Seminar
Lektion 12: Lære og Pagter 10


Lektion 12

Lære og Pagter 10

Indledning

Efter tabet af de 116 manuskriptsider mistede profeten kraften til at oversætte. Efter en periode med ydmyg bøn og omvendelse blev pladerne og Urim og Tummim returneret til Joseph. Herren befalede Joseph, at han ikke skulle genoversætte den del af pladerne, der svarede til de 116 sider, der var gået tabt, og han åbenbarede Satans plan for at ødelægge Guds værk. Herren befalede derefter Joseph Smith at oversætte Nefis små plader. Han forklarede også formålet med Mormons Bog og dens rolle i etableringen af sin kirke.

Forslag til undervisningen

Lære og Pagter 10:1-4

Herren gengiver Joseph oversættelsesgaven

Bed eleverne om kort at gennemgå det, de lærte af den forrige lektion om tabet af de 116 manuskriptsider (se L&P 3). Mind dem om, at Moroni på grund af profetens gentagne anmodninger om at give Martin Harris tilladelse til at tage manuskriptet og det efterfølgende tab af disse sider tog guldpladerne og Urim og Tummim fra Joseph Smith.

Moroni returnerede senere pladerne og Urim og Tummim. Nogen tid efter, at de kom tilbage, modtog Joseph Smith den åbenbaring, der står i Lære og Pagter 10. I denne åbenbaring instruerede Herren Joseph om, hvad han skulle gøre med den del af pladerne, hvor det tabte manuskript kom fra. (Se Lucy Mack Smith, History of Joseph Smith by His Mother,, red. Preston Nibley, 1958, s. 133-136).

Sammenfat Lære og Pagter 10:1-2 ved at forklare, at Herren mindede Joseph om, hvorfor kraften til at oversætte blev taget fra ham, og hvad der skete som et resultat af hans fejl. Bed en om at læse Lære og Pagter 10:3-4. Lad klassen følge med og se efter det råd, Herren gav, da Joseph Smith begyndte at oversætte igen. Lad eleverne fortælle, hvad de har fundet frem til.

  • Hvorfor tror I, at Joseph Smith havde brug for at blive rådet til ikke at arbejde eller oversætte mere, end han havde styrke til?

  • Hvordan kan rådet i Lære og Pagter 10:4 vejlede os, når vi tjener Herren?

Lære og Pagter 10:5-37

Herren advarer om Satans planer om at ødelægge Joseph Smith og Guds værk

Vis en snare eller fælde (eller tegn et billede af en på tavlen).

Billede
tegning af en musefælde
  • Hvordan kan en genstand som denne repræsentere Satans intentioner med os?

Bed en om at læse Lære og Pagter 10:5 højt. Lad klassen se efter det, Herren befalede profeten Joseph Smith at gøre for at undslippe Satan.

  • Hvad kan vi lære af dette vers? (De kan finde frem til forskellige principper, men sørg for at fremhæve, at når vi altid beder, vil vi have kraft til at overvinde Satan og dem, der tjener ham. Overvej at skrive dette princip på tavlen).

  • Hvordan kan bøn hjælpe os til at »besejre Satan, og … undslippe [dem] … der understøtter hans værk«?

Bed nogle få elever om at give eksempler på, hvordan bøn har hjulpet dem til at modstå Satans fristelser. (Mind dem om, at de ikke bør fortælle om oplevelser, der er for personlige eller private).

Forklar, at Herren advarede Joseph om en fælde, som Satan havde lagt for at ødelægge profeten og Guds værk. Få flere til at skiftes til at læse højt fra Lære og Pagter 10:8-19. Lad klassen følge med og finde den plan, som de ugudelige mennesker, der var i besiddelse af manuskriptet, havde lagt.

  • Hvad var planen hos de ugudelige mennesker, der var i besiddelse af manuskriptet? (At miskreditere profeten og Herrens værk ved at ændre ordene i manuskriptet. Hvis Joseph havde oversat det samme materiale igen, ville de have sagt, at han ikke var i stand til at gøre det samme to gange og derfor ikke var i besiddelse af en gave).

