Generalkonferanse
Herre, vi vil gjerne se Jesus
Generalkonferansen oktober 2023


Herre, vi vil gjerne se Jesus

Vi ønsker å se Jesus for hvem han er og føle hans kjærlighet.

Ansiktsblindhet

En dag våren 1945 våknet en ung mann på et militærsykehus. Han var heldig som var i live – han hadde blitt skutt rett bak øret, men legene hadde operert, og han kunne nå gå og snakke normalt.

Tragisk nok hadde kulen skadet den delen av hjernen som gjenkjente ansikter. Han så nå på sin hustru uten et snev av gjenkjennelse. Han kjente ikke igjen sin egen mor. Selv ansiktet i speilet var fremmed for ham – han kunne ikke se om det var en mann eller en kvinne.1

Han hadde blitt ansiktsblind – en tilstand som rammer millioner av mennesker.2

Personer som er alvorlig ansiktsblinde, prøver å identifisere andre ved å memorere regler – en regel for å kjenne igjen en datter etter mønsteret på hennes fregner eller en venn på hennes slentrende ganglag.

I oppveksten

Her er en annen historie, mer familiær: Som ung gutt så jeg ofte på mor som regelmakeren. Hun bestemte når jeg kunne leke, og når jeg måtte legge meg, eller enda verre, luke ugress i hagen.

Hun elsket meg selvfølgelig. Men altfor ofte, og til min skam, så jeg henne bare som “Hun som må adlydes”.

Mange år senere kom jeg til å se henne som en virkelig person. Jeg skammer meg over å si at jeg egentlig aldri la merke til offeret hennes, eller lurte på hvorfor hun i mange år bare hadde på seg de samme to gamle skjørtene (mens jeg fikk nye skoleklær), eller hvorfor hun var så sliten om kvelden og ivrig etter at jeg skulle legge meg tidlig.

Vi kan bli ansiktsblinde

Kanskje du har lagt merke til at disse to historiene i virkeligheten er én historie – i altfor mange år var jeg i virkeligheten ansiktsblind. Jeg så ikke min mor som en virkelig person. Jeg så hennes regler, men så ikke hennes kjærlighet i dem.

Jeg forteller disse to historiene for å tydeliggjøre ett poeng: Du kjenner kanskje noen (kanskje du er noen) som lider av en slags åndelig ansiktsblindhet.

Du strever kanskje med å se på Gud som en kjærlig Fader. Du ser kanskje mot himmelen og ser, ikke kjærlighetens og barmhjertighetens ansikt, men en jungel av regler som du må bane deg vei gjennom. Kanskje du tror at Gud regjerer i sin himmel, taler gjennom sine profeter og elsker din søster, mens du i hemmelighet lurer på om han elsker deg.3 Kanskje du har følt jernstangen i hånden din, men har ennå ikke følt din Frelsers kjærlighet som den leder til.4

Jeg tror du kjenner folk som dette, for i lang tid var jeg en som dette – jeg var åndelig ansiktsblind.

Jeg trodde livet mitt handlet om å følge regler og måle meg mot abstrakte normer. Jeg visste at Gud elsket deg fullkomment, men jeg følte det ikke selv. Jeg er redd jeg tenkte mer på å komme inn i himmelen enn å være sammen med min himmelske Fader.

Hvis du, i likhet med meg, noen ganger bare kan mime med leppene, men ikke “synge den forløsende kjærlighets sang”,5 hva kan vi gjøre?

Svaret, slik president Nelson minner oss på, er alltid Jesus.6 Og det er veldig godt nytt.

