Seminarier och institut
Lektion 16: Frälsaren sonade alla människors synder


Lektion 16

Frälsaren sonade alla människors synder

Inledning

”[Jesus Kristus] gav sitt liv för att sona alla människors synder. Hans offer som ställföreträdare var en storslagen gåva till alla dem som någonsin skulle leva på jorden” (”Den levande Kristus: Apostlarnas vittnesbörd”, Liahona, apr. 2000, s. 2). Äldste Richard G. Scott i de tolv apostlarnas kvorum lärde att ”försoningen är den väsentliga ingrediens i vår himmelske Faders lycksalighetsplan som krävdes för att planen skulle kunna aktiveras” (se ”Han lever! Ära ske hans namn!” Liahona, maj 2010, s. 76). Den här lektionen fokuserar på Frälsarens intensiva lidande, som påbörjades i Getsemane och kulminerade på korset, och beskriver hur Jesus Kristus kan hjälpa oss övervinna våra synder och stärka oss i våra dagliga liv genom sin försoning.

Bakgrundsmaterial

Lektionsförslag

Markus 14:33–36; Lukas 22:39–44; 2 Nephi 9:21

Jesus Kristus led villigt försoningens vånda

Börja gärna lektionen med att låta eleverna sjunga ”Oändlig är kärleken” (Psalmer, nr 125) eller en annan psalm om Frälsaren. Fråga sedan när lektionen börjar:

  • Hur förbereddes ni att studera Jesu Kristi försoning av att ni sjöng ”Oändlig är kärleken” (eller en annan psalm om Frälsaren)?

Be eleverna läsa Markus 14:33–36 tyst för sig själva och söka efter uttryck som beskriver Frälsarens lidande i Getsemane. Lista uttrycken som eleverna hittar på tavlan.

  • Vad säger de här uttrycken er?

Låt eleverna studera Lukas 22:39–44; 2 Nephi 9:21; och Mosiah 3:7 för att hitta mer information om Frälsarens lidande under hans försoningsoffer. Föreslå gärna att eleverna korshänvisar de här skriftställena i sina skrifter.

  • Vilka viktiga sanningar lär dessa skriftställen om det lidande som Jesus utstod för oss? (I svaren bör ingå följande sanning: Jesu Kristi lidande i Getsemane fick honom att blöda ur varje por.)

Framhåll för eleverna att Jesu Kristi försoning omfattade att han led för våra synder i Getsemane och på korset, att han utgöt sitt blod, hans död på korset och hans uppståndelse från graven. Be en elev att läsa följande uttalande av äldste Bruce R. McConkie i de tolv apostlarnas kvorum för klassen:

Bild
Äldste Bruce R. McConkie

”Vi känner inte till, vi kan inte återge, inget dödligt sinne kan fatta den fulla innebörden av det som Kristus gjorde i Getsemane.

Vi vet att han svettades stora blodsdroppar från varje por medan han tömde den bittra kalken som hans Fader hade givit honom.

Vi vet att han led, både till kropp och själ, mer än vad som är möjligt för människan att lida utan att dö därav. …

Vi vet att han låg utsträckt på marken medan smärtorna och kvalen från en oändlig börda fick honom att skälva och önska att han inte behövde tömma den bittra kalken” (”Getsemanes renande kraft”, Liahona, apr. 2011, s. 17–18).

  • Vad känner ni inför det lidande som Jesus Kristus utstod i Getsemane och på korset?

Johannes 15:13; 1 Petrusbrevet 3:18; Läran och förbunden 19:15–19

Jesus led så att vi inte skulle behöva lida som han

Ställ följande fråga:

  • Varför tror ni att Jesus var villig att lida så mycket för oss?

Låt eleverna studera Johannes 15:13; 1 Petrusbrevet 3:18 och Läran och förbunden 19:15–19 tyst för sig själva och söka efter anledningar till varför Jesus Kristus villigt uthärdade försoningens smärta. Efter en stund ber du eleverna berätta om det de upptäckt. Sammanfatta gärna deras svar på tavlan enligt följande:

För att visa sin kärlek till oss.

För att förhindra att vi måste bära hela bördan av våra synder.

För att vi ska kunna omvända oss från och få förlåtelse för våra synder.

För att förhärliga Gud.

För att vi ska kunna återvända till Gud.

För att föra oss till Gud.

När du ställer följande frågor, ge eleverna tid att begrunda sina svar innan du ber dem svara. (Påminn eleverna om att när de lär sig att begrunda det de upptäcker i skrifterna, uppenbarar Anden ofta fler sanningar för dem.)

  • Vad kan de här anledningarna till Jesu Kristi lidande lära er om honom?

  • Hur rör de här anledningarna er personligen?

Betona för eleverna att Jesus Kristus blev vår ställföreträdare genom försoningen. Han tog vår plats, han tog på sig våra bördor, han led för våra synder. Aposteln Paulus beskrev det så här: ”Den som inte visste av synd, honom [Kristus, Sonen] har Gud i vårt ställe gjort till synd, för att vi i honom skulle stå rättfärdiga inför Gud” (2 Kor. 5:21). Det är som om vår Herre och Frälsare gav var och en av oss följande erbjudande: ”Kom till mig. Jag tar din synd och ger dig min rättfärdighet.”

