Seminar
Lektion 54: Lære og Pagter 46


Lektion 54

Lære og Pagter 46

Indledning

I marts 1831, næsten et år efter organiseringen af Kirken, mindede Herren de hellige om, at Kirkens møder skal ledes af Helligånden. I den samme åbenbaring lagde han vægt på, at folk, der ikke er medlem af Kirken, ikke skal vises væk fra offentlige møder. Udover at rette praksissen med at udelukke ikke-troende fra møderne underviste Herren om Åndens gaver.

Forslag til undervisningen

Lære og Pagter 46:1-6

Herren instruerer de hellige angående deres kirkemøder

Bed eleverne om at forestille sig, at de er ansvarlige for at planlægge et nadvermøde.

  • Hvordan ville I vide, hvad mødet skulle indeholde? Hvordan ville I vælge musikken og beslutte jer for, hvem der skulle holde tale?

Bed en elev om at læse Lære og Pagter 46:1-2. Lad klassen følge med og se efter instruktioner, som Herren gav om, hvordan møder skal ledes. Du kan eventuelt gøre opmærksom på, at ansvaret for at lede møderne omfatter ansvaret for at forberede dem. Lad eleverne fortælle, hvad de har fundet frem til. Deres svar kan variere, men de bør udtrykke følgende princip: Kirkeledere skal vejledes af Helligånden, når de leder møder.

  • Hvornår har I følt, at lederne er blevet ledt af Helligånden ved et møde?

  • Hvordan kan alle kirkemedlemmer indbyde Helligåndens indflydelse til et kirkemøde?

Bed eleverne om at skrive i deres skriftstudiebog, hvordan de vil forbedre deres deltagelse i Kirkens møder.

Skriv følgende på tavlen: Gæster er velkomne. Bed eleverne om at nævne steder, hvor de har set denne sætning. Spørg, om de har set den uden for kirkebygninger. Bed en elev om at læse afsnitsindledningen til Lære og Pagter 46 højt. Lad klassen følge med i deres skrifter og se efter, hvem de første hellige lod komme med til deres møder. Bed dem om at fortælle, hvad de har fundet frem til. Bed dem derefter om at læse Lære og Pagter 46:3-6 for sig selv og se efter vendinger, der rettede denne første praksis.

  • Hvad kan vi lære af disse vers om, hvordan Herren ønsker, at vi behandler andre? (Eleverne bør finde frem til følgende princip: Herren har befalet os at byde alle folk velkomne til vores offentlige møder).

  • Hvordan kan vi hjælpe andre til at vide, at de er velkomne ved vores kirkemøder?

Hjælp eleverne til at få en større forståelse af denne sandhed ved at fortælle følgende:

En ung pige, der er medlem af Kirken, besøger en ny menighed sammen med sin familie for første gang. Efter nadvermødet hilser et medlem af menigheden på familien og viser dem, hvor de skal gå hen for at komme hen til Søndagsskolen. Han tager den unge pige med hen til klassen og præsenterer hende for læreren. De unge mænd og piger i klassen hilser kort på hende og fortsætter derefter med at tale med hinanden og ignorerer hende.

  • Hvordan ville denne situation være anderledes, hvis eleverne i søndagsskoleklassen fulgte princippet i Lære og Pagter 46:3-6?

Tilskynd eleverne til at byde dem, der kommer til Kirkens møder, klasser og aktiviteter, velkommen.

Lære og Pagter 46:7-33

Herren forklarer formålene med Åndens gaver

Mind eleverne om, at Joseph Smith i februar 1831 sluttede sig til de hellige i Kirtland (se lektion 50 i dette hæfte). Da han ankom, opdagede han, at disse kirkemedlemmer havde taget nogle forkerte skikke til sig. En forkert skik var at udelukke folk fra Kirkens møder, som det er blevet forklaret tidligere i denne lektion. En anden forkert skik var, at nogle af medlemmerne opførte sig mærkeligt, når de deltog i Kirkens møder. De hævdede, at deres handlinger var inspireret af Helligånden. Nogle medlemmer troede på dem, og andre følte, at deres opførsel ikke var fra Gud. I åbenbaringen, der står i Lære og Pagter 46, underviste Herren i principper, der ville hjælpe de hellige til at undgå at blive bedraget, og som ville hjælpe dem til at forstå Åndens sande gaver.

  • Hvad vil det sige at blive bedraget? (At blive vildledt eller narret til at tro noget, der ikke er sandt). Kan I komme i tanke om et tidspunkt, hvor I blev bedraget?

