fra Missouri. I disse afsnit fandt eleverne frem til, at tillid til vor himmelske Fader kan hjælpe os til at udholde modgang, og når tempelordinancerne bliver korrekt optegnet, så vil ordinancerne, som vi udfører på jorden, være bindende i himlen.

Dag 4 (Lære og Pagter 128:12-25)

I løbet af elevernes studium af resten af Lære og Pagter 128 fandt de frem til følgende princip, der har forbindelse til tempeltjeneste: Frelsen af vores afdøde er nødvendig og afgørende for vores frelse. Dåb for de døde kæder os for evigt sammen med vores forfædre. De sidste uddelingers nøgler, magt og myndighed er blevet gengivet i tidernes fyldes uddeling. Når vi udfører vores slægtsforskning og modtager tempelordinancerne for vores forfædre, så giver vi Herren et retskaffent offer.

Indledning

Denne lektion fokuserer på Lære og Pagter 124:1-21. Når eleverne studerer disse vers, vil de lære om Joseph og Hyrum Smith og deres rolle i genoprettelsen af Jesu Kristi Kirke.

Forslag til undervisningen

Lære og Pagter 124:1-14

Herren forklarer, hvorfor han kaldte Joseph Smith til at gengive Jesu Kristi evangelium

Skriv ordet Stærk på tavlen. Spørg eleverne, hvilke egenskaber man i henhold til verdens standarder typisk tænker på, når man beskriver nogen, der er stærk. Skriv deres svar på tavlen under Stærk, når de svarer. Skriv derpå ordet Svag på tavlen. Spørg, hvilke egenskaber man i henhold til verdens standarder typisk tænker på, når man beskriver nogen, der er svag.

  • Hvordan prøver verden at få en ung mand eller ung pige til at føle sig svag i forhold til dens standarder?

Bed en elev om at læse Lære og Pagter 35:13 højt. Få dem derefter til at læse Lære og Pagter 124:1 for sig selv og se efter, hvem Herren beskrev som svag.

  • På hvilke områder kan man sige, at Joseph Smith var svag, da han blev kaldet til at gengive evangeliet?

  • Hvorfor vil Herren ifølge Lære og Pagter 35:13 kalde de svage til at udføre sit værk? (Når eleverne svarer, så sammenfat deres svar ved at skrive en sandhed som denne på tavlen: Herren viser sin visdom gennem det svage på jorden).

  • Hvordan viste Herren sin visdom gennem profeten Joseph Smith?

Bed eleverne om at nævne nogle af de kaldelser og opgaver, som de måske modtager, mens de stadig er unge. (Svarene kan omfatte hjemme- eller besøgslærer, medlem af et klasse- eller kvorumspræsidentskab, missionær, tale ved et nadvermøde eller at være ven med nogen i deres menighed).

  • Hvordan vil det hjælpe os at huske det princip, der står på tavlen, når vi modtager forskellige kaldelser og opgaver om at tjene i Kirken?

Sammenfat Lære og Pagter 124:2-14 ved at forklare, at Herren befalede profeten Joseph Smith at skrive en proklamation om evangeliet til jordens herskere.

Lære og Pagter 124:15-21

Herren instruerer Kirkens ledere i Nauvoo

Bed eleverne om at tænke over et tidspunkt, hvor nogen gav dem en oprigtig kompliment. Lad nogle elever fortælle om deres oplevelse, og hvorfor disse komplimenter betød noget for dem.

Forklar, at Herren talte til flere personer i denne åbenbaring og roste dem ved at påpege deres styrker og bidrag. Lad eleverne læse Lære og Pagter 124:15-20 for sig selv og se efter, hvad Herren sagde om disse personer. Du kan eventuelt foreslå, at de markerer udtryk, der betyder noget for dem. Bed efter noget tid eleverne om at finde en makker og drøfte, hvad de har fundet frem til, herunder hvilke udtalelser de lagde særligt mærke til og hvorfor.

