Seminar
Lektion 116: Lære og Pagter 109:1-46


Lektion 116

Lære og Pagter 109:1-46

Indledning

De hellige arbejdede i næsten tre år for at opføre templet i Kirtland. Da de blev færdige, åbenbarede Herren den bøn for profeten Joseph Smith, der blev givet ved indvielsen af templet. Profeten læste bønnen som en del af indvielsesmøderne den 27. marts 1836. Bønnen står i Lære og Pagter 109. Denne lektion gennemgår den første del af bønnen, som indeholder en anmodning til Herren om, at han vil antage templet og opfylde de løfter, han gav angående det, herunder beskyttelse og velsignelser til dem, som ville tilbede der.

Forslag til undervisningen

Lære og Pagter 109:1-23

Joseph Smith beder Herren om at antage templet i Kirtland og velsigne dem, som tilbeder der

Vis nogle billeder af templer. Du kan spørge eleverne om de ved, hvor hvert af disse templer er.

Skriv følgende spørgsmål på tavlen: Hvorfor bygger vi templer? Bed dem om at sætte sig sammen parvis og drøfte følgende spørgsmål. Forklar, når de har haft tid nok, at vi kan finde svar på dette spørgsmål i Lære og Pagter 109.

Billede
Templet i Kirtland

Vis eleverne et billede af templet i Kirtland (se Evangelisk kunst, 2009, nr. 117; se også LDS.org og josephsmith.net). Forklar, at de hellige arbejdede og ydede ofre i næsten tre år for at opføre templet i Kirtland. De så opfyldelsen af Herrens løfte om, at såfremt de adlød hans befalinger, ville de »få kraft til at bygge det« (L&P 95:11). Den 27. marts 1836 deltog nogle af de hellige i indvielsen af templet, og Joseph Smith bad indvielsesbønnen. Han modtog bønnens ord ved åbenbaring inden indvielsen. Bønnen står i Lære og Pagter 109.

Billede
Stueetagen i templet i Kirtland

Grundplan over stueetagen i templet i Kirtland.

Forklar, at næsten 1.000 sidste dages hellige deltog i indvielsen af templet i Kirtland. Der var mange flere, som ønskede at deltage, men der var ikke plads i bygningen. Profeten Joseph Smith arrangerede, at de kunne deltage i et møde i en anden bygning, og indvielsen blev gentaget for dem nogle få dage senere.

Bed eleverne om at forestille sig, at de deltager i indvielsen af templet i Kirtland: De føler stor forventning under åbningssalmen, som koret synger. Så giver Sidney Rigdon en prædiken. Efter en kort pause har de mulighed for at opretholde deres kirkeledere. Derefter rejser profeten Joseph Smith sig og læser indvielsesbønnen.

Bed en om at stå op og læse Lære og Pagter 109:1-4 højt. Lad klassen følge med og se efter en grund til, at de hellige byggede templet i Kirtland.

  • Hvad var den første grund til, at de hellige byggede templet i Kirtland? (Eleverne bør se, at de hellige byggede templet, fordi Herren havde befalet det. Skriv følgende spørgsmål på tavlen: Herren befaler os at bygge templer).

Få en anden til at stå op og læse Lære og Pagter 109:5 højt. Bed klassen om at følge med, mens de ser efter udtryk, der beskriver de helliges ofre for at bygge templet.

  • Hvilke udtryk bemærkede I? (Svarene kan omfatte »stor modgang«, »i vor fattigdom« og »givet af vort gods«).

Hjælp dem til at forstå de ofre, som de hellige ydede for at bygge templet i Kirtland, ved at bede en om at læse følgende sammenfatning:

Mellem juni 1833 og marts 1836 ofrede Kirkens medlemmer deres tid, penge og ejendele for at hjælpe med at bygge et hus til Herren. Mændene tilbød deres arbejdskraft på byggeriet. Kvinderne syede tøj og gav logi. Da mange af mændene var væk med Zions hær, fortsatte nogle af kvinderne arbejdet på templet. Nogle sidste dages hellige, som John Tanner og Vienna Jacques, gav meget af deres formue til opførelsen af templet. Andre bidrog med kvalificeret arbejdskraft. For eksempel døbte Brigham Young en mand, der hed Artemus Millet i Canada. Bror Millet opgav sit job som stenhugger for det canadiske styre, så han og hans familie kunne flytte til Kirtland, hvor han tjente som tilsynsførende for byggeriet af templet. Samlet kostede templet ca. 60.000 amerikanske dollars – en utrolig sum på den tid, især når man tænker på de helliges fattigdom. Som sammenligning ville det beløb svare til godt over 1.000.000 dollars i dag.

