Seminarier och institut
Lektion 11: Jesus Kristus gick omkring och gjorde gott


Lektion 11

Jesus Kristus gick omkring och gjorde gott

Inledning

”Den levande Kristus: Apostlarnas vittnesbörd” lär att ”[Jesus] ’gick omkring och gjorde gott’ (Apg. 10:38), men blev föraktad för det” (se Liahona, apr. 2000, s. 2). Som Jesu Kristi lärjungar ska vi följa hans exempel på att göra gott, även om det kan leda till förföljelse. Under den här lektionen kommer eleverna att samtala om varför vi bör bemöta dem som behandlar oss illa på grund av vår tro, med samma kärlek och respekt som Jesus visade sin förföljare. När vi följer Frälsarens exempel välsignas vi med modet att leva efter och försvara vår tro, och vi kan hjälpa andra komma närmare Herren.

Bakgrundsmaterial

Lektionsförslag

Matteus 5:43–47; 9:9–13; 12:22–30; Markus 3:1–6; 11:15–19; Johannes 11:43–53

Jesus Kristus förföljdes för att han gjorde gott

Inled lektionen genom att ställa följande fråga till eleverna:

  • När ni tänker på Frälsarens exemplariska liv, vad av allt det goda han utförde under sitt jordeliv betyder mest för er?

När eleverna har svarat läser (eller återger) du följande berättelse av äldste Jeffrey R. Holland i de tolv apostlarnas kvorum om två missionärssystrar:

Bild
Äldste Jeffrey R. Holland

”Med beundran för och som uppmuntran till alla som behöver vara ståndaktiga i dessa sista dagar säger jag till alla, och särskilt till kyrkans ungdomar, att om ni inte redan har behövt det, kommer ni en dag att kallas att försvara er tro eller till och med uthärda en del personliga skymfer bara för att ni är medlemmar i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. I sådana fall krävs både mod och gott omdöme från er sida.

En missionärssyster skrev till exempel nyligen till mig: ’Min kamrat och jag såg en man som satt på en bänk på stadens torg och åt sin lunch. När vi närmade oss tittade han upp och såg våra missionärsbrickor. Med ett hemskt uttryck i ögonen hoppade han upp och höjde handen för att slå mig. Jag duckade i sista stund, men i stället spottade han ut maten över hela mig och överöste oss sedan med de hemskaste svordomar. Vi gick därifrån utan att säga något. Jag försökte torka bort maten jag fått i ansiktet, men då träffades jag i bakhuvudet av en klump potatismos. Ibland är det svårt att vara missionär, för just då ville jag gå tillbaka, ta tag i den lille mannen och säga: ”URSÄKTA?” Men det gjorde jag inte’” (”Priset för och välsignelserna av ett lärjungeskap”, Liahona, maj 2014, s. 6).

Be eleverna läsa Matteus 5:43–47 tyst för sig själva och söka efter en princip som Jesus lärde ut i sin bergspredikan och som dessa missionärssystrar följde. (Föreslå gärna att eleverna, medan de läser, använder sig av studietekniken namnutbyte för att göra budskapet i verserna mer personligt. För att öva på den här färdigheten ersätter eleverna ord som ni och du med sina egna namn.)

  • Vilken princip lär Jesus ut i de här verserna? (Eleverna kanske formulerar sina svar på olika sätt, men de bör lyfta fram följande princip: Om vi ska följa Jesu Kristi lärdomar måste vi lära oss att älska våra ovänner och vara vänliga mot dem som förföljer oss.)

  • Vad gör den här evangelieprincipen svår att följa?

Visa följande uttalande på tavlan:

”[Jesus] ’gick omkring och gjorde gott’ (Apg. 10:38), men blev föraktad för det” (”Den levande Kristus: Apostlarnas vittnesbörd”, Liahona, apr. 2000, s. 2).

Förklara att även om Frälsaren togs emot av många människor i både Galileen och Judeen – och många såg hans goda gärningar som ett vittne om hans gudomlighet – föraktade och förföljde andra honom på grund av hans goda gärningar.

Lista följande skriftställen på tavlan under rubriken ”Jesus gick omkring och gjorde gott”:

Matteus 9:9–13

Matteus 12:22–30

Markus 3:1–6

Markus 11:15–19

Johannes 11:43-53

Dela klassen i mindre grupper och ge varje grupp i uppgift att studera ett av skriftställena på tavlan. Be eleverna läsa skriftstället och hitta det goda som Jesus gjorde och hur folket reagerade på det. Efter en stund ber du eleverna rapportera om det de upptäckt. Påpeka att de här skriftställena visar ett mönster i Herrens liv som vi kan lära oss av. Ställ följande fråga:

  • Hur bemötte Frälsaren förföljelsen han utsattes för?

Uppmuntra eleverna att föreställa sig händelsen som skildras i skriftstället som de studerade. Fråga sedan:

  • Vad skulle ni ha tänkt eller känt om ni hade sett det som Jesus gjorde vid det tillfället?

  • Vad tror ni att Jesus vill att ni ska lära er av det han sa och gjorde då? (Följande princip är en av principerna som eleverna kan nämna: När vi försöker följa Frälsarens exempel på att göra gott, måste vi ibland uthärda förföljelse.)

Matteus 5:9–12, 21–24, 38–41; 6:14–15; 7:1–5, 12

Bemöta förföljelse

Tala om för eleverna att i bergspredikan gav Jesus Kristus sina lärjungar råd om hur de skulle bemöta förföljelser. Skriv följande ord och skriftställen på tavlan och ge varje elev i uppdrag att läsa minst ett av skriftställena. Be eleverna läsa skriftställena och hitta en princip som Jesus undervisade om och som kan vägleda dem i deras umgänge med andra.

