2002
Kristuksen rakkaus – täydellinen ja iankaikkinen rakkaus
Heinäkuu 2002


Kristuksen rakkaus – täydellinen ja iankaikkinen rakkaus

Kun me enenevässä määrin ajattelemme ja toimimme kuten Hän, niin luonnollisen ihmisen piirteet poistuvat ja korvautuvat Kristuksen sydämellä ja mielellä.

Rakkaat veljeni ja sisareni, enemmän kuin mitään muuta haluan tällä hetkellä lausua todistuksen, henkilökohtaisen todistuksen Jumalan rakkaudesta minua, teitä ja koko ihmiskuntaa kohtaan. Kuka kykenee riittävästi ilmaisemaan kiitollisuutensa syvyyttä tunnustuksena Jumalan rakkaudesta? Kuinka minua onkaan siunattu niin monien vuosien ajan saadessani olla kanssanne ja nähdessäni Kristuksen puhtaan rakkauden huokuvan teistä. Olen siitä syvästi kiitollinen teille ja Jumalalle.

Kristuksen rakkauden määrittely

Herra sanoi Kristuksen rakkauden tarkoittavan ”Kristuksen puhdasta rakkautta”1, sitä, mikä on ”sielulle riemuisin”,2 ”Jumalan kaikista lahjoista [suurin]”3, täydellinen ja iankaikkinen.4

Niin vaikeaa kuin onkin kuvata Kristuksen rakkautta, se on melko helposti tunnistettavissa niiden elämästä, joilla sitä on.

  • Iäkkäällä, huonokuntoisella isoäidillä, joka tilaa iltapäivälehden, koska tietää lehtiä jakavan lapsenlapsensa sen myötä tulevan päivittäin hänen kotiinsa, missä hän rinnallaan opettaa tätä rukoilemaan.

  • Äidillä, jolle taloudellisesti vaikeina aikoina ja ruoan ollessa vähissä näyttää kaikkien ihmetykseksi maistuvan kananpojasta vain siivet.

  • Miehellä, joka syyttä kestää julkista moitetta, mutta nöyrästi kuitenkin alistuu siihen.

Eikö näissä esimerkeissä yhteinen tekijä olekin Kristuksen rakkaus, epäitsekkyys, pyyteettömyys? Kaikki jumalalliset ominaisuutemme näyttävät kumpuavan siitä ja sisältyvän sen piiriin.5 Kaikki ihmiset voivat saada rakkauden lahjan, mutta Kristuksen rakkaus annetaan lahjaksi vain niille, jotka ovat Kristuksen totisia seuraajia.6

Jumalan todellinen voima näkyy Hänen jumalisuutensa ominaisuuksissa.7 Nämä ominaisuudet ylläpitävät pappeuden voimaa.8 Me tavoittelemme näitä ominaisuuksia, erityisesti Kristuksen rakkautta, Kristuksen puhdasta rakkautta.9

Rauhan ja rakkauden tuhoajat

Mutta on olemassa paholainen, tämän rakkauden tuhoaja, joka korvaa rakkauden kiivaudella ja vihamielisyydellä.10 Ystäväni William tunsi juuri tätä: vihamielisyyttä. Tuntui siltä, että tapahtuipa mitä tahansa, se oli Herran syytä – sairaus, kuolema, itsepäinen lapsi, henkilökohtainen heikkous, vastausta vaille jäänyt rukous – kaikki se, mikä kovetti hänen sydämensä. Kiukku hänen sisimmässään, joka saattoi hetkessä leimahtaa liekkeihin, kohdistui Jumalaan, hänen läheisiinsä ja häneen itseensä. Hänen sydämestään huokui epäusko, itsepäisyys, ylpeys, riita sekä toivon, rakkauden ja suunnan katoaminen. Hän oli onneton!

