Seminarier och institut
Lektion 25: Jesus Kristus ska en dag återvända


Lektion 25

Jesus Kristus ska en dag återvända

Inledning

Profeter har i generationer profeterat om att Jesus Kristus ska återvända till jorden. Jesaja skrev: ”Herrens härlighet skall uppenbaras, alla människor skall tillsammans se den” (Jes. 40:5). De här profetiorna hjälper Jesu Kristi lärjungar att förbereda sig och andra för detta ojämförliga tillfälle och ger dem hopp, i kunskapen om att vår himmelske Fader förutser framtiden och förbereder världen för sin Sons härliga återkomst.

Bakgrundsmaterial

Lektionsförslag

Frälsaren ska komma med makt och härlighet

Ställ följande frågor till eleverna och sammanfatta deras svar på tavlan:

  • Vad tänker ni på när någon pratar om Kristi andra ankomst?

  • Hur tror ni att Kristi andra ankomst kommer att se ut?

Be en elev läsa Läran och förbunden 29:11 för klassen. Fråga sedan klassen:

  • Vad kan det här skriftstället lära er om Kristi andra ankomst? (När eleverna besvarar frågan, betona då följande sanning: När Frälsaren kommer tillbaka så kommer han med makt och härlighet med himlens härskaror. Skriv den sanningen på tavlan.)

Förklara för eleverna att det finns många aspekter av Jesu Kristi andra ankomst som man kan studera i skrifterna, till exempel tecknen som föregår hans ankomst och de ogudaktigas undergång vid hans ankomst. Den här lektionen fokuserar särskilt på Frälsaren, hans ankomst i makt och härlighet och på hur vi kan förbereda oss för den stora händelsen. Ge varje elev ett exemplar av uppställningen ”Profetior om Kristi andra ankomst”. Låt eleverna arbeta i par och ge varje par två eller tre rader skriftställen att studera (se till att du delar ut alla rader). Be varje par att skriva i uppställningen vad deras skriftställen lär ut om Jesu Kristi andra ankomst. Efter en stund ber du eleverna rapportera om det de upptäckt.

Bild
utdelningsblad, Jesu Kristi andra ankomst

Jesu Kristi andra ankomst

Profetior om Kristi andra ankomst

Vad vi kan lära oss om Kristi andra ankomst

Läran och förbunden 49:6–7; Joseph Smith – Matteus 1:40

Jesaja 40:5; Matteus 16:27

Jesaja 52:10; Läran och förbunden 133:3

Sakarja 13:6; 14:4; Läran och förbunden 45:48, 51–53

Jesaja 63:2; Uppenbarelseboken 19:11–13; Läran och förbunden 133:46–48

Apostlagärningarna 1:9–11; 1 Tessalonikerbrevet 4:16

1 Tessalonikerbrevet 4:17; Läran och förbunden 88:96–98

Uppenbarelseboken 16:20; Läran och förbunden 133:21–24

Läran och förbunden 5:19; 101:24–25; 133:41

2 Petrusbrevet 3:10; Joseph Smith – Matteus 1:46–48

Följ upp genom att ställa följande frågor:

  • Utifrån det ni studerade, hur kommer Jesu Kristi makt och härlighet att uppenbaras vid hans ankomst?

  • Vilka profetior om Kristi andra ankomst gjorde störst intryck på er? Varför?

(Obs: Innan du går vidare, hänvisa gärna tillbaka till uppställningen och fråga eleverna vad man kan få ut av att studera skrifterna på det sättet – att söka efter samband, mönster och teman.)

Läran och förbunden 1:12; 34:5–6; 39:20; 88:81–86, 92; 133:4–5, 10

Profeter förbereder oss för Jesu Kristi andra ankomst

Visa följande uttalande av äldste Sterling W. Sill (1903–1994) i de sjuttio och be en elev läsa det för klassen:

Bild
Äldste Sterling W. Sill

”Kristi andra ankomst nämns över 1 500 gånger i Gamla testamentet och 300 gånger i Nya testamentet. Om Gud ansåg detta ämne vara så viktigt, vill han säkert att vi gör någonting åt det” (Conference Report, apr. 1966, s. 19).