Vittna om att eftersom Jesus Kristus genomförde försoningen, kan vi få förlåtelse för våra synder om vi omvänder oss. Genom sitt offer för vår skull beredde han vägen så att vi kan återvända för att bo hos vår himmelske Fader som en evig familjeenhet. Jesus Kristus underkastade sig försoningen på grund av sin stora kärlek till vår himmelske Fader och oss. Uppmana eleverna att begrunda hur de på ett effektivare sätt kan söka efter och njuta av försoningens välsignelser.

Alma 7:11–13

Jesu Kristi försoning erbjuder oss hans nåd eller möjliggörande kraft

Visa följande uttalande av äldste Neal A. Maxwell i de tolv apostlarnas kvorum, och be en elev läsa det för klassen:

Bild
Äldste Neal A. Maxwell

”När … smärtan kom i sin fullhet, var den så svår, mycket värre än till och med han med sitt enastående intellekt någonsin hade kunnat föreställa sig! …

Den oerhörda bördan som utgjordes av alla jordiska synder – de förflutna, de nuvarande och de kommande – tryckte ned denna fullkomliga, syndfria och känsliga själ! Alla våra brister och sjukdomar utgjorde också på något sätt en del av försoningens hemska matematik” (se Alma 7:11–12; Jes. 53:3–5; Matt. 8:17). …

Hans lidande – oändligt i sin omfattning – förorsakade senare hans själs rop på korset, och det var en övergiven människas rop (se Matt. 27:46)” (”Villiga att underkasta sig”, Nordstjärnan, Rapport från 155:e årliga generalkonferensen för Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga, 1985, s. 66).

  • Vad tror ni att äldste Maxwell menade med ”försoningens hemska matematik”?

  • Vad, förutom våra synder, bidrog till Frälsarens lidande enligt äldste Maxwell?

Be en elev läsa Alma 7:11–13 för klassen. Be resten av klassen att följa med i texten och se vilka andra förhållanden under jordelivet som Frälsaren led för. Be eleverna berätta vad de hittar och skriv deras svar på tavlan. (I svaren bör ingå smärta, bedrövelser, frestelser, sjukdomar, skröpligheter och döden.) Samtala om vad dessa förhållanden innebär och hur Jesus Kristus kan välsigna oss genom den Helige Anden när vi upplever dem.

Be en elev läsa följande uttalande av äldste David A. Bednar i de tolv apostlarnas kvorum för klassen:

Bild
Äldste David A. Bednar

”Frälsaren har inte bara lidit för vår orättfärdighet utan också för den otillräcklighet, orättvisa, smärta, ångest och de känslomässiga kval som så ofta ansätter oss. Det finns ingen fysisk smärta, ingen själslig ångest, inget lidande i anden, ingen skröplighet eller svaghet som du och jag upplever under vår jordiska resa som inte Frälsaren redan upplevt. Du och jag kanske ropar i ett ögonblick av svaghet: ’Ingen förstår. Ingen vet.’ Ingen mänsklig varelse kanske vet det. Men Guds Son känner till det fullständigt och förstår, för han upplevde och bar våra bördor innan vi gjorde det. Och eftersom han betalade det yttersta priset och bar den bördan, har han fullkomlig medkänsla och kan uträcka sin barmhärtiga arm mot oss i så många skeden av vårt liv. Han kan nå ut, beröra och stödja … och stärka oss så att vi bli mer än vi någonsin kunnat bli och hjälpa oss så att vi kan göra det vi aldrig kunnat göra genom att bara förlita oss på vår egen kraft” (”Försoningen och jordelivets resa”, Liahona, apr. 2012, s. 19).

Fråga eleverna hur de skulle sammanfatta äldste Bednars lärdomar. Fråga sedan:

  • Hur ger välsignelserna som är möjliga tack vare försoningen en väg för oss att återvända till vår himmelske Faders närhet? (När eleverna svarar, betona att tack vare Jesu Kristi försoning kan vi få tröst och styrka genom den Helige Anden att uthärda ”smärta och bedrövelser och frestelser av alla slag” [Alma 7:11].)

För att hjälpa eleverna förstå Frälsarens möjliggörande kraft, eller nåd, ge var och en av dem ett av följande avsnitt i skrifterna att studera och förbereda sig för att berätta vad de lärde sig. (Skriv gärna elevernas svar på tavlan.)

2 Korintierbrevet 12:7–10

Mosiah 3:19

Mosiah 24:10–15

Alma 31:24–25, 31–33, 38

Ether 12:27

Efter en stund frågar du:

  • Fundera över hur personerna som beskrivs i skriftstället stärktes av Jesus Kristus genom försoningen. När har ni eller någon ni känner stärkts på ett liknande sätt?

  • Varför är det viktigt att vi förstår att vi har tillgång till Jesu Kristi möjliggörande kraft?

Visa följande uttalande av äldste Richard G. Scott i de tolv apostlarnas kvorum, och be en elev läsa det för klassen:

Bild
Äldste Richard G. Scott

”Det finns ett tvingande behov för var och en av oss att stärka vår insikt om vikten av Jesu Kristi försoning, så att den blir till en orubblig grund som vi bygger vårt liv på. …

Jag uppmanar er allvarligt att etablera en personlig studieplan för att bättre förstå och uppskatta de ojämförliga, eviga och oändliga följderna av Jesu Kristi fullkomliga utförande av sin gudomligt givna kallelse som vår Frälsare och Återlösare” (”Han lever! Ära ske hans namn!” Liahona, maj 2010, s. 77).

Som avslutning kan du uppmana eleverna att göra upp en personlig studieplan om Jesus Kristus och hans försoning.

Elevernas läsuppgift