2002
Vrij zijn van zware lasten
November 2002


Vrij zijn van zware lasten

U moet geloven dat de Heiland zijn leven heeft gegeven opdat u de nodige veranderingen in uw leven kunt aanbrengen: veranderingen die tot vrede zullen leiden.

Velen van u lijden onnodig onder zware lasten, omdat u niet uw hart opent voor de genezende kracht van de Heer. Moge deze boodschap u bemoedigen zodat u de ingevingen van de Heilige Geest kunt voelen waarmee u de veranderingen kunt aanbrengen die u van drukkende lasten zullen bevrijden. De Heiland heeft beloofd: ‘Ik zal (…) de lasten verlichten, die op uw schouders zijn gelegd, dat gij ze niet kunt voelen (…) en dit zal Ik doen, opdat gij stellig moogt weten, dat Ik, de Here God, mijn volk in hun lijden bijsta.’1 Eerst zal ik me richten tot u die lijdt tengevolge van uw eigen verkeerde keuzen. Daarna zal ik wat suggesties doen aan u die lijdt door wat anderen u hebben aangedaan.

Tegenover mij zat een radeloos man. Hij begroef zijn hoofd in zijn handen en huilde vanwege de onvermijdelijke gevolgen van herhaalde overtredingen van Gods geboden. Hij kreunde: ‘Ik weet niet wat ik moet doen. Alles bedrukt me. Ik ben het vluchten moe. Er is geen vrede, geen geluk. Als ik bid, luistert er niemand. Wat heeft het voor zin?’

Ik ken hem al heel lang. Zijn ouders en anderen hebben geprobeerd hem leiding te geven; met weinig succes. Door zijn keuzen is hij verwijderd geraakt van de waarheden die hem zouden kunnen helpen. Hij heeft geen geloof in de Meester of in de macht van gebed ontwikkeld. Zijn beslissingen richten zich op de snelle bevrediging van zijn behoeften. Hij negeert problemen of liegt erover. Hij heeft zijn ouders en vrienden in hun edelmoedigheid gemanipuleerd in pogingen om zijn moeilijkheden even gauw op te lossen. Hij denkt niet na over de gevolgen van de keuzen van vandaag voor het leven van morgen.

Ik had diep medelijden met hem en besefte dat hij de wereld niet ziet zoals hij werkelijk is — een plek van vreugde en geluk, van echte vriendschap, waar geloof in Jezus Christus en gehoorzaamheid aan zijn leringen de Heilige Geest uitnodigen om ons de juiste beslissingen in te geven. Hij leeft in een omgeving die door de invloed van Satan wordt overheerst. Hij heeft goede raad niet opgevolgd omdat hij in zijn wereldje niet kan zien hoe dat zou kunnen werken. Die verwrongen levensvisie is werkelijkheid voor hem. Zij nam steeds meer de overhand naarmate hij vaker toegaf aan de verleidingen van Satan, die zei: ‘Toe maar. Probeer het eens. Er zal niemand achter komen. Het is jouw leven. Je mag het leiden zoals jij wilt. Ze kunnen je niet dwingen. Je hebt je keuzevrijheid.’

Die gedachten en de aantrekkingskracht van het verbodene leidden hem over een pad dat fascinerend aantrekkelijk scheen. Hij werd op de golven van verlangens en lust meegevoerd, zich niet bewust van de gevolgen totdat de verpletterende aanvaring met de wetten van God plaatsvond. Dat veroorzaakte pijn en berouw. Vervolgens gaf Satan een nieuwe aanwijzing: ’Er is geen weg terug. Je kunt het beste op het oude pad verder gaan. Proberen te veranderen is hopeloos.’ Door zijn zonden ziet hij geen uitweg. In zijn huidige omgeving zal hij de gereedschappen om een nieuw leven op te bouwen niet zien. De tragische wereld die hem gevangen houdt, is geschapen door overtreding van eeuwige wetten, aangezet door een verlangen naar snelle bevrediging.

Bevindt u zich in soortgelijke omstandigheden? Heeft u dingen gedaan waarvan u wenste dat u ze niet had gedaan? Ziet u geen enkele mogelijkheid om uw problemen op te lossen? Lijkt het of u een drukkend, verpletterend gewicht meedraagt dat er altijd is, hoe hard u ook probeert het af te schudden? Onder invloed van krachtige emoties of opwekkende middelen zijn er misschien periodes waarin u verlichting ervaart. Maar in de stille ogenblikken van overdenking die onvermijdelijk komen, beseft u dat uw leven er niet zo uitziet als u zou willen. In het openbaar beklaagt u zich misschien dat uw vrienden en zelfs de Heer u in de steek hebben gelaten, maar op momenten van rustige overdenking beseft u dat ú hén in de steek hebt gelaten. Alstublieft, besluit nu dat u de weg terug gaat zoeken naar de verfrissende vrede en vreugde die de vluchtige pleziertjes van zonde en de daaropvolgende pijn en leegte kunnen vervangen. U bent een bevestiging van wat de Schriften ons leren: ‘Goddeloosheid bracht nimmer geluk.’2 Verdien nu blijvende vreugde door een rein, zinvol leven te leiden.3

