2002
Iedereen een beter mens
November 2002


Iedereen een beter mens

Er is verbetering mogelijk in ieders leven (…). Ongeacht onze omstandigheden kunnen we onszelf verbeteren en daarbij het leven van de mensen om ons heen beïnvloeden.

Broeders en zusters, wat was dit een prachtige conferentie. Nu we terugkeren naar huis en onze dagelijkse bezigheden, zouden we een beter mens moeten zijn dan aan het begin van de conferentie.

Alle sprekers hebben het heel goed gedaan. De gebeden waren geïnspireerd. De muziek was fantastisch.

Maar het belangrijkste is wat er in ieders binnenste is gebeurd door wat we hebben meegemaakt. Ik heb me tenminste vaster voorgenomen om een beter mens te worden. Ik hoop dat ik wat vriendelijker ben tegen iedereen die ik spreek en misschien verdriet heeft. Ik hoop dat ik wat behulpzamer zal zijn voor wie het moeilijk heeft. Ik hoop dat ik uw vertrouwen wat meer waard ben. Ik hoop dat ik een betere echtgenoot, een betere vader en grootvader ben. Ik hoop dat ik een betere buur en vriend ben. Ik hoop dat ik een betere heilige der laatste dagen ben met meer begrip van de prachtige aspecten van dit heerlijke evangelie.

Ik daag ieder die mij kan horen uit om het goddelijke in u waar te maken. Beseffen we echt wat het betekent om een kind van God te zijn, om iets goddelijks in ons te hebben?

Ik geloof met mijn hele hart dat de heiligen der laatste dagen over het algemeen goede mensen zijn. Als wij leven volgens de evangeliebeginselen, moeten we wel goede mensen zijn, want we zijn dan edelmoedig en vriendelijk, zorgzaam en tolerant, en behulpzaam voor wie in nood verkeren. We kunnen onze goddelijke aard verdringen en verbergen zodat die niet zichtbaar wordt, of we kunnen eraan werken en hem tot zijn recht laten komen bij alles wat we doen.

Er is verbetering mogelijk in ieders leven. Ongeacht onze bezigheden, ongeacht onze omstandigheden, kunnen we onszelf verbeteren en daarbij het leven van de mensen om ons heen beïnvloeden.

We hoeven niet met onze godsdienst te koop te lopen. We hoeven er zeker niet over op te scheppen of arrogant te doen. Daarmee loochenen we de Geest van de Christus, die we behoren na te streven. Die Geest uit zich in het hart en de ziel, in onze rustige, bescheiden levenswijze.

Allemaal hebben we weleens mensen gezien die we bijna benijden omdat zij zich een stijl hebben verworven die, zonder die zelfs te noemen, de schoonheid weergeeft van het evangelie dat ze in hun gedrag hebben verweven.

We kunnen wat zachter spreken. We kunnen kwaad met goed vergelden. We kunnen glimlachen als boosheid gemakkelijker zou zijn. We kunnen ons beheersen en elke belediging naast ons neerleggen.

Laten we een gelukkig volk zijn. Het plan van de Heer is een plan van geluk. De weg zal gemakkelijker worden, onze zorgen minder, de confrontaties minder moeilijk als we een geest van blijheid ontwikkelen.

Laten we wat harder werken aan onze taak als ouders. Het gezin is de basis van de samenleving. Het gezin is de belangrijkste organisatie van de kerk. We bekommeren ons zeer om de kwaliteit van het leven van onze mensen als echtgenoten, als ouders en kinderen.

Er is teveel kritiek, muggenzifterij, boosheid en verheffing van stem. Dagelijks staan we onder enorme spanning. Mannen komen elke dag moe en kortaangebonden thuis van hun werk. Helaas werken de meeste vrouwen. Ook zij staan voor een zware opgave die meer vraagt dan hij waard is. Kinderen moeten hun eigen vertier zoeken, en veel daarvan is niet goed.

Broeders en zusters, we moeten ons inspannen voor onze taak als ouders alsof alles ervan afhangt, want alles hángt er in feite vanaf.

Als we thuis falen, falen we in ons leven. Niemand is echt succesvol als hij thuis faalt. Ik vraag speciaal aan u, mannen, om de balans op te maken omtrent uzelf als echtgenoot, vader en hoofd van het gezin. Bid om leiding, hulp, richting, en volg dan de influisteringen van de Geest voor leiding bij de belangrijkste taak die u heeft, want de gevolgen van uw leiding in uw gezin zijn eeuwig.

God zegene u, geliefde vrienden. Dat een geest van vrede en liefde u, waar u ook bent, mag begeleiden. Dat er harmonie is in uw leven. Zoals ik tegen onze jongeren in veel gebieden heb gezegd: wees verstandig, wees rein, wees trouw, wees dankbaar, wees nederig en spreek met God. Dat u in gebed neerknielt voor de Almachtige en Hem dankt voor zijn overvloedige zegeningen. Dat u dan opstaat en als zoons en dochters van God doorgaat met het verwezenlijken van zijn eeuwige doeleinden, ieder op uw eigen manier. Dat bid ik nederig terwijl ik u mijn liefde en zegen laat. In de heilige naam van Jezus Christus. Amen.