Seminarier och institut
Lektion 2: Jesus Kristus är det centrala i hela mänsklighetens historia


Lektion 2

Jesus Kristus är det centrala i hela mänsklighetens historia

Inledning

Moderna profeter har vittnat om Jesu Kristi ytterst viktiga roll i vår himmelske Faders plan och förkunnade: ”Vi vittnar högtidligen om att hans liv, som är det centrala i hela mänsklighetens historia, varken började i Betlehem eller slutade på Golgata” (”Den levande Kristus: Apostlarnas vittnesbörd”, Liahona, apr. 2000, s. 2). Den här lektionen hjälper eleverna att bättre förstå att vår himmelske Fader upprättade sin frälsningsplan i den förjordiska världen och förutordinerade Jehova, den förjordiske Jesus Kristus, till den centrala personen i den planen. Eleverna uppmuntras att sätta Jesus Kristus i centrum av sina jordiska liv.

Bakgrundsmaterial

Lektionsförslag

Alma 12:22–34

Frälsaren har en central roll i Guds plan

Visa följande uttalande av äldste Alexander B. Morrison i de sjuttios kvorum, och be en elev läsa det för klassen. Be klassen följa med i texten och se vad vår himmelske Fader lade fram för sina barn i den förjordiska världen:

Bild
Äldste Alexander B. Morrison

”För länge sedan, innan jorden som vi nu bor på fanns till, upprättade Gud vår Fader en plan. … [Den] planen gav alla Guds barn en perfekt möjlighet att få odödlighet och uppnå evigt liv” (”Life—the Gift Each Is Given”, Ensign, dec. 1998, s. 15–16).

  • Vilka välsignelser säger äldste Morrison att vi till slut kan få som en del av Guds plan? (Förklara att odödlighet är att uppstå, att aldrig dö igen, och att evigt liv är det slags liv som Gud lever.)

Be eleverna läsa Alma 12:25 tyst för sig själva och ta reda på vad Alma kallade Guds plan och när den togs fram. Be dem berätta vad de hittar. (Alma lärde att Guds ”återlösningsplan” fastställdes ”från världens grundläggning”. När eleverna svarar kan du påpeka att andra har kallat Guds plan för ”den store Skaparens barmhärtiga plan” [2 Nephi 9:6]; ”frälsningsplanen” [Alma 24:14]; ”den evige Gudens stora plan” [Alma 34:9]; ”den stora lycksalighetsplanen” [Alma 42:8]; och ett ”evigt förbund” [L&F 22:1; 45:9; 66:2].)

Be sedan eleverna studera Alma 12:22–32 två och två, och söka efter anledningar till varför Guds plan kallas för återlösningsplanen. Efter en stund ber du några elever berätta för klassen vad de hittade. Hjälp eleverna förstå de här verserna bättre genom att fråga:

  • Enligt det Alma undervisar om, vilket evigt problem skulle vi ha utan återlösningsplanen? (Utan en återlösningsplan skulle det inte finnas någon uppståndelse från det döda eller återlösning från synden. Då är människosläktet förlorat och fallet och i ett tillstånd av fysisk och andlig död för evigt [se även 2 Ne. 9:6–13].)

  • Varför var det ytterst viktigt att vi fick möjlighet att övervinna dessa villkor?

Be en elev läsa Alma 12:33–34 för klassen. Be klassen följa med i texten och se vad Gud tillhandahöll för sina barns återlösning. Hjälp eleverna formulera en lärosats eller princip som lärs ut i dessa verser genom att fråga:

  • Hur skulle ni sammanfatta det som Jesus ger oss tillgång till i Guds plan? (I svaren bör ingå: Om vi omvänder oss och inte förhärdar hjärtat, möts vi med barmhärtighet och får syndernas förlåtelse genom Guds enfödde Son. Det är bara genom Jesus Kristus som vi kan få syndernas förlåtelse och få vara i vår himmelske Faders närhet.)

Vittna om att Jesus Kristus har en central roll i Guds plan och att hans försoning gör det möjligt för oss att uppnå odödlighet och evigt liv.

Abraham 3:24–27; 1 Petrusbrevet 1:19–20

Jesus Kristus förutordinerades till att bli vår Frälsare

Be eleverna studera Abraham 3:24–27 och 1 Petrusbrevet 1:19–20 och se vad skriftställena lär oss om Frälsarens roll i Guds plan. Ställ sedan följande frågor. (Obs: Genom att ställa sådana här frågor kan du hjälpa eleverna lära sig att analysera avsnitt i skrifterna och hitta lärosatserna i dem.)

  • Vad menas med ”första tillstånd” och ”andra tillstånd” i Abraham 3:26? (”Första tillstånd” avser den förjordiska tillvaron och ”andra tillstånd” avser jordelivet.)

  • Vilka är de tre personerna som nämns i Abraham 3:27 och vad gjorde de var och en? (Vår himmelske Fader, Jesus Kristus och Satan. Betona att i den förjordiska världen förutordinerade vår himmelske Fader sin förstfödde Son Jesus Kristus till att vara den centrala personen i hans plan.)