  • Varför tror ni att det är betydelsefullt att skrifterna innehåller så många profetior om Kristi andra ankomst?

Visa följande skriftställen eller skriv upp dem på tavlan. Be eleverna själva jämföra skriftställena och se om de kan hitta två sätt vi kan förbereda oss för Kristi andra ankomst på.

L&F 1:12; 88:92; 133:4–5, 10

L&F 34:5–6; 39:20; 88:81–84

Efter en stund samtalar ni om några av eller samtliga följande frågor:

  • Hur skulle ni sammanfatta sanningarna som lärs ut i de här skriftställena i en mening? (Se till att eleverna uttrycker följande princip: Profetior om Jesu Kristi andra ankomst gavs och upptecknades i skrifterna så att vi kan förbereda oss själva och andra för den dagen.)

  • Varför behöver vi förbereda andra och inte bara oss själva för Jesu Kristi andra ankomst?

  • Hur kan vi hjälpa andra att förbereda sig för Herrens återkomst?

  • Hur kan ert arbete att hjälpa andra att förbereda sig för Kristi andra ankomst samtidigt hjälpa er att förbereda er själva?

Be en elev att läsa följande uttalande av äldste Dallin H. Oaks i de tolv apostlarnas kvorum för klassen:

Bild
Äldste Dallin H. Oaks

”Vi är ur stånd att ändra den andra ankomstens faktum, och vi vet inte den exakta tidpunkten, men vi kan påskynda vår egen förberedelse och försöka påverka andra människors förberedelse runt omkring oss. …

Tänk om han skulle komma i morgon? Om vi visste att vi skulle få möta Herren i morgon – genom vår för tidiga död eller genom hans oväntade ankomst – vad skulle vi då göra i dag? Vad skulle vi ha att bekänna? Vad skulle vi upphöra med att göra? Vilka problem skulle vi reda upp? Vilka personer skulle vi förlåta? Vilka vittnesbörd skulle vi bära?

Om detta är vad vi skulle göra, varför inte göra det nu? Varför inte söka efter friden medan friden står att finna? Om oljan i våra lampor börjar tryta, låt oss då genast börja skaffa mer olja” (se ”Att förbereda oss för Kristi andra ankomst”, Liahona, maj 2004, s. 8, 9).

  • Vad kan en person göra för att påskynda sina förberedelser för Kristi andra ankomst?

  • Hur kan det vara farligt att skjuta upp vår förberedelse?

Matteus 25:1–13

Att förbereda sig för Jesu Kristi andra ankomst

Förklara för eleverna att bara några dagar innan Jesu Kristi död, frågade hans lärjungar honom om tecknen som skulle föregå hans andra ankomst (se Matt. 24:3; JS–M 1:4). Frälsarens svar finns i Matteus 24–25. Be flera elever turas om att läsa Matteus 25:1–13 för resten av klassen och be dem att följa med i texten. Led därefter ett samtal i klassen om liknelsen om de tio jungfrurna genom att använda några av eller samtliga följande frågor och citat:

  • Hur tycker ni att fem av jungfrurna handlade oförståndigt? (De oförståndiga jungfrurna gjorde inte det som behövdes för att förbereda sig för Frälsarens ankomst. När vi flitigt strävar efter att förbereda oss för Frälsarens ankomst genom att göra det vi vet är rätt, får vi stora välsignelser. Bland annat är vi då redo att möta Frälsaren när han kommer.)

  • Varför är det viktigt att vi ”går ut och möter honom”? (vers 6) Varför kan vi inte bara vänta på att han kommer till oss? (Se även L&F 133:5, 10, 14, 19.)

