Generalkonferanse
Men vi brydde oss ikke om dem
Generalkonferansen april 2022


Men vi brydde oss ikke om dem

(1 Nephi 8:33)

Pakter og ordinanser viser oss veien til og hjelper oss alltid å minnes vår forbindelse til Herren Jesus Kristus når vi går fremover på paktens sti.

Min hustru Susan, våre tre sønner og deres hustruer, alle våre barnebarn og eldste Quentin L. Cook, min sidemann i De tolv apostlers quorum gjennom nesten 15 år, vil alle bevitne det faktum at jeg ikke synger så bra. Men til tross for min mangel på vokale talenter, er jeg svært glad i å synge gjenopprettelsens salmer. Kombinasjonen av inspirerte tekster og majestetiske melodier hjelper meg å lære viktige prinsipper i evangeliet og rører min sjel.

En salme som har velsignet meg på bemerkelsesverdige måter, er “La oss stevne frem.” I det siste har jeg grunnet på og lært om et bestemt uttrykk i refrenget til denne salmen. “Mot all ondskap vil vi alltid føre krig, og til Gud vi setter all vår lit.”1

Mot all ondskap vil vi alltid føre krig.

Når jeg synger “La oss stevne frem”, tenker jeg ofte på folket i Lehis syn som strevde fremover på stien som førte til livets tre som ikke bare “klamret seg til”2, men “hele tiden holdt fast i jernstangen til de kom frem, falt ned og spiste av treets frukt.”3 Lehi beskrev folkemengden i den store og rommelige bygningen som pekte “på [ham] i forakt og også på dem som spiste av frukten.”4 Hans reaksjon på hånet og fornærmelsene er fantastisk og minneverdig.“Men vi brydde oss ikke om dem.”5

Jeg ber om at Den hellige ånd må velsigne og opplyse hver enkelt av oss når vi sammen overveier hvordan vi kan bli styrket til å “ikke bry oss om” de onde innflytelsene og spottende røstene i den verden vi lever i.

Ikke bry oss om

Uttrykket bry oss antyder å legge merke til eller være oppmerksom på noen eller noe. Dermed oppfordrer teksten til salmen “La oss stevne frem” oss til å ta en bekreftende beslutning om ikke å være oppmerksomme på hva “all ondskap” kan si. Og Lehi og de som var sammen med ham som spiste av treets frukt, er et sterkt eksempel på å ikke være oppmerksomme på spott og hån som så ofte kommer fra den store og rommelige bygningen.

Kristi lære skrevet “med den levende Guds Ånd … på hjertets kjødtavler”6 øker vår evne til å “ikke bry oss om” de mange distraksjoner, hån og avledninger i vår falne verden. For eksempel tro som fokuserer i og på vår Herre Jesus Kristus, styrker oss med åndelig styrke. Tro på Forløseren er et handlingens og kraftens prinsipp. Når vi handler i samsvar med sannhetene i hans evangelium, blir vi velsignet med den åndelige evnen til å streve fremover gjennom jordelivets utfordringer mens vi fokuserer på de gleder Frelseren tilbyr oss. “Når vi gjør vår plikt, vil vår Gud være med. Han vil gi oss sin ro og sin himmelske fred.”7

En personlig forbindelse gjennom pakter

Å inngå hellige pakter og verdig motta prestedømsordinanser setter oss i åk med og binder oss til Herren Jesus Kristus og vår himmelske Fader.8 Dette betyr ganske enkelt at vi stoler på Frelseren som vår Talsmann9 og Mellommann10 og stoler på hans fortjeneste, barmhjertighet og nåde11 på livets reise. Når vi standhaftig kommer til Kristus og trekker i åk sammen med ham, mottar vi de rensende, helbredende og styrkende velsignelsene ved hans altomfattende og evige forsoning.12

Å etterleve og ha kjærlighet til paktsforpliktelser skaper en forbindelse med Herren som er dypt personlig og åndelig mektig. Når vi overholder betingelsene for hellige pakter og ordinanser, kommer vi gradvis nærmere ham13 og opplever den virkning hans guddommelighet og det at han virkelig lever, har i vårt liv. Jesus blir da mye mer enn den sentrale karakter i historiene fra Skriftene. Hans eksempel og læresetninger påvirker alle våre ønsker, tanker og handlinger.

Jeg har ærlig talt ikke evnen til å beskrive den presise arten av og kraften til vår paktsforbindelse med Guds oppstandne og levende Sønn på en tilstrekkelig måte. Men jeg vitner om at forbindelsene med ham og vår himmelske Fader er virkelige, og er de ypperste kilder til trygghet, fred, glede og den åndelige styrke som gjør oss i stand til ikke å frykte “selv om mørkets makt er stor.”14 Som Jesu Kristi paktsinngående og paktslojale disipler kan vi bli velsignet med å “seire, for med Gud vi alt formår”15 og ikke bry oss om onde innflytelser og verdslig spott.