Försäkra dig om att eleverna förstår att Jesus kallades Jehova i föruttillvaron. Fråga sedan:

  • När Jehova sa till Fadern: ”Här är jag, sänd mig”, vad lovade han att göra under jordelivet? (Undervisa om sitt evangelium, etablera sin kyrka, lida och dö för våra synder och uppstå från det döda.)

  • Hur påverkas våra framtida möjligheter av vår himmelske Faders val av Jehova som vår Frälsare?

Be eleverna studera Mose 4:2 tyst för sig själva och söka efter andra viktiga sanningar om vår himmelske Faders val av Jehova som vår Frälsare och Återlösare. När eleverna berättar vad de hittat, försäkra dig om att de lyfter fram följande sanningar: Jehova var utvald från begynnelsen. En anledning till att Jehova utvaldes var att han ville göra Faderns vilja och ge Fadern all ära. För att ytterligare betona dessa sanningar, visa och läs upp följande uttalande av äldste Jeffrey R. Holland i de tolv apostlarnas kvorum:

Bild
Äldste Jeffrey R. Holland

”[Jesus Kristus var] uppenbarligen den enda som var tillräckligt ödmjuk och villig under det förjordiska rådet att förutordineras till [att åstadkomma den oändliga försoningen]” (”Jesu Kristi försoning”, Liahona, mars 2008, s. 35).

Be eleverna föreställa sig hur det var att närvara när vår himmelske Fader berättade för alla sina barn att hans förstfödde Son Jehova skulle bli vår Frälsare. Visa sedan följande uttalande av profeten Joseph Smith (1805–1844) och be en elev läsa det för klassen:

Bild
Profeten Joseph Smith

”Vid den första organisationen i himlen var vi alla närvarande och såg Frälsaren väljas och utnämnas och frälsningsplanen uppgöras, och vi gav vårt bifall till den” (Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith [2007], s. 207).

  • Vad tror ni att ni kände till om Jehova som gjorde att ni stödde hans kallelse och utnämning till vår Frälsare och Återlösare?

Visa följande uttalande av äldste Neal A. Maxwell (1926–2004) i de tolv apostlarnas kvorum. Ge sedan eleverna några minuter till att skriva ner de tankar och känslor de får om Frälsaren medan de begrundar den gudomliga sanningen som äldste Maxwell undervisade om:

Bild
Äldste Neal A. Maxwell

”Aldrig har någon erbjudit så mycket till så många i så få ord, som Jesus gjorde när han sa: ’Här är jag, sänd mig’ (Abr. 3:27)” (”Jesus of Nazareth, Savior and King”, Ensign, maj 1976, s. 26).

Du kan låta några elever återge vad de har skrivit.

Sätta Frälsaren i centrum under jordelivet

Hänvisa eleverna tillbaka till Abraham 3:25, där vi lär oss att vår himmelske Fader avsåg att jordelivet skulle vara en prövotid, för att se om vi ville lyda hans bud. Visa följande uttalande av äldste Robert D. Hales i de tolv apostlarnas kvorum. Be en elev läsa uttalandet och be klassen lyssna efter ett val som vi måste göra som en del av vår jordiska prövning:

Bild
Äldste Robert D. Hales

”Men tänk på det: I vår förjordiska tillvaro valde vi att följa Frälsaren Jesus Kristus! Och eftersom vi gjorde det fick vi komma till jorden. Jag vittnar om att genom att göra samma val att följa Frälsaren nu, här på jorden, får vi en ännu större välsignelse i evigheten. Men, och det måste sägas, vi måste fortsätta att välja att följa Frälsaren. Evigheten står på spel och vi måste vara visa i fråga om vår handlingsfrihet och våra handlingar om vi vill uppnå evigt liv” (se ”Handlingsfriheten är en väsentlig del av livets plan”, Liahona, nov. 2010, s. 25).

Hjälp eleverna känna igen och förstå en princip eller sanning som äldste Hales undervisade om genom att ställa följande frågor:

  • Vad lärde ni er av äldste Hales uttalande om våra val i det här livet? (När eleverna har besvarat frågan vittnar du om att om vi sätter Frälsaren i centrum i livet medan vi är här på jorden, får vi större välsignelser i evigheten.)

  • Vad tror ni äldste Hales menade med att ”evigheten står på spel”?

  • Vilka attityder och handlingar visar att någon väljer att följa Jesus Kristus? (Skriv elevernas svar på tavlan.)

Förklara att de flesta av oss har lätt att fokusera på Frälsaren på söndagar. Men hur kan vi göra honom till en större del av våra liv under veckan? Ge eleverna tid att begrunda vad de har gjort i dag för att fokusera på Frälsaren. Låt dem skriva ner något de kan göra i dag för att mer fullständigt sätta Frälsaren i centrum i deras liv. Uppmuntra dem att tyst för sig själva lova vår himmelske Fader att de ska göra det.

Avsluta lektionen genom att vittna om principerna som lärdes ut i dag.

Elevernas läsuppgift

Skriv ut