Seminarier och institut
Lektion 28: Ett eget vittnesbörd om Jesus Kristus


Lektion 28

Ett eget vittnesbörd om Jesus Kristus

Inledning

Första presidentskapet och de tolv apostlarnas kvorum förkunnade: ”Vi bär, i egenskap av hans vederbörligen ordinerade apostlar, vittnesbörd om att Jesus är den levande Kristus, Guds odödlige Son” (”Den levande Kristus: Apostlarnas vittnesbörd”, Liahona, apr. 2000, s. 3). Under den här kursen har vi studerat Jesu Kristi eviga verksamhet och profeternas vittnesbörd om honom. När vi får ett eget vittnesbörd genom den Helige Anden om att Jesus är den levande Kristus, är vi redo att vittna om Frälsaren för andra.

Bakgrundsmaterial

Lektionsförslag

2 Nephi 25:26; Mosiah 18:8–11

Stå som vittnen om Gud

Fråga eleverna om någon av dem varit i en situation där de var den enda medlemmen i kyrkan eller den enda som var villig att stå för kyrkans normer. Låt dem svara på följande frågor:

  • Hur kändes det när ni i den situationen agerade som en Jesu Kristi efterföljare?

  • Vad var det som gjorde situationen betydelsefull eller svår?

Påminn eleverna om berättelsen om Alma i Mormons bok, han som omvändes av profeten Abinadis undervisning. Efter Almas omvändelse började han också predika om evangeliet. I Mosiah 18 undervisar han om dopets förbund. Be en elev läsa Mosiah 18:8–11 för klassen. Be eleverna följa med i texten och hitta inställningar och handlingar som visar att en person är redo att ingå och hålla dopets förbund. När eleverna har svarat betonar du uttrycket ”stå som vittnen om Gud alltid och i allting och överallt” i vers 9. Fråga sedan:

  • Vad innebär det att stå som vittnen om Gud Fadern och Jesus Kristus ”alltid och i allting och överallt”? (Mosiah 18:9.)

Visa följande uttalande av äldste Dallin H. Oaks i de tolv apostlarnas kvorum, och be en elev läsa det för klassen:

Bild
Äldste Dallin H. Oaks

”Apostlarna har kallelsen och ordinationen att vara särskilda vittnen om Kristi namn i hela världen (se L&F 107:23), men skyldigheten att vittna om Kristus i alla tider och överallt gäller varje medlem i kyrkan som har mottagit den Helige Andens vittnesbörd” (”Vittnen om Kristus”, Nordstjärnan, jan. 1991, s. 28).

  • Vilka är skyldiga att vittna om Jesus Kristus enligt äldste Oaks? (Se till att eleverna inser följande sanning: Alla medlemmar i kyrkan har slutit förbund att stå som vittnen om vår himmelske Fader och Jesus Kristus.)

  • Vi kan berätta om vår tro och vårt vittnesbörd, men på vilka andra sätt kan vi stå som vittnen om Kristus? (För att hjälpa eleverna besvara den frågan kan du be dem att studera Matteus 5:14–16 och 3 Nephi 18:24.)

Visa följande uttalande av äldste D. Todd Christofferson i de tolv apostlarnas kvorum, och be en elev läsa det för klassen:

Bild
Äldste D. Todd Christofferson

”Under sin verksamhet på västra halvklotet gav Frälsaren folket följande befallning: ’Håll … upp ert ljus så att det lyser för världen. Se, jag är det ljus som ni skall hålla upp – det som ni har sett mig göra’ (3 Ne. 18:24). Människor ska kunna se något av Jesus Kristus i oss. Det sätt vi uppträder, pratar, ser ut och tänker på återspeglar honom och hans sätt” (”Bli ett vittne om Kristus”, Liahona, mars 2008, s. 60).

  • Hur har ni sett andra uppträda, prata eller se ut på ett sätt som återspeglar deras tro på Jesus Kristus?

  • Vad skulle ni föreslå för att hjälpa någon övervinna sin tveksamhet mot eller rädsla för att vittna om Jesus Kristus?

Skriv följande uttryck på tavlan:

Talar om Kristus

Gläds i Kristus

Predikar om Kristus

Profeterar om Kristus

Skriver om Kristus

Be eleverna läsa 2 Nephi 25:26 tyst för sig själva, och be dem förklara hur en person kan vittna om Jesus Kristus på de sätt som sammanfattas på tavlan. För att underlätta samtalet i klassen kan du vid behov använda följande uttalande av äldste D. Todd Christofferson:

Bild
Äldste D. Todd Christofferson

”Nephis ord ’vi talar om Kristus’ [2 Ne. 25:26] antyder att vi inte är tveksamma till att prata om våra känslor för Frälsaren i samtal och informella situationer. Ofta är det samtal mellan fyra ögon där vi på ett öppet och vänligt sätt kan diskutera vem han är och vad han gjorde och undervisade om, och uppmuntra andra att också älska och följa honom.

’Vi gläds i Kristus’ antyder att vi har en positiv inställning som återspeglar vår tro på Kristus. Vi vet att ’hans nåd [är] tillräcklig’ för att vi ska kunna återlösas från död och synd och bli fullkomnade i honom (se Moro. 10:32–33). Fastän vi utsätts för besvikelser och till och med tragedier så vet vi att vår eviga lycka är säkerställd tack vare honom. När vår tro på Jesus Kristus lyser igenom visar vi andra som ’arbetar och bär på tunga bördor’ hur man får ro genom honom (se Matt. 11:28–30).