Bed eleverne om at læse Lære og Pagter 46:7-8 for sig selv og se efter, hvad Herren sagde, at hans folk skulle gøre, så de kunne undgå at blive bedraget. Du kan eventuelt foreslå eleverne, at de markerer det, de finder.

  • Hvad lærer disse vers os om, hvordan vi undgår at blive bedraget? (Hjælp eleverne til at finde frem til følgende princip: En måde at undgå at blive bedraget på er at følge Helligåndens vejledninger i al hellighed).

  • Hvad bør vi ifølge vers 8 oprigtigt søge? (De bedste gaver).

Skriv følgende på tavlen: Hvis vi oprigtigt søger de bedste gaver …

Når eleverne tager del i følgende aktivitet, kan du bede dem om at se efter velsignelser, de vil få, når de søger Åndens gaver. Du kan eventuelt forklare, at Åndens gaver er »velsignelser eller evner givet ved Helligåndens kraft. Gud giver mindst en af disse gaver til hvert eneste trofaste medlem af Kirken« (Tro mod sandheden: Et evangelisk opslagsværk, 2004, s. 184).

Skriv før klassen begynder tallene 13-25 og 27 forskellige steder på et stykke papir. Klip derefter papiret ud i fjorten puslespilsbrikker, med et tal på hver brik.

Del brikkerne ud til eleverne. Afhængigt af klassens størrelse kan du give små grupper en enkelt brik hver eller give mere end en brik til de enkelte elever. Bed klassen om at arbejde sammen om at lægge puslespillet.

  • Hvorfor er hver brik vigtig i et puslespil?

Bed en elev om at læse Lære og Pagter 46:8-12, 26 højt. Lad klassen følge med og se efter formålet med de gaver, som Gud giver os.

  • Hvad skal Åndens gaver bruges til? (»Til gavn for Guds børn«).

  • Hvem er Åndens gaver ifølge vers 9 givet til? (Til dem, der elsker Gud og holder hans befalinger, og til dem, der »bestræber sig på at gøre dette«).

  • Hvor mange af os har ifølge vers 11 fået Åndens gaver?

  • Hvordan vil I færdiggøre sætningen på tavlen ud fra det, I har lært i disse vers? (Selvom eleverne måske bruger andre ord, bør deres svar udtrykke følgende princip: Hvis vi oprigtigt søger de bedste gaver, vil Gud give dem til os til gavn for andre. Du kan eventuelt foreslå eleverne at markere de vendinger i deres skrifter, der underviser i denne sandhed).

Henled elevernes opmærksomhed på det puslespil, de har lagt. Mind dem om vigtigheden af hver brik i puslespillet.

  • Hvorfor er hvert medlem vigtig i Herrens kirke? (Hver især har en gave, der kan være til gavn for andre).

Skil puslespillet ad og giv eleverne brikkerne igen. Forklar, at tallet på hver brik henviser til et vers i Lære og Pagter 46, og at der i hvert af disse vers nævnes en af Åndens gaver. Bed eleverne om at læse de vers højt, som passer til det tal, de har fået.

Når hvert vers er læst, så bed eleverne om at foreslå en situation, hvor den gave vil være til gavn for Guds børn. Eleverne kan måske have svært ved at forstå hver gave. Følgende forklaringer på nogle af gaverne kan hjælpe dig til at lede deres drøftelse:

Gaven til at kende de forskellige måder at forvalte på viser sig ofte hos ledere, der kan se, hvordan andres gaver kan være en hjælp i forskellige stillinger, hvor de kan tjene.

Gaven til at kende forskellige gerninger vises i en persons evne til at se forskellen på Helligåndens egne gaver eller virke og falske ånder, læresætninger eller befalinger.

Gaven visdomsord henviser ikke til den befaling, der er kendt som visdomsordet. I stedet henviser den til velsignelsen visdom, der kommer til dem, der »bede[r] om at få den af Gud, som giver alle rundhåndet« (Jak 1:5).

Gaven at kunne skelne mellem ånder gør en person i stand til at genkende eller forstå andres sande intentioner eller skjulte motiver. Gaven hjælper en person til at opdage skjulte onder og at se det gode i andre.

Gaven at kunne tale i tunger og at kunne oversætte tungetale ses ofte hos missionærer, der er i stand til at lære og forstå et sprog hurtigt. Disse gaver kan også nydes af folk, der har brug for at overvinde sprogbarrierer for at lære om og undervise i evangeliet.

