Institutt
Leksjon 22 Klassens forberedelsesmateriell: Vi må beskytte oss mot de siste dagers falske læresetninger


“Leksjon 22 Klassens forberedelsesmateriell: Vi må beskytte oss mot de siste dagers falske læresetninger”, Mormons boks læresetninger – Lærermateriell (2021)

“Leksjon 22 Klassens forberedelsesmateriell”, Mormons boks læresetninger – Lærermateriell

Leksjon 22 Klassens forberedelsesmateriell

Vi må beskytte oss mot de siste dagers falske læresetninger

Bilde
en ung mann som holder Skriftene

Eldste Quentin L. Cook i De tolv apostlers quorum har sagt: “Vi lever i vanskelige tider. Det er en økende tendens til å kalle ‘det onde godt og det gode ondt’ [2 Nephi 15:20; se også Jesaja 5:20]” (“Strøken og rede for Bristol: Vær tempelverdig – i gode og dårlige tider”, Ensign eller Liahona, nov 2015, 40). Med stor forhåndskunnskap og kjærlighet sørget Herren for Mormons bok, som bidrar til å avsløre de falske læresetningene og oppfatningene som er fremherskende i vår tid. Når du studerer dette materiellet, kan du overveie hvilke prinsipper fra Mormons bok som kan hjelpe deg å gjenkjenne bedrag og forsvare sannheten.

Del 1

Hvordan kan Mormons bok beskytte meg mot falske læresetninger i verden i dag?

President Ezra Taft Benson og president Russell M. Nelson sa følgende om Mormons boks kraft til å beskytte oss mot falske læresetninger:

Bilde
President Ezra Taft Benson

Mormons bok avslører Kristi fiender. Den tilintetgjør falsk lære … Den styrker Kristi ydmyke disipler i kampen mot djevelens onde planer, metoder og dogmer i vår tid. (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Ezra Taft Benson [2014], 131)

Bilde
President Russell M. Nelson

Mormons bok både belyser Mesterens læresetninger og avslører djevelens metoder [se 2 Nephi 26–33]. Mormons bok underviser sann lære for å fortrenge falske religiøse tradisjoner. (“Mormons bok: Hvordan ville livet ditt ha vært uten den?” Ensign eller Liahona, nov. 2017, 62)

Nephi nedtegnet en bemerkelsesverdig profeti om Mormons boks fremkomst, som var en viktig del av gjengivelsen av Jesu Kristi evangelium (se 2 Nephi 27:6–23). Nephi profeterte så om falske lærere, tåpelige læresetninger og djevelens metoder som ville føre folk på villspor (se 2 Nephi 28).

Bilde
studium-ikon

Studer som forberedelse til leksjonen

Les 2 Nephi 28:7–9, 20–22, 29–30, og vurder å markere falske læresetninger Nephi sa vi ville komme ut for i de siste dager.

Bilde
overvei-ikon

Overvei som forberedelse til leksjonen

Daglig studium av Mormons bok innbyr Den hellige ånd i vårt liv. Den hellige ånd er til størst hjelp når det gjelder å skjelne sannhet fra villfarelse. Når har du sett eksempler på de falske læresetningene Nephi advarte oss i de siste dager mot? Hvordan gjenkjente du dem? Hva har du gjort for å beskytte deg mot disse falske læresetningene?

Del 2

Hvordan kan jeg forberede meg mot dem som kan forsøke å ødelegge min tro på Jesus Kristus?

Mormons bok advarer mot antikrister. En antikrist er “alt og alle som forfalsker evangeliets sanne frelsesplan og som åpenlyst eller i det skjulte går imot Kristus” (Veiledning til Skriftene, “Antikrist”, scriptures.ChurchofJesusChrist.org). Om antikrister sa president Nelson:

Bilde
President Russell M. Nelson

Husker dere antikristen Korihor? Korihor dro fra sted til sted og slynget ut falske påstander om Frelseren helt til han ble ført frem for en yppersteprest som spurte ham: “Hvorfor går du omkring og forvrenger Herrens veier? Hvorfor lærer du dette folk at det ikke skal komme noen Kristus, og tar bort deres glede?” [Alma 30:22].

Alt som motsetter seg Kristus eller hans lære, vil forstyrre vår glede. Dette innbefatter menneskers filosofier, som finnes så rikelig på Internett og i bloggosfæren, som gjør nøyaktig det Korihor gjorde. (“Glede og åndelig overlevelse”, Ensign eller Liahona, nov 2016, 83–84)

Bilde
skriv ned-ikon

Skriv ned tankene dine

Som forberedelse til leksjonen kan du studere en av følgende beretninger: (1) Sherem og Jakob, (2) Nehor og Gideon eller (3) Korihor og Alma. (Merk: De tilsvarende skriftstedhenvisningene for disse skriftstedene er gitt i de følgende kapitlene.) Hver beretning inneholder historien om en antikrist som motsatte seg Herren og hans kirke, så vel som en som reagerte med tro på Jesus Kristus. Mens du studerer, kan du skrive svarene dine på følgende spørsmål i dagboken. Kom til klassen forberedt på å fortelle hva du har lært.