Hold den fælde eller snare, som du viste tidligere, op (eller henvis til tegningen på tavlen). Forklar, at Herren i Lære og Pagter 10:20-29 taler om Satans indflydelse på de ugudelige mennesker, som fik fat i de 116 sider af manuskriptet, og hvordan Satan gennemfører sin ugudelige hensigter. Del klassen op parvis. Bed en fra hvert par om at læse Lære og Pagter 10:20-29 for sig selv og se efter, hvad disse vers siger om Satans hensigt. Bed den anden elev om at læse de samme vers og se efter de strategier, som Satan anvender for at nå sine mål. Efter tid nok beder du dem om at fortælle makkeren, hvad de har fundet frem til.

  • Hvad lærer vi af disse vers om Satans hensigter? (De finder måske mange forskellige principper, men vær sikker på, at de kommer frem til følgende sandhed: Satan ønsker at ødelægge Herrens værk og vores sjæl. Du kan eventuelt skrive denne sandhed på tavlen. Du kan også foreslå, at de markerer ord og vendinger, der belærer om denne sandhed i v. 22-23 og 27).

  • Hvordan forsøger Satan ud fra det, som I har læst i disse vers, at ødelægge Herrens værk og vores sjæl?

Få dem til at forstå og føle vigtigheden af denne sandhed ved at stille følgende spørgsmål. Bed parrene om at drøfte deres svar med hinanden.

  • Hvilket bevis har I set på, at Satan bruger bedrag, vrede, smiger og løgne for at ødelægge Herrens værk og vores sjæl?

  • Hvordan kan vores viden om Satans intentioner og metoder hjælpe os til at undgå og undslippe hans fælder?

Lad dem bruge nogle minutter på at skrive i deres skriftstudiebog om de metoder, der står i Lære og Pagter 10:20-29, som modstanderen bruger, som de har følt eller set. Bed dem også om at skrive om det, de kan gøre for at undgå eller undslippe Satans fælder.

Sammenfat, når de har haft tid nok til at skrive, Lære og Pagter 10:30-37 ved at forklare, at Herren på grund af ugudelige menneskers plan om at ødelægge Guds værk og Joseph Smiths ry befalede Joseph ikke at genoversætte den del af pladerne, hvor de116 sider, der var gået tabt, kom fra.

Lære og Pagter 10:38-45

Herren befaler Joseph Smith at oversætte Nefis små plader

Lad nogle få skiftes til at læse højt fra Lære og Pagter 10:38-42. Lad klassen se efter det, Herren befalede Joseph at oversætte i stedet for den del af pladerne, hvor de 116 sider, der var gået tabt, kom fra.

  • Hvad gav Herren Joseph befaling om at oversætte? Hvorfor?

Hjælp dem til at forstå, hvordan Herren havde forudset tabet af de 116 manuskriptsider. Forklar, at det mistede dokument indeholdt oversættelsen af Lehis Bog, som var Mormons forkortelse af Nefis store plader. Mormon var blevet inspireret til at fastgøre Nefis små plader til sin optegnelse med »et víst formål«, som han ikke forstod på det tidspunkt (se MormO 1:3-7). Nefis små plader dækker cirka den samme tidsperiode som Lehis Bog. Da de 116 sider gik tabt, befalede Herren profeten Joseph Smith at oversætte materialet fra Nefis små plader.

Bed eleverne om at læse Lære og Pagter 10:43 for sig selv og se efter en vigtig sandhed, som Herren ønskede, at Joseph Smith forstod. (Når de har svaret, skrives følgende sandhed på tavlen: Guds visdom er større end Djævelens snedighed. Du kan eventuelt forklare, at snedighed henviser til brugen af trick for at bedrage os mennesker).

  • Hvordan belyser Herrens plan om at erstatte det mistede manuskript denne sandhed?

Bed dem om at læse Lære og Pagter 10:44-45 for sig selv og se efter bevis på sandheden i vers 43.

  • Hvorfor er Nefis små plader ifølge Lære og Pagter 10:44-45 af større værdi end det, der gik tabt med de 116 sider af manuskriptet?

  • Hvordan hjælper det jer til i højere grad at stole på Gud, at I ved, at han forberedte en måde at kompensere for de 116 mistede sider på?

