Seminarier och institut
Lektion 1: Jesus är den levande Kristus


Lektion 1

Jesus är den levande Kristus

Inledning

Nutida vittnen har förkunnat: ”Vi bär, i egenskap av hans vederbörligen ordinerade apostlar, vittnesbörd om att Jesus är den levande Kristus” (”Den levande Kristus: Apostlarnas vittnesbörd”, Liahona, apr. 2000, s. 3). Eftersom världen tycks vara omedveten om Jesu Kristi sanna natur och hans relation till Gud Fadern, är det viktigt att ha trofasta vittnen om Guds älskade Son. Den här lektionen hjälper eleverna se detta behov och lära sig hur de på ett bättre sätt kan vittna om Jesus Kristus för familj, släkt, vänner och grannar.

Bakgrundsmaterial

Lektionsförslag

Den levande Kristus

Skriv följande fråga på tavlan:

Vem är Jesus Kristus och varför tror du på honom?

Tala om för eleverna att många besvarar den här frågan genom att bära vittnesbörd. Ett sådant vittnesbörd uttrycks i psalmen ”Han lever, min Förlossare” (Psalmer, nr 83). Dela ut psalmtexten till klassen och dela in eleverna i fyra grupper. Tilldela varje grupp en av verserna i psalmen och be dem läsa orden. Efter en stund ställer du följande frågor:

  • Vilka ord eller uttryck används i den här psalmen för att beskriva vem Jesus Kristus är och vad han gör för oss? (I svaren bör ingå ”min Förlossare”, ”god och nådelig”, ”gode, vise Vän”, Han ”lindrar prövning svår”, ”ber hos Gud för mig”, ”andlig spis förser”, ”skänker dagligt bröd”, ”vid min sida går”, ”tröstar när jag räds”.)

  • Vilka ord används i den här psalmen för att beskriva hur ett vittnesbörd om Jesus Kristus kan påverka oss? (I svaren bör ingå ”tröst” och ”glädje”.)

Berätta för klassen att första presidentskapet och de tolv apostlarnas kvorum gemensamt vittnade om Jesus Kristus för hela världen i ”Den levande Kristus: Apostlarnas vittnesbörd” (se Liahona, apr. 2000, s. 2–3). Ge varje elev en kopia av detta vittnesbörd och förklara att många av lektionerna i den här kursen är hämtade ur lärosatserna och principerna som framställs i det inspirerade dokumentet. Be en elev läsa första stycket för klassen:

”När vi nu firar att Jesus Kristus föddes för två tusen år sedan, ger vi vårt vittnesbörd om hans oförlikneliga levnad och om den oändliga kraften i hans stora försoningsoffer. Ingen annan har haft ett så djupgående inflytande på alla som har levt och som kommer att leva på jorden” (”Den levande Kristus: Apostlarnas vittnesbörd”, Liahona, apr. 2000, s. 2).

  • Hur vill ni att era studier av Jesus Kristus och hans eviga evangelium ska påverka er under den här terminen? (När eleverna besvarar frågan kan du betona att uppriktiga studier av Jesu Kristi liv hjälper oss att uppskatta det djupgående inflytande som han har haft och kan ha i våra liv.)

  • Hur har Frälsaren påverkat alla som har levt och som kommer att leva på jorden? (När eleverna besvarar frågan, vara noga med att betona Frälsarens universella försoning.)

Tala om för eleverna att den här kursen fokuserar på Frälsarens eviga verksamhet under hans förjordiska, jordiska och efterjordiska liv. När eleverna studerar Frälsarens många gudomliga roller, fördjupas deras kärlek och vittnesbörd om honom.

Joh. 20:30–31; 1 Nephi 6:4; 2 Nephi 25:23, 26

Skrifterna skrevs för att människan ska tro på Jesus Kristus

Fråga eleverna hur många böcker de tror har skrivits om Jesus Kristus. Förklara att alla grundliga studier av Jesu Kristi liv måste centreras i skrifterna. Be tre elever turas om att läsa följande skriftställen för klassen: Johannes 20:30–31; 1 Nephi 6:4 och 2 Nephi 25:23, 26. Be klassen följa med i texten och söka efter anledningar till varför skrifterna är en värdefull resurs när man studerar Frälsarens eviga verksamhet.