  • Hvad imponerer jer ved de ofre, som de hellige ydede for at bygge templet?

Bed eleverne om at genlæse vers 5 for sig selv, mens de ser efter sandheder, der forklarer, hvorfor de hellige ofrede så meget for at bygge templet.

  • Hvilke sandheder fandt I om, hvorfor de hellige ville bygge templet? (De bør udtrykke, at i templet kan Herren manifestere sig for os. Skriv dette princip på tavlen).

Bed halvdelen af klassen om at læse Lære og Pagter 109:10-11 for sig selv, mens de ser efter, hvad Joseph Smith bad Herren om at gøre, så folket kunne modtage templets velsignelser. Bed den anden halvdel om at læse Lære og Pagter 109:12-13 for sig selv og se efter udtryk, der hjælper dem til at forstå, hvordan Herren manifesterer sig for os i templet. Stil den første gruppe følgende spørgsmål, når de har haft tid nok:

  • Hvad bad Joseph Smith Herren om at gøre, så folket kunne modtage templets velsignelser? (At bistå dem med sin nåde, så de kunne være værdige i hans øjne).

  • Hvorfor har vi brug for Herrens nåde, når vi stræber efter at være værdige til at tage i templet?

Stil den anden gruppe følgende spørgsmål:

  • Hvilke udtryk fandt I, som hjalp jer til at forstå, hvordan Herren manifesterer sig for os i templet? (Bed eventuelt eleverne om at markere de udtryk, deres klassekammerater har fundet).

Bed dem om at dele, enten parvis eller med hele klassen, oplevelser de har haft, hvor de har følt sig tæt på Herren i templet. Mind eleverne om, at visse oplevelser er for hellige eller personlige at dele. Du kan også fortælle om en af dine egne oplevelser, hvis det er passende.

  • Hvordan påvirker det jeres liv uden for templet, at I føler jer tæt på Herren i templet?

Bed dem om at fortsætte med at læse Lære og Pagter 109:14-23 for sig selv og se efter yderligere velsignelser, Herren lover dem, som tilbeder i templet.

  • Hvilke velsignelser lover Herren desuden dem, som tilbeder i templet? (De bør finde mange velsignelser i disse vers. Du kan eventuelt skrive en liste over velsignelserne på tavlen).

Hvilke resultater er der ud fra vers 22-23 ved at tilbede i templet? (I forbindelse med de svar, som de kommer med, kan du hjælpe dem med at finde frem til følgende sandhed: Modtagelse af tempelvelsignelser udruster os med kraft og med Herrens hjælp, når vi tjener ham. Skriv denne sandhed på tavlen. Foreslå eventuelt, at eleverne skriver det i deres skrifter).

  • Hvad tror I, det vil sige at være »udrustet med [Herrens] kraft«?

Hjælp eleverne til en bedre forståelse af, hvad det vil sige at være udrustet med Herrens kraft, ved at bede en om at læse følgende udtalelse af ældste Joseph B. Wirthlin fra De Tolv Apostles Kvorum højt:

Billede
Ældste Joseph B. Wirthlin

»Trofaste medlemmer af Kirken kan i Herrens hus blive begavet med ›kraft fra det høje,‹ (L&P 95:8) kraft, som vil gøre det muligt for os at modstå fristelse, ære pagter, adlyde Herrens befalinger og bære et brændende og frygtløst vidnesbyrd om evangeliet til familie, venner og naboer« (»Opelsk guddommelige egenskaber«, Liahona, jan. 1999, s. 31).

  • Hvordan ville denne slags kraft være en velsignelse for jer og jeres familie? Hvordan ville denne slags kraft være en velsignelse for fuldtidsmissionærer?

Lære og Pagter 109:24-46

Joseph Smith beder Herren om at beskytte og velsigne dem, der tilbeder i templet, og dem, som forkynder evangeliet

Tegn en murske og et sværd på tavlen. (Du kan eventuelt forklare, at en murske bruges til at påføre mørtel mellem mursten eller sten. Spørg eleverne om, hvordan hvert af disse redskaber kan være brugt til at bygge et tempel.