Ik weet dat u aan de dwingende invloed van de boze kunt ontsnappen, en aan de ketens die u binden. Om daar aan te ontkomen moet u een oplossing aanvaarden die u met uw huidige ervaring waarschijnlijk vreemd is. Het vereist dat u geloof oefent in een Vader in de hemel die van u houdt. Hoewel u het waarom nu misschien niet begrijpt, moet u geloven dat de Heiland zijn leven heeft gegeven opdat u de nodige veranderingen in uw leven kunt aanbrengen. Veranderingen die tot vrede zullen leiden en tot het succes dat altijd een illusie scheen, iets buiten uw bereik. Geloof dat u de deprimerende omgeving waarin u leeft, kunt overwinnen door erop te vertrouwen dat er een betere weg is. U moet de hulp van anderen inroepen die die betere weg begrijpen en volgen, zelfs al kunt u die nu niet zien. Dat zal van u vereisen dat u de leringen van de Heer leert kennen en gehoorzaamt. Als u zich eenmaal helemaal op die verandering hebt toegelegd, zult u merken dat het niet zo moeilijk is als het nu misschien lijkt.

De pijnlijke gevolgen van zonde zijn met opzet door een barmhartige Vader in de hemel in zijn plan van geluk geplaatst zodat u dat tragische levenspad niet zou volgen. Een zondaar lijdt niet alleen in dit leven, maar zonden die niet door middel van ware bekering vergeven zijn, zullen u achter de sluier nog kwellen.4

Satan probeert ons ervan te overtuigen dat zonden voor anderen verborgen kunnen blijven. Toch zorgt hij dat ze in de beschamendste omstandigheden aan het daglicht komen. Zijn doel is Gods kinderen in gevangenschap te brengen. Aan al zijn verleidelijke, betoverende verlokkingen ligt de vernietiging van het individu ten grondslag. Wij moeten ons zelfs voortdurend bekeren en gehoorzaam zijn, zodat de gave van de Heiland ook voor onze kleine vergissingen en zonden van nalatigheid aan de eisen van de gerechtigheid kan voldoen.

De Heiland neemt de gevolgen van uw zonden op zich als u zich nu bekeert. Als dat niet op tijd gebeurt, zult u er zelf voor moeten lijden.

Ga naar uw bisschop. Hij zal u uitleggen hoe u zich kunt bekeren en u erbij helpen. Als u bidt en daarnaar handelt, zult u naar anderen worden geleid die u zullen steunen.5 Bekering is een reinigingsproces. Het is moeilijk maar er komt een eind aan; een heerlijk einde met vrede en verkwikkende vergeving en het wonder van een nieuw begin. Het belijden van ongepast gedrag is een belangrijke stap maar geen volledige bekering. Uw bisschop zal u uitgebreid uitleggen wat u moet doen. Ik noem nog twee aspecten van bekering die veel kracht tot genezing met zich meebrengen. Een ervan ligt in deze verklaring van de Meester:

‘Want Ik, de Here, kan niet met de minste mate van toelating de zonde aanschouwen;

‘Niettemin zal hij, die zich bekeert en de geboden des Heren nakomt, vergiffenis ontvangen.’6

Die tekst benadrukt dat de Heer geen zonde kan verdragen, maar dat Hij de berouwvolle zondaar vergeeft vanwege zijn volmaakte liefde. Hij verduidelijkt ook dat het niet alleen belangrijk is om een gebod te onderhouden dat je overtreden hebt, maar dat je door gehoorzaamheid aan alle geboden extra kracht en steun in het bekeringsproces zult verkrijgen.

Een ander essentieel aspect van bekering is dat we de rol van de Heiland door zijn verzoening erkennen. Juist de verzoening maakt bekering überhaupt mogelijk. Als u over de rol van Jezus Christus als uw Heiland en Verlosser bidt en denkt, zult u veel motivatie ontwikkelen en bemoediging voelen waardoor u zich gemakkelijker kunt bekeren. Volg dit voorbeeld van Alma:

‘Ik was (…) in de bitterste pijnen en zielsfoltering; en ik ontving geen vergeving van mijn zonden dan nadat ik tot de Heer Jezus Christus om genade had geroepen. Doch zie, ik riep Hem aan en vond vrede voor mijn ziel.

‘(…) ik heb u dit verteld, opdat gij wijsheid moogt leren, en opdat gij (…) moogt leren, dat er geen andere weg of middel is waardoor de mens zalig kan worden, dan alleen in en door Christus. Zie, Hij is het leven en het licht der wereld.’7

U zult veel hebben aan een studie van de fantastische uitleg van de noodzaak van bekering en de manier waarop we die bereiken in Alma’s raad aan zijn afgedwaalde zoon, Corianton, in het Boek van Mormon.8 Door vertrouwen in het plan van geluk en in het vermogen van de Heiland om zijn beloften te verwezenlijken, kan de duisternis van zonde worden weggevaagd en de vreugde van een goed leven met het vertrouwen van dierbaren terugkeren, als we dat op de manier van de Heer verdienen. Geef anderen niet de schuld van uw fouten. Bekeer u nederig, want er staat geschreven: ‘Zie, Hij geeft Zichzelf als een offer voor de zonde, om te voldoen aan de vereisten der wet voor allen, die een gebroken hart en een verslagen geest hebben; voor niemand anders kan voldaan worden aan de vereisten der wet.’9 Alstublieft, besluit nu u te bekeren.

