Generalkonferanse
Din guddommelige natur og evige fremtid
Generalkonferansen april 2022


Din guddommelige natur og evige fremtid

Jeg oppfordrer deg til å sentrere ditt liv om Jesus Kristus og huske de grunnleggende sannhetene i Unge kvinners tema.

Kjære søstre, takk for at dere er her. Det er en ære å delta på dette kvinnenes møte på generalkonferansen. Noen ganger har jeg også hatt det privilegium å delta i Unge kvinners klasser. Men la meg påpeke det åpenbare – jeg er ikke ung, og jeg er ikke kvinne! Jeg lærte imidlertid at jeg føler meg mindre malplassert hvis jeg kan fremsi Unge kvinners tema sammen med de unge kvinnene. Den dyptgripende læren som undervises i Unge kvinners tema1, er viktig for unge kvinner, men den gjelder for alle, også de av oss som ikke er unge kvinner.

Unge kvinners tema begynner slik: “Jeg er en elsket datter av himmelske foreldre, med en guddommelig natur og en evig fremtid.”2 Denne uttalelsen inneholder fire viktige sannheter. For det første er du en elsket datter. Ingenting du gjør – eller ikke gjør – kan forandre det. Gud elsker deg fordi du er hans åndedatter. Noen ganger føler vi kanskje ikke hans kjærlighet, men den er alltid der. Guds kjærlighet er fullkommen.3 Vår evne til å føle denne kjærligheten er ikke det.

Ånden spiller en avgjørende rolle i å formidle Guds kjærlighet til oss.4 Likevel kan Den hellige ånds innflytelse bli tilslørt “av sterke følelser som sinne, hat … [eller] frykt … Som å prøve å nyte den utsøkte smaken av en drue mens man spiser en jalapeñopepper … [En smak] tar helt overhånd over den andre.”5 Så også adferd som distanserer oss fra Den hellige ånd, herunder synd,6 gjør det vanskelig for oss å oppfatte Guds kjærlighet til oss.

På samme måte kan vår følelse av Guds kjærlighet bli sløvet av blant annet utfordrende omstendigheter og fysiske eller psykiske lidelser. I alle disse tilfellene kan råd fra betrodde ledere eller fagfolk ofte være nyttige. Vi kan også prøve å forbedre vår mottagelighet for Guds kjærlighet ved å spørre oss selv: “Er min kjærlighet til Gud konstant eller har jeg større kjærlighet til ham når jeg har gode dager, men ikke så mye når jeg har dårlige dager?”

Den andre sannheten er at vi har himmelske foreldre, en far og en mor.7 Læren om en himmelsk Mor kommer ved åpenbaring og er en særegen tro blant siste dagers hellige. President Dallin H. Oaks forklarte betydningen av denne sannheten: “Vår teologi begynner med himmelske foreldre. Vårt høyeste ønske er å bli som dem.”8

Svært lite har blitt åpenbart om vår Mor i himmelen, men det vi vet, er sammenfattet i en artikkel om emner i evangeliet som finnes i Evangeliebibliotek-appen.9 Når du har lest det som står der, vil du vite alt jeg vet om emnet. Jeg skulle ønske jeg visste mer. Du kan også fortsatt ha spørsmål og ønske å finne flere svar. Å søke større forståelse er en viktig del av vår åndelige utvikling, men vær forsiktig. Resonnement kan ikke erstatte åpenbaring.

Spekulasjoner vil ikke føre til større åndelig kunnskap, men det kan føre til at vi blir bedratt eller avlede vårt fokus fra det som har blitt åpenbart.10 Frelseren underviste for eksempel sine disipler: “[Be alltid] til Faderen i mitt navn.”11 Vi følger dette mønsteret og retter vår tilbedelse til vår himmelske Far i Jesu Kristi navn og ber ikke til vår himmelske Mor.12

Helt siden Gud utnevnte profeter, har de blitt bemyndiget til å tale på hans vegne. Men de uttaler ikke læresetninger som er oppdiktet i deres eget sinn eller “av egen drift”13 eller underviser i noe som ikke har blitt åpenbart. Tenk på ordene til den gammeltestamentlige profeten Bileam, som ble tilbudt en bestikkelse for å forbanne israelittene for å gavne Moab. Bileam sa: “Om [Moabs konge] ga meg hele sitt hus fullt av sølv og gull, kunne jeg ikke gjøre noe mot Herrens, min Guds ord, verken i smått eller stort.”14 Profeter i de siste dager er like begrenset. Å kreve åpenbaring fra Gud er både arrogant og uproduktivt. I stedet venter vi på at Herren, i sin tidsplan, skal åpenbare sine sannheter ved hjelp av de midler han har fastsatt.15

Den tredje sannheten i det første avsnittet av Unge kvinners tema er at vi har “en guddommelig natur”. Dette er hvem vi egentlig er. Den er åndelig “genetisk”, arvet etter våre himmelske foreldre,16 og krever ingen innsats fra vår side. Dette er vår viktigste identitet, uansett hvordan vi ellers velger å identifisere oss. Å forstå denne dyptgripende sannheten er viktig for alle, men spesielt for personer som tilhører grupper som historisk sett har blitt marginalisert, undertrykt eller underkuet. Husk at din viktigste identitet har sammenheng med din guddommelige natur som et Guds barn.

