Seminar
Lektion 53: Lære og Pagter 45:60-75


Lektion 53

Lære og Pagter 45:60-75

Indledning

Da de hellige samledes i Kirtland, var der mange falske beretninger i aviserne, der skrev forkerte ting om Kirken og gav et misvisende billede af den. I åbenbaringen i Lære og Pagter 45 begyndte Herren at åbenbare detaljer om et bestemt samlingssted, hvor der var fred og sikkerhed i de sidste dage, som det var blevet lovet i Mormons Bog, og som blev nævnt første gang i en åbenbaring fra 1830 (se L&P 28). Herren beskrev detaljer om samlingsstedet, der er kendt som Det Ny Jerusalem eller Zion. Herren gav også Joseph Smith besked på at begynde at fokusere sin indsats med Bibelen på at oversætte Det Nye Testamente for at forberede de hellige på det, der skal komme.

Forslag til undervisningen

Lære og Pagter 45:60-61

Herren giver Joseph Smith besked på at begynde sin oversættelse af Det Nye Testamente

Spørg eleverne, om nogen af dem kan citere den ottende trosartikel. Hvis de har brug for hjælp, så bed en om at slå op på trosartiklerne og læse den ottende trosartikel højt.

  • Hvad antyder vendingen: »For så vidt som den er rigtigt oversat« om Bibelen?

Mind eleverne om, at Joseph elskede at studere Bibelen og fandt stor trøst i dens ord. Men når han studerede den, lagde han mærke til fejl og følte, at der manglede nogle informationer. Bed en om at læse følgende udtalelse af profeten Joseph Smith angående Bibelen højt. Lad klassen lytte efter, hvad der forårsagede de problemer, som Joseph lagde mærke til:

Billede
Profeten Joseph Smith

»Det [fremgik], at mange vigtige punkter, der berørte menneskets frelse, var blevet taget ud af Bibelen eller var gået tabt, førend den blev samlet« (Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, 2007, s. 215).

Billede
Profeten Joseph Smith

Han sagde også: »Jeg tror på Bibelen, som den lød, da den kom fra de oprindelige forfatteres pen. Uvidende oversættere, skødesløse afskrivere eller beregnende og korrupte præster har begået mange fejl« (se Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, 2007, s. 205).

  • Kan I nævne mindst tre grunde, som Joseph Smith angav til, at der er fejl i Bibelen?

Mind eleverne om, at de i lektionen om Lære og Pagter 45:16-59 studerede det, som Jesus Kristus fortalte sine disciple om sit andet komme. Åbenbaringen fortæller meget om, hvad der står i Matthæus 24. Da denne åbenbaring blev dikteret i 1831, arbejdede Joseph Smith på inspirerede revisioner af Det Gamle Testamente. Få en til at læse Lære og Pagter 45:60-61 højt. Lad klassen følge med og se efter, hvad Herren ønskede, at profeten skulle rette sin opmærksomhed mod.

  • Hvordan ville oversættelsen af Det Nye Testamente ifølge Herren velsigne de hellige? (Den ville åbenbare mere af Guds vilje for at forberede de hellige).

Bed en elev om at sammenfatte følgende oplysninger for klassen. (Giv eleven tid til at forberede sig ved at give ham eller hende oplysningerne inden klassen). Du kan bidrage med de detaljer, som eleven ikke får med.

Omkring efteråret 1830 befalede Herren Joseph Smith, at han skulle oversætte Bibelen. Han oversatte ikke Bibelen fra et sprog til et andet, ej heller havde han et originalt bibelmanuskript, som han kunne arbejde ud fra. Joseph læste og studerede i stedet passager fra King James-oversættelsen af Bibelen og foretog rettelser og tilføjelser i forhold til Helligåndens inspiration. Derfor var oversættelsen mere en inspireret revision end en traditionel oversættelse.

Det anslås, at Joseph Smiths oversættelse har berørt mere end 3.400 vers i King James-oversættelsen af Bibelen. Disse forskelle omfatter tilføjelser (for at tydeliggøre betydningen eller konteksten), udeladelser, versenes rækkefølge samt en fuldstændig rekonstruktion af visse kapitler. Joseph Smiths oversættelse tydeliggjorde doktrinært indhold, især Jesu Kristi mission, Guds væsen, menneskets herkomst, Abrahams pagt, præstedømmet og gengivelsen af evangeliet.

Den sidste dages hellige udgave af King James-oversættelsen af Bibelen, der er trykt efter 1979, omfatter mere end 600 ændringer fra Joseph Smiths oversættelse. Korte ændringer er nævnt i fodnoterne i den engelske udgave, og større dele er i Guide til skrifterne.