Du kan eventuelt påpege, at Herren i Lære og Pagter 124:19 erklærede, at tre mænd, der var døde kort tid forinden (David W. Patten, Edward Partridge og Joseph Smith sen., profetens far), var blevet modtaget i Herrens nærhed.

Bed eleverne om at gennemgå Lære og Pagter 124:15, 20 for sig selv og finde frem til, hvad Herren sagde om Hyrum Smith og George Miller.

  • Hvad sagde Herren om Hyrum Smith og George Miller?

  • Hvad føler Herren for dem, som er retskafne? (De bruger måske andre ord, men de bør komme frem til følgende sandhed: Herren elsker og stoler på dem, der har et retskaffent hjerte.

  • Hvordan vil I definere et retskaffent hjerte?

Bed en elev om at læse følgende udtalelse af ældste Joseph B. Wirthlin fra De Tolv Apostles Kvorum højt.

Billede
Ældste Joseph B. Wirthlin

»For mig betyder retskaffenhed altid at gøre det rette og det gode, uanset de øjeblikkelige konsekvenser. Det vil sige, at vi er retskafne helt nede fra bunden af vores sjæl, ikke kun i vores handlinger, men hvad der er endnu vigtigere, også i vores tanker og i vores hjerte. Personlig retskaffenhed indebærer en sådan grad af pålidelighed og ubestikkelighed, at vi er ude af stand til at misbruge tillid eller bryde pagter« (»Personlig retskaffenhed«, Stjernen, juli 1990, s. 27).

  • Hvorfor tror I, ud fra ældste Wirthlins definition, at Herren elsker dem, der har et retskaffent hjerte?

Hjælp dem til at forstå, hvordan Hyrum Smith viste sit hjertes retskaffenhed, ved at bede en elev læse følgende udtalelse af ældste M. Russell Ballard fra De Tolv Apostles Kvorum højt:

Billede
Ældste M. Russell Ballard

»Hyrum Smith var profetens ældre bror, ven og vejleder. Han viste absolut, utvetydig kærlighed, loyalitet og trofasthed over for Herren og over for sin yngre bror Joseph. Deres broderskab overgås måske aldrig …

Joseph sagde om Hyrum: ›Jeg kunne i mit hjerte ønske, at alle mine brødre var over for mig som min elskede bror Hyrum, som er mild som et lam og retskaffen som Job, ja, kort sagt sagtmodig og ydmyg som Kristus; og jeg elsker ham med en kærlighed, der er stærkere end døden, for jeg har aldrig haft lejlighed til at irettesætte ham, eller han mig‹ (›History of the Church‹, 2:338) …

Hyrum var urokkelig, selv i dødens skygge. Efter en periode med store afsavn og forfølgelse skrev han:

›Jeg takker Gud for, at jeg mærkede en vilje til hellere at dø end at fornægte det, som mine øjne har set, som mine hænder har følt (pladerne, hvorfra Mormons Bog blev oversat), og som jeg har båret vidnesbyrd om, hvor det end var min lod at være; og jeg kan forsikre mine elskede brødre om, at jeg var i stand til at bære et stærkt vidnesbyrd som aldrig før, da ingen anden udvej end døden syntes mulig‹ (Times and Seasons, dec. 1839, s. 23)« (»Profeten Joseph Smiths familie«, Liahona, jan. 1992, s. 7).

  • Hvordan viste Hyrum Smith sin retskaffenhed?

Lad eleverne tænke over noget i deres tilværelse, hvor de kunne være mere retskafne. Tilskynd dem til at sætte et personligt mål om at forbedre deres retskaffenhed på det område.

Afslut ved at bære dit vidnesbyrd om de principper, der er undervist om i dag.

Næste del (Lære og Pagter 129-132)

Spørg eleverne, om de ved, hvor mange grader der er i det celestiale rige. Forklar, at de i den kommende uges studium vil finde frem til flere principper omkring det celestiale rige og frelsesplanen.