Herre, vi vil gjerne se Jesus

Det er et kort vers i Johannes som jeg elsker. Det forteller om en gruppe utenforstående som kommer til en disippel med en viktig anmodning. “Herre”, sier de, “vi vil gjerne se Jesus.”7

Det er det vi alle ønsker – vi ønsker å se Jesus for hvem han er og føle hans kjærlighet. Dette skulle være grunnen til mesteparten av det vi gjør i Kirken, og særlig på hvert nadverdsmøte. Hvis du lurer på hva slags leksjon du skal undervise, hva slags møte du skal planlegge, og om du bare skal gi opp diakonene og spille fotball, kan du bruke dette verset som din rettesnor: Vil dette hjelpe folk å se og elske Jesus Kristus? Hvis ikke, kanskje du burde prøve noe annet.

Da jeg innså at jeg var åndelig ansiktsblind, at jeg så regler, men ikke Faderens barmhjertighets ansikt, visste jeg at det ikke var Kirkens feil. Det var ikke Guds, og det betydde ikke at alt var tapt. Det er noe vi alle må lære. Selv de tidlige vitnene til oppstandelsen, kom ofte ansikt til ansikt med den oppstandne Herre, men kjente ham ikke igjen. Fra graven i hagen til bredden av Galilea, så hans tidligste følgere “Jesus stå der … men … visste ikke at det var Jesus.”8 De måtte lære å gjenkjenne ham, og det samme må vi.9

Nestekjærlighet

Da jeg innså at jeg var åndelig ansiktsblind, begynte jeg å følge Mormons råd om å be “med all hjertets iver” om å bli fylt med den kjærlighet lovet hans disipler – min kjærlighet til ham og hans kjærlighet til meg – og å “se ham som han er … og ha dette håp”.10 Jeg ba i mange år om å kunne følge det første og største bud om å elske Gud og føle “den første og største sannhet i all evighet … at Gud elsker oss av hele sitt hjerte, og av all makt, sinn og styrke”.11

Evangeliene

Jeg leste også, og leste om igjen de fire evangeliene – denne gangen leste jeg ikke for å hente ut regler, men for å se hvem han er og hva han elsker. Og med tiden ble jeg feid avsted av den kjærlighetens elv som strømmet fra ham.

Jesus erklærte fra begynnelsen at han hadde kommet “for å forkynne for fanger at de skal få frihet og for blinde at de skal få syn.”12

Dette var ikke bare en oppgaveliste eller god PR. Det er formen på hans kjærlighet.

Slå tilfeldig opp i evangeliene. På nesten hver side ser vi ham ta vare på de som lider – sosialt, åndelig og fysisk. Han rører ved mennesker som betraktes som urene13 og metter de sultne.14

Hva er din favoritthistorie om Jesus? Jeg antar den viser Guds Sønn som strekker seg ut for å omfavne noen som står utenfor – den spedalske,15 den forhatte samaritanen,16 den anklagede og skandaløse synderen,17 eller en nasjonal fiende.18 Den slags nåde er utrolig.

Prøv å skrive ned hver gang han priser, eller helbreder, eller spiser sammen med en utenforstående, og du vil gå tom for blekk før du er ferdig med Lukas.

Da jeg forsto dette, hoppet mitt hjerte i kjærlig anerkjennelse, og jeg begynte å føle at han kunne elske meg. Som president Nelson underviste: “Jo mer du lærer om Frelseren, desto lettere vil det være å stole på hans nåde, hans uendelige kjærlighet.”19 Og desto mer vil du stole på og elske din himmelske Fader.

Eldste Jeffrey R. Holland har undervist oss at Jesus kom for å vise oss “hvem og hvordan Gud vår evige Fader er, og hvor fullstendig hengiven han er mot sine barn” i hver tidsalder og nasjon.”20

Paulus sier at Gud er “barmhjertighetens Far og all trøsts Gud”.21

Hvis du ser ham annerledes, vær vennlig og fortsett å prøve.