Hur man kan bemöta förföljelse

Matteus 5:9–12

Matteus 5:21–24 (se även 3 Nephi 12:22)

Matteus 5:38–41; 7:12

Matteus 6:14–15 (se även L&F 64:9–10)

Matteus 7:1–5

Efter en stund ber du eleverna förklara principerna som de hittade och hur de kan tillämpas på våra relationer till andra. (När eleverna besvarar frågan, betona då följande sanning: Vår himmelske Fader förväntar sig att vi följer Jesu Kristi exempel när vi blir förföljda för vår tro.)

Visa följande uttalanden av äldste Jeffrey R. Holland och äldste Dallin H. Oaks i de tolv apostlarnas kvorum:

Bild
Äldste Jeffrey R. Holland

”Försvara er tro på ett artigt sätt och med medkänsla, men försvara den” (Jeffrey R. Holland, ”Priset för och välsignelserna av ett lärjungeskap”, Liahona, maj 2014, s. 9).

Bild
Äldste Dallin H. Oaks

”Kristi efterföljare bör vara föredömen i fråga om hövlighet. Vi bör älska alla, lyssna uppmärksamt och intressera oss för deras uppriktiga övertygelser. Även om vi inte håller med dem ska vi aldrig vara ovänliga. Vårt ställningstagande och vår kommunikation ska inte vara stridslysten. Vi bör klokt förklara och driva vår ståndpunkt och begagna vårt inflytande. …

När vår ståndpunkt inte segrar bör vi vänligt acceptera den ofördelaktiga utgången och visa hövlighet mot våra motståndare” (Dallin H. Oaks, ”Att älska andra och leva med olikheter”, Liahona, nov. 2014, s. 27).

Samtala med eleverna om svårigheterna med och välsignelserna av att följa råden från äldste Holland och äldste Oaks. Be sedan en elev läsa Matteus 5:9–12 för klassen.

  • Vilka löften gav Jesus i de här verserna som kan göra det lättare för oss att bemöta förföljelser på grund av vår religion och tro på ett kristuslikt sätt?

Låt eleverna fundera över hur de kan tillämpa en eller flera av Frälsarens lärdomar i bergspredikan på en nuvarande relation de har, eller hur de kunde ha tillämpat dem på en tidigare händelse. Fråga om några elever vill berätta om sina tankar för klassen.

Ge eleverna en kopia av följande uttalande av äldste Robert D. Hales i de tolv apostlarnas kvorum:

Bild
Äldste Robert D. Hales

”En del människor tror felaktigt att vi, när vi reagerar med tystnad, saktmod, överseende och ödmjukt bär vittnesbörd, är passiva eller svaga. Men för att älska våra ovänner, välsigna dem som förbannar oss, göra gott mot dem som hatar oss och be för dem som illvilligt utnyttjar oss och förföljer oss (se Matt. 5:44) krävs det att vi har tro, styrka och framför allt kristligt mod. …

När vi låter bli att ge igen – när vi vänder andra kinden till och står emot ilskan – följer också vi Frälsarens exempel. Vi visar prov på hans kärlek, som är den enda kraft som kan besegra motståndaren och bemöta våra anklagare utan att i gengäld anklaga dem. Det är inte svaghet. Det är kristligt mod. …

Vårt sätt att bemöta andra är olika beroende på omständigheterna. Lyckligtvis känner Herren deras hjärtan som anklagar oss och vet hur vi bäst kan bemöta dem. När sanna lärjungar söker vägledning från Anden får de skräddarsydd inspiration vid varje tillfälle. Och vid varje tillfälle reagerar sanna lärjungar på ett sådant sätt som inbjuder Herrens Ande. …

Som sanna lärjungar måste vi främst vara intresserade av andra människors välfärd, inte av att rättfärdiga oss själva. Frågor och kritik ger oss tillfälle att nå ut till andra och visa att vi och vår himmelske Fader bryr sig om dem. Vårt mål bör vara att hjälpa dem förstå sanningen, inte att försvara vårt ego eller ta hem poäng i en teologisk debatt. Vårt uppriktiga vittnesbörd är det kraftfullaste svar vi kan ge dem som anklagar oss” (”Kristligt mod: Lärjungeskapets pris”, Liahona, nov. 2008, s. 72, 73–74).

Ge eleverna tid att läsa och markera principer som äldste Hales lär ut. Låt dem berätta vad de lärde sig. Vid behov kan ni samtala om en av eller samtliga följande frågor:

  • Hur kan vårt sätt att bemöta andra människor påverka deras relation till Gud? (Hjälp eleverna se följande princip:När vi följer Kristi exempel och bemöter våra motståndare med kärlek och vänlighet, kan vi stärka både deras relation till Gud och till oss.)

  • Hur är detta sätt att behandla andra en del av dopförbundet vi ingick med vår himmelske Fader? (Det är ett viktigt sätt att stå som vittnen om Gud alltid och i allting och överallt [se Mosiah 18:9].)

Fråga eleverna om de, genom att följa Frälsarens exempel och lärdomar, har hjälpt någon komma närmare Herren. Be några elever berätta om sina upplevelser.

Uppmuntra eleverna att granska sina relationer till andra, välja en som de kan förbättra, och skriva ner hur de ska tillämpa principerna som tagits upp i dag på den relationen.

Elevernas läsuppgift