Seminar
Lektion 15: Joseph Smith – Historie 1:66-67; Lære og Pagter 6-7


Lektion 15

Joseph Smith – Historie 1:66-67; Lære og Pagter 6-7

Indledning

I foråret 1829 følte profeten Joseph Smith, at det virkelig hastede med at få oversat Mormons Bog. Han havde haft meget lidt tid til at oversætte, fordi det var nødvendigt at arbejde for at forsørge hans familie. Emma og Josephs bror, Samuel, hjalp ved at agere som skrivere, men de kunne ikke gøre det på fuldtid. Joseph havde været i besiddelse af pladerne i mere end halvandet år, og med tabet af de 116 manuskriptsider havde han kun nogle få oversatte sider tilbage. Joseph bad til Herren om, at han ville sende nogen, som kunne assistere ham i oversættelsesarbejdet. Som svar på Josephs bøn sendte Herren Oliver Cowdery til at virke som skriver.

Åbenbaringerne i Lære og Pagter 6 og 7 kom kort tid efter Olivers ankomst. Lære og Pagter 6 indeholder råd til Oliver angående hans rolle i Herrens værk. Lære og Pagter 7 indeholder en oversat udgave af nogle skrivelser af Johannes den elskede med belæringer om, at Herren indvilligede i Johannes’ ønske om at få lov at leve og bringe sjæle til Jesus Kristus indtil det andet komme.

Forslag til undervisningen

Joseph Smith – Historie 1:66-67; Lære og Pagter 6:1-9

Oliver Cowdery bliver skriver for Joseph Smith

Tegn en elpære og en solopgang på tavlen.

Billede
tegning af en elpære
Billede
tegning af en solopgang
  • Hvordan adskiller det at tænde for en elpære sig fra at se en solopgang? (Eleverne kan foreslå flere forskelle, men påpeg, at man med den ene ser lys med det samme og med den anden kommer det gradvist).

Forklar, at ældste David A. Bednar fra De Tolv Apostles Kvorum brugte denne sammenlignelse til at undervise om personlig åbenbaring. Han sagde, at sommetider kommer åbenbaring »hurtigt og på én gang [som et lys, der tændes i et mørkt rum] … [Men] åbenbaring kommer hyppigst i små portioner over tid« (»Åbenbarelsens ånd«, Liahona, maj 2011, s. 88). Bed dem om at tænke tilbage på tidspunkter, hvor Herren har besvaret deres bønner øjeblikkeligt, og tidspunkter, hvor han har besvaret dem gradvist. Når de studerer Lære og Pagter 6 i dag, skal du opfordre dem til at se efter sandheder, der vil hjælpe dem til at indse, når Gud giver dem åbenbaringer.

For at hjælpe dem til at forstå den historiske baggrund for denne åbenbaring beder du en om at læse højt fra det første afsnit i indledningen til denne lektion. Bed derefter alle om at læse Joseph Smith – Historie 1:66-67 for sig selv og finde ud af, hvordan vor himmelske Fader hjalp Joseph i hans bestræbelser på at oversætte hurtigere.

  • Hvad gjorde Herren som svar på Josephs bøn om hjælp til oversættelsen?

Når de har fortalt om det, de har fundet frem til, forklarer du, at Oliver Cowdery kom fra Palmyra i New York mere end 200 km til Harmony i Pennsylvania for at besøge Joseph (se Guide til skrifterne, kirkehistoriske landkort, kort 1, »Det nordøstlige USA«), og han ankom blot nogle få dage efter, at Joseph havde bedt om hjælp.

Forklar, at kort tid efter at Oliver begyndte at fungere som skriver for Joseph, modtog Joseph en åbenbaring, hvori Herren talte til Oliver. Denne åbenbaring omtalte Olivers ønsker og besvarede åbenbart nogle spørgsmål, som han havde bedt om, men som han ikke havde fortalt Joseph om. Bed dem om at læse Lære og Pagter 6:5-6, 8 for sig selv og se efter tegn på, at Herren kendte Olivers ønsker.

  • Hvad fortæller disse vers og Olivers rejse på 200 km for at hjælpe Joseph os om Oliver?

Bemærk: Vers 1-9 bliver gentaget i Lære og Pagter 11, en åbenbaring der er rettet til Hyrum Smith, som bliver drøftet senere i den lektion.

Lære og Pagter 6:10-24

Herren forsikrer Oliver Cowdery om sandheden af værket

Bed eleverne om at overveje følgende spørgsmål:

  • Har I nogensinde modtaget et svar fra Gud for senere at opleve tvivl eller forvirring angående svaret? (Bed nogle få om at fortælle om deres oplevelser. Du kan også fortælle om en af dine egne oplevelser. Mind dem om, at visse oplevelser er for hellige eller personlige at fortælle).

