Seminar
Hjemmestudielektion: Lære og Pagter 49-56 (Del 12)


Hjemmestudielektion

Lære og Pagter 49-56 (Del 12)

Forberedelsesmateriale for hjemmestudielæreren

Sammenfatning af de daglige hjemmestudielektioner

Følgende sammenfatning af læresætninger og principper, som eleverne lærte om, da de studerede Lære og Pagter 49-56 (del 12), er ikke beregnet til at være en del af din lektion. Den lektion, du underviser i, er kun koncentreret om nogle få af disse læresætninger og principper. Følg Helligåndens tilskyndelser, når du overvejer dine elevers behov.

Dag 1 (Lære og Pagter 49)

Eleverne studerede de læresætninger og principper, som Herren befalede Leman Copley og andre at undervise shakerne i: Hvis vi kender tegnene på det andet komme, så vil vi ikke blive bedraget af falske påstande; at Jesus Kristus har befalet sine tjenere at kalde folk til tro på ham, omvende sig, blive døbt og modtage Helligåndsgaven; at ægteskab mellem en mand og en kvinde er indstiftet af Gud, og at ægtemand og hustru befales at være ét og få børn.

Dag 2 (Lære og Pagter 50)

Eleverne lærte, at falske ånder havde bedraget nogle af de første hellige. Herren lærte disse hellige, at Helligånden er talsmanden, og at Helligånden underviser i sandhed. Herren underviste også om, at det, der kommer fra Gud, oplyser og opbygger, men det, der ikke er fra Gud, resulterer i forvirring og mørke. Eleverne lærte, at når vi underviser og lærer ved Ånden, så kan vi forstå hinanden, og vi bliver styrket og glædes sammen.

Dag 3 (Lære og Pagter 51-52)

Eleverne lærte, at man for at undgå at blive bedraget af Satan skal adlyde Herrens instruktioner og leve i henhold til de åbenbaringer, som han har givet. De lærte også, at Jesu Kristi disciple våger over og yder omsorg for de, der er fattige, lider nød, er syge eller plagede.

Dag 4 (Lære og Pagter 53-56)

Da eleverne studerede de hellige, der var tvunget til at forlade Leman Copleys jord, lærte de, at hvis vi holder vores pagter og adlyder Herrens befalinger, så vil vi blive vist barmhjertighed. Da de studerede baggrunden for William W. Phelps kaldelse til at skrive og trykke for Kirken, lærte de, at Herren kan benytte vores talenter, evner og egenskaber til velsignelse for riget. Da de læste om Ezra Thayre, lærte de, at Herren kan give en befaling eller trække en befaling tilbage, som det synes ham bedst.

Indledning

I juni 1831 gav Herren flere åbenbaringer, hvori hellige i Ohio blev kaldet til at rejse til Missouri. Denne lektion omhandler forholdet mellem lydighed og modtagelse af yderligere åbenbaring fra Herren. Denne lektion drøfter også, hvad det vil sige at »tage sit kors op« (se L&P 56:2).

Forslag til undervisningen

Lære og Pagter 52:1-13, 22-36

Herren befaler profeten og andre ældster at rejse til Missouri og forkynde evangeliet på deres rejse

Forbered før klassen tre ledetråde, der hver især fører til den næste. Den første ledetråd kan for eksempel henvise eleverne til at kigge efter den næste ledetråd under eller indeni en genstand et sted i klasselokalet. Den anden ledetråd kan få dem til at se efter den tredje ledetråd, der er et andet sted i klasselokalet. På den tredje ledetråd står der: »Læs Lære og Pagter 52:1-6. Find et princip, der minder om denne aktivitet.«

Sæt den første ledetråd op på tavlen med tape, og skriv følgende instruktion ved siden af den: Følg denne ledetråd for at lære, hvordan man modtager vedvarende vejledning fra Herren.

Når eleverne har læst den første ledetråd, så lad dem følge instruktionerne for at finde den anden ledetråd. Bed dem derefter om at læse instruktionen på den anden ledetråd og lede efter den tredje ledetråd.

Før de følger instruktionen på den tredje ledetråd, så forklar, at det skriftsted, som de søger efter, indeholder instruktioner, som blev givet til profeten Joseph Smith og andre præstedømmeledere ved en konference i Kirken, som blev holdt i Kirtland i Ohio i juni 1831. Mind dem om, at Herren tidligere havde åbenbaret, at de hellige skulle grundlægge en by, der hed Zion (se L&P 28:9), men han havde ikke åbenbaret dens beliggenhed.

Lad dem følge instruktionen i den tredje ledetråd. Bed nogle elever om skiftevis at læse højt fra Lære og Pagter 52:1-6. Få klassen til at følge med og se efter et princip, der minder om den aktivitet, som de lige har fuldført.

  • Hvad kan der ifølge vers 4-5 ske, når vi er trofaste overfor Guds instruktioner? (Når vi trofast følger Guds instruktioner, så åbenbarer han mere af sin vilje for os. Skriv dette princip på tavlen. Foreslå eventuelt, at de skriver dette i margenen i deres skrifter).

  • Hvordan minder aktiviteten om dette princip? (Da de fulgte hver instruktion, fik de yderligere vejledning, som i sidste ende førte dem hen til det svar, de søgte efter).

  • Hvad synes I, der er nogle af fordelene ved at modtage Herrens vejledning og sandhed lidt efter lidt i stedet for det hele på en gang?