Nämä rauhan tuhoajat11 sokaisivat Williamin näkemästä Jumalan rakkautta häntä kohtaan. Hän ei kyennyt löytämään eikä tuntemaan Jumalan rakkautta. Hän ei nähnyt etenkään vaikeina hetkinään, että Jumala edelleenkin siunasi häntä runsaasti. Sen sijaan hän vastasi rakkauteen vihalla. Emmekö me kaikki ole joskus tunteneet samoin? Silloinkin kun me olemme vähiten ansainneet rakkautta, Hän on rakastanut meitä eniten. Hän tosiaankin rakastaa meitä ensin.12

Kärsiminen tarkoituksella – kristuksen rakkaus vahvistuu

Kristuksen kaltainen ystäväni Betty oli juuri päinvastainen. Hän kohtasi monia samoja vaikeuksia kuin William, mutta koska hän tunsi Jumalan rakkauden, hän kärsi ahdistusta Vapahtajan nimessä,13 tuli osalliseksi Hänen jumalallisesta luonnostaan14 ja näin saavutti suuremman uskon ja rakkauden Jumalaan sekä voiman selviytyä kaikesta, mitä saattaisi tulla eteen.

Hänen rakkautensa muita kohtaan kasvoi. Hän näytti antavan anteeksi muille jopa etukäteen. Hän oppi, kuinka saada ihmiset tuntemaan hänen rakkauttaan. Hän oppi, että rakkaus lisääntyy jakamalla.

Lisäksi hän oppi rakastamaan itseään enemmän, olemaan ystävällisempi, lempeämpi ja pitkämielisempi. Hän lopetti ponnistelut omanarvontuntonsa hyväksi ja alkoi rakastaa itseään siten kuin Jumala häntä rakasti. Hän alkoi nähdä itsensä siten kuin Jumala hänet näki.

Jumalan rakkauden tunnustaminen ja vastaanottaminen ja sen edelleen välittäminen

Kuinka me sitten voimme paremmin pukeutua ”rakkauden siteeseen – – täydellisyyden ja rauhan [siteeseen]”?15 Saanen kertoa teille kolme ehdotusta.

  1. 1. Tunnustakaa Hänen rakkautensa. ”Rukoilkaa – – koko sydämenne voimalla”16 tätä lahjaa. Tehkää se nöyryydessä särjetyin sydämin, niin täytytte toivolla ja rakkaudella, joka tulee itse Pyhältä Hengeltä. Hän ilmaisee teille Kristuksen.17

    Osa Kristuksen rakkauden lahjaa on kyetä tunnustamaan Herran käsi ja tuntemaan Hänen rakkautensa kaikessa, mikä meitä ympäröi. On aikoja, jolloin ei ole helppoa havaita Herran rakkautta meitä kohtaan kaiken kokemamme keskellä, sillä Hän on täydellinen, tuntematon lahjoittaja. Teiltä kuluu koko elämä, ennen kuin löydätte Hänen kättensä työt ja ne lahjat, jotka Hän on suonut teille, koska Hänen tapansa antaa näitä suurenmoisia lahjoja on niin hiljainen, vaatimaton ja nöyrä.

    Ajatellaanpa hetki seuraavia ylen suuria lahjoja: kaiken luodun ihanuutta,18 maata, taivaita; rakkauden ja ilon tunteitanne; Hänen armoaan ja anteeksiantoaan meitä kohtaan ja lukemattomia rukousvastauksia; rakkaimpiamme; ja lopuksi kaikkein suurinta lahjaa – Isän lahjaa, joka oli Hänen sovitustyön tekevä Poikansa, joka on täydellinen rakkaudessa, rakkauden Jumala.19

  2. 2. Ottakaa Hänen rakkautensa vastaan nöyryydessä. Olkaa kiitollisia lahjasta ja erityisesti lahjan antajasta.20 Todellista kiitollisuutta on kyky huomata, tuntea ja jopa vastaanottaa rakkautta nöyränä.21 Kiitollisuus on yksi tapa osoittaa vastarakkautta Jumalalle. Tunnustakaa Hänen kätensä kaikessa ja kertokaa siitä Hänelle, ilmaiskaa rakkautenne Häntä kohtaan.22 Kun opitte todella tuntemaan Herran, löydätte läheisen, pyhän suhteen, joka rakentuu luottamukselle. Opitte tietämään, että Hän ymmärtää teidän ahdistuksenne23 ja armahtavaisuudessaan tulee teitä aina vastaan rakkaudessa.