  • Varför kunde de förståndiga jungfrurna inte dela med sig av sin olja till de oförståndiga jungfrurna?

  • Vad kan den här liknelsen lära er om vad ni måste göra för att förbereda er för att möta Frälsaren? (Eleverna kan formulera sina svar på olika sätt, men de bör uttrycka följande princip: Vi förbereder oss för Jesu Kristi andra ankomst när vi lyder Guds bud. Se även L&F 45:56–57.)

Berika samtalet genom att läsa följande uttalanden av äldste Dallin H. Oaks och äldste David A. Bednar i de tolv apostlarnas kvorum:

Bild
Äldste Dallin H. Oaks

”Om [liknelsen om de tio jungfrurna] sa Herren: ’Och den dagen när jag kommer i min härlighet skall liknelsen som jag framställde om de tio jungfrurna fullbordas’ (L&F 45:56).

Denna liknelse som finns i Matteus 25:e kapitel, jämför de fem oförståndiga och de fem förståndiga jungfrurnas omständigheter. Alla tio hade blivit bjudna till bröllopsfesten, men endast hälften av dem hade tagit med sig olja i sina lampor när brudgummen kom. De fem som stod färdiga fick gå in till bröllopsfesten och dörrarna stängdes. De andra fem som hade dröjt med sina förberedelser kom för sent. Dörrarna hade stängts och Herren nekade dem att få komma in och sa: ’Jag känner er inte’ [Matt. 25:12]. ’Vaka därför’, sa Frälsaren sedan, ’ty ni vet inte vilken dag eller timme [Människosonen] kommer’ [Matt. 25:13].

Proportionerna i denna liknelse är nedslående. Det är tydligt att de tio jungfrurna representerar medlemmarna i Kristi kyrka, för alla hade blivit bjudna till bröllopsfesten och alla visste vad som krävdes för att få komma in när brudgummen kom. Men endast hälften var redo när han kom” (Dallin H. Oaks, ”Att förbereda oss för Kristi andra ankomst”, Liahona, maj 2004, s. 8).

Bild
Äldste David A. Bednar

”Var de förståndiga jungfrurna själviska och ovilliga att dela med sig eller menade de helt riktigt att man inte kan låna omvändelsens olja från någon annan? Kan den andliga styrka som kommer av konsekvent lydnad mot buden ges till en annan? Kan den kunskap som inhämtats genom hängivna studier i och begrundan över skrifterna överföras till den som behöver den? Kan den frid som evangeliet ger en trofast sista dagars helig överföras till en person som upplever motgångar eller stora svårigheter? Det uppenbara svaret på alla de här frågorna är nej.

Som de förståndiga jungfrurna helt riktigt sa, måste var och en köpa själv. De här inspirerade kvinnorna beskrev inte en affärstransaktion. I stället betonade de vårt personliga ansvar att hålla vittnesbördets lampa brinnande och själva skaffa ett rikt förråd av omvändelsens olja. Den här dyrbara oljan skaffar man en droppe i taget – ’rad på rad [och] bud på bud’ (2 Ne. 28:30), tålmodigt och ihärdigt. Det finns ingen genväg, man kan inte förbereda sig i sista minuten” (David A. Bednar, ”Omvänd till Herren”, Liahona, nov. 2012, s. 109).

  • Varför bör vi vara ivriga att förbereda oss för Kristi andra ankomst?

Skriv gärna följande ofullständiga uttalande på tavlan och be eleverna fundera över det och sedan skriva ner hur de skulle avsluta det:

Jag ska förbereda mig snabbare för Kristi andra ankomst genom att .

Uppmuntra eleverna att tänka på specifika sätt de kan hjälpa familj, släkt, vänner eller andra att förstå hur viktigt det är att man förbereder sig för Jesu Kristi återkomst. Uppmuntra eleverna att lova Herren att de ska följa maningarna de får.

Elevernas läsuppgift