Seminar
Hjemmestudielektion: Lære og Pagter 88-89 (Del 19)


Hjemmestudielektion

Lære og Pagter 88-89 (Del 19)

Forberedelsesmateriale for hjemmestudielæreren

Sammenfatning af de daglige hjemmestudielektioner

Følgende sammenfatning af læresætninger og principper, som eleverne lærte om, da de studerede Lære og Pagter 88-89 (del 19), er ikke beregnet til at være en del af din lektion. Den lektion, du underviser i, er kun koncentreret om nogle få af disse læresætninger og principper. Følg Helligåndens tilskyndelser, når du overvejer dine elevers behov.

Dag 1 (Lære og Pagter 88:1-40)

Da eleverne studerede en åbenbaring, der var givet til profeten Joseph Smith og en gruppe højpræster, lærte de, at Gud giver lys og liv til alt gennem Kristi lys. De lærte også, at ånden og legemet er menneskets sjæl, som er blevet forløst gennem Jesu Kristi opstandelse, og at vi gennem opstandelsen vil modtage herlighed i henhold til den lov, som vi adlyder.

Dag 2 (Lære og Pagter 88:41-69)

I denne lektion lærte eleverne, at de kan se Guds kraft og majestæt, når de beskuer hans skabninger. Eleverne studerede vers, der omtaler, hvordan Herren vil besøge alle sine riger og deres indbyggere i sin egen tid. De lærte også, at når de søger at komme Herren nærmere, så vil han også komme dem nærmere. De fandt ud af, at vor himmelske Fader besvarer deres bønner på den måde, som, han ved, er bedst for dem, og at hvis de alene vil have Guds herlighed for øje, vil de blive fyldt med lys.

Dag 3 (Lære og Pagter 88:70-141)

Da eleverne studerede Herrens instruktioner vedrørende grundlæggelsen af profeternes skole, lærte de, at hvis de underviser hinanden og søger efter at lære gennem studium og tro, så vil deres tro på Jesus Kristus blive større. De fandt frem til retskafne handlemåder, der vil hjælpe dem til at lære og blive opbygget, og til uretfærdige handlinger, som Herren har befalet os, at vi skal ophøre med. De lærte også, at når de er venlige og kærlige overfor dem, som de lærer om evangeliet med, så vil Ånden indfinde sig, når de studerer sammen.

Dag 4 (Lære og Pagter 89)

Af Herrens råd til de brødre, der deltog i profeternes skole, lærte eleverne, at på grund af onde hensigter fra rænkefulde mennesker i de sidste dage advarede Herren os mod at benytte skadelige stoffer. De fandt frem til Herrens advarsel om at misbruge visse stoffer og lærte, at de skulle spise sunde madvarer med visdom og taknemlighed. De lærte, at når vi følger visdomsordet, så vil Herren velsigne os med sundhed, visdom, styrke og beskyttelse.

Indledning

Denne lektion kan hjælpe eleverne med at anerkende værdien i at undervise andre i evangeliet. Når de underviser hinanden i nogle af de principper, som de har studeret i løbet af ugen, vil de have mulighed for at opleve nogle af de principper, som Herren belærte om til dem, der deltog i profeternes skole.

Forslag til undervisningen

Bemærk: Da eleverne studerede mesterskriftstedet i Lære og Pagter 88:124 denne uge, blev de bedt om at lære det udenad og fremsige det, når de deltog i seminar og i andre kirkeklasser. Dette skulle hjælpe dem med at huske, at når vi udfører retfærdige handlinger og ophører med uretfærdige, så vil det hjælpe os til at lære og blive opbygget. Du kan måske minde dem om dette og lade dem fremsige skriftstedet sammen. Du kan også tilskynde dem til at efterleve det råd, der står i verset.

Lære og Pagter 88:70-117

Herren befaler Kirkens ældster at forberede sig til deres tjenestegerning og åbenbarer begivenheder, der vil ske omkring hans andet komme

Bed en elev om at komme op foran i klassen og lære en anden elev, hvordan man gør en simpel ting, såsom at binde et slips (eller en anden opgave, som den anden elev ikke ved, hvordan man gør). Bed eleverne om at række hånden op, hvis de har undervist nogen eller lært nogle andre noget for nyligt. Spørg nogle af dem, der rakte hånden op, om de vil beskrive, hvad de underviste i og til hvem. Følg op ved at stille følgende spørgsmål:

  • Hvad lærte I ved at forberede jer til at undervise og ved at undervise nogen?

  • Hvorfor tror I, at vi ofte lærer mere ved at forberede os til at undervise end ved at blive undervist?

Mind dem om, at Herren gav åbenbaringen i Lære og Pagter 88 henover flere dage fra slutningen af december 1832 til begyndelsen af januar 1833 til en gruppe præstedømmebærere, der havde bedt om at vide, hvad Herrens vilje var angående grundlæggelsen af Zion. I denne åbenbaring henviste Herren til denne gruppe præstedømmebærere som »de første arbejdere i dette sidste rige« (L&P 88:70, 74) og befalede dem at organisere sig og begynde i skole for at forberede dem selv til at forkynde evangeliet for alle jordens nationer (se L&P 88:74, 84, 127).

Få en til at læse Lære og Pagter 88:73-76 højt. Bed klassen om at følge med og se efter, hvad Herren befalede disse præstedømmebærere at gøre for at forberede sig til at undervise andre.

  • Hvad blev disse »første arbejdere« befalet at gøre for at forberede sig til at undervise andre som missionærer? (Du kan eventuelt bede en af eleverne om at skrive deres svar på tavlen).

  • Hvad kan vi gøre for at »organisere«, »berede« og »helliggøre« os selv, så vi bliver bedre til at fortælle om evangeliet?