    Ottakaa se vastaan. Tuntekaa se. Ei riitä, että ainoastaan tiedätte Jumalan rakastavan teitä. On tarkoitus, että lahjan tuntee jatkuvasti, päivästä toiseen.24 Silloin siitä tulee jumalallinen voiman lähde koko elämänne ajaksi. Tehkää parannus. Poistakaa elämästänne kaikenlainen maailmallisuus,25 mukaan lukien vihamielisyys. Ottakaa vastaan jatkuva syntienne anteeksianto,26 niin hillitsette kaikki intohimonne ja täytytte rakkaudella.27

  3. 3. Välittäkää Hänen rakkauttaan edelleen. Herra lähestyy meitä aina rakkaudessa. Eikö meidänkin tulisi lähestyä Häntä samoin, todellisten rakkauden tunteiden täyttäminä? Hän antaa armoa (tai hyvyyttä) armon päälle, ominaisuuksia ominaisuuksien päälle. Kun kuuliaisuutemme kasvaa, me saamme enemmän armoa (tai hyvyyttä) sen armon päälle, jota osoitamme Häntä kohtaan.28 Antakaa Hänen puhdistaa ominaisuutenne, jotta Hänen tullessaan voisitte olla Hänen kaltaisiaan.29

    Kun ihminen ensin kietoo ajatuksensa rakkauteen ja välittää näitä tunteitaan Jumalaa, ihmistä tai itseään kohtaan, tekoa seuraa vielä suurempi Hengen suoma määrä rakkautta. Tämä koskee kaikkia jumalallisia ominaisuuksia. Vanhurskaat tunteet, jotka lähtevät ihmisestä, näyttävät käyvän Hengen suomien vielä suurempien tunteiden edellä. Ellet tunne rakkautta, et voi välittää todellista rakkautta muille. Herra on käskenyt meitä rakastamaan toisiamme kuten Hän rakastaa meitä.30 Muistakaa siis: saadaksenne rakkautta, rakastakaa vilpittömästi.31

Kristuksen rakkauden lahjan hedelmät

Veljet ja sisaret, Kristuksen erityisenä todistajana lausun teille jälleen todistukseni Jumalan suunnattomasta rakkaudesta jokaista meitä kohtaan henkilökohtaisesti. Tämän Jumalalta saadun lahjan laajentaminen suo uuden sydämen, puhtaan sydämen ja loputtomasti kasvavan rakkauden ja rauhan. Kun me enenevässä määrin ajattelemme ja toimimme kuten Hän, niin luonnollisen ihmisen piirteet poistuvat ja korvautuvat Kristuksen sydämellä ja mielellä.32 Meistä tulee Hänen kaltaisiaan, ja silloin me todella otamme Hänet vastaan.33

Herran profeetta täällä teidän edessänne rakastaa teitä, kuten kaikki nämä veljeni tekevät. Herra siunatkoon meitä niin, että sydämemme kiintymys kohdistuisi alati Häneen34 ja että Hänen Poikansa ilo tekisi meidän kuormamme keveiksi.35 Tämä on rukoukseni Jeesuksen Kristuksen nimessä. Aamen.

Viitteet

  1. Moro. 7:47.

  2. Ks. 1. Ne. 11:22–23; 8:10–12.

  3. 1. Ne. 15:36.

  4. Ks. Moro. 8:17.

  5. ”On olemassa yksi hyve, ominaisuus eli periaate, joka varmistaisi pelastuksen tuhansille ja taas tuhansille, jos pyhät vaalisivat ja noudattaisivat sitä. Tarkoitan Kristuksen rakkautta, sellaista rakkautta, joka saa aikaan anteeksiantoa, pitkämielisyyttä, ystävällisyyttä ja kärsivällisyyttä.” (Brigham Young, Deseret News, 11. tammikuuta 1860, s. 353.)

  6. Ks. Moro. 7:48. Onko rakkaudella ja Kristuksen rakkaudella eroa? Herra erotti ne toisistaan useasti, esim. LK 4:5. Jotkut ovat sanoneet, että Kristuksen rakkaus on yhtä kuin rakkaus yhdistettynä uhraukseen – kypsää rakkautta. Ehkä Kristuksen rakkauden suhde rakkauteen on sama kuin uskon suhde on uskonkäsitykseen. Sekä usko että Kristuksen rakkaus saavat aikaan toimintaa, työtä ja uhrausta. Kristuksen rakkaus käsittää Hänen rakkautensa meitä kohtaan, meidän rakkautemme Häntä kohtaan ja Kristuksen kaltaisen rakkauden muita kohtaan.