Pakter og Guds omfavnelse

Profeter innbyr oss til å søke Hans åsyn.22 Jeg tar dette som en påminnelse om at vi tilber vår Fader, ikke en formel, og at vi ikke er ferdige før vi ser Jesus som vår Faders kjærlighets åsyn,23 og følger ham, ikke bare hans regler.24

Når profeter og apostler snakker om pakter, er de ikke som trenere som roper ut fra (røde fløyels) tribuner, og ber oss “prøve hardere!” De ønsker at vi skal se at våre pakter i bunn og grunn handler om relasjoner25 og kan være en kur for åndelig ansiktsblindhet.26 Dette er ikke regler for å fortjene hans kjærlighet. Han elsker deg allerede fullkomment. Utfordringen vår er å forstå og forme vårt liv til denne kjærligheten.27

Vi prøver å se gjennom våre pakter, som gjennom et vindu, til Faderens barmhjertighets ansikt bakenfor.

Pakter er formen på Guds omfavnelse.

Elven av Guds kjærlighet

Og vi kan lære å se ham ved å tjene ham. “For hvordan kjenner et menneske den herre som han ikke har tjent?”28

For noen år siden fikk jeg et kall som jeg ikke følte meg kompetent til. Jeg våknet tidlig, nervøs – men med et uttrykk i tankene som jeg ikke hadde hørt før – at å tjene i denne kirken er å stå i elven av Guds kjærlighet til sine barn. Denne kirken er en gjeng mennesker med hakker og spader som prøver å rydde kanalen for at elven av Guds kjærlighet skal nå hans barn på enden av raden.

Uansett hvem du er, eller uansett din fortid, er det plass for deg i denne kirken.29

Ta en hakke og spade og bli med på laget. Hjelp til med å bringe hans kjærlighet til hans barn, og noe av den vil sprute på deg.30

La oss søke hans kjærlige åsyn, hans pakts omfavnelse, og stå så sammen, arm i arm med Hans barn, og sammen vil vi synge “Snart Israels Forløser”:

Min evige Frelser,

må du stå meg nær,

så alle i meg kan få se

den ømhet du viser

for meg og enhver,

som alle kan trøste seg ved.31

Måtte vi søke hans kjærlige åsyn og deretter være hans barmhjertighets kar for hans barn.32 I Jesu Kristi navn. Amen.

Noter

  1. Se Hadyn D. Ellis og Melanie Florence, “Bodamer’s (1947) Paper on Prosopagnosia”, Cognitive Neuropsychology, bind 7 nr. 2, 84–91; Joshua Davis, “Face Blind”, Wired, 1. nov. 2006, wired.com.

  2. Se Dennis Nealon, “How Common Is Face Blindness?”, Harvard Medical School, 24. feb. 2023, hms.harvard.edu; Oliver Sacks, “Face-Blind”, New Yorker, 23. aug. 2010, newyorker.com.

  3. “Noen av Kirkens medlemmer godtar læresetninger, prinsipper og vitnesbyrd som gjentatte ganger har blitt forkynt fra denne talerstolen i Konferansesenteret og i lokale forsamlinger rundt om i verden, som sanne – og strever likevel med å tro at disse evige sannhetene gjelder konkret i deres liv og omstendigheter” (David A. Bednar, “Bli i meg og jeg i deg”, Liahona, mai 2023).

  4. Se 1 Nephi 8:19; 15:23. “Det er vanskelig å holde Herrens bud uten tro og tillit til ham” (Henry B. Eyring, “Troen til å spørre og deretter handle”, Liahona, nov. 2021, 75).

  5. Alma 5:26.

  6. Se Russell M. Nelson, “Svaret er alltid Jesus Kristus”, Liahona, mai 2023, 127–28.

  7. Johannes 12:21.

  8. Johannes 20:14. De så, men kjente ham ikke på veien til Emmaus (se Lukas 24:16), i et lukket rom (se Lukas 24:37), på bredden av Galilea (se Johannes 21:4) og ved graven i hagen (se Johannes 20:14).

  9. Hvis vi søker Ham av hele vårt hjerte og fortsetter å gå i tro, vil han bli funnet.

    “For jeg vet de tanker jeg tenker om dere, sier Herren. Det er fredstanker og ikke tanker til ulykke …

    “Dere skal søke meg, og dere skal finne meg når dere søker meg av hele deres hjerte” (Jeremia 29:11, 13).