Sammenfat Lære og Pagter 6:10-13 ved at forklare, at Herren fortalte Oliver Cowdery, at Oliver besad åbenbarelsens gave. Bed dem om at læse Lære og Pagter 6:14-17, 20 for sig selv og se efter det, Herren fortalte Oliver om at modtage og genkende åbenbaring.

  • Hvilke sandheder belærte Herren Oliver om i forbindelse med at modtage og genkende åbenbaring?

De nævner måske følgende principper. Du kan eventuelt skrive dem op på tavlen, når de nævner dem. Foreslå eventuelt også, at de markerer udtryk, der betyder noget for dem i disse vers.

Vi bliver vejledt, når vi søger svar fra vor himmelske Fader.

Herren vil oplyse vores sind gennem Helligånden.

Gud kender vores tanker og vores hjertes hensigter.

Når vi modtager åbenbaring, bør vi gemme det i vores hjerte.

  • Hvorfor er det vigtigt for at os at vide, at Herren hører og besvarer vores bønner?

  • Hvad tror I, det betyder, at Herren vil »oplyse« vores sind? (Du kan eventuelt forklare, at Herren kan give os ideer og forståelse gennem Helligånden).

  • Hvorfor er det vigtigt at vide, at kun Gud kender vores tanker og vores hjertes hensigter?

  • Hvad tror I, det vil sige at »gem[me]« Herrens ord? (At huske, studere, overveje og handle på det, som Herren åbenbarer, og stole på den åbenbaring, som vi modtager).

Bed en om at læse Lære og Pagter 6:21-24 højt, og lad dem søge efter andre måder, hvorpå Herren kommunikerer med os.

  • Hvad kan vi lære af disse vers om andre måder, hvorpå Herren taler til os? (Herren taler fred i vores sind som et vidnesbyrd om sandhed. Du kan eventuelt foreslå, at de markerer sætningen »fred i dit sind« (L&P 6:23)).

  • Hvordan føles det ud fra jeres egen erfaring, når Herren taler fred i vores sind?

Hjælp dem til bedre at forstå, hvordan åbenbaring kan komme til dem, ved at påpege, at det somme tider kan være svært at indse, når Herren taler til os. Forklar, at ældste Bednar uddybede analogien om solopgangen for at tydeliggøre, hvordan kommunikation fra Herren ofte kommer. Bed en om at læse følgende udtalelse højt:

Billede
Ældste David A. Bednar

»Sommetider står solen op en skyet eller tåget morgen. På grund af de overskyede forhold er det lidt vanskeligere at se lyset, og det er ikke muligt præcist at fastsætte det øjeblik, hvor solen kommer op over horisonten …

På lignende vis får vi mange gange en åbenbaring uden præcist at vide, hvordan eller hvornår vi modtager den« (»Åbenbarelsens ånd«, s. 89).

  • Hvordan kan det ske, at vi sommetider overser eller afviser Herrens svar på vores bønner?

  • Hvilket råd ville I give en person, som ønsker at lære, hvordan man bliver bedre til at vide, når Herren taler til en?

Forklar, at det først var efter, at denne åbenbaring blev modtaget, at Oliver fortalte Joseph om »natten«, som Herren henviste til i Lære og Pagter 6:22. Bed en om at læse det, som profeten Joseph lærte efter modtagelsen af åbenbaringen i Lære og Pagter 6:

Billede
Profeten Joseph Smith

»Da vi havde modtaget denne åbenbaring, fortalte Oliver Cowdery mig, at da han var kommet hen til min far for at bo der, og da familien havde fortalt ham, at jeg havde modtaget pladerne, havde han en aften, da han var gået i seng, bedt til Herren om at få at vide, om disse ting var således, og Herren tilkendegav for ham, at det var sandt, men han havde holdt det hele hemmeligt og havde ikke nævnt det for nogen; så da denne åbenbaring blev givet, vidste han, at værket var sandt, fordi intet levende væsen vidste noget om det, der blev hentydet til i åbenbaringen, undtagen Gud og ham selv« (History of the Church, 1:35).

Bed dem om at mindes tidspunkter, hvor Gud har oplyst deres sind eller skænket dem fred. Overvej at bede dem om at skrive nogle af disse minder ned. Opmuntr dem til at stole på de personlige åbenbaringer, de har fået tidligere. Forklar, at de næste to lektioner vil hjælpe dem til at lære at genkende, når de får svar på deres bønner.

