Seminar
Lektion 26: Lære og Pagter 20:1-36


Lektion 26

Lære og Pagter 20:1-36

Indledning

I en åbenbaring til profeten Joseph Smith befalede Herren, at hans genoprettede kirke skulle organiseres den 6. april 1830. Han belærte også om Mormons Bogs betydning og kom med instruktioner til ledelsen af sin kirke, deriblandt embeder i præstedømmet, ordinancer og fremgangsmåder i den netop genoprettede kirke. Denne åbenbaring, der i Kirkens første tid var kendt som »Forordninger og pagter«, findes nu i Lære og Pagter 20. Denne åbenbaring blev nedskrevet nogle få dage efter den 6. april 1830, men Herren kan have åbenbaret dele af den til profeten så tidligt som i sommeren 1829. På grund af længden bliver Lære og Pagter 20 delt i tre lektioner i dette hæfte.

Forslag til undervisningen

Lære og Pagter 20:1-4

Gud befaler, at Kirken etableres

Bed eleverne om at tænke på det sidste møde, de var til, hvor de hørte forskellige vidnesbyrd. Få dem til at beskrive forskellen på at bære et vidnesbyrd og fortælle en historie eller udtrykke taknemlighed.

Bed en om at læse følgende definition på et vidnesbyrd af ældste Dallin H. Oaks fra De Tolv Apostles Kvorum:

Billede
Ældste Dallin H. Oaks

»Et vidnesbyrd om evangeliet er et personligt vidne båret til vores sjæl af Helligånden om, at visse kendsgerninger af evig betydning er sande, og at vi ved, at de er sande« (»Vidnesbyrd«, Liahona, maj 2008, s. 26).

Skriv følgende på tavlen: Vi ved, at …

Bed dem om at slå op på Lære og Pagter 20. Forklar, at kirkeledere læste dette afsnit højt ved Kirkens konferencer, der blev afholdt den 9. juni 1830 og den 26. september 1830, og det mindede medlemmerne om den nye kirke med mange vigtige evangeliske sandheder. Opfordr dem til at søge efter læresætninger og principper i dette afsnit, som kan indledes med: »Vi ved, at … «

Bed dem om at læse Lære og Pagter 20:1-2 for sig selv og se efter indsigt om evangeliets gengivelse.

  • Hvilke sandheder angående evangeliets gengivelse vidner disse vers om? (En af de læresætninger, som de kan finde, er, at Joseph Smith blev kaldet af Gud og befalet at organisere Jesu Kristi kirke. Bed en om at skrive denne læresætning sammen med andre, som de finder frem til, på tavlen under vendingen: »Vi ved, at … «. De kan eventuelt lave en lignende liste i deres skriftstudiebog).

For at hjælpe dem til at forstå disse sandheders betydning skal du opfordre dem til at tænke over deres eget vidnesbyrd om Joseph Smiths guddommelige kaldelse og Kirkens sandhed. Du kan eventuelt bede dem om at fortælle klassen, hvordan de ved, at disse ting er sande.

  • Hvad tror I, at ordet »tilblivelse« i Lære og Pagter 20:1 betyder i forhold til organiseringen af Kirken? (Du er måske nødt til at minde dem om frafaldet og behovet for genoprettelsen).

  • Hvordan kan vi hjælpe Herrens kirke med fortsat at have fremgang i vore dage?

Lære og Pagter 20:5-16

Herren beskriver kort nogle af genoprettelsens hændelser

Få en til at læse Lære og Pagter 20:5-8 højt. Bed klassen om at følge med og se efter det, som forberedte Joseph Smith til at organisere Kirken igen på jorden.

  • Hvad oplevede Joseph, der gjorde ham i stand til at organisere den sande kirke på jorden igen? (Han blev instrueret af Gud og engle og fik kraft til at oversætte Mormons Bog).

Forklar, at da Kirken blev organiseret i april 1830, var Mormons Bog lige blevet trykt. Bed dem om at læse Lære og Pagter 20:9-12 for sig selv og se efter sandheder, som står i Mormons Bog. Du kan eventuelt foreslå, at de markerer det, de finder. Når de har haft tid nok, skriver du følgende ufuldstændige udsagn på tavlen: Mormons Bog beviser for verden, at …

Bed flere om at komme op til tavlen og færdiggøre udsagnet ved hjælp af de vendinger, de har fundet i Lære og Pagter 20:9-12. Du kan eventuelt pege på listen med deres svar og stille følgende spørgsmål:

  • Hvorfor er det vigtigt at få et vidnesbyrd om, at Mormons Bog er sand?

  • Hvis Mormons Bog er sand, hvad antyder det så om Joseph Smith?

