2002
Vahvistakaa kotia ja perhettä
Heinäkuu 2002


Vahvistakaa kotia ja perhettä

Kolme periaatetta, jotka auttavat teitä vahvistamaan kotianne ja perhettänne, ovat hoivaaminen, uhraus ja rukous.

Kun seurasimme vuoden 2002 talviolympialaisten päättäjäisiä, emme voineet olla muistamatta niitä, jotka toivat kotiin kultaa. Vuosikausia valmistautuneet urheilijat kokoontuivat monilukuisina yhteen kilpailemaan toivoen voittavansa. Kirkon nuorina naisina tekin valmistaudutte kilpailemaan mitalista, ja Henki palaa teissä kirkkaana.

Nuorten Naisten ohjelma voi tarjota suurenmoiset harjoittelumahdollisuudet, jotka auttavat teitä jokaista saavuttamaan tavoitteenne, ja Nuorten Naisten johtoaihe muistuttaa jatkuvasti siitä, ettemme kilpaile yksin. Me olemme Herran joukkueessa, ja Hän on aina valmis auttamaan meitä tuomaan kullan kotiin.

Jumalan tyttärinä joillakin teistä on suuria urheilullisia lahjoja, mutta kaikkia teitä on siunattu monilla kyvyillä ja lahjoilla. Yksi merkittävimmistä lahjoista on kykynne vahvistaa kotianne ja perhettänne. Tämä uusi lause on lisätty Nuorten Naisten johtoaiheeseen. Tunnistatteko nämä sanat? Yksi meille valtakunnan tytöille ja naisille annettu tehtävä on rakastaa ja vahvistaa perhettämme.

Tänä iltana rukoilen, että teissä palaa Henki, että teillä on enemmän halua vahvistaa perhettänne nyt ja valmistautua tulevaa perhettänne varten. Pyhät kirjoitukset ovat täynnä tapoja, joilla meitä opetetaan vahvistamaan perhettämme. Ei ole suurempaa opettajaa kuin Vapahtaja. Kun tutkitte Hänen opetuksiaan ja seuraatte Hänen esimerkkiään, voitte parantaa perhe-elämäänne. Käsitelkäämme kolmea periaatetta, jotka auttavat teitä vahvistamaan kotianne ja perhettänne:

  • Hoivaaminen

  • Uhraus

  • Rukous

Hoivaaminen

Kukapa ei nauti leikkimisestä pikkulapsen kanssa tai siitä, että saa pidellä sylissään vastasyntynyttä? Naisina meillä on luontainen kyky rakastaa ja hoivata muita. Hoivaaminen tarkoittaa sitä, että me tuemme toisiamme, rohkaisemme toisiamme, ravitsemme ja rakastamme toisiamme. Toimimmeko näin perheessämme?

Vapahtaja on opettanut meille, kuinka hoivata. Hän sanoi monta kertaa: ”Kuinka usein minä olenkaan koonnut teidät, niin kuin kana kokoaa poikansa siipiensä alle, ja olen ruokkinut teitä?” (3. Ne. 10:4).

Kun kokoonnutte perheenne kanssa yhteen, voitte tehdä hyvin paljon tuodaksenne perheeseenne ykseyden henkeä. Milloin viimeksi kiedoitte kätenne äitinne tai isänne ympärille ja kiititte heitä kaikesta, mitä he tekevät? Vanhemmat huolehtivat yleensä hoivaamisesta, mutta heitäkin on tarpeen hoitaa.

Naisina me voimme koota pienet poikasemme siipiemme alle rakastavan lempeästi. Katselin äskettäin, kuinka nuori äiti puhui kaksivuotiaansa kanssa. Kun tyttö itki eikä äiti ymmärtänyt, mitä tyttö halusi, äiti sanoi: ”Älä itke. Puhu. Kerro, mikä sinulla on.” Äiti oli osoittanut niin suurta kunnioitusta kaksivuotiasta lastaan kohtaan, että lapsi lakkasi itkemästä ja ”puhui”. Tämä nuori äiti on oppimassa hoivaamista.