Lære og Pagter 6:25-37

Herren formaner Joseph og Oliver til at oversætte og ikke at tvivle eller frygte

Sammenfat Lære og Pagter 6:25-31 ved at forklare, at Herren fortalte Oliver, at hvis han ønskede det, kunne han få oversættelsesgaven og stå sammen med Joseph som endnu et vidne om Mormons Bog.

  • Hvilke følelser ville I have haft ved at høre det ansvar, som Herren lagde på jer, hvis I var Oliver?

Bed eleverne om at tænke på et tidspunkt, hvor de har følt tvivl eller frygt for noget, som Herren ønskede, at de skulle gøre. Lad dem læse Lære og Pagter 6:32-37 for sig selv og lede efter det råd, som Herren gav Joseph og Oliver for at overvinde tvivl og frygt, når de fortsatte hans værk.

  • Hvilke sandheder eller principper i dette råd kan vi anvende i vores liv? (De kan foreslå en række principper, men du bør gøre det klart, at når vi ser hen til Jesus Kristus, kan vi overvinde tvivl og frygt).

  • Hvordan kan en person se hen til Kristus i enhver tanke?

Bed nogle få om at fortælle om oplevelser, de har haft, hvor deres kundskab om Frelseren har hjulpet dem til at overvinde tvivl og frygt. Fortæl eventuelt også om en af dine egne oplevelser.

Lære og Pagter 7

Johannes den elskede, bliver lovet, at han vil leve og bringe sjæle til Kristus indtil det andet komme

Bemærk: Intet er blevet åbenbaret om Johannes’ mission som en forvandlet person. Spekuler ikke på, hvor han er henne eller hvad han laver.

Forklar, at der i løbet af april 1829, mens Oliver hjalp Joseph med oversættelsen, opstod »uenighed … angående apostlen Johannes’ beretning, som er nævnt i Det Nye Testamente (se Joh 21:20-23) … om, hvorvidt han døde eller om han fortsatte [med at leve]« (Histories, Volume 1: 1832-1844, bd. 1 i serien Histories i The Joseph Smith Papers, 2012, s. 284).

Bed dem om at læse Lære og Pagter 7:1-3 for at finde svaret på Joseph og Olivers spørgsmål. (Hvis de har problemer med at finde svaret, kan du eventuelt foreslå, at de læser sammendraget for L&P 7:1-3).

Kommentar og baggrundsinformation

Lære og Pagter 6:14-15. Genkend svar på bønner

Ældste Richard G. Scott fra De Tolv Apostles Kvorum beskrev behovet for bøn, og hvordan man genkender svar fra Gud:

Billede
Ældste Richard G. Scott

»Det [kan] sommetider … være meget vanskeligt at genkende svarene på vores bønner. Sommetider forsøger vi uklogt at klare livet ved at stole på vores egen erfaring og egne evner. Det er meget klogere, hvis vi gennem bøn og guddommelig inspiration søger at vide, hvad vi skal gøre. Vores lydighed sikrer, at vi, når det er nødvendigt, er berettiget til guddommelig kraft til at opnå et inspireret mål.

Ligesom mange af os genkendte Oliver Cowdery ikke de tegn på svar, som Herren allerede havde givet på hans bønner …

Hvis du mener, at Gud ikke har besvaret dine bønner, så overvej disse skriftsteder (L&P 6:14-15) – og se derefter grundigt efter tegn i dit eget liv på, om han måske allerede har besvaret dine bønner« (se »Sådan opnår man åbenbaring og inspiration i sit personlige liv«, Liahona, maj 2012, s. 47).

Ældste David A. Bednar fra De Tolv Apostles Kvorum delte indsigt om, hvordan man ved, når man modtager personlig åbenbaring:

Billede
Ældste David A. Bednar

»Vi ser måske ikke engle, hører himmelske røster eller modtager overvældende, åndelige indtryk … Men når vi ærer vores pagter og holder befalingerne, når vi stræber endnu mere vedvarende efter at gøre godt og blive bedre, kan vi vandre i tillid til, at Gud leder vores skridt …

Sommetider virker åbenbarelsens ånd øjeblikkeligt og intenst, til andre tider diskret og gradvist, og ofte så umærkeligt, at I ikke engang er bevidste om det. Men uanset hvordan vi får den velsignelse, belyser og forstørrer det lys, den giver, jeres sjæl, oplyser jeres forstand (se Alma 5:7; 32:28) og vejleder og beskytter jer og jeres familie« (»Åbenbarelsens ånd«, Liahona, maj 2011, s. 90).