Misschien draagt u een zware last van verwonding doordat iemand anders u diep gekwetst heeft. Uw reactie op die wandaad heeft uw begrip misschien verstoord zodat u zich gerechtvaardigd voelt om te wachten totdat die persoon vergeving vraagt zodat de pijn kan verdwijnen. De Heiland heeft dergelijke ideeën verworpen toen Hij gebood:

‘Daarom zeg Ik tot u, dat gij elkander dient te vergeven: want hij, die zijn broeder zijn overtredingen niet vergeeft, staat veroordeeld voor de Here, want in hem verblijft groter zonde.

‘Ik, de Here, zal vergeven wie Ik wil vergeven, maar het is van u vereist alle mensen te vergeven.’10

Draag die last van gekwetstheid niet langer mee. Vraag degene die u heeft gekwetst oprecht om vergeving, zelfs als u vindt dat u niets verkeerd hebt gedaan. Dat zal u beslist vrede geven en waarschijnlijk het genezingsproces van ernstige misverstanden op gang brengen.

Als u zelf vrij bent van ernstige zonden, hoeft u niet nodeloos onder de gevolgen van andermans zonden te lijden. Als vrouw, man, ouder of dierbare mag u medelijden voelen voor iemand die in de bittere gal van zonde verkeert. Maar u moet zich niet verantwoordelijk voelen voor die daden. Als u al het redelijke hebt gedaan om degene van wie u houdt te helpen, moet u de last aan de voeten van de Heiland leggen. Hij heeft u uitgenodigd om dat te doen zodat u vrij kunt zijn van zinloze zorgen en depressiviteit.11 Door dat te doen zult u niet alleen vrede vinden, maar betoont u ook uw geloof in de macht van de Heiland om de zondenlast van een dierbare door zijn bekering en gehoorzaamheid weg te nemen.

Nu richt ik mij tot u die getekend bent door misbruik, die lelijke zonde. Emotioneel, lichamelijk of seksueel misbruik kan ernstige, blijvende gevolgen hebben tenzij men door de Heer wordt genezen. Daarbij kunnen angst, depressiviteit, schuld, zelfhaat en een toenemend gebrek aan vertrouwen in de medemens behoren, hetgeen een barrière vormt voor genezing. Misbruik is het gevolg van een onrechtvaardige aanval van iemand anders op uw keuzevrijheid. Geheel volgens de gerechtigheid heeft de Heer voorzien in een manier waarop u de vernietigende gevolgen van misbruik kunt overwinnen. Er kan een begin van verlichting plaatsvinden door de raad van ouders, priesterschapsleiders en, zo nodig, bekwame professionele hulp. Maar u hoeft niet voor de rest van uw leven in therapie. Volledige genezing komt door uw geloof in Jezus Christus en zijn macht en vermogen, vanwege zijn verzoening, om de littekens te genezen van wat onrechtvaardig en onverdiend is. Misschien vindt u dat moeilijk te geloven met de gevoelens die u nu hebt. Maar ik heb waargenomen hoe de Heiland zeer ernstige gevallen van misbruik op die manier heeft genezen. Denk veel na over de macht van de verzoening.12 Bid dat u mag begrijpen hoe u daardoor kunt worden genezen.13 Vraag uw bisschop om hulp zodat de Heer u kan bevrijden van een last die u niet hebt veroorzaakt.

Ten slotte, als u nu het gevoel hebt gehad dat u vrij wilt zijn van lasten die u door uzelf of anderen zijn opgelegd: die ingevingen zijn een uitnodiging van de Verlosser. Handel daar nu naar. Hij houdt van u. Hij heeft zijn leven gegeven opdat u vrij mag zijn van nodeloze lasten. Hij zal u erbij helpen. Ik weet dat Hij de macht heeft om u te genezen. Begin nu. In de naam van Jezus Christus. Amen

Noten

  1. Mosiah 24:14.

  2. Alma 41:10.

  3. Zie LV 82:10.

  4. Zie LV 19:4, 15–24.

  5. Zie Harold B. Lee, Stand Ye in Holy Places [1974], blz. 220. Zie ook Spencer W. Kimball, The Miracle of Forgiveness, [1969], 177–190; 201–212; 339–360.

  6. LV 1:31–32 cursivering toegevoegd.

  7. Alma 38:8–9.

  8. Zie Alma 39–42.

  9. 2 Nephi 2:7; zie ook Psalmen 34:18.

  10. LV 64:9–10; zie ook 3 Nephi 13:14–15; Lucas 6:37; Marcus 11:25–26; Mosiah 26:29–32.

  11. Zie Matteüs 11:28–30.

  12. Zie John Taylor, The Mediation and Atonement, (1882).

  13. Zie Richard G. Scott, ‘De tragische littekens van mishandeling genezen’, De Ster, juli 1992, blz. 29.