’Vi predikar om Kristus’ har förstås att göra med heltids- och medlemsmissionärsarbete men också med vad vi gör på våra möten, söndagsskoleklasser och liknande situationer då han är ämnet för studium och undervisning. Vår medverkan som både lärare och elever är en del av att bära vittne om honom …

’Vi profeterar om Kristus’ innebär att vi uttrycker vårt vittnesbörd om honom genom Andens kraft (se 1 Kor. 12:3). ’Jesu vittnesbörd är profetians ande’ (Upp. 19:10). Liksom de som fordom profeterade om hans första ankomst bekräftar också vi i ord och gärning profetiorna om hans andra ankomst. …

’Och vi skriver i enlighet med våra profetior’ visar på det kloka i att göra en permanent uppteckning av vårt vittnesbörd om Kristus. Vi förstår att vittnesbördet vi bär ’är upptecknat i himlen så att änglarna kan se det, och de gläder sig över [oss]’ (L&F 62:3). Våra efterkommande och andra kan se och glädjas åt vårt vittnesbörd om Kristus som skrevs eller nedtecknades för deras skull” (”Bli ett vittne om Kristus”, Liahona, mars 2008, s. 62–63).

När du avslutar den här delen av lektionen, uppmuntra eleverna att välja ett område på tavlan och sätta upp ett mål för vad de ska göra för att bli ett starkare vittne om Jesus Kristus.

Vittna om Jesus Kristus

Be eleverna att tänka tillbaka på terminens lektioner och nämna några av Jesu Kristi roller och några ämnen som har med honom att göra som tagits upp. Sammanfatta elevernas svar på tavlan. (Roller, till exempel: Förespråkare, Frälsare, Återlösare, Förstfödde, Enfödde, Jehova, Messias, Skaparen. Ämnen, till exempel: Jesu Kristi centrala roll i Guds plan; hans förjordiska verksamhet; att han lever; hans verksamhet efter sitt jordeliv; Kristi andra ankomst; hans tusenåriga regering; återställelsen av hans evangelium; att han leder kyrkan; och de sätt som han är världens ljus och liv på.)

Ladda ner och visa en inspelning av följande uttalande av president Gordon B. Hinckley (1910–2008), där han bär sitt vittnesbörd om Jesus Kristus. Om videon inte finns på ert språk kan du be en elev läsa uttalandet för klassen.

Bild
President Gordon B. Hinckley

Jesus är min vän. Ingen annan har gett mig så mycket. ’Ingen har större kärlek än att han ger sitt liv för sina vänner’ (Joh. 15:13). Han gav sitt liv för mig. Han öppnade vägen till evigt liv. Endast en Gud kunde göra detta. Jag hoppas jag är värdig att vara hans vän.

Han är mitt föredöme. Hans sätt att leva, hans absolut osjälviska handlande, hans hand uträckt till de behövande och hans slutliga offer står som föredöme för mig. …

Han är min lärare. Ingen annan röst har någonsin talat så underbara ord …

Han är min helbrägdagörare. Jag står i förundran över hans stora underverk. …

Han är min ledare. Jag är hedrad att få vara en i den långa raden av människor som älskar honom och som har följt honom under de två årtusenden som gått sedan hans födelse. …

Han är min Frälsare och min Återlösare. Genom att ge sitt liv, i smärta och outsägligt lidande, har han sträckt sig ner för att lyfta upp mig, och var och en av oss, och alla Guds söner och döttrar, från det eviga mörkrets avgrund som följer på döden. … Min tacksamhet vet inga gränser. Min tacksägelse till min Herre har inget slut.

Han är min Gud och min Konung. Från evighet till evighet ska han regera och styra som konungarnas Konung och herrarnas Herre. På hans herradöme ska ingen ände vara. På hans härlighet ska ingen natt följa” (”Mitt vittnesbörd”, Liahona, juli 2000, s. 85).

Beskriv följande situation för dina elever: Om någon frågar er vad ni tror om Jesus Kristus, vilka tre eller fyra tankar skulle ni betona mest? Ge eleverna tid att skriva ner sina tankar. Be sedan eleverna dela upp sig i par och återge sina svar för varandra. Uppmuntra dem att samtala om varför de valde det som de gjorde och om upplevelser de haft som kan ha stärkt deras insikt om och kärlek till Frälsaren. Efter en stund frågar du eleverna om någon av dem vill bära sitt vittnesbörd om Jesus Kristus för klassen.

Avsluta med att själv vittna om den levande Kristus eviga verksamhet. Du kan uttrycka din tacksamhet för de många viktiga roller som Herren Jesus Kristus har haft under tidens gång. Ge sedan eleverna följande uppmaning: När ni nu avslutar den här kursen, fundera över vem ni känner som kan stärkas av att höra ert vittnesbörd om Frälsaren. Under den kommande veckan och i framtiden, bestäm er för vilka ni kan hjälpa och hur ni kan vittna för dem.

Elevernas läsuppgift