Seminarier och institut
Lektion 22: Fadern och Sonen visade sig för Joseph Smith


Lektion 22

Fadern och Sonen visade sig för Joseph Smith

Inledning

I ”Den levande Kristus: Apostlarnas vittnesbörd” står det: ”I vår tid visade [Jesus Kristus] och hans Fader sig för den unge Joseph Smith och inledde den länge utlovade tiden när allt skulle sammanfattas’ (se Ef. 1:10)” (Liahona, apr. 2000, s. 3). Den här lektionen fokuserar på den första synens centrala roll i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heligas lära och Frälsarens medverkan i den synen. Den här lektionen betonar också att vi kan stärka vår tro på Gud Fadern och Jesus Kristus genom att studera den första synen.

Bakgrundsmaterial

Lektionsförslag

Joseph Smith – Historien 1:14–17

Joseph Smith såg Gud Fadern och hans Son Jesus Kristus

Sätt lektionen i sitt sammanhang genom att kortfattat gå igenom Joseph Smith – Historien 1:5–12. Be sedan eleverna tillämpa skriftstället på vår tid genom att lyfta fram likheter mellan Joseph Smiths upplevelser medan han sökte efter sanningen och upplevelser som andra har som söker efter sanningen i dag. (I svaren bör ingå följande: Det fanns många stridigheter mellan de olika kyrkorna. Joseph Smith kunde inte avgöra vilken kyrka som var sann genom logik eller intellekt. Religiösa ledare tolkade samma skriftställen på olika sätt.)

Be en elev läsa Joseph Smith – Historien 1:14–15 för klassen. Fråga sedan klassen:

  • Varför tror ni att Satan försökte hindra Joseph Smith från att be? (Här följer några tänkbara svar: Satan kände Joseph Smith i föruttillvaron och visste att Joseph Smiths förutordinerade mission var att hjälpa till att återställa sanningen till jorden. Satan försökte hindra det från att hända.)

Be eleverna läsa Joseph Smith – Historien 1:16–17 tyst för sig själva och skriva ner lärosatser som nämns i Joseph Smiths vittnesbörd. När eleverna har haft tillräckligt med tid på sig ber du dem berätta vilka läror de funnit.

Återge gärna följande uttalande av äldste Christoffel Golden i de sjuttios kvorum:

Bild
Äldste Christoffel Golden

”Profeten skrev: ’Jag [såg] två personer, vilkas glans och härlighet trotsar all beskrivning, stående över mig i luften. En av dem talade till mig och nämnde mig vid namn och sade, medan han pekade på den andre: Denne är min älskade Son. Hör honom!’ [JS–H 1:17.]

Den här upplevelsen som pojken Joseph hade, åtföljd av många andra syner och uppenbarelser, visar att Gud verkligen finns, att Fadern och hans Son Jesus Kristus är två åtskilda och distinkta varelser, att människan är skapad till Guds avbild, att vår himmelske Fader är Jesu Kristi bokstavlige Fader, att Gud fortsätter att uppenbara sig för människan, att Gud alltid är nära och intresserad av oss och att han besvarar våra böner” (”Fadern och Sonen”, Liahona, maj 2013, s. 100).

  • Hur viktig tror ni att Joseph Smiths första syn är för de sista dagars heligas teologi? (När eleverna besvarar frågan, betona då följande: När Fadern och Sonen visade sig för Joseph Smith återställdes många viktiga sanningar till jorden.)

  • Hur skulle ni beskriva vikten av Joseph Smiths första syn för dem som söker sanningen i dag?

Visa följande uttalande av president Gordon B. Hinckley (1910–2008) och be en elev läsa det för klassen:

Bild
President Gordon B. Hinckley

”Vår ställning som medlemmar i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga vilar helt och hållet på giltigheten av denna härliga första syn … Ingenting varpå vi grundar vår lära, ingenting vi undervisar om, ingenting vi lever efter, är av större betydelse än detta första tillkännagivande. Jag vill göra gällande att om Joseph Smith talade med Gud Fadern och hans älskade Son, så är också allt annat han talade om sant. Detta är det gångjärn på vilket den port svänger som leder till frälsningens stig och evigt liv” (”Vad frågar människor oss om?” Liahona, jan. 1999, s. 82).

  • Varför vilar ”vår ställning som medlemmar i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga” helt och hållet på giltigheten av den första synen? (Eleverna bör förstå att om Joseph Smiths berättelse är falsk, då återställdes inte Jesu Kristi kyrka. Men om Joseph Smiths berättelse är sann, då inträffade återställelsen och det återställda evangeliet är sant.)

  • Hur har ni fått ett vittnesbörd om att den första synen verkligen skedde?

Låt eleverna tänka på vad de kan göra för att söka en förnyad bekräftelse på att den första synen verkligen skedde. Läs gärna följande uttalande av äldste Neil L. Andersen i de tolv apostlarnas kvorum:

Bild
Äldste Neil L. Andersen

”Till ungdomarna som lyssnar i dag eller läser dessa ord under kommande dagar ger jag en specifik uppmaning: Se till att få ett personligt vittnesbörd om profeten Joseph Smith. … Läs profeten Joseph Smiths vittnesbörd i Den kostbara pärlan … Det … är Josephs eget vittnesbörd om det som faktiskt hände. Läs det ofta. Ni kanske vill spela in Joseph Smiths vittnesbörd med er egen röst, lyssna på det regelbundet och dela med er av det till vänner. Att lyssna på profetens vittnesbörd med din egen röst hjälper dig att få det vittnesbörd du önskar” (”Joseph Smith”, Liahona, nov. 2014, s. 30–31).