Bær vidnesbyrd om, at Mormons Bog er bevis på, at Gud har gengivet evangeliet i vore dage. Denne sandhed kan skrives på tavlen under overskriften: »Vi ved, at … «

Bed en om at læse Lære og Pagter 20:14-15 højt. Få klassen til at se efter det, Herren lover dem, der modtager Mormons Bog og efterlever dens læresætninger.

  • Hvilke velsignelser lover Herren dem, der modtager Mormons Bog i tro?

  • Hvad vil der ske med dem, der forhærder deres hjerte i vantro og afviser Mormons Bog?

  • Hvordan kan vi modtage Mormons Bog i tro?

  • Hvordan kan Mormons Bog hjælpe et menneske til at »øve retfærdighed«?

Bed eleverne om at tænke over, (1) hvordan deres vidnesbyrd om Mormons Bog har hjulpet dem til at blive mere lydig mod Guds befalinger, og (2) hvad de kan gøre for at styrke deres vidnesbyrd om den.

Lære og Pagter 20:17-36

Mormons Bog belærer om og tydeliggør de vigtigste læresætninger i evangeliet

Du kan eventuelt bede en om at læse følgende udtalelse af præsident Ezra Taft Benson:

Billede
Præsident Ezra Taft Benson

»I Lære og Pagter 20 har Herren helliget nogle skriftsteder til en sammenfatning af de vigtige sandheder, Mormons Bog belærer om (se v. 17-36). Her står om Gud, menneskets skabelse, faldet, forsoningen, Kristi himmelfart, profeter, tro, omvendelse, dåb, Helligånden, udholdenhed, bøn, retfærdiggørelse og helliggørelse gennem nåde og om det at elske og tjene Gud« (»Endnu et vidne om Kristus«, Den danske Stjerne, oktoberkonferencen 1984, s. 5).

Bed dem om at skimme Lære og Pagter 20:17, 29, 30, 31, 35 og finde vendingen, der gentages i begyndelsen af hvert vers. (De bør finde vendingen »vi ved, at« eller en variation af det). Forklar, at vi i Lære og Pagter 20:17-36 kan finde forskellige vigtige læresætninger, som Herrens kirke erklærer til verden som et resultat af det første syn og fremkomsten af Mormons Bog. Blandt dem findes der sandheder om vor himmelske Fader, Jesus Kristus og Helligånden samt det, vi må gøre for at blive frelst i Guds rige.

Skriv følgende skriftstedshenvisninger på tavlen: Lære og Pagter 20:17-19; Lære og Pagter 20:21-25 og Lære og Pagter 20:26-28.

For at hjælpe eleverne til at udfylde deres rolle i læringsprocessen og forberede dem til at finde evangeliske sandheder skal du dele dem op parvis og give hvert par en af skriftstedshenvisningerne på tavlen. Bed dem om at studere deres vers sammen og se efter sandheder om Faderen, Sønnen og Helligånden, og hvad de har gjort for vores frelse.

Når de har haft tid nok, skal du bede flere om at dele en sandhed, de har fundet, om vor himmelske Fader, Jesus Kristus eller Helligånden og forklare, hvorfor den er vigtig for dem. Du kan også opfordre dem til at skrive sandheder, der især betyder noget for dem i deres skriftstudiebog.

Når de finder disse sandheder, kan du eventuelt føje dem til listen på tavlen under overskriften: »Vi ved, at … «. Nogle af de læresætninger, de kan finde frem til, omfatter følgende:

Gud lever og er uendelig, evig og uforanderlig (v. 17).

Vi er skabt i Guds billede og lighed (v. 18).

Gud gav sin enbårne Søn for at blive korsfæstet og opstå igen, så alle, der tror, bliver døbt og holder ud i tro til enden, kan blive frelst (v. 21-25).

Helligånden vidner om Faderen og Sønnen (v. 27).

Faderen, Sønnen og Helligånden arbejder sammen for at forberede os til evigt liv (v. 17-28).

Bed en om at læse Lære og Pagter 20:29-34 højt. Få klassen til at se efter de ansvar, vi har, hvis vi ønsker at arve evigt liv. For at hjælpe dem til at forstå disse vers kan du forklare at retfærdiggørelse (v. 30) betyder at blive tilgivet og erklæret for ren. Helliggørelse (v. 31) betyder at blive ren, hellig og som Kristus.

  • Hvad lærer disse vers os om, hvad vi må gøre for at blive frelst i Guds rige?

Bed en om at læse Lære og Pagter 20:35-36 højt. Lad klassen se efter, hvad de kan gøre for at vise, at de ved, at disse ting er sande.

  • Hvordan kan vi ære og herliggøre Herrens navn?

Bed dem om at gennemgå listen på tavlen under vendingen: »Vi ved, at … «. Bed dem om i stilhed at overveje, hvilke af disse principper de ved er sande. Hvis de har skrevet den samme liste i deres skriftstudiebog, kan du eventuelt få dem til at sætte et flueben ved siden af de sandheder, de ved er sande.

