2002
Pimeydestä Hänen ihmeelliseen valoonsa
Heinäkuu 2002


Pimeydestä Hänen ihmeelliseen valoonsa

Vapahtajan sovituksen vertauskuvat muistuttavat meitä siitä, ettei meidän tarvitse kompuroida pimeydessä. Meillä voi olla Hänen valonsa aina mukanamme.

Jesaja, Vanhan testamentin suuri profeetta, profetoi: ”Tulee vielä aika, jolloin Herran pyhäkön vuori seisoo lujana. Ylimpänä vuorista se kohoaa, – – ja kansat virtaavat sinne.”1 Viitaten näiden kansakuntien asukkaisiin presidentti John Taylor sanoi: ”He tulevat sanoen: Me emme tiedä mitään uskontonne periaatteista, mutta me huomaamme, että te olette rehellinen yhteisö; te edistätte oikeutta ja vanhurskautta.”2

JOHDATETAAN ULOS PIMEYDESTÄ

Kun Salt Lake City on isännöinyt vuoden 2002 talviolympialaisia ja vammaisten olympialaisia, olemme nähneet monien profetioiden osittaisen täyttymisen. Maapallon kansat ja monet heidän johtajistaan ovat tulleet tänne. He ovat nähneet meidän palvelevan tähän yhteisöön kuuluvien ystäviemme ja toista uskoa olevien naapuriemme rinnalla. He ovat nähneet silmistämme loistavan valon ja tunteneet kädenpuristuksemme. ”Herran pyhäkön vuoren”3 kirkkaasti valaistuine torneineen on nähnyt 3,5 miljardia ihmistä eri puolilta maailmaa. Kansat ovat kuulleet tämän tabernaakkelikuoron ihanaa laulua. Sadattuhannet ovat tulleet tähän saliin katsomaan esitystä nimeltä Light of the World: A Celebration of Life – Spirit of Man, Glory of God (Maailman valo: Elämän juhla – Ihmisen henki, Jumalan kirkkaus), johon sisältyi julistus uskostamme Jeesukseen Kristukseen. Sanon nöyränä, että olen kiitollinen siitä, että näiden ja monien muiden keinojen avulla Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkkoa johdatetaan edelleen ”ulos synkeydestä ja pimeydestä”.4

Koko olympialaisten ajan valo on ollut esillä monin tavoin, kuten olympiatulena, valon lapsena sekä teemassa ”Sytytä sisäinen tuli”.5 Kaikkein mieleenpainuvin valo löytyi ehkä kilpailijoiden itsensä silmistä. Mutta se, mikä kosketti meitä eniten, ei ollutkaan kilpailut tai mahtavat esitykset, vaan se syvällisempi totuus, jonka vertauskuvaa kaikki tämä oli – nimittäin valon lähde meidän itse kunkin sisimmässä.

Tänä aamuna puhun niille, jotka ovat kysyneet: ”Mitä oli se valo, jota näin ja tunsin? Mistä se oli peräisin? Kuinka saan sen itselleni ja rakkailleni pysyvästi?”

KRISTUKSEN VALO JA PYHÄN HENGEN LAHJA

Jokainen meistä tuo maailmaan valoa, Kristuksen valoa. Vapahtaja on sanonut: ”Minä olen totinen valkeus, joka valistaa jokaisen ihmisen, joka tulee maailmaan.”6

”Valkeus, joka on kaikessa ja joka antaa kaikelle elämän.”7

Tämä valo, joka ”kutsuu ja houkuttelee alati tekemään hyvää”,8 ”on jokaiselle annettu, jotta kukin osaisi erottaa hyvän pahasta”.9

Kun käytämme Kristuksen valoa erottaaksemme ja valitaksemme sen, mikä on oikein, meidät voidaan johdattaa vieläkin suurempaan valoon: saamaan Pyhän Hengen lahja. Todistan, että evankeliumin ja Jumalan pyhän pappeuden palauttamisen kautta Jeesuksen Kristuksen opetuslapsilla näinä myöhempinä aikoina on valta antaa Pyhän Hengen lahja. Se annetaan niiden kätten päälle panemisella, joilla on pappeuden valtuus, ja sen voivat ottaa vastaan ne, jotka ovat seuranneet uskon ja parannuksen periaatteita ja jotka ovat saaneet upotuskasteen syntien anteeksisaamiseksi.