Når jeg snakker med medlemmer av Kirken rundt om i verden, stiller jeg dem ofte dette spørsmålet: Hva hjelper deg til å “ikke bry deg om” verdslig innflytelse, hån og spott? Svarene deres er svært lærerike.

Tapre medlemmer understreker ofte hvor viktig det er å innby Den hellige ånds kraft i sitt liv gjennom meningsfylt skriftstudium, inderlig bønn og riktig forberedelse til å delta i nadverdens ordinans. Det som ofte nevnes, er åndelig støtte fra trofaste familiemedlemmer og betrodde venner, de viktige lærdommene vi får ved å yte omsorgstjeneste og tjene i Herrens gjenopprettede Kirke, og evnen til å skjelne den absolutte tomheten til hva som helst i, eller som kommer fra den store og rommelige bygningen.

Jeg har i disse svarene fra medlemmer lagt merke til et bestemt mønster som er spesielt viktig. Først og fremst har disse disiplene et sikkert vitnesbyrd om vår himmelske Faders plan for lykke og Jesu Kristi rolle som vår Forløser og Frelser. Og for det annet er deres åndelige kunnskap og overbevisning individuell, personlig og konkret. Den er ikke generell og abstrakt. Jeg lytter til disse hengivne sjeler som snakker om pakter som gir styrke til å overvinne motstand og deres tilknytning til den levende Herre som støtter dem gjennom både gode og dårlige tider. Jesus Kristus er virkelig en personlig Frelser for disse personene.

Bilde
Et kompass

Evangeliets pakter og ordinanser fungerer omtrent som et kompass i vårt liv. Et kompass er en enhet som brukes til å indikere de viktige retningene nord, syd, øst og vest i forbindelse med navigasjon og geografisk orientering. På lignende vis viser våre pakter og ordinanser oss veien til og hjelper oss alltid å minnes vår forbindelse til Herren Jesus Kristus når vi går fremover på paktens sti.

Bilde
Kristus

Den viktigste retningen for oss alle i jordelivet er å komme til og bli fullkommengjort i Kristus.16 Hellige pakter og ordinanser hjelper oss å holde fokus på Frelseren og arbeide med flid, med hans nåde,17 for å bli ham mer lik. Med sikkerhet vil “en usynlig makt … da styrke oss, så kjemp for sannhets sak.”18

Hold fast i jernstangen

Vår paktsforbindelse med Gud og Jesus Kristus er den kanal vi kan motta evnen og styrken til å “ikke bry oss om.” Og dette båndet blir styrket når vi hele tiden holder fast i jernstangen. Men som Nephis brødre spurte: “Hva betyr jernstangen som vår far så …?

“Og [Nephi] sa til dem at den var Guds ord, og alle som ville lytte til Guds ord og holde fast ved det, skulle aldri gå til grunne. Heller ikke kunne motstanderens fristelser og brennende piler overmanne dem, gjøre dem blinde eller lede dem bort til fortapelse.”19

Legg merke til at evnen til å motstå motstanderens fristelser og brennende piler er lovet dem som “holder fast ved” istedenfor bare å “klamre seg til” Guds ord.

Interessant nok beskrev apostelen Johannes Jesus Kristus som Ordet.20

“I begynnelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud …

Alt er blitt til ved ham, og uten ham er ikke noe blitt til av alt som er blitt til …

Og Ordet ble kjød og tok bolig iblant oss. Og vi så hans herlighet, en herlighet som den en enbåren Sønn har fra sin Far, full av nåde og sannhet.”21

Derfor er ett av navnene på Jesus Kristus “Ordet.”22

I tillegg erklærer den åttende trosartikkel: “Vi tror at Bibelen er Guds ord så langt som den er riktig oversatt. Vi tror også at Mormons bok er Guds ord.”23

Derfor er Frelserens læresetninger, slik de er nedtegnet i De hellige skrifter, også “ordet”.

La meg foreslå at det å holde fast ved Guds ord innebærer (1) å minnes, hedre og styrke den personlige forbindelsen vi har til Frelseren og hans Fader gjennom det gjengitte evangeliums pakter og ordinanser, og (2) bønnfylt, oppriktig og konsekvent å bruke de hellige Skrifter og levende profeters og apostlers læresetninger som sikre kilder til åpenbart sannhet. Når vi blir bundet til og “holder fast” ved Herren og blir forvandlet ved å etterleve hans lære,24 lover jeg at vi individuelt og kollektivt vil bli velsignet med å “stå på hellige steder og skal ikke rokkes.”25 Hvis vi blir i Kristus, da vil han bli i og vandre med oss.26 “Ja, i prøvens stund vil han være nær. Stevn frem for sannhets sak!”27

Vitnesbyrd

Stevn frem. Hold fast. Bry deg ikke om det [onde].

Jeg vitner om at troskap til paktene og ordinansene i Frelserens gjengitte evangelium gjør oss i stand til å stevne frem i Herrens verk, holde fast ved ham som Guds ord og ikke bry oss om djevelens forlokkelser. Måtte hver enkelt av oss kjempe i kampen for “det rene sannhets verk,”28 i vår Herre Jesu Kristi hellige navn. Amen.