  • Hvordan påvirker det vores evne til at fortælle om evangeliet, at vi renses for synd?

Få en til at læse Lære og Pagter 88:77-80 højt. Bed klassen om at følge med og se efter, hvad Herren befalede disse præstedømmebærere at gøre, når de mødtes. Bed eleverne fortælle om det, de har fundet ud af.

  • Hvad lovede Herren dem, som flittigt underviser? (Han lovede, at hans nåde ville være med dem, og de ville blive mere fuldkomment undervist i alt, hvad de havde brug for at forstå med hensyn til Guds rige).

  • Hvad betyder det, at Herrens »nåde [vil] være med jer« (L&P 88:78)? (Herren vil hjælpe os, når vi flittigt underviser og lærer om evangeliet).

  • Hvordan vil I ud fra det, som I lærte i vers 77-78, formulere et princip om undervisning? (Eleverne nævner nok flere forskellige principper. Når de har svaret, så skriv følgende princip på tavlen: Når vi flittigt underviser hinanden, vil Herren hjælpe os, så vi får en mere fuldkommen forståelse af hans sandheder. Ved at undervise hinanden kan vi forberede os til at fortælle andre om evangeliet).

  • Hvordan har undervisning af andre i evangeliet hjulpet jer til en bedre forståelse af det?

  • Hvilke andre emner er ifølge vers 79 vigtige for os at forstå? Hvordan kan sådan en omfattende viden hjælpe os til at undervise andre i evangeliet?

Bemærk: Følgende aktivitet er lavet til grupper bestående af fire elever, der skal forberede og undervise hinanden parvis. Hvis du har en lille klasse, så kan du bede eleverne om at forberede og undervise hinanden enkeltvis, eller du kan lade klassen undervise dig i en af lektionerne, og derpå kan du undervise dem i den anden lektion.

Forklar, at du ønsker at hjælpe dem til at føle vigtigheden af og anvende de to undervisningsprincipper, som de fandt frem til. Del klassen op i grupper på fire i hver. Bed to elever i hver gruppe om at arbejde sammen og ved hjælp af deres skrifter og deres skriftstudiebog forberede sig til at undervise de to andre elever i Lære og Pagter 88:63-68. Lad de to andre elever arbejde sammen om at forberede sig til at undervise de to første elever i mesterskriftstedet i Lære og Pagter 89:18-21.

Giv kopier af følgende instruktioner til hver gruppe. Bed dem om at læse instruktionerne og skriftstederne og derpå beslutte, hvordan de vil undervise i lektionen. (Tilskynd begge elever i hvert makkerpar til at deltage i undervisningen). Forklar, at hvert par vil have omkring otte til ti minutter til at forberede sig og omkring fem minutter til at undervise.

Instruktioner til de elever, der skal undervise:

  1. Læs den skriftstedsblok, I er blevet tildelt. I kan også have en bøn i jeres hjerte om, at Helligånden vil hjælpe jer, når I forbereder jer, og når I underviser.

  2. Gennemgå de noter eller markeringer, som I har lavet i jeres skrifter og skriftstudiebog, for at hjælpe jer til at huske, hvad I har lært i jeres studie af disse vers i løbet af ugen.

  3. Nedskriv eller markér en læresætning eller et princip, som I gerne vil undervise i.

  4. Beslut jer for, hvordan I vil undervise i læresætningen eller princippet. Overvej at benytte følgende forslag, når I laver en oversigt:

    1. Tænk på et enkelt spørgsmål, I kan stille, eller en illustration, som I kan bruge, for at fange interessen hos dem, som I underviser, og for at præsentere emnet.

    2. Forklar, hvad I ved om baggrunden for og indholdet i denne åbenbaring, og bed dem, som I underviser, om at læse nogle af eller alle de skriftsteder, som I fik tildelt.

    3. Stil spørgsmål for at hjælpe dem, som I underviser, til at finde frem til læresætningen eller princippet, og stil derefter flere spørgsmål for at se, om de forstår det.

    4. Fortæl om en oplevelse, som I har haft med den læresætning eller det princip, og bær jeres vidnesbyrd om dens/dets betydning og sandhed. I kan også bede dem, som I underviser, om at fortælle om en oplevelse, som de har haft med den læresætning eller det princip.

Når de har haft nok tid til at forberede sig, så lad det par, der er blevet tildelt Lære og Pagter 88:63-68, undervise de andre elever i deres gruppe. Bed derefter eleverne om at bytte, og lad det makkerpar, der har fået tildelt Lære og Pagter 89:18-21, undervise.

Når de har undervist hinanden, så peg på følgende princip på tavlen: »Når vi flittigt underviser hinanden, vil Herren hjælpe os, så vi får en mere fuldkommen forståelse af hans sandheder.« Stil derpå klassen følgende spørgsmål:

  • Hvordan er jeres forståelse af disse skriftsteder blevet større, mens I har undervist andre i det i dag?

  • Hvordan følte I, at Herren hjalp jer?

Tilskynd dem til at finde muligheder for at undervise andre om evangeliet. Bær vidnesbyrd om de velsignelser, de vil modtage, når de gør det.

Næste del (Lære og Pagter 90-97)

Forbered eleverne til deres studium i den kommende uge ved at bede dem om at overveje følgende: Hvilke betingelser har Herren sat for at se hans ansigt? Hvad er velsignelserne ved at være »rene af hjertet« (L&P 97:16), når I tager i templet? Har I nogensinde tænkt over, hvad det vil sige at tilbede Gud? Vær i jeres studie i næste uge opmærksom på, hvem vi tilbeder, og hvordan vi tilbeder.