Pyhä Henki on jumaluuden kolmas jäsen, henkipersoona.10 Hän on Puolustaja, Jumalan Henki, lupauksen Pyhä Henki. Hän todistaa Jeesuksesta Kristuksesta, Hänen työstään ja Hänen palvelijoidensa työstä maan päällä. Pyhä Henki on vaikuttava voima, joka puhdistaa ja pyhittää meidät synnistä.11 Hän lohduttaa meitä ja tuo rauhan sieluumme. Oikeus Hänen jatkuvaan kumppanuuteensa on yksi suurenmoisimmista lahjoista, mitä voimme saada kuolevaisuudessa, sillä Hänen ohjauksensa ja puhdistuksensa valon turvin meidät voidaan johdattaa takaisin Jumalan kasvojen eteen.12

PIMEYS JA VALO

Lapsina opimme, kuinka voimme pitää pimeyden poissa sytyttämällä valon. Toisinaan kun vanhempamme olivat illalla poissa, me sytytimme kodin kaikki valot! Ymmärsimme fysiikan lain, joka on myös hengellinen laki: valo ja pimeys eivät voi hallita samaa tilaa samanaikaisesti.

Valo karkottaa pimeyden. Kun valo on läsnä, pimeys kukistetaan ja sen täytyy väistyä. Mikä vielä tärkeämpää, pimeys ei voi voittaa valoa, ellei valo vähene tai väisty. Kun Pyhän Hengen hengellinen valo on läsnä, Saatanan pimeys väistyy.

Rakkaat kirkon nuoret miehet ja nuoret naiset, me olemme mukana taistelussa, jota käydään valon ja pimeyden voimien välillä. Ilman Jeesuksen Kristuksen valoa ja Hänen evankeliumiaan me olisimme tuomittuja pimeyden tuhoon. Mutta Vapahtaja on sanonut: ”Minä olen valo ja olen tullut maailmaan.”13 ”Se, joka seuraa minua, ei kulje pimeässä, vaan hänellä on elämän valo.”14

Herra on meidän valomme ja kirjaimellisesti meidän pelastuksemme.15 Aivan kuten se pyhä tuli, joka ympäröi lapset Kolmannessa Nefin kirjassa16, Hänen valonsa on muodostava teidän ja vastustajan pimeyden välille suojakilven, kun elätte sen arvoisina. Te tarvitsette tätä valoa. Me tarvitsemme tätä valoa. Tutkikaa tarkasti pyhiä kirjoituksia ja julkaisua Nuorten voimaksi, ja kuunnelkaa vanhempienne ja johtajienne opetuksia. Oppikaa sitten lunastamaan itsellenne evankeliumin suojaava valo olemalla kuuliaisia viisaille neuvoille.

Te saatatte miettiä: ”Kuinka pystyn siihen?” On olemassa vain yksi keino: teidän täytyy oppia tuottamaan tuota valoa joka päivä uskomalla Jeesukseen Kristukseen ja seuraamalla Hänen käskyjään.

VALON TUOTTAMINEN

Tänä menneenä talvena minulla on ollut tilaisuus oppia lisää keuhkoistani. Tulin hyvin tietoiseksi siitä, ettemme voi varastoida happea. Me emme voi säästää hengitykseen tarvitsemaamme ilmaa, vaikka kuinka yrittäisimme. Hetki hetkeltä, henkäys henkäykseltä meidän elämämme suodaan meille ja se uudistuu. Näin on myös hengellisen valon laita. Sen täytyy uudistua meissä säännöllisesti. Meidän täytyy tuottaa sitä päivä päivältä, ajatus ajatukselta sekä päivittäisillä vanhurskailla teoilla, jos aiomme pitää poissa vastustajan pimeyden.

Poikana minulla oli tapana ajaa iltaisin koripalloharjoituksista kotiin polkupyörällä. Kiinnitin pienen päärynänmuotoisen generaattorin polkupyöräni renkaaseen. Sitten kun poljin, pyörän rengas pyöritti pientä roottoria, joka tuotti sähköä ja antoi pienen tervetulleen valonsäteen. Mekanismi oli yksinkertainen ja tehokas. Mutta minun piti polkea kovasti saadakseni sen toimimaan! Opin varsin pian, että jos lakkaisin polkemasta, valo sammuisi. Opin myös, että kun tekisin ”innokkaasti työtä”17 polkemisen hyväksi, valo muuttuisi kirkkaammaksi ja edessäni oleva pimeys väistyisi.

Hengellistä valoa tuotetaan päivittäisellä hengellisellä polkemisella. Tämä tapahtuu rukoilemalla, tutkimalla pyhiä kirjoituksia, paastoamalla ja palvelemalla – elämällä evankeliumin mukaan ja noudattamalla käskyjä. ”Se, joka pitää hänen käskynsä, saa totuutta ja valkeutta”,18 Herra on sanonut, ”ja se, joka ottaa vastaan valkeuden ja pysyy Jumalassa, saa lisää valkeutta, ja tämä valkeus kirkastuu kirkastumistaan sydänpäivään saakka.”19 Veljeni ja sisareni, tuo sydänpäivä koittaa, kun me seisomme Isän Jumalan ja Jeesuksen Kristuksen kasvojen edessä.