Studiespørsmål

  1. Hvilke metoder brukte denne antikristen for å ødelegge folks tro på Jesus Kristus og hans evangelium?

  2. Hva er noen eksempler i vår tid på de falske oppfatningene som forkynnes eller tilnærminger som antikristen i denne beretningen bruker? Hvordan sprer Satan disse oppfatningene i vår tid?

  3. Hva er noen prinsipper eller fremgangsmåter du har lært av det trofaste eksempelet fra vedkommende som konfronterte de falske budskapene? (Skriv minst tre.) Hvordan kan noen i dag bruke disse prinsippene og handlemåtene til å reagere på falske læresetninger og anklager?

Bruk ressursene nedenfor når du studerer beretningen du har valgt.

Sherem og Jakob

Bilde
Sherem krangler med Jakob

Les Jakobs bok 7:1–14 eller se Mormons bok-videoen “Sherem Denies Christ (Jacob 7)” [Sherem fornekter Kristus] til tidskode 4:20, og svar på de foregående studiespørsmålene.

Jakobs åndelige grunnvoll var en kilde til styrke for å overvinne Sherems påstander (se Jakobs bok 7:5). Les følgende uttalelse av eldste Ronald A. Rasband i De tolv apostlers quorum, og overvei hvordan du kan følge Jakobs eksempel.

Bilde
Eldste Ronald A. Rasband

Når jeg har gitt råd til slike [med vaklende tro], har jeg sett på beslutningene de har tatt i årenes løp, som har fått dem til å glemme hellige opplevelser, til å svekkes og til å tvile. Jeg oppfordret dem, slik jeg oppfordrer dere nå, til å huske, spesielt i krisetider, stunder da dere følte Ånden og deres vitnesbyrd var sterkt. Husk den åndelige grunnvollen dere har bygget. Jeg lover at hvis dere vil gjøre dette, og unngå ting som ikke bygger opp og styrker deres vitnesbyrd, eller som gjør narr av deres tro, vil disse dyrebare stundene da deres vitnesbyrd blomstret, komme tilbake til deres minne ved ydmyk bønn og faste. Jeg kan forsikre dere om at dere igjen vil føle den trygghet og varme som Jesu Kristi evangelium gir. (“Så du ikke glemmer”, Ensign eller Liahona, nov. 2016, 114)

Skriv i dagboken om minst én åndelig opplevelse som du kan tenke på i et øyeblikk da din tro på Jesus Kristus eller hans evangelium blir utfordret.

Nehor og Gideon

Bilde
Nehor, av James H. Fullmer

Studer Alma 1:2–16, og svar på de foregående studiespørsmålene. Det kan være nyttig å legge merke til at Nephi sa at “prestelist betyr at menneskene forkynner og fremstiller seg som et lys for verden så de kan få verdens vinning og ros, men de søker ikke Sions velferd” (2 Nephi 26:29).

Hvorfor tror du Nehors falske læresetninger ble populære blant noen mennesker? Les følgende beskrivelse av djevelens metoder fra president Dallin H. Oaks i Det første presidentskap, og tenk over hvordan den kan anvendes på Nehors læresetninger som er nedtegnet i Alma 1:4.

Bilde
President Dallin H. Oaks

Satan er den store bedrager, løgnens far (se Johannes 8:44). Dette er ikke fordi Satan bare lyver. Hans mest effektive løgner er halvsannheter eller løgner ledsaget av sannheten. (“Reading Church History” [tale til Kirkens skoleverks religionslærere, 16. aug. 1985], 9)

Skriv i dagboken et svar på følgende spørsmål: Hvordan kan jeg utvikle større mot til å velge det som er riktig fremfor det som er populært, men galt?

Korihor og Alma

Bilde
All Things Denote There Is a God (Alma and Korihor) [Alle ting bærer bud om at det finnes en Gud (Alma og Korihor)], av Walter Rane

Les Alma 30:12–18, 23, 27–28, 32–33, 39–46 eller se Mormons bok-videoen “All Things Denote There Is a God (Alma 30)” [Alle ting bærer bud om at det finnes en Gud] til tidskode 7:45, og svar på de foregående studiespørsmålene.

President M. Russell Ballard i De tolv apostlers quorum ga følgende råd til Kirkens medlemmer:

Bilde
President M. Russell Ballard

La oss være på vakt mot falske profeter og falske lærere, menn så vel som kvinner, som er selvoppnevnte forkynnere av Kirkens lære og som søker å utbre sitt falske evangelium og trekke tilhengere ved å sponse symposier, bøker og blader hvis innhold utfordrer Kirkens fundamentale lære. Vokt dere for dem som i tale og skrift går imot Guds sanne profeter, og som aktivt proselytterer, ubekymret og uten hensyn til deres evige velbefinnende som de forfører. (“Vokt dere for falske profeter og falske lærere”, Liahona, jan. 2000, 74)

Da Alma bar vitnesbyrd om sannheten, ga han Korihor flere bevis på Guds eksistens. Skriv i dagboken om bevis du har sett som “bærer bud om at det finnes en Gud” (Alma 30:44). På hvilke måter kan disse bevisene styrke din tro på og ditt vitnesbyrd om Gud?