Esitellessään Vapahtajan maailmalle taivaallinen Isä antoi hyvän esimerkin hoivaamisesta käyttämällä hiljaista ääntä. Pyhien kirjoitusten kielellä kerrottuna: ”He – – kuulivat äänen, ikäänkuin se olisi tullut taivaasta; – – eikä se ollut ankara ääni, eikä se ollut kova ääni, mutta siitä huolimatta, että ääni oli hiljainen, se tunkeutui niiden ihmisten luihin ja ytimiin, jotka sen kuulivat” (3. Ne. 11:3).

Tämä voi olla malli siitä, kuinka meidän pitäisi kodissamme puhua perheemme jäsenille. Älkäämme käyttäkö kovaa ääntä vaan hiljaista ääntä, kun puhumme niille, joita rakastamme. Sillä tavoin taivaallinen Isä puhuu lapsilleen.

Uhraus

Toinen periaate on uhraus. Nuorina naisina opitte uhraamaan päivittäin. Meihin on tehnyt suuren vaikutuksen kaikki se hyvä, mitä teette.

  • Hoidatte koulun jälkeen sisaruksianne, kun äitinne on tehtävä työtä. Autatte ruoanlaitossa ja vauvojen nukuttamisessa.

  • Ette lähde viikonloppuna juhlimaan, koska ette halua katsella sopimattomia elokuvia.

  • Tuhannet teistä nousevat joka aamu viideltä päästäkseen aamuseminaariin ennen koulun alkua.

Vapahtaja on hyvin ylpeä teistä. Hän tietää, mitä joudutte kokemaan. Hän ymmärtää, miten vaikeaa teidän on tehdä uhrauksia. Vapahtaja opetti meille, kuinka uhrata. Hän uhrasi henkensä koko ihmiskunnan edestä.

Ensimmäinen asia, jonka Herra opetti nefiläisille ylösnousemuksensa jälkeen, oli se, kuinka Hän oli uhrannut. Hän sanoi: ”Minä olen juonut sen katkeran maljan, jonka Isä on antanut minulle – – alistuen Isän tahtoon kaikessa” (3. Ne. 11:11). Hän oli tehnyt sen, mitä taivaan Isä oli halunnut Hänen tekevän.

Taivaallinen Isä haluaa meidän luovan vanhurskaan perheen. Vaimoksi ja äidiksi tuleminen saattaa rajoittaa uraan liittyviä mahdollisuuksianne, mutta se voi olla hyvin antoisaa. Muistan nuorena äitinä soittaneeni pienille tytöilleni erästä laulua heidän tanssiessaan ympäri huonetta. Laulu voi kuulostaa vähän hassulta, mutta siinä kiteytyy kaikki:

Kun isoksi vartun, minä äidin työhön tartun.

Hankin yhden, kaksi tai kolme lasta

Ja silloin olen onnellinen vasta.

Ammattia mitään en halua muuta,

Kuin ruokkia oikein monta suuta.

Ja rakastaa heitä koko päivän ja maitoa ja piirakkaa antaa

Ja lukea ja laulaa ja heidän surujaan kantaa.

(Janeen Brady, “I Want to Be a Mother,” julkaisussa Beloved Songs, 1987, 10–13.)

No, tajuatte idean. Äitiys on suuri siunaus, ei mikään uhraus.

Rukous

Kolmanneksi Vapahtaja opettaa meitä rukoilemaan.

Kun autatte perheenne vahvistamisessa, rukouksen on oltava jatkuva, päivittäinen osa elämäänne. Rukous suojelee teitä sielunviholliselta, antaa teille rauhaa ja auttaa perheenne jäseniä rakastamaan toisiaan.

Käydessään nefiläisten luona Vapahtajalla oli vain muutama päivä aikaa opettaa heille evankeliumin täyteys. Suurimman osan tuosta ajasta Hän keskittyi rukoukseen. Tiesittekö, että Kolmannen Nefin luvuissa 17–20 rukous mainitaan noin 44 kertaa? Hän antoi ihmisille moneen kertaan käskyn rukoilla. Hän polvistui maahan ja rukoili heidän puolestaan. Hän opetti heitä rukoilemaan. Hän siunasi pieniä lapsia ja rukoili Isää heidän puolestaan. Hän käski heidän rukoilla aina sydämessään.

Voisitte kenties tuoda toimintailtaan pyhät kirjoituksenne, lukea nämä neljä lukua ääneen, alleviivata jokaisen kohdan, jossa rukous mainitaan, kertoa kokemuksianne rukouksen voimasta ja todistaa siitä. Lupaan teille, että tunnette Herran Hengen ja saatte voimakkaamman todistuksen rukouksesta.

Profeettamme ovat sanoneet, etteivät he ole huolissaan nuorista, jotka rukoilevat kaksi kertaa päivässä. Elleivät he siis ole huolissaan meistä, ei meidänkään tarvitse olla huolissamme itsestämme, kunhan rukoilemme vilpittömästi kaksi kertaa päivässä.

Kuunnelkaa suurenmoista kertomusta, jonka profeetta Joseph Smithin äiti kirjoitti yöstä, jolloin Joseph meni hakemaan kultalevyjä. ”[Sinä yönä] valvoin hyvin myöhään. – – Noin kahdeltatoista Joseph tuli – – luokseni ja kysyi minulta, oliko minulla arkkua, johon olisi lukko ja avain. – – Ja koska minulla ei ollut, olin hyvin huolissani. – – Mutta Joseph – – sanoi: ’Älä huolehdi. Pärjään oikein hyvin – – ilman sitä – ole rauhassa – kaikki on hyvin.’”

Pian tämän jälkeen Joseph ja Emma ottivat hevosen ja vankkurit ja lähtivät. (Kuunnelkaa nyt, mitä Josephin äiti kirjoittaa.) ”Vietin yön rukoillen ja anoen Jumalaa, sillä mieleni oli niin levoton, etten kyennyt nukkumaan.” Äidin, vanhurskaan Jumalan tyttären, hartaat pyynnöt lohduttivat profeettaa ja suojelivat kultalevyjä. Vuosien varrella hänen jatkuvat rukouksensa vahvistivat hänen kotiaan ja perhettään. (Ks. Lucy Mack Smith, History of Joseph Smith, toim. Preston Nibley, 1979, s. 102.)

Kuinka voitte käyttää rukousta perheenne vahvistukseksi? Koska taivaallinen Isä rakastaa teitä hyvin paljon, Hän haluaa, että puhutte Hänelle. Olipa teillä millaisia vaikeuksia hyvänsä, voitte rukoilla minkä tahansa asian puolesta.

  • Voitte rukoilla apua perheen sääntöjen pitämiseen kuten että tulisitte kotiin ajoissa.

  • Voitte rukoilla, että perheenne haluaisi tutkia pyhiä kirjoituksia yhdessä.

  • Voitte rukoilla, että pystyisitte kommunikoimaan paremmin äitinne tai isänne kanssa.

  • Voitte rukoilla, että olisitte kärsivällisempi sisarienne tai veljienne kanssa ja auttaisitte heitä ratkaisemaan ongelmiaan.

Rukoilkaa apua ongelmiin, jotka huolestuttavat teitä! Älkää antako periksi. Taivaallinen Isä voi vastata rukouksiinne ja vastaakin niihin. Moniin minun rukouksiini on vastattu. On myös rukouksia, joihin ei ole vastattu vielä. Rukouksiimme vastataan Herran aikaan, kun olemme valmiit.

Tänään olen puhunut kolmesta periaatteesta, jotka auttavat teitä vahvistamaan kotianne ja perhettänne:

  • Hoivaaminen

  • Uhraus

  • Rukous

Vapahtaja, Lunastajamme ja Ystävämme, on näyttänyt meille tien. Kun noudatatte Hänen opetuksiaan, ette ehkä koskaan voita olympialaisissa hopeaa tai kultaa, mutta Nuorten Naisten tunnustusmedaljongin saaminen voi tuoda paljon suuremman palkkion ja auttaa pitämään Pyhän Hengen tulen kirkkaasti palamassa teidän jokaisen sisimmässä. Kun tutkitte pyhiä kirjoituksia ja opitte rakastamaan niitä, rukoilen, että voitte löytää muita merkityksellisiä tapoja vahvistaa kotianne ja perhettänne. Jeesuksen Kristuksen nimessä. Aamen.