Afslut lektionen ved at bede dem om at vælge et af de fremhævede principper og fortælle, hvordan de har fundet ud af, at det er sandt.

Kommentar og baggrundsinformation

Lære og Pagter 20:5-8. En oversigt over de historiske begivenheder

Følgende skema opridser nogle af de begivenheder fra genoprettelsen, som nævnes i Lære og Pagter 20:5-8:

Vers

Historisk begivenhed

Lære og Pagter 20:5

»Efter at det i sandhed var blevet tilkendegivet for denne første ældste [Joseph Smith], at han havde fået forladelse for sine synder«

Forår 1820: Joseph Smith får det første syn (se JS-H 1:15-20; se også Milton V. Backman jun., »Joseph’s Recitals of the First Vision«, Ensign, jan. 1985, s. 13).

Lære og Pagter 20:5

Joseph Smith blev »atter viklet ind i verdens forfængeligheder«

1820-1823: »I det tidsrum, der var mellem det tidspunkt, hvor jeg så synet, og året atten hundrede og treogtyve, var jeg … overladt til alle slags fristelser; og … [jeg] begik … ofte mange tåbelige fejltagelser og udviste ungdommens svaghed og den menneskelige naturs små karakterfejl« (JS-H 1:28).

Lære og Pagter 20:6

»Betjente Gud ham ved en hellig engel«

September 1823: Englen Moroni betjener Joseph Smith (se JS-H 1:30-33).

Lære og Pagter 20:7

»Og gav ham befalinger, som inspirerede ham«

September 1823: Englen Moroni giver Joseph instruktioner (se JS-H 1:34-42).

Lære og Pagter 20:8

»Og gav ham ved de midler, som forud var blevet beredt, kraft fra det høje til at oversætte Mormons Bog«

22. september 1827-sommer 1829: Joseph får guldpladerne, Urim og Tummim samt oversætter Mormons Bog (se JS-H 1:59-75).

Lære og Pagter 20:30-31. Retfærdiggørelse og helliggørelse

Følgende udtalelse kommer fra en artikel af ældste D. Todd Christofferson fra De Tolv Apostles Kvorum. Den citerede del nedenfor forklarer kun kort retfærdiggørelse og helliggørelse. Du kan læse hele artiklen for at få en fuld forståelse af disse læresætninger.

Billede
Ældste D. Todd Christofferson

»Fordi Jesu Kristi ›sonoffer rummer uendelig kraft‹, kan han tilfredsstille eller ›opfylde lovens formål‹ på vores vegne. Tilgivelse kommer gennem hans nåde, fordi han tilfredsstillede retfærdighedens krav gennem sin egen lidelse, ›som retfærdig led han for uretfærdiges skyld for at føre [os] til Gud‹ (1 Pet 3:18). Han fjerner vores fordømmelse uden at fjerne loven. Vi bliver tilgivet og bragt i en retfærdig tilstand sammen med ham. VI bliver som ham, uden synd. Vi bliver opretholdt og beskyttet af loven, af retfærdigheden. Vi bliver med andre ord retfærdiggjort.

Derfor kan vi tale om en person, der bliver retfærdiggjort, tilgivet, uden synd og skyldfri. For eksempel ›den, der omvender sig og bliver døbt i mit navn, skal blive fyldt; og hvis han holder ud til enden, da vil jeg holde ham skyldfri over for min Fader på den dag, da jeg skal stå frem for at dømme verden‹ (3 Ne 27:16; fremhævelse tilføjet). Hvor glorværdig end syndernes forladelse er, så opnår forsoningen endnu mere. Det ›mere‹ bliver nævnt af Moroni:

›Og videre, hvis I ved Guds nåde er fuldkomne i Kristus og ikke fornægter hans kraft, da er I helliggjort i Kristus ved Guds nåde gennem udgydelsen af Kristi blod, hvilket er i Faderens pagt til jeres synders forladelse, så I bliver hellige, uden plet‹ (Moro 10:33; fremhævelse tilføjet).

At blive helliggjort gennem Kristi blod er at blive ren og hellig. Hvis retfærdiggørelsen fjerner straffen for fortidens synder, så fjerner helliggørelsen syndens pletter eller konsekvenser. Profeten Joseph Smith har vidnet:

›Og dette er evangeliet, de glædelige tidender, som røsten fra himlene bevidnede for os:

At han kom til verden, nemlig Jesus, for at blive korsfæstet for verden og for at bære [retfærdiggøre] verdens synder og for at helliggøre verden og at rense den for al uretfærdighed‹ (L&P 76:40-41)« (»Justification and Sanctification«, Ensign, juni 2001, s. 20-22).