Innan du fortsätter, förklara för eleverna att det inte bara var under den första synen som Frälsaren besökte Joseph Smith och andra i denna tidsutdelning. Jesus Kristus visade sig till exempel för Joseph Smith och andra ledare i kyrkan flera gånger under återställelsens första tid (se till exempel L&F 76:22–24; 110:1–10).

Joseph Smith – Historien 1:17–20

”Denne är min älskade Son. Hör honom!”

Be eleverna läsa Joseph Smith – Historien 1:17 och fråga dem vad vår himmelske Fader gjorde när han visade sig för Joseph Smith. (Han presenterade sin Son.) Du kan också fråga eleverna om de någonsin har undrat över varför denna del av den första synen är viktig. Läs följande uttalanden av president Joseph Fielding Smith (1876–1972) för dina elever:

Bild
President Joseph Fielding Smith

”Alla uppenbarelser sedan fallet har kommit genom Jesus Kristus … Fadern har aldrig befattat sig med människan direkt och personligen sedan fallet, och han har aldrig visat sig utom för att presentera och bära vittne om Sonen” (se Frälsningens lära, sammanst av Bruce R. McConkie, 3 delar, 1:29).

”När Adam var i Edens lustgård befann han sig i Gud vår evige Faders närhet. Efter sitt fall drevs han ut från Faderns närhet. … Då, enligt skrifterna, blev Jesus Kristus förespråkaren för Adam och hans barn [se 1 Joh. 2:1; L&F 29:5; 110:4], och också deras medlare [1 Tim. 2:5; Hebr. 9:15]. Han står mellan människan och den evige Fadern och för vår talan. Från den stunden var det Jesus Kristus som ledde sina tjänare på jorden och gav profeterna uppenbarelse och vägledning. Om Joseph Smith hade varit en bedragare … skulle han aldrig ha sagt att det var Fadern som presenterade Sonen och bad honom att ställa sin fråga till Sonen, eller att det var Sonen som svarade” (Answers to Gospel Questions, sammanst. av Joseph Fielding Smith Jr, 5 band. [1957–1966], 3:58).

  • Under den första synen, när Joseph Smith frågade vilken sekt som var den rätta, vem besvarade hans fråga?

  • Varför var det enligt president Joseph Fielding Smith viktigt att Joseph Smith upptecknade att vår himmelske Fader presenterade Jesus Kristus och att det var Jesus Kristus som svarade på Josephs frågor? (Eleverna bör förstå följande sanning: Sedan Adams och Evas fall har all uppenbarelse getts genom Jesus Kristus.)

  • Hur kan er kunskap om det här mönstret för uppenbarelse påverka er tro på att profetens redogörelse är sann?

Den första synen hjälper oss utveckla tro på Jesus Kristus

Be en elev att läsa följande uttalande av president Dieter F. Uchtdorf i första presidentskapet för klassen:

Bild
President Dieter F. Uchtdorf

”Det är så Joseph Smiths första syn blir till välsignelse för oss personligen, för vår familj och till sist för hela den mänskliga familjen: Vi kommer till tro på Jesus Kristus genom profeten Joseph Smiths vittnesbörd. Profeter och apostlar genom mänsklighetens historia har fått gudomliga manifestationer liknande Josephs. …

Alla dessa manifestationer, forntida och nutida, leder dem som tror till den gudomliga källan till all rättfärdighet och allt hopp – till Gud vår himmelske Fader och till hans Son Jesus Kristus. …

Genom vår tro på profeten Josephs personliga vittnesbörd och på den första synen blir vi, genom djupgående och uppriktiga studier och böner, välsignade med en fast tro på världens Frälsare, som talade till Joseph ’på morgonen en härlig, klar dag, tidigt på våren artonhundratjugo’ (JS–H 1:14)” (”Den första synens frukter”, Liahona, maj 2005, s. 38).

  • Hur blir vi välsignade när vi lär oss om den första synen, enligt president Uchtdorf? (Även om eleverna kanske formulerar sina svar på olika sätt bör de lyfta fram följande princip: När vi lär oss om den första synen utvecklar vi större tro på Gud Fadern och hans Son Jesus Kristus.)

  • Hur stärks vår tro på Fadern och Sonen av att vi lär oss om när de visade sig för Joseph Smith? (Här följer några tänkbara svar: Den första synen är ännu ett vittne om att de lever. Den försäkrar oss om att de intresserar sig för människans angelägenheter. Den visar att de hör och besvarar böner.)

  • Vilken betydelse har den första synen för ert eget vittnesbörd om återställelsen?

  • Vad kan ni göra under den kommande veckan för att stärka eller få en bekräftelse om ert vittnesbörd om den första synen?

Uppmana eleverna att ta sig tid under de kommande dagarna att fundera över och be om den första synen. Föreslå att de skriver ner sina tankar och känslor om Joseph Smiths heliga upplevelse.

Elevernas läsuppgift