Den fjerde sannhet er at vi har en “evig fremtid”. En slik fremtid vil ikke bli tvunget på oss. Etter døden vil vi motta det vi har kvalifisert oss til, og “[bare] nyte det som [vi] er villige til å motta.”17 Å forstå vår evige fremtid er avhengig av våre valg. Det krever å inngå og holde hellige pakter. Denne paktens sti er måten vi kommer til Kristus på, og er basert på absolutt sannhet og evig, uforanderlig lov. Vi kan ikke skape vår egen vei og forvente Guds lovede resultater. Å forvente hans velsignelser uten å følge de evige lovene som de er betinget av18, er misforstått, som å tro at vi kan røre ved en varm komfyr og “bestemme” oss for ikke å bli brent.

Dere vet kanskje at jeg pleide å behandle pasienter med hjertesvikt. Deres beste resultater ble oppnådd ved å følge etablerte, bevisbaserte behandlingsplaner. Til tross for at de visste dette, prøvde noen pasienter å forhandle frem en annen behandlingsplan. De sa: “Jeg ønsker ikke å ta så mange medisiner” eller “Jeg vil ikke gjennomgå så mange oppfølgingstester.” Selvfølgelig var pasientene fri til å ta sine egne avgjørelser, men hvis de avvek fra optimale behandlingsplaner, ble ikke resultatene så bra. Pasienter med hjertesvikt kan ikke velge en dårligere kurs og deretter klandre sin kardiolog for dårligere resultater.

Det samme gjelder oss. Vår himmelske Faders foreskrevne vei fører til de beste evige resultater. Vi er fri til å velge, men vi kan ikke velge konsekvensene av å ikke følge den åpenbarte veien.19 Herren har sagt: “Den som bryter en lov og ikke adlyder loven, men søker å lage sin egen lov … kan ikke helliggjøres ved lov, heller ikke ved barmhjertighet, rettferdighet eller dom.”20 Vi kan ikke avvike fra vår himmelske Faders kurs og deretter klandre ham for dårlige resultater.

Andre avsnitt i Unge kvinners tema lyder: “Som en Jesu Kristi disippel arbeider jeg med flid for å bli ham lik. Jeg søker og handler ifølge personlig åpenbaring og yter tjeneste til andre i hans hellige navn.” Vi kan utvikle et vitnesbyrd om Jesus Kristus ved å handle i tro.21 Vi kan tilegne oss den åndelige gaven “å vite ved Den hellige ånd at Jesus Kristus er Guds Sønn og at han ble korsfestet for verdens synder.” Eller vi kan motta gaven å tro på ordene til dem som vet,22 til vi selv får kunnskap. Vi kan følge Frelserens læresetninger og hjelpe andre å komme til ham. På denne måten slutter vi oss til ham i hans verk.23

Unge kvinners tema fortsetter: “Jeg vil stå som et vitne for Gud til alle tider og i alle ting og på alle steder.” Alle medlemmer av Kirken er nødvendige som vitner for Gud,24 selv om apostler og syttier er utpekt som spesielle vitner om Kristi navn.25 Forestill deg en fotballkamp der bare keeperen beskytter målet. Uten hjelp fra de andre spillerne på laget, vil ikke keeperen være i stand til å forsvare målet tilstrekkelig, og laget vil alltid tape. På samme måte er det behov for alle på Herrens lag.26

Siste avsnitt av Unge kvinners tema begynner slik: “Når jeg arbeider med flid for å oppnå opphøyelse, verdsetter jeg omvendelsens gave og søker å forbedre meg hver dag.” På grunn av Frelserens sonoffer kan vi omvende oss, lære av våre feil og ikke bli fordømt av dem. President Russell M. Nelson underviste: “Altfor mange mennesker anser omvendelse som en straff … Men denne følelsen av å bli straffet, kommer fra Satan. Han prøver å hindre oss i å stole på Jesus Kristus, som står med åpne armer, med et håp og en villighet til å [helbrede], tilgi, rense, styrke og helliggjøre oss.”27

Når vi omvender oss oppriktig, gjenstår intet åndelig arr, uansett hva vi har gjort, hvor alvorlig det var eller hvor mange ganger vi gjentok det.28 Så ofte som vi omvender oss og ber om tilgivelse med ærlig hensikt, kan vi bli tilgitt.29 Hvilken bemerkelsesverdig gave fra vår Frelser Jesus Kristus!30 Den hellige ånd kan forsikre oss om at vi har blitt tilgitt. Når vi føler glede og fred,31 blir skyldfølelse tatt bort,32 og vi blir ikke lenger plaget av vår synd.33

Selv etter oppriktig omvendelse kan vi imidlertid snuble. Snubling betyr ikke at omvendelsen var utilstrekkelig, men gjenspeiler ganske enkelt menneskelig svakhet. Hvor betryggende det er å vite at “Herren ser annerledes på svakheter enn han [ser] på opprør.” Vi skulle ikke tvile på Frelserens evne til å hjelpe oss med våre svakheter, for “Herren [omtaler] alltid svakheter med barmhjertighet.”34

Unge kvