Seminar
Lektion 16: Lære og Pagter 8


Lektion 16

Lære og Pagter 8

Indledning

I april 1829 begyndte Oliver Cowdery at hjælpe profeten Joseph Smith med oversættelsen af guldpladerne som skriver. Fordi Herren havde tilbudt Oliver oversættelsesgaven, hvis han ønskede den (se L&P 6:25), blev han »vældig ivrig efter at få overdraget magten til at oversætte« (Joseph Smith i History of the Church, 1:36). Som svar sagde Herren, at han ville skænke Oliver gaven at kunne oversætte i henhold til Olivers tro.

Forslag til undervisningen

Lære og Pagter 8:1-5

Herren lover Oliver Cowdery åbenbarelsens gave

Skriv følgende spørgsmål på tavlen før undervisningen. Giv under hvert spørgsmål plads til at skrive de principper, som eleverne finder frem til under lektionen.

Hvad kan vi gøre for at gøre vores bønner mere meningsfulde?

Hvordan kan vi vide, når Gud taler os?

Henvis til spørgsmålene på tavlen.

  • Hvorfor tror I, at det er vigtigt at forstå svarene på disse spørgsmål?

Forklar, at Lære og Pagter 8 indeholder en åbenbaring, Herren gav Oliver Cowdery gennem Joseph Smith. I denne åbenbaring kan vi finde instruktioner fra Herren, som hjælper med at besvare spørgsmålene på tavlen.

Bed dem om at læse Lære og Pagter 8:1 for sig selv og se efter, hvordan Herren instruerede Oliver om at bede.

  • Hvilke instruktioner gav Herren Oliver angående bøn?

  • Hvad tror I, at det betyder at »bede … i tro med et ærligt hjerte«?

Skriv følgende under det første spørgsmål på tavlen: Hvis vi beder,kan vi få .

Hvordan vil I ifølge Lære og Pagter 8:1 fuldføre denne sætning? (Selvom de udtrykker det anderledes, bør deres svar afspejle princippet om, at hvis vi beder i tro og med et ærligt hjerte, kan vi få kundskab fra Gud. Færdiggør sætningen på tavlen ved hjælp af deres ord).

  • Hvorfor tror I, at vores tro og oprigtighed påvirker vores evne til at få kundskab af Gud?

Bed dem om at tænke over et tidspunkt, hvor de blev velsignet, da de bad i tro og af et oprigtigt hjerte.

Hjælp dem til at få indsigt i det andet spørgsmål på tavlen ved at bede en om kort at genfortælle beretningen om Moses, der førte Israels børn ud af trældom med den egyptiske hær i hælene (se 2 Mos 14).

Billede
Moses deler Det Røde Hav

Få en elev til at læse Lære og Pagter 8:2-3 højt. Lad klassen se efter, hvordan Gud åbenbarede for Moses, at han skulle bringe Israels børn gennem Det Røde Hav.

  • Hvordan inspirerede Gud Moses til at dele Det Røde Hav? (Gennem åbenbarelsens ånd).

  • Hvilke sandheder kan vi lære i disse vers om, hvordan Herren kan tale til os? (De bør udtrykke, at Herren taler til vores sind og hjerte gennem Helligåndens kraft. Skriv denne sandhed under det andet spørgsmål på tavlen).

Billede
Diagram over sind og hjerte

Tegn det medfølgende diagram på tavlen. Tilføj pile, der peger på sindet og hjertet.

  • Hvordan taler Herren til vores sind? Hvordan taler han til vores hjerte?

Som hjælp til at bedre at forstå, hvordan man kan føle Helligåndens indflydelse, beder du en elev om at læse følgende udtalelse af præsident Boyd K. Packer fra De Tolv Apostles Kvorum højt:

Billede
Præsident Boyd K. Packer

»I jeres ungdom kan I lære at blive ledt af Helligånden.

Som apostel lytter jeg nu til den samme inspiration, der kommer fra den samme kilde og på den samme måde, således som jeg lyttede, da jeg var dreng. Signalet er nu meget klarere« (»Bøn og svar«, Den danske Stjerne, maj 1980, s. 34).

Bed derefter en anden om at læse følgende udtalelse af ældste Richard G. Scott fra De Tolv Apostles Kvorum højt:

Billede
Ældste Richard G. Scott

»Et indtryk i sindet er meget specifikt.

Detaljerede ord kan høres eller føles og nedskrives, som om instruktionen blev dikteret.

Kommunikation til hjertet er et mere generelt indtryk. Herren begynder ofte med at give indtryk. Når man anerkender vigtigheden af den og adlyder, opnår man en større evne til at modtage mere detaljeret instruktion til sindet. Et indtryk i hjertet kan, hvis det følges, blive styrket af en mere specifik instruktion til sindet« (»Helping Others to Be Spiritually Led«, tale til religionsundervisere i CES, 11. aug. 1998, s. 3-4, LDS.org).

Du kan eventuelt forklare, at indtryk i hjertet for nogle mennesker kan være lige så specifikke som indtryk i sindet.

  • Hvorfor er det vigtigt at forstå og genkende, hvordan Herren kommunikerer med os hver især?

Bed dem om at skrive i deres skriftstudiebog om (1) et tidspunkt, hvor vor himmelske Fader talte til deres sind og hjerte gennem Helligånden eller (2) et tidspunkt, hvor de har følt Helligåndens indflydelse. Hvis de føler sig trygge ved det, kan du opfordre nogle få til at fortælle, hvad de har skrevet. Du kan måske også fortælle om en oplevelse, hvor du indså, at Herren talte til dig.

Forklar, at evnen til at søge og få personlig åbenbaring er tilgængelig for alle Guds børn.

Henled deres opmærksomhed på Lære og Pagter 8:4. Læs følgende del af verset højt for klassen: »Dette er altså din gave; gør brug af den, og velsignet er du«. Forklar, at ordet gave i dette vers henviser til Olivers evne til at få åbenbaring.

  • Hvad tror I, det betyder at »gør[e] brug af« åbenbarelsens ånd? (At søge Helligåndens vejledning).

Bed dem om at tænke over, hvordan de bedre kan gøre brug af åbenbarelsens ånd i deres liv. Skriv følgende på tavlen: Hvis vi gør brug af åbenbarelsens ånd, .

Få en til at læse Lære og Pagter 8:4-5 højt. Lad klassen følge med og se efter, hvad Herren lovede Oliver, hvis han ville »gør[e] brug af« åbenbarelsens gave. Når de har svaret, foreslår du, at en måde at fuldføre sætningen på kan være: Hvis vi gør brug af åbenbarelsens ånd, kan vi blive udfriet fra det onde. Afslut udtalelsen på tavlen.

  • Hvordan har Herren anvendt åbenbarelsens kraft til at beskytte jer eller nogle, som I kender, mod det onde eller mod at komme til skade?

Bed dem om at nævne, hvordan vi kan gøre bedre brug af åbenbarelsens gave for at beskytte os mod det onde. Spørg dem, hvordan deres forslag kan øge deres evne til at modtage og genkende åbenbaring. Tilskynd dem til at skrive et mål om at følge et af disse forslag i deres skriftstudiebog.

Du kan eventuelt bære dit vidnesbyrd om vigtigheden af at stræbe efter at modtage åbenbarelsens ånd og fortælle, hvordan det har velsignet dit liv.

Lære og Pagter 8:6-9

Oliver Cowdery har »Arons gave«

Sammenfat Lære og Pagter 8:6-8 ved at fortælle eleverne, at Herren velsignede Oliver Cowdery med gaver, der kunne hjælpe ham med at løfte sin rolle i gengivelsen af evangeliet. Blandt disse gaver var »Arons gave«, og Herren fortalte Oliver, at han med den ville kunne udføre »forunderlige gerninger«. Vi ved ikke helt præcis, hvad »Arons gave« omfatter. Mind dem om, at Aron var Moses’ bror i Det Gamle Testamente, og at han hjalp Moses med hans profetiske pligter.

Bed dem om at læse Lære og Pagter 8:7-8 for sig selv og se efter kraften bag alle de åndelige gaver. Forklar, at når som helst Herren kalder eller befaler os til at udføre et bestemt arbejde, vil han velsigne os med gaver og evner til at kunne udføre det.

Lære og Pagter 8:10-12

Herren lover Oliver Cowdery oversættelsens gaven, hvis han udøver tro

Henled deres opmærksomhed på princippet på tavlen: »Hvis vi beder i tro og med et ærligt hjerte, kan vi få kundskab fra Gud.« Bed en om at læse Lære og Pagter 8:10-12 højt. Lad resten af klassen følge med og se efter yderligere indsigt om bøn. Når de har fortalt, hvad de har fundet, stiller du følgende spørgsmål: Foreslå, at de tænker over spørgsmålet et kort øjeblik, før de svarer:

  • Hvis I var i Olivers situation, hvordan tror I så, at dette råd kunne hjælpe jer?

Bed dem om at skrive nogle få spørgsmål, som de oprigtigt søger svar på, i deres skriftstudiebog. De kan eventuelt også skrive nogle specifikke ændringer, som de ønsker at foretage i den måde, de beder om disse svar på.

Bær vidnesbyrd om Guds kærlighed til dem og hans ivrighed efter at besvare deres bønner og give dem åbenbaring. Opmuntr dem til at spørge deres himmelske Fader i tro og med en ærlig intention om at handle på de svar, de får.

Kommentar og baggrundsinformation

Lære og Pagter 8:1. »Bed i tro«

Ældste Richard G. Scott fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt:

Billede
Ældste Richard G. Scott

»Bøn har den største virkning, når vi stræber efter at være rene og lydige, med værdige motiver og er villige til at gøre, hvad han beder os om. Ydmyg, tillidsfuld bøn medfører vejledning og fred« (»Anvend bønnens himmelske gave«, Liahona, maj 2007, s. 8).

Lære og Pagter 8:2. »Jeg vil tale til dig i dit sind og i dit hjerte ved Helligånden«

Billede
Profeten Joseph Smith

»En person kan have udbytte af at lægge mærke til den første tilkendegivelse fra åbenbaringens ånd; fx når du føler den rene intelligens tilflyde dig, kan den give dig et pludseligt indfald af visse tanker … og ved således at lære og forstå Guds Ånd, kan du udvikle åbenbaringens princip, indtil du bliver fuldkommen i Kristus Jesus« (Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, 2007, s. 131).

Lære og Pagter 8:2. Åbenbaring kommer lidt efter lidt

Ældste David A. Bednar fra De Tolv Apostles Kvorum har forklaret, at Guds budskaber ofte kommer i små portioner over tid. Han rådede os til ikke at blive modløse, hvis vi ikke får hyppige, dramatiske oplevelser som svar på vores bønner:

Billede
Ældste David A. Bednar

»Et lys, der tændes i et mørkt rum, er ligesom at modtage et budskab fra Gud hurtigt og på én gang. Mange af os har oplevet den form for åbenbaring, når vi har fået svar på oprigtige bønner eller fået den nødvendige vejledning eller beskyttelse i overensstemmelse med Guds vilje og tidsramme. Beskrivelser af sådanne øjeblikkelige og intense tilkendegivelser findes i skrifterne, fremgår af Kirkens historie og forekommer i vores egen tilværelse. Ja, disse mægtige mirakler sker virkelig. Dog har denne form for åbenbaring en tilbøjelighed til at være mere usædvanlig end almindelig.

Den gradvise forøgelse af lyset, der udgår fra den opstigende sol, er ligesom at modtage et budskab fra Gud ›linje på linje, forskrift på forskrift‹ (2 Ne 28:30). Åbenbaring kommer hyppigst i små portioner over tid og gives i overensstemmelse med vores ønske, værdighed og forberedelse. En sådan kommunikation fra vor himmelske Fader falder gradvist og blidt ›på [vores] sjæl som dug fra himlen‹ (L&P 121:45). Denne form for åbenbaring er mere almindelig end usædvanlig og kan ses i Nefis oplevelser, da han forsøgte flere forskellige metoder, før det lykkedes ham at få fat i bronzepladerne fra Laban (se 1 Ne 3-4). Til sidst blev han ført af Ånden til Jerusalem »uden på forhånd at vide, hvad [han] skulle gøre« (1 Ne 4:6). Og Nefi lærte ikke, hvordan man bygger et skib med kunstfærdig forarbejdning på én gang. Derimod viste Herren ham ›fra tid til anden, på hvilken måde, [han] skulle forarbejde tømmeret til skibet‹ (1 Ne 18:1) …

Vi har som medlemmer af Kirken en tendens til at fremhæve storslåede og dramatiske, åndelige tilkendegivelser så meget, at vi måske glemmer at påskønne og kan endda overse den almindelige måde, hvorpå Helligånden udfører sin gerning. Selve ›vejens enkelhed‹ (1 Ne 17:41) med at modtage små og stykvise åndelige indtryk, som over tid og sammenlagt udgør et ønsket svar eller den vejledning, vi har brug for, kan få os til at se ›forbi målet‹ (Jakob 4:14).

