2002
Een gelovige vrouw
November 2002


Een gelovige vrouw

Een gelovige vrouw vertrouwt op God. (…) Zij weet dat Hij belang stelt in haar leven. Zij weet dat Hij haar kent. Zij houdt van zijn woorden en drinkt van dat levende water.

Ik houd van de Heer Jezus Christus en van zijn kerk die in onze tijd op aarde is hersteld. Ik koester de leringen over zijn heilig leven vanaf baby tot herrezen man, Zoon van God.

In de Bijbel heb ik Hem, terwijl ik las, als het ware zien toenemen ‘in wijsheid en grootte en genade bij God en mensen.’1 Ik had het gevoel dat ik erbij was toen Hij de doden opwekte. Hij genas de zieken, voedde de vijfduizend, bracht troost, hoop en een vredesproces in de wereld die Hij had geschapen. Hij vergaf wie Hem bespotten, martelden en kruisigden — want zij wisten niet wat zij deden. Ik zag de goddelijke liefde en zorg die Hij voor zijn moeder had, hoewel Hijzelf in uiterste doodsstrijd verkeerde. Hij overwon de dood zodat wij dat ook kunnen. Hij heeft voor ons een plaats bereid in de hemel, bij onze eeuwige Vader. Hij heeft ons onderwezen in het plan voor geluk, en heeft ons de visie en de hoop gegeven om het na te leven. Hij bracht het uiterste offer, zijn leven was vol dienstbetoon om het plan van God, zijn Vader, te verwezenlijken.

Een vrouw van onze kerk die in haar dagelijks leven Christus’ voorbeeld volgt, is bezig het plan van onze hemelse Vader, voor haar te vervullen. Daardoor kan ze een krachtige, positieve invloed uitoefenen in de wereld van vandaag en de wisselvalligheden van het leven tegemoet treden. Ik ken zulke vrouwen, en zij zijn een lichtbaken voor mij. Zo’n vrouw in de kerk die Christus volgt, is een echte christen, in de beste zin van het woord. Zij is een gelovige vrouw die op God vertrouwt, en vrijmoedig en zonder vrees is.

Een gelovige vrouw vertrouwt op God en treedt haar moeilijkheden met hoop tegemoet. Zij weet dat Hij belang stelt in haar leven. Zij weet dat Hij haar kent. Zij houdt van zijn woorden en drinkt van dat levende water. Zij is dankbaar voor de profeet die Hij in deze laatste dagen gestuurd heeft, en ze vertrouwt op zijn raad en volgt die op. Ze weet dat ze op die manier veiligheid en vrede vindt. In gebed vraagt ze om de vriendelijke, vaste leiding en hulp van onze hemelse Vader, die luistert. Tijdens het bidden luistert ze — waardoor de communicatie wederkerig is. Ze vertrouwt erop dat Hij op zijn rustige manier haar bij de hand zal nemen en haar gebeden zal beantwoorden.2

Een gelovige vrouw is zelfverzekerd omdat ze het goddelijk plan van onze hemelse Vader begrijpt en haar rol daarin om anderen tot zegen te zijn. Ze weet dat elk offer van eeuwige waarde is. Door kennis van het leven van de Heiland weet ze wat offeren is. Ze weet dat haar offers in verhouding misschien klein zijn, maar ze weet ook dat onze hemelse Vader alles wat zij doet om haar gezin en familie en de wereld waarin zij leeft te sterken, begrijpt en op waarde schat. Haar zelfvertrouwen groeit omdat ze deugdzaam, lieflijk en verfijnd is, wat nog beter is dan mooi. Ze heeft zuivere motieven. Ze is lieflijk, zachtaardig en vriendelijk. Haar man en haar kinderen vertrouwen op haar.3 Dat is ook het geval met de jeugdwerkkinderen die ze lesgeeft, of de vrouwen of meisjes die ze in haar roeping leidt, dient en liefheeft, of haar zondagsschoolklas — ze worden allemaal tot haar aangetrokken door de bijzondere geest die ze uitstraalt. Het is het beeld van God in haar gelaat dat aantrekkelijk en belangrijk is.4 Ze vertrouwt erop dat ze een karakter en een leven ontwikkelt waardoor ze in de tegenwoordigheid van haar hemelse Vader zal worden uitgenodigd. Ze zal daartoe in staat zijn met het gevoel dat ze daar hoort, dat Hij haar kent en haar liefheeft, waardeert en koestert, voor eeuwig en altijd.