  • Vilken princip lärs ut i dessa skriftställen om syftet med skrifterna? (Eleverna kanske formulerar sina svar på olika sätt, men de bör lyfta fram följande princip: När vi studerar skriftställen som handlar om Frälsaren, stärks våra vittnesbörd om honom och vi kommer närmare honom.)

Visa följande uttalande av äldste D. Todd Christofferson i de tolv apostlarnas kvorum, och be en elev läsa det för klassen:

Bild
Äldste D. Todd Christofferson

”Det centrala syftet med all helig skrift [är] att fylla vår själ med tro på Gud Fadern och hans Son Jesus Kristus. …

Tro kommer av att den Helige Anden vittnar för vår själ, Ande till ande, när vi lyssnar till eller läser Guds ord. Och tron mognar när vi fortsätter att mätta oss med ordet” (”Vi har välsignats med skrifterna”, Liahona, maj 2010, s. 34, 35).

  • Hur kan skrifterna hjälpa oss stärka vår tro på eller komma närmare Jesus Kristus?

  • Hur har er tro på och vittnesbörd om Jesus Kristus stärkts av skriftstudier?

Ge varje elev en lista över resurserna som anges i delen Elevernas läsuppgift för den här kursen. (Det kan vara på papper, eller så kan du förklara för eleverna var den digitala versionen av listan finns.) Uppmana eleverna att göra elevernas läsuppgifter för den här kursen till en del av sina dagliga skriftstudier under terminen. Försäkra eleverna om att när de gör detta så undervisas de av den Helige Anden och kommer närmare Frälsaren.

Bli vittnen om Jesus Kristus

Förklara för eleverna att det inte räcker att bara studera om Frälsaren i skrifterna. Vi måste också få en personlig andlig förvissning eller ett personligt vittnesbörd genom den Helige Anden att Jesus är Kristus, den smorde, vår Frälsare och Återlösare. Återge följande uttalande av president Dieter F. Uchtdorf i första presidentskapet för klassen:

Bild
President Dieter F. Uchtdorf

”Vi kan inte lita till andras vittnesbörd. Vi måste veta för egen del. President Gordon B. Hinckley har sagt: ’Varje sista dagars helig har ansvaret att själv skaffa sig en visshet, bortom allt tvivel, om att Jesus är den levande Gudens uppståndne, levande Son’ (se ”Frukten icke att göra det goda”, Liahona, feb. 2000, s. 5).

Källan till denna säkra kunskap och fasta övertygelse är gudomlig uppenbarelse, ’ty Jesu vittnesbörd är profetians ande’ (Upp. 19:10).

Vi får detta vittnesbörd när den Helige Anden talar till anden inom oss. …

Kärnan i detta vittnesbörd är alltid tron på och kunskapen om Jesus Kristus och hans gudomliga kallelse” (”Det personliga vittnesbördets kraft”, Liahona, nov. 2006, s. 38).

  • Varför tror ni att Jesus Kristus bör vara det centrala i våra vittnesbörd?

  • Vad tror ni att Jesus Kristus vill att ni ska göra med era vittnesbörd om honom?

Visa följande uttalande av äldste D. Todd Christofferson i de tolv apostlarnas kvorum, och be en elev läsa det för klassen:

Bild
Äldste D. Todd Christofferson

”Andra ska kunna se något av Jesus Kristus i oss. Det sätt vi uppträder, pratar, ser ut och tänker på återspeglar honom och hans sätt. … Fastän vi inte var närvarande när Jesus verkade på jorden så ser vi honom och vad han sa och gjorde när vi söker i skrifterna. Och när vi försöker efterlikna det mönstret så bär vi vittnesbörd om honom” (”Bli ett vittne om Kristus”, Liahona, mars 2008, s. 60).

Följ upp genom att fråga eleverna:

  • Hur har ni sett andra vittna om Jesus Kristus genom sina handlingar?

  • När ni tänker på världen i dag, vad kan vi göra för att våra vittnesbörd om Frälsaren ska påverka andra?

Vittna om att när vi får ett vittnesbörd om Jesus Kristus genom den Helige Andens kraft, har vi ett ansvar att dela det med andra.

Uppmana eleverna att vara redo varje dag att vittna om Jesus Kristus genom sina ord och handlingar. Uppmuntra dem att ha läst elevernas läsuppgifter innan de kommer till klassen och vara villiga att berätta om insikter, ställa frågor och delta i samtal i klassen.

Elevernas läsuppgift