Billede
murske og sværd

Forklar, at pøbler under opførelsen af templet i Kirtland truede med at ødelægge templet. Præsident Brigham Young fortalte om »arbejdere på murene, som havde et sværd i den ene hånd for at beskytte sig mod pøblen, mens de placerede stenene og bevægede murskeen med den anden« (Discourses of Brigham Young, udv. John A. Widtsoe, 1954, s. 415). Til tider måtte mændene, der arbejdede på templet om dagen, vogte det om natten.

Forklar, at de hellige udover at arbejde flittigt på at beskytte templet og sig selv bad Herren om beskyttelse. Bed en elev om at læse Lære og Pagter 109:24-28 højt, og lad klassen se efter, hvilken slags beskyttelse Joseph Smith anmodede Herren om, da templet var bygget.

  • Hvilken slags beskyttelse bad Joseph om?

  • Hvad kan vi ifølge vers 24 gøre for at modtage denne slags beskyttelse?

  • Hvad kan vi lære af disse vers om, hvordan vi modtager beskyttelse mod det onde? (Eleverne kan bruge andre ord, men de bør finde frem til følgende princip: Hvis Herrens folk er værdigt og tilbeder ham i templet, så vil ugudelighed ikke sejre over dem).

Opsummer Lære og Pagter 109:29-46 ved at forklare, at profeten bad om, at de, som spredte løgne om de hellige, ville blive beskæmmede, og at Kirkens medlemmer ville være i stand til at rejse sig og gøre Herrens arbejde. Han bad også Herren om at fylde templet med sin herlighed og give sine tjenere et vidnesbyrd og den kraft, de havde brug for, for at forkynde evangeliet.

Afslut ved at tilskynde eleverne til altid at have en gyldig tempelanbefaling, selv hvis de ikke bor tæt på et tempel. Overvej at læse følgende udtalelse af præsident Howard W. Hunter:

Billede
Præsident Howard W. Hunter

»Herren ønsker virkelig, at hans folk er et tempelmotiveret folk. Det er mit hjertes højeste ønske, at hvert eneste medlem af Kirken er værdig til at komme i templet … Lad os være et tempelbesøgende og tempelelskende folk. Lad os haste til templet, så ofte som tid og midler og personlige forhold tillader det« (»Det store symbol på vores medlemskab«, Stjernen, nov. 1994, s. 6).

Kommentar og baggrundsinformation

Lære og Pagter 109. Grundplan over templet i Kirtland

Følgende illustration viser indretningen af stueetagen i templet i Kirtland, hvor indvielsen fandt sted:

Billede
Stueetagen i templet i Kirtland

Lære og Pagter 109:2-3. Styrket ved åbenbaring og befalinger

Under Jesu Kristi ledelse var profeten Joseph Smith i stand til at udrette større ting, end han ville kunne have udrettet på egen hånd. Med henvisning til designet og indretningen af templet i Kirtland sagde præsident Brigham Young:

Billede
Præsident Brigham Young

»Uden åbenbaring kunne Joseph ikke mere end nogen anden mand vide, hvad der var behov for, og uden befalingen var Kirken for få i antal, for svag i sin tro og for fattig til at kaste sig ud i så stort et projekt« (Discourses of Brigham Young, udv. John A. Widtsoe, 1954, s. 415).

Lære og Pagter 109:5. »I vor fattigdom har vi givet af vort gods«

Præsident Thomas S. Monson har talt om de ofre, som er værd at yde, for at kunne modtage tempelvelsignelser:

Billede
Præsident Thomas S. Monson

»Der har altid været visse ofre forbundet med tempelbyggeri og tempelbesøg. Utallige hellige har arbejdet og kæmpet for selv at opnå og for at deres familie kan opnå de velsignelser, der findes i Guds templer.

Hvorfor er så mange villige til at give så meget for at modtage templets velsignelser? De, som forstår de evige velsignelser, der kommer igennem templet, ved, at intet offer er for stort, ingen pris for høj, ingen indsats for besværlig for at modtage disse velsignelser. Der er aldrig for langt at rejse, for mange forhindringer at overvinde eller for meget ubehag at udholde. De forstår, at de frelsende ordinancer i templet, der tillader os en dag at vende tilbage til vor himmelske Fader i et evigt familieforhold og blive begavet med velsignelser og kraft fra det høje, er hvert eneste offer og hver eneste indsats værd« (»Det hellige tempel – Et fyrtårn for verden«, Liahona, maj 2011, s. 92).