Bed eleverne om at finde Joseph Smith – Matthæus i Den Kostelige Perle. Forklar, at den del af Joseph Smiths oversættelse indeholder flere oplysninger fra Matthæus 24 om Herrens andet komme og opfyldelsen af Lære og Pagter 45:60-61.

Du kan eventuelt bede en elev om højt at gengive, hvad han eller hun mener, at Joseph Smiths oversættelse er. Du kan for eksempel vise eleverne eksempler på Joseph Smiths oversættelse i Guide til skrifterne. For eksempel Matthæus 4:1, hvor der står, at Jesus blev ført ud i ørkenen for at »være sammen med Gud« i stedet for »at fristes af Djævelen«. Når du har vist eleverne nogle eksempler, så spørg dem, hvordan Joseph Smiths oversættelse kan hjælpe dem i deres studium og forståelse af Bibelen.

Lære og Pagter 45:62-65

De hellige bliver fortalt, at de skal samles i landene mod vest

Forklar, at Herren gav de første hellige besked på at flytte vestpå »ud af landene mod øst« (L&P 45:64). Hjælp eleverne til at visualisere flytningen mod vest, som medlemmerne af Kirken på dette tidspunkt, hvor åbenbaringen blev givet, skulle foretage sig (fra New York til Ohio), ved eventuelt at bede dem om at slå op på Kort 3 (»Udsnit af New York, Pennsylvania og Ohio i USA«) i afsnittet Kirkehistoriske kort i Guide til skrifterne. Få en elev til at læse Lære og Pagter 45:62-64 højt. Bed klassen om at følge med og finde frem til, hvorfor Herren befalede de hellige at samles i »landene mod vest« (L&P 45:64).

  • Hvad var det, Herren sagde, der stod »for døren«? Hvad tror I, udtrykket antyder?

Forklar, at den amerikanske borgerkrig begyndte i 1861, næsten 17 år efter Joseph Smiths død. Det anslås, at denne krig krævede flere end 1 million ofre såvel som ødelæggelse af ejendomme og medførte hårde tider for familier og lokalsamfund over hele landet. De hellige, der fortsatte med at følge Herrens råd om at samles fra øst, blev velsignet med forholdsvis fred og sikkerhed i Utah.

Bed en elev om at læse Lære og Pagter 45:65 højt. Lad klassen følge med og se efter, hvad Herren ønskede, at de hellige skulle gøre, da de samledes i de vestlige lande.

  • Hvorfor skulle de samle deres rigdomme? (For at købe land, hvor de hellige kunne bo i samhørighed, fred og sikkerhed. Forklar, at arvelod henviser til land, hvor de hellige kunne bo og tilbede Herren).

Lære og Pagter 45:66-75

Herren beskriver Det Ny Jerusalem eller Zion

Bed eleverne om at tænke over følgende spørgsmål:

  • Hvis I kunne vælge at bo hvilket som helst sted i verden, hvor skulle det så være? Hvorfor vil I gerne bo der?

Bed nogle elever om at fortælle hvorfor. Når de har gjort det, så tegn en linje, der deler tavlen i to kolonner. Skriv øverst i den ene kolonne navnene på nogle af de steder, som eleverne har nævnt. Skriv i den samme kolonne under navnene deres grunde til at bo disse steder.

Bed eleverne om at læse Lære og Pagter 45:66-67 for sig selv og se efter navnet på de helliges arvelod og grunde til, at det ville være et ønskværdigt sted at bo. Du kan eventuelt foreslå dem, at de markerer det, de finder.

  • Hvad vil de helliges arvelod blive kaldt? (Det Ny Jerusalem eller Zion. Skriv det øverst i den anden kolonne på tavlen).

Forklar, at ordet Zion i skrifterne nogle gange bruges om lidt forskellige ting. Nogle gange henviser det til Zions folk og beskriver dem som »de rene af hjertet« (L&P 97:21). Andre steder henviser Zion til hele Kirken og dens stave over hele verden (se L&P 82:14). Ordet Zion kan også henvise til specifikke geografiske steder. I denne åbenbaring henviser Zion til en fysisk by, som de hellige ville grundlægge og samles i.

  • Hvordan beskrev Herren Det Ny Jerusalem eller Zion? (Skriv elevernes svar i den anden kolonne på tavlen). De kan bruge andre ord, men de bør finde frem til følgende læresætning: Det Ny Jerusalem vil være et fredfyldt og sikkert sted, og Herrens herlighed vil være der).