Toisinaan ihmiset kysyvät: ”Miksi minun täytyy mennä sakramenttikokoukseen?” tai ”Miksi minun täytyy elää viisauden sanan mukaan ja maksaa kymmenykset?” ”Miksei toinen jalkani voi olla Babylonissa?” Saanko kertoa teille syyn tähän? Koska hengelliseen polkemiseen tarvitaan molemmat jalat! Ellette elä täysin rinnoin evankeliumin mukaan – ellette elä sen mukaan kaikesta sydämestänne, väkevyydestänne, mielestänne ja voimastanne20 – te ette voi tuottaa riittävästi hengellistä valoa karkottaaksenne pimeyden.

Ja tässä maailmassa pimeys ei ole koskaan kaukana. Se on itse asiassa aina aivan nurkan takana ja odottaa tilaisuutta astua sisään. Herra on sanonut: ”Jos et tee [oikein], on synti ovella vaanimassa.”21

Se on ennustettavuudessaan kuin mikä tahansa fysiikan laki: jos annamme Hengen valon lepattaa tai heiketä siten ettemme pidä käskyjä tai emme nauti sakramenttia tai rukoile tai tutki pyhiä kirjoituksia, niin vastustajan pimeys astuu varmasti sisään. ”Ja paha tulee ja ottaa pois valkeuden ja totuuden ihmislapsilta tottelemattomuuden kautta.”22

Pyhissä kirjoituksissa kerrotaan, että jotkut ihmiset ”pimeässä – – hapuilevat, valoa vailla” ja ”hoipertelevat sinne tänne kuin juopuneet”.23 Eteenpäin kompuroidessamme saatamme tottua ympäristömme hämäryyteen ja unohtaa, kuinka ihanaa on kulkea valossa.

TIE VALOON

On olemassa tie, joka johtaa pois pimeyden sumuista24 ja sille polulle, joka johtaa onneen tässä elämässä sekä iankaikkiseen elämään tulevassa maailmassa. Herra sanoi Jesajalle: ”Sokeat minä kuljetan tietä, jota he eivät ole kulkeneet, annan heidän astella polkuja, joita he eivät tunne. Minä muutan pimeyden heidän edellään valoksi.”25

Profeetta Nefi esitti polun pääpiirteittäin: ”Sen tähden, rakkaat veljeni, minä tiedän, että jos te seuraatte Poikaa vakaalla sydämellä lankeamatta ulkokultaisuuteen ja petollisuuteen Jumalan edessä, ja rehellisin aikomuksin, tehden parannuksen synneistänne, todistaen Isälle, että olette valmiit ottamaan päällenne Kristuksen nimen kasteen kautta – – niin katso, silloin te saatte Pyhän Hengen; silloin tulee kaste tulella ja Pyhällä Hengellä.”26

Liittoon, jonka me solmimme kasteessa ja uudistamme nauttiessamme sakramentin – jonka mukaan otamme Jeesuksen Kristuksen nimen päällemme, aina muistamme Hänet ja pidämme Hänen käskynsä – sisältyy lupaus siitä, että Hänen Henkensä, tuo valo, olisi aina meidän kanssamme.27 Vapahtajan sovituksen vertauskuvat muistuttavat meitä siitä, ettei meidän tarvitse kompuroida pimeydessä. Meillä voi olla Hänen valonsa aina mukanamme.

”NÄIN LOISTAKOON TEIDÄNKIN VALONNE”

Varttuessani Long Islandilla New Yorkissa ymmärsin, kuinka elintärkeää valo oli niille, jotka matkasivat avomerellä pimeydessä. Kuinka vaarallinen onkaan sammunut majakka! Kuinka tuhoisa onkaan majakka, jonka valo on mennyt epäkuntoon!

Meidän, joilla on Pyhän Hengen lahja, täytyy kuunnella sen johdatusta, jotta voimme olla valona toisille.