    “[Dagen skal] komme da dere skal fatte endog Gud, idet dere blir levendegjort i ham og ved ham.

    “Da skal dere vite at dere har sett meg, at jeg er” (Lære og pakter 88:49–50).

    Herren har sagt: “Hver sjel som avstår fra sine synder og kommer til meg og påkaller mitt navn og adlyder min røst og holder mine bud, skal se mitt åsyn og vite at jeg er.” (Lære og pakter 93:1).

  10. Moroni 7:48. Paulus knytter også nestekjærlighet til vår evne til å se klart. På slutten av sin store preken om nestekjærlighet skriver han at selv om “nå ser vi som i et speil, i en gåte”, vil vi senere se “ansikt til ansikt: … da skal jeg kjenne fullt ut, likesom jeg selv er fullt ut kjent” (1 Korinter 13:12).

  11. Jeffrey R. Holland, “I morgen vil Herren gjøre underfulle ting blant dere”, Liahona, mai 2016, 127. “Den videre definisjonen på ‘Kristi rene kjærlighet’ er … ikke det vi som kristne prøver, men i stor grad mislykkes i å vise andre, men snarere det som Kristus lyktes fullkomment med å vise oss. Sann nestekjærlighet har bare blitt vist én gang. Den vises fullkomment og i sin reneste form i Kristi usvikelige, grunnleggende og forsonende kjærlighet til oss” (Jeffrey R. Holland, Christ and the New Covenant: The Messianic Message of the Book of Mormon, [1997], 336).

  12. Lukas 4:18, Norsk Bibel 88/07.

  13. Se Matteus 8:3–44; 9:25.

  14. Se Matteus 14:13–21.

  15. Se Matteus 8:1–3.

  16. Se Johannes 4: 7–10; Han roste samaritanen (se Lukas 10:25–37).

  17. Se Matteus 21:31; Lukas 7:27–50; 15:1–10; Johannes 8:2–12.

  18. Se Matteus 8:5–13.

  19. Russell M. Nelson, “Kristus er oppstått: Tro på ham vil flytte fjell”, Liahona, mai 2021, 103.

  20. Jeffrey R. Holland, “Guds storhet”, Liahona, nov. 2003, 70. “Den som har sett meg, har sett Faderen” (Johannes 14:9).

  21. 2 Korinter 1:3.

  22. Se Salmene 27:8; Lære og pakter 88:68.

  23. Se 2 Korinter 4:6; Pave Francis, “Misericordiae Vultus: Bull of Indiction of the Extraordinary Jubilee of Mercy”, Apostolic Letters, vatican.va.

  24. Dette er et viktig tema. Det er ikke bare arbeidet med frelse og opphøyelse, men hans verk med frelse og opphøyelse (se Generell håndbok: Tjeneste i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige, 1.2, Evangeliebibliotek). Jeg drar ikke bare til et tempel, men til Herrens hus. Det er ikke Mormonkirken, men Jesu Kristi Kirke (se Russell M. Nelson, “Kirkens riktige navn”, Liahona, nov. 2018, 87–89). Våre ledere viser oss veien til Ham og minner oss også på at “det finnes ingen formløs enhet som kalles ‘forsoningen’ som vi kan søke hjelp, helbredelse, tilgivelse eller styrke fra. Jesus Kristus er kilden” (Russell M. Nelson, “Vi kan bringe Jesu Kristi kraft inn i vårt liv”, Liahona, mai 2017, 40).

  25. “Paktens sti handler om vårt forhold til Gud.” Det er “kjærlighetens sti … den barmhjertige omsorgen for og å rekke ut en hånd til hverandre (Russell M. Nelson, “Den evige pakt”, Liahona, okt. 2022, 11).