Een gelovige vrouw is onverschrokken. Ze vreest niet omdat God bij haar is.5 Er is geen dubbelzinnigheid, geen verwarring in haar leven. Ze kan een beginselvast leven leiden, want ze bestudeert de leringen van een volmaakte leraar, de Meester. Ze is een edel voorbeeld voor ieder die haar kent. Ze is natuurlijk allesbehalve volmaakt, niet omdat ze geen volmaakte beginselen nastreeft of niet het volmaakte voorbeeld van Christus heeft, maar omdat ze mens is. Ze blijft verre van verkeerde invloeden en onreine zaken, en als die zich aan haar opdringen, is ze als een leeuwin die haar welpen beschermt. Een onverschrokken, gelovige vrouw heeft de moed om met haar kinderen te praten over gewoonten die hen kapot kunnen maken. Ze horen niet alleen hoe toegewijd ze is, maar ze kunnen dat aan haar dagelijks leven zien — aan de manier waarop ze zich kleedt, wat ze leest en bekijkt, hoe ze haar vrije tijd doorbrengt, waarvan ze houdt, waarom ze lacht, wie ze voor zich wint, en hoe ze zich te allen tijde, in alle dingen en op alle plaatsen gedraagt. Ze heeft een zekere eigen stijl die aantrekkelijk, opgewekt, opgeruimd en goed is. Onze kleine meisjes en jongevrouwen kunnen vertrouwen op haar voorbeeld. We bidden dat ook zij onverschrokken zullen zijn in hun keuze en bevordering van wat verheffend en blij en fatsoenlijk is, want zij zijn onze toekomst.

De hemel zij dank voor gelovige vrouwen. Een gelovige vrouw houdt van de Heer. Dat wil ze Hem laten weten door het leven dat ze leidt, door wat ze zegt, door de hulp die ze zijn kinderen geeft, door elke daad die ze verricht. Ze weet dat Hij van haar houdt, hoewel ze onvolmaakt is en nog steeds probeert een beter mens te worden. Ze weet dat als ze haar uiterste best doet, dat genoeg is, zoals president Hinckley heeft gezegd.6

Een gelovige vrouw wordt gezegend door de getrouwe mannen in haar leven die het priesterschap dragen en dat eren: haar vader, man, broers en zoons. Zij waarderen haar en de goddelijke gaven die God aan zijn dochter heeft gegeven. Zij steunen, stimuleren en begrijpen de belangrijke zending van haar leven als vrouw. Zij houden van haar en zijn haar tot zegen. Op haar beurt is die gelovige vrouw hen tot zegen, terwijl zij samen het levenspad bewandelen. Zij weten, zoals in de Schriften staat: ‘twee zijn beter dan één (…). Want, indien zij vallen, dan richt de een de ander weer op.’7

Ik uit mijn dankbaarheid voor de geweldige, gelovige vrouwen, voor de geweldige, edele mannen en voor mijn geliefde familie, die mij mijn hele leven hebben opgebouwd en geïnspireerd. Ze waren me in het bijzonder tot zegen toen ik de heilige roeping van de Heer als algemeen jongevrouwenpresidente vervulde.

Broeders en zusters, weet dat ik u liefheb, dat ik onze Vader in de hemel liefheb en zijn geliefde Zoon, de Heer Jezus Christus. Ik zal Hen altijd met heel mijn hart eren en dienen, en dankbaar zijn voor dat voorrecht. In de naam van Jezus Christus. Amen.

Noten

  1. Lucas 2:52.

  2. Zie LV 112:10.

  3. Zie Spreuken 31:11.

  4. Zie Alma 5:14.

  5. Zie Psalmen 23:4.

  6. Zie ‘Vrouwen van de kerk’, De Ster, januari 1997, blz. 64.

  7. Prediker 4:9–10.