Bed eleverne om at sammenligne de steder, de valgte som deres ideelle hjem, med beskrivelsen af Zion.

  • Hvorfor vil I ud fra Herrens beskrivelse af Zion måske gerne være en del af denne by?

  • Hvornår har I oplevet fred og sikkerhed? Hvorfor er det vigtigt at have steder, hvor I kan være i sikkerhed og føle fred?

Få en elev til at læse Lære og Pagter 45:68-71 højt. Lad klassen følge med og se efter flere grunde til, at de måske gerne vil bo i Det Ny Jerusalem. Du kan eventuelt foreslå, at de markerer det, de finder. Bed dem om at fortælle om, hvad de har fundet og skrive deres svar i den anden kolonne på tavlen.

  • Hvordan vil de ugudelige have det med Zion?

  • Hvor vil de retfærdige folk i Zion ifølge vers 71 komme fra? (Hvis I ikke allerede har fundet frem til det, så skriv følgende læresætning i den anden kolonne på tavlen: Retfærdige fra alle folkeslag vil samles i Zion. Du kan eventuelt forklare, at det gjaldt det Zion, der henvises til i denne åbenbaring, og det gælder Zions stave, der er oprettet over hele verden i vore dage).

Læs følgende udtalelse af profeten Joseph Smith angående emnet Zion:

Billede
Profeten Joseph Smith

»Zion … er et retfærdighedens sted, og alle, som bygger der, må dyrke den sande og levende Gud og alle have samme tro, nemlig vor Herres og Frelsers Jesu Kristi lære« (i Profeten Joseph Smiths lærdomme, s. 92).

Bed eleverne om at læse Lære og Pagter 45:72-73 for sig selv og se efter, hvad Herren sagde, de hellige ikke skulle gøre. Sammenfat derefter de sidste to vers i denne åbenbaring ved at forklare, at Herren mindede de hellige om, at hans andet komme vil være skrækindjagende for deres fjender.

Du kan eventuelt minde eleverne om, at Herren tilskyndede de første hellige til at lytte til hans røst i denne åbenbaring. Bed dem om at se på hele Lære og Pagter 45 og gennemgå, hvad Herren åbenbarede de hellige om sit andet komme og Det Ny Jerusalem. Du kan eventuelt tilskynde dem til at færdiggøre følgende udtalelse i deres skriftstudiebog: »På grund af det, jeg lærte i Lære og Pagter 45, vil jeg forberede mig på det, der kommer, ved at …«. Afslut ved at tilskynde dem til at drøfte det, de har lært i dagens lektion, med en i deres familie.

Kommentar og baggrundsinformation

Lære og Pagter 45:60-61. Joseph Smiths Oversættelse

Joseph Smiths Oversættelse er »en revision, eller oversættelse, af den engelske King James’ Bibel, som Joseph Smith påbegyndte i juni 1830. Gud havde befalet ham at foretage oversættelsen, og han betragtede det som en del af sit kald som profet.« Selvom arbejdet i det store og hele blev færdiggjort i juli 1833, fortsatte profeten med at lave smårettelser indtil sin død i 1844. »Han udgav dele af oversættelsen, mens han levede.« (Se Guide til skrifterne, »Joseph Smiths Oversættelse«).

Men Joseph Smith var på grund af forfølgelse, mangel på økonomiske midler og sit ansvar for ledelsen af Kirken ikke i stand til at udgive alle sine revisioner af Bibelen før sin død. Derudover manglede Kirken manuskriptet. Det forblev i Josephs enke Emma Smiths besiddelse efter hans død. I 1866 gav Emma dette manuskript til Reorganized Church of Jesus Christ of Latter Day Saints (RLDS), der nu hedder Community of Christ, som fik ophavsretten og udgav oversættelsen i 1867 (se Robert J. Matthews, »Q and A«, New Era, apr. 1977, s. 46-47).

Til sidst blev Moses’ Bog og Joseph Smith – Matthæus udgivet som en del af Joseph Smiths Oversættelse. Men det, som vi bruger i vores skrifter nu, er kun en del af Joseph Smiths oversættelse af Bibelen. »Selvom der er adskillige grunde til, at hele teksten af Joseph Smiths Oversættelse ikke er blev en del af SDH-udgaven af Bibelen i 1979, så er upålidelighed i JSO-teksten ikke en af dem. Passager af doktrinær betydning fik forrang, og da plads var en betydelig faktor, blev ikke alt taget med« (Robert J. Matthews, »I Have a Question«, Ensign, juni 1992, s. 29).