  • Hvorfor bør vi søge åndelige gaver? Hvad tror I, at vi kan gøre for at søge dem? (Det kan være en hjælp at gøre opmærksom på, at Herren kan åbenbare åndelige gaver gennem en patriarkalsk velsignelse eller andre præstedømmevelsignelser).

  • Hvornår har I set nogen modtage en åndelig gave til gavn for andre?

Bed eleverne om for sig selv at søge i Lære og Pagter 46:30-33 og finde fire ting, som vi skal gøre, når vi bruger vores åndelige gaver. (Svarene kan omfatte, at vi skal bede om, at Guds vilje vil ske, handle i Jesu Kristi navn, takke for de velsignelser vi modtager, og øve dyd og hellighed).

Udtryk taknemlighed for Åndens gaver og for deres indflydelse i dit liv. Giv eleverne mulighed for at gøre det samme. Bær vidnesbyrd om Herrens ønske om, at alle folk skal vide, at de er velkomne i hans kirke, og at der er brug for dem.

Kommentar og baggrundsinformation

Lære og Pagter 46:4. Byd alle velkommen til Kirkens møder

Ældste L. Tom Perry fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt:

Billede
Ældste L. Tom Perry

»Vores samfund af hellige er ikke et lukket samfund, men et åbent samfund, der bygger på en grundvold af apostle og profeter, hvor Jesus Kristus selv er hovedhjørnestenen. Vi har alle mulighed for at elske, påskønne og nære næstekærlighed for vor himmelske Faders børn« (»At opbygge et samfund af hellige«, Liahona, juli 2001, s. 44).

Lære og Pagter 46:11-12. »Til enhver er der givet en gave«

Ældste Orson Pratt fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt:

Billede
Ældste Orson Pratt

»Når Helligånden tager ophold i et menneske, renser, helliger og forædler den ikke alene det menneske i forbindelse med, at det underkaster sig dens indflydelse, men den skænker også det menneske nogle gaver, og hensigten med det er at gavne vedkommende og andre mennesker. Ingen, som er født af Ånden, og som forbliver tilstrækkelig trofast, bliver efterladt uden en åndelig gave …

Hvert medlem modtager ikke alle disse gaver, men de bliver delt ud til alle medlemmerne [af Kirken] i henhold til Åndens vilje og visdom … Nogle bliver måske skænket alle disse gaver, så de vil kunne forstå dem alle og være beredt til at opdage enhver falsk gave og kan præsidere over hele Kirken, så alle kan få gavn deraf. Disse åndelige gaver gives til Kirkens medlemmer i forhold til deres trofasthed, situation, naturlige evner, pligter og kaldelser, så alle kan blive belært, bekræftet, fuldkommengjort og frelst på rette vis« (Masterful Discourses and Writings of Orson Pratt, saml. N.B. Lundwall, 1946, s. 539-541). (Se også Lære og Pagter – Elevens hæfte, CES-hæfte, 1981, s. 94).

Lære og Pagter 46:11. Mange af Åndens gaver

Åndelige gaver nævnes i Lære og Pagter 46 og også i 1 Korinther 12:1-13 og Moroni 10:8-18. Men disse er ikke de eneste åndelige gaver, vi kan modtage. Ældste Bruce R. McConkie fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt:

Billede
Ældste Bruce R. McConkie

»Åndelige gaver er uendelige i antal og i mangfoldighed. De, som står angivet i det åbenbarede ord, er ganske enkelt illustrationer af udgydelsen af den guddommelige nåde, som en gavmild Gud giver til dem, som elsker og tjener ham« (A New Witness for the Articles of Faith, 1985, s. 371).

Lære og Pagter 46:12. »Til nogle er der givet en og til andre er der givet en anden«

Ældste Marvin J. Ashton fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt:

Billede
Ældste Marvin J. Ashton

»Lad mig nævne nogle tilfældige gaver, som ikke altid er så tydelige eller bemærkelsesværdige, men som er meget vigtige …

Evnen til at stille spørgsmål, til at lytte, til at høre og anvende den lille stille stemme, evnen til at kunne græde, til at undgå stridigheder, til at være elskværdig, til at undgå tomme gentagelser, til at søge det retfærdige, til ikke at dømme, til at søge vejledning hos Gud, til at være hans discipel, til at have omsorg for andre, til at overveje, til at bede, til at bære et kraftigt vidnesbyrd og til at modtage Helligånden« (se »Der er mange gaver«, Stjernen, jan. 1988, s. 17).