    Se David A. Bednar, “Hvor velsignet og lykkelige”, (tale holdt på seminaret for nye misjonsledere, 24. juni 2022); Scott Taylor, “Elder Bednar Shares 7 Lessons on ‘the Blessed and Happy State’ of Obedience,” Church News, June 27, 2022, thechurchnews.com.

    “Å inngå hellige pakter og verdig motta prestedømsordinanser setter oss i åk med og binder oss til Herren Jesus Kristus og vår himmelske Fader. Dette betyr ganske enkelt at vi stoler på Frelseren som vår Talsmann og Mellommann og stoler på hans fortjeneste, barmhjertighet og nåde på livets reise …

    Å etterleve og ha kjærlighet til paktsforpliktelser skaper en forbindelse med Herren som er dypt personlig og åndelig mektig … Jesus blir da mye mer enn den sentrale karakter i historier fra Skriftene. Hans eksempel og læresetninger påvirker alle våre ønsker, tanker og handlinger” (David A. Bednar, “Men vi brydde oss ikke om dem”, Liahona, mai 2022, 15).

    Se også D. Todd Christofferson, “Vårt forhold til Gud”, Liahona, mai 2022, 78-80.

  26. “Og uten prestedømmets ordinanser og prestedømmets myndighet, blir ikke guddommelighetens kraft tilkjennegitt for mennesker i kjødet,

    “For uten dette kan intet menneske se Guds, ja, Faderens åsyn og leve.”(Lære og pakter 84:21–22).

  27. Jeffrey R. Holland: “En fremtid fylt med håp” (verdensomspennende andakt for unge voksne, 8. jan. 2023), broadcasts.ChurchofJesusChrist.org.

    “Du trenger ikke løpe rundt og jage etter [håpet om at han vil hjelpe deg]. Det gjør du ikke og du kan ikke skape det. I likhet med så mye i nådens rike, kan dere ikke skaffe dere håp ved å lene dere på deres egen styrke eller en annen persons styrke. Det finnes ingen hemmelige formler eller magiske mantra du skal bruke.

    Den rollen vi spiller er viktig, men faktisk svært liten. Gud har den største delen av oppgaven. Vår del er å komme til ham, i ydmykhet og enkelhet, så skal vi ikke bekymre oss og ikke frykte.”

  28. Matteus 5:13; se også Johannes 17:3.

  29. President Nelson har gjentatte ganger oppfordret oss til å “utvide vår kjærlighetskrets til å favne hele den menneskelige familie” (“Velsignet er fredsstifterne”, Liahona, nov. 2002, 41). I mai 2022 fortalte han unge voksne at “merkelapper kan føre til fordømmelse og fiendskap. Ethvert overgrep eller enhver fordom mot en annen på grunn av nasjonalitet, rase, seksuell orientering, kjønn, utdannelse, kultur eller andre viktige identifikatorer, er støtende for vår Skaper!” (“Valg for evigheten” [verdensomspennende andakt for unge voksne, 15. mai, 2022], Evangeliebibliotek). Og han sa noe veldig viktig: “Jeg sørger over at våre sorte brødre og søstre over hele verden opplever smerten ved rasisme og fordommer. I dag oppfordrer jeg våre medlemmer overalt til å gå foran og gi avkall på holdninger og handlinger som skyldes fordommer. Jeg ber dere innstendig om å fremme respekt for alle Guds barn” (“La Gud råde”, Liahona, nov. 2020, 94).

    “Fordommer er ikke forenlige med Guds åpenbarte ord. Velvilje eller misnøye med Gud avhenger av hengivenhet til ham og hans bud, ikke av fargen på en persons hud eller andre egenskaper.

    Dette innbefatter fordommer basert på rase, etnisitet, nasjonalitet, stamme, kjønn, alder, funksjonshemning, sosioøkonomisk status, religiøs tro eller vantro og seksuell orientering” (Generell håndbok, 38.6.14, Evangeliebibliotek).

  30. Se 1 Nephi 11:25.

  31. Snart Israels Forløser,” Salmer, nr. 5.

  32. Se Romerne 9:23.