Lære og Pagter 10:46-70

Herren forklarer formålet med Mormons Bog og dens rolle i etableringen af hans kirke

Sammenfat Lære og Pagter 10:46-61 ved at forklare, at Herren i disse vers vidnede om, at han besvarede sine nefitiske disciples bønner ved at bevare og frembringe Mormons Bog i vore dage.

Få en til at læse Lære og Pagter 10:62-63 højt. Lad resten af klassen følge med og se efter, hvad Herren sagde, at Mormons Bog ville bringe frem i lyset.

  • Hvad vil Mormons Bog bringe frem i lyset? (De sande punkter i Jesu Kristi lære).

  • Hvordan vil Herren ifølge vers 63 anvende de sande punkter i sin lære til at overvinde Satans værk?

Bed en om at læse Herrens afsluttende løfte i Lære og Pagter 10:67, 69-70. Lad resten følge med og forklare udtryk, der for dem betyder noget i forhold til det, de har lært i dag. Bed dem om at fortælle, hvorfor disse udtryk giver mening for dem. Afslut med dit vidnesbyrd.

Kommentar og baggrundsinformation

Lære og Pagter 10:45. »Større lys over mit evangelium«

Ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt, at Herrens »[vise] formål« (se 1 Ne 9:5; MormO 1:7) med befalingen om, at Nefis små plader blev skrevet og bevaret, rakte længere end at kompensere for tabet af manuskriptet på de 116 sider:

Billede
Ældste Jeffrey R. Holland

»Det forekommer mig, at der er et endnu visere formål end det [at kompensere for tabet af de 116 sider] eller mere præcist et visere formål i det. Nøglen til tanken om et visere formål ligger i vers 45 i Lære og Pagter afsnit 10. Idet Herren instruerer Joseph om proceduren med oversættelsen og indsætningen af materialet fra de små plader ind i det, der allerede var blevet oversat fra oversættelsen af de forkortede store plader, siger han: ›Se, på Nefis [små] plader er der indgraveret meget, som kaster større lys over mit evangelium‹ (fremhævelse tilføjet).

Så det var bestemt ikke en noget for noget i udviklingen af den endelige Mormons Bog. Det var ikke dit for dat, bytte bytte købmand – du giver mig 116 sider manuskript, og så giver jeg dig 142 sider trykt tekst. Sådan var det ikke. Vi fik mere igen, end vi mistede. Det var kendt fra begyndelsen, at det ville blive sådan. Det skete med et visere formål. Vi ved ikke præcist, hvad vi mistede med de 116 sider, men vi ved, at det, vi modtog på de små plader, var personlige erklæringer fra tre store vidner, tre af de store doktrinære røster i Mormons Bog, som vidner om, at Jesus er Kristus …

Åh, hvor ville vi ønske, at vi havde haft alle disse enkle og dyrebare vidnesbyrd, der er blevet taget ud af de bibelske optegnelser. Men vi har i det mindste som læsere af Mormons Bog Nefi, Jakob og Esajas til at tale direkte til os som personlige øjenvidner om den førjordiske Frelser. De modtog vidunderlige åbenbaringer angående hans liv og tjenestegerning og om Guds pagtsforhold med Israels hus, fordum og nu …

Jeg synes, at det kunne være spændende, hvis de 116 sider af manuskriptet en dag dukkede op, men hvis de blev afleveret på mit kontor i morgen, ville jeg aldrig bytte dem for materialet på Nefis små plader, og det ›større lys‹, der er givet gennem store profetiske vagter, der står ved bogens port. Så bed jeres elever om at holde op med at beklage sig og gå i gang med at læse – også Esajas« (»A Standard unto My People«, tale til religionsundervisere i CES, 9. aug. 1994, s. 7-9, LDS.org).

Lære og Pagter 10:38-45. Lehis Bog

Billede
Profeten Joseph Smith

I forordet i den første udgave af Mormons Bog beskrev Joseph Smith den kilde, som de mistede 116 manuskriptsider blev oversat fra: »Jeg, [Joseph Smith, har] ved Guds gave og kraft … oversat og ladet skrive ethundredeogseksten sider, som jeg tog fra Lehis Bog – en optegnelse forkortet fra Lehis plader ved Mormons hånd. Den selv samme optegnelse har en eller flere personer stjålet og holdt gemt for mig til trods for mine yderste anstrengelser for at få den tilbage« (Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, 2007, s. 64).