Lære og Pagter 53

Herren kalder Sidney Gilbert som ældste og til at rejse med Joseph Smith til Missouri

Forklar som et yderligere eksempel på den sandhed, der står ovenfor, at en nyomvendt, der hed Sidney Gilbert, så, at han ikke var nævnt som en af de missionærer, der var blevet kaldet til at rejse til Missouri. Han gik hen til profeten Joseph Smith og spurgte, hvad Herren ønskede, at han gjorde. Profeten spurgte og modtog den åbenbaring, der findes i Lære og Pagter 53. Den åbenbaring instruerede bror Gilbert til at forsage verden, blive ordineret til ældste og rejse til Missouri for at hjælpe med Kirkens forretningsanliggender (se L&P 53:1-5).

Få en til at læse Lære og Pagter 53:6-7 højt. Bed klassen om at følge med og se efter, hvornår Herren siger, at han vil give Sidney resten (»de øvrige«) af sine instruktioner. (Du kan eventuelt forklare, at Herren kaldte disse instruktioner for »opdrag«. Ordet opdrag henviser til et hverv, man bliver pålagt at udføre).

  • Hvorfor tror I, at vi må adlyde instruktionerne, som Herren har givet, før vi kan forvente at modtage mere?

Lad elever, der har haft oplevelser med dette princip, fortælle om deres oplevelser eller bære vidnesbyrd om deres sandhed. Fortæl eventuelt også om en af dine egne oplevelser.

Tilskynd dem til at nedskrive et spørgsmål, en bekymring eller en beslutning, som de står overfor, hvor de gerne vil have Herrens hjælp og vejledning. Bed dem derefter om at overveje og nedskrive den vejledning, som Herren har givet dem, som de kan give bedre agt på for at åbne for mere vejledning fra ham.

Lære og Pagter 56:1-8

Herren tilbagekalder Ezra Thayres missionskaldelse og befaler ham at omvende sig

Spørg eleverne, om de kender nogen, der har opgivet noget vigtigt for at adlyde en af Herrens befalinger. (Eksempler kan omfatte nogen, der yder ofre for at tilslutte sig Kirken, tage på mission eller adlyde visse af Kirkens standarder). Bed et par elever om at fortælle om deres eksempler. Lad dem derefter sammenfatte, hvad de har lært om Ezra Thayre, da de studerede Lære og Pagter 56. (Hvis de har brug for hjælp, så mind dem om, at Ezra Thayre blev befalet at tage på mission med Thomas B. Marsh, men på grund af stolthed og selviske bekymringer var han ikke klar til at rejse, da afrejsedagen oprandt).

Få en til at læse Lære og Pagter 56:1-2 højt. Lad klassen følge med og se efter, hvad Herren sagde om dem, der nægter at adlyde hans befalinger.

  • Hvad sagde Herren om dem, der nægter at adlyde hans befalinger?

  • Hvad skal vi ifølge vers 2 gøre for at blive frelst? (For at blive frelst må vi tage vores kors op, følge Frelseren og adlyde hans befalinger. Skriv denne sandhed på tavlen).

  • Hvad tror I, det vil sige at »tage sit kors op«? (Joseph Smiths oversættelse af Matthæus 16:24 definerer vendingen på denne måde: »Og se, for et menneske at tage sit kors op er at fornægte sig al ugudelighed og ethvert verdsligt begær og at holde mine befalinger« (Guide til skrifterne, JSO, Matt 16:26). Denne henvisning til korset er en påmindelse om Frelserens forsæt om at udføre sin himmelske Faders vilje. Vi tager vores kors op ved at vise vores villighed til at adlyde Herrens befalinger og »fornægte os selv« eller ofre, hvad der er nødvendigt for at være lydig overfor Gud).

  • Hvilken befaling har Herren givet, som kræver, at I tager jeres kors op og yder ofre for at være lydige? (Nogle eksempler kan findes i Til styrke for de unge).

Læs følgende eksempler (eller lav nogle, der er mere relevante for eleverne i din klasse), og spørg, hvordan personerne kan tage deres kors op og adlyde Herrens befalinger:

  1. En ung mand nærmer sig den alder, hvor han vil være i stand til at tage på mission. Han bekymrer sig om alt det, han er nødsaget til at forlade, når han tager af sted.

  2. En ung pige ved, at de unge i hendes menighed vil besøge templet om et par måneder, men hun har ikke en tempelanbefaling. Der er nogle ting i hendes liv lige nu, der hindrer hende i at få en.

Forklar, at hvis vi vælger ikke at tage vores kors op, så mister vi måske muligheden for at velsigne andre og for selv at modtage velsignelser.

Sammenfat Lære og Pagter 56:3-8 ved at minde eleverne om, at Ezra Thayre havde været ulydig, og hans missionskaldelse blev derfor trukket tilbage, og han gik glip af muligheden for at tjene på dette tidspunkt. Lad dem overveje, hvad de skal gøre for at tage deres kors op og være lydige overfor Herrens befalinger. Tilskynd dem til at følge enhver tilskyndelse, som de modtager.

Næste del (Lære og Pagter 57-59)

Spørg eleverne, hvordan det vil være at leve i et samfund, hvor alle var retskafne, venlige og kærlige. I Lære og Pagter 59 lærer vi, hvordan vi skal leve for at være værdige til templets velsignelser og for at forberede os til at leve i Guds nærhed.