  7. Ks. LK 84:19–24.

  8. Ks. LK 121:41–46.

  9. ”Jumalan rakkauden täyttämä ihminen ei tyydy siunaamaan pelkästään perhettään, vaan ulottaa vaikutuksensa koko maailmaan haluten siunata koko ihmiskuntaa” (Joseph Smith, History of the Church, osa 4, s. 227).

  10. Kun elämässä on todellista kärsimystä, paholainen saapuu aina katkeroittamaan ihmisten sydämiä vihassa, kun taas Herrasta huokuu jatkuvasti rakkautta. Tällaisessa kärsimyksessä ”monet olivat paatuneet – – ja monet antoivat ahdistustensa pehmittää itsensä” (Al. 62:41). Kuinka erinomainen esimerkki siitä, miten suhtautua vastoinkäymisiin.

  11. Jotkin ihmisten rakkauden ja rauhan tuhoajista sisältyvät alla olevaan luetteloon, joka ei kuitenkaan ole kaiken kattava: pelko, täydellisyyden tavoittelu, kateus, tottelemattomuus, epäily, viha, mustasukkaisuus, jumalaton vallankäyttö, epäusko, kärsimättömyys, tuomitseminen, kaunan kantaminen, ylpeys, riitely, napina, kunnian tavoittelu, kilpailu, valehteleminen. Kaikki nämä ovat luonnollisen ihmisen piirteitä, ei Kristuksen seuraajan.

  12. Ks. 1. Joh. 4:19.

  13. Ks. LK 138:13. Ystäväni tiesi, että kärsiminen auttaisi häntä koettelemaan itseään (KH Aabr. 3:24–25; LK 98:13–14), oppimaan valitsemaan hyvän ja pahan välillä (ks. 2. Ne. 2:18), oppimaan, että siunaukset tulevat koettelemusten jälkeen (ks. LK 58:2–4), oppimaan kuuliaisuutta, kärsivällisyyttä ja uskoa (ks. LK 105:6; Moosia 23:21; Room.5:3–5), pääsemään osalliseksi syntien anteeksiantamuksesta (ks. He. 15:3; LK 132:50, 60; 95:1).

  14. Ks. 2. Piet. 1:1–8.

  15. LK 88:125.

  16. Moro. 7:48.

  17. Ks. Moro. 8:25–26; Room. 5:5; 2. Ne. 26:13.

  18. Ks. KH Moos. 6:63; Al. 30:44.

  19. Ks. 1. Joh. 4:8.

  20. Ks. LK 88:33.

  21. Ks. Al. 5:26.

  22. Ks. Al. 26:16; Moro. 10:3.

  23. Ks. LK 133:52–53.

  24. Ks. Al. 34:38.

  25. Ks. 1. Joh. 2:15–17.

  26. Ks. Moosia 4:11–12.

  27. Ks. Al. 38:12.

  28. Ks. LK 93:12–13, 20.

  29. Ks. 1. Joh. 3:1–3.

  30. Ks. Joh. 13:34; LK 112:11.

  31. ”Kavahtakaa ylpeyttä älkääkä pyrkikö olemaan toistenne yläpuolella, vaan toimikaa toinen toisenne parhaaksi” (Joseph Smith, Profeetta Joseph Smithin opetuksia, toim. Joseph Fielding Smith, 1985, s. 153).

  32. Ks. 1. Kor. 2:16; 2. Kor. 10:5.

  33. ”Ihminen, joka on mitä suurimmassa määrin Kristuksen kaltainen, on totisesti suuri. Se, mitä vilpittömästi ajattelette sisimmässänne Kristuksesta, määrittää sen, mitä olette, ja vaikuttaa suuresti siihen, mitkä tekonne ovat. – – Valitsemalla Hänet ihanteeksemme luomme sisimpäämme halun olla Hänen kaltaisiaan, Hänen ystäviään.” (David O. McKay, julkaisussa Conference Report, huhtikuu 1951, s. 93, 98.) Jos ajattelette Häntä riittävän kauan, alatte toimia samoin kuin Hän. Jos riittävän kauan toimitte samoin kuin Hän, tulette totisesti Hänen kaltaisikseen.

  34. Ks. Al. 37:36.

  35. Ks. Al. 33:23.