Jeg har talt med mange mennesker, som betvivler styrken af deres personlige vidnesbyrd og undervurderer deres åndelige evner, fordi de ikke modtager hyppige, mirakuløse eller stærke indtryk. Når vi ser på Josephs oplevelser i den hellige lund, Paulus’ oplevelser på vej til Damaskus og Alma den Yngres oplevelser, så tror vi måske, at der er noget galt med os eller noget, der mangler hos os, hvis vi er foruden disse velkendte og åndeligt bemærkelsesværdige eksempler. Hvis I har haft lignende tanker eller tilsvarende tvivl, så skal I vide, at I er ganske normale. Fortsæt blot med at trænge jer fremad lydigt og i tro på Frelseren. ›I kan ikke gå fejl‹ (L&P 80:3)« (»Åbenbarelsens ånd«, Liahona, maj 2011, s. 88-89).

Lære og Pagter 8:1-4. Bliv ledt af Herren

Ældste Richard G. Scott fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt:

Billede
Ældste Richard G. Scott

»Hav tålmodighed, når du udvikler din evne til at blive vejledt af Ånden. Du vil få åndelig vejledning ved omhyggeligt at prøve, ved at anvende korrekte principper og ved at være opmærksom på de følelser, som kommer. Jeg bærer vidnesbyrd om, at Herren gennem Helligånden kan tale til dit sind og hjerte. Sommetider er tilskyndelserne bare almindelige følelser. Sommetider kommer vejledningen så tydeligt og så umiskendeligt, at den kan skrives ned som åndelig diktat.

Jeg bærer højtideligt vidnesbyrd om, at når du af hele din sjæl beder i ydmyghed og taknemlighed, så kan du lære at blive vejledt af Helligånden i alle aspekter af dit liv. Jeg har bekræftet sandfærdigheden af det princip i løbet af livets svære prøvelser. Jeg bærer vidnesbyrd om, at du kan lære at mestre principperne i at blive vejledt af Ånden. På den måde kan Frelseren hjælpe dig med at løse livets udfordringer og med at nyde større fred og lykke« (»At opnå åndelig vejledning«, Liahona, nov. 2009, s. 9).

Lære og Pagter 8:3. Moses blev ledt af åbenbarelsens ånd

Ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum har forklaret, hvorfor Herren kan have brugt eksemplet med at krydse Det Røde Hav som et eksempel på åbenbarelsens ånd:

Billede
Ældste Jeffrey R. Holland

»Spørgsmål: Hvorfor bruger Herren overgangen over Det Røde Hav som et klassisk eksempel på ›åbenbarelsens ånd‹? Hvorfor anvendte han ikke det første syn? … Eller Jereds brors syn? Tja, han kunne have brugt et hvilket som helst af dem, men det gjorde han ikke. Her havde han en anden hensigt i tankerne.

For det første er åbenbaringer næsten altid kommet som svar på et spørgsmål, som regel et vigtigt spørgsmål – ikke altid, men for det meste. Moses’ udfordring bestod i at finde ud af, hvordan han skulle føre sig selv og israelitterne ud af den frygtelige kattepine, de stod i. Der var stridsvogne bag dem, sandbanker på begge sider og en masse vand lige foran dem. Han havde helt klart brug for oplysninger om, hvad han skulle gøre, men det var ikke noget ligegyldigt, han bad om. Det var bogstavelig talt et spørgsmål om liv eller død i dette tilfælde.

I får også brug for oplysninger, men i sager af stor betydning er det næppe sandsynligt, at I modtager dem, medmindre I ønsker dem brændende, trofast og ydmygt. Moroni kalder det at søge med ›oprigtig hensigt‹ (Moro 10:4). Hvis I kan søge på den måde og forblive i den tilstand, vil den onde ikke kunne stille meget op, som vil kunne lokke jer væk fra retfærdighedens vej.

Det Røde Hav åbner sig for den, der oprigtigt søger åbenbaring. Modstanderen har magt til at spærre vejen, til at samle Faraos styrker og genere os helt ned til vandkanten, men han kan ikke sejre, hvis vi ønsker det anderledes. Det er den første lektie, vi kan drage af overgangen over Det Røde Hav ved åbenbarelsens ånd« (»Remember How You Felt«, New Era, aug. 2004, s. 7).