”Näin loistakoon teidänkin valonne ihmisille”, Herra on sanonut, ”jotta he näkisivät teidän hyvät tekonne ja ylistäisivät Isäänne, joka on taivaissa.”28

Emme koskaan tiedä, kuka saattaa olla meistä riippuvainen. Ja kuten Vapahtaja on sanonut, me emme ”tiedä, vaikka hän vielä kääntyisi, tekisi parannuksen ja tulisi minun tyköni vakaalla sydämellä, jolloin minä parannan hänet, ja te saatte olla välikappaleina pelastuksen tuomisessa hänelle”.29

HÄNEN VALONSA ERITYINEN TODISTAJA

Veljeni ja sisareni, tässä viimeisessä suuressa taistelussa, joka käydään valon ja pimeyden välillä, olen kiitollinen mahdollisuudesta kärsiä ”vaivaa niin kuin Kristuksen Jeesuksen – – opetuslapsi”.30 Paavalin tavoin julistan: ”Yö on kulunut pitkälle, päivä jo sarastaa. Hylätkäämme siis pimeyden teot ja varustautukaamme valon asein.”31

Lausun erityisen todistukseni siitä, että Jeesus Kristus ”on maailman valkeus ja elämä, valkeus, joka on loputon, joka ei voi koskaan pimetä”.32

Hän on Betlehemin valo, joka syntyi Mariasta, kuolevaisesta äidistään, sekä Isästään, Kaikkivaltiaasta Jumalasta.

Hän on valo, jonka Johannes Kastaja kastoi upottamalla ja jonka päälle Pyhä Henki laskeutui kyyhkysen tavoin.

Hän on valo, johon Hänen Isänsä oli mieltynyt.

Hän on valo, joka oli muinaisen kirkon pää – kirkon, jossa toimi kaksitoista apostolia, profeettoja ja seitsenkymmeniä.

Hän on Getsemanen puutarhassa ja Golgatalla täytetyn sovituksen valo. Hän otti päällensä maailman synnit, jotta koko ihmiskunta voisi saavuttaa iankaikkisen pelastuksen.

Hän on tyhjän haudan valo, ylösnoussut Herra, jolla on kirkastettu, lihaa ja luuta oleva ruumis ja joka mursi kuoleman kahleet ja sai ikuisen voiton haudasta.

Hän on valo, joka nousi taivaaseen opetuslastensa silmien edessä ja josta luvattiin, että samalla tavoin Hän tulisi jälleen.

Hän on valo, joka ilmestyi Isänsä kanssa ja palautti profeetta Joseph Smithin kautta saman kirkon, jonka Hän oli perustanut maan päälle palvelutyönsä aikana.

Hän on valo, joka johtaa ja ohjaa tätä kirkkoa nykyään profeetalle, hänen neuvonantajilleen ja kahdelletoista apostolille annettujen ilmoitusten kautta.

Hän on minun valoni, minun Lunastajani, minun Vapahtajani – ja teidän.

Tiedän, että Jumala elää. Tiedän, että Hän on kutsunut meidät ”pimeydestä – – ihmeelliseen valoonsa”.33 Rukoilen, että Hänen palautetun evankeliuminsa valo leviää edelleen kaikkialle maailmaan, jotta kaikilla olisi mahdollisuus kuulla ja valita ja jotta Hänen kirkkonsa ”nousisi pimeyden erämaasta ja säteilisi kauniina kuin kuu, kirkkaana kuin aurinko”, jotta Hänen kirkkautensa ”täyttäisi maan”.34

Jeesuksen Kristuksen nimessä. Aamen.

Viitteet

  1. Jes. 2:2.

  2. John Taylor, Deseret News: Semi-Weekly, 27. tammikuuta 1880, s. 1.

  3. Miika 4:1.

  4. LK 1:30.

  5. TM Salt Laken olympiakomitea.

  6. LK 93:2.

  7. LK 88:12–13.

  8. Moro. 7:13.

  9. Moro. 7:16.

  10. Ks. 1. uskonkappale; LK 130:22.

  11. Ks. Bible Dictionary, hakusana ”Holy Ghost”, s. 704.

  12. Ks. Joh. 12:46.

  13. Joh. 12:46.

  14. Joh. 8:12.

  15. Ks. Ps. 27:1.

  16. Ks. 3. Ne. 17:24.

  17. LK 58:27.

  18. LK 93:28.

  19. LK 50:24.

  20. Ks. LK 4:2.

  21. 1. Moos. 4:7.

  22. LK 93:39.

  23. Job 12:25.

  24. 1. Ne. 12:17.

  25. Jes. 42:16.

  26. 2. Ne. 31:13.

  27. Ks. LK 20:37, 77, 79.

  28. Matt. 5:15–16.

  29. 3. Ne. 18:32.

  30. 2. Tim. 2:3.

  31. Room. 13:12.

  32. Moosia 16:9.

  33. 1. Piet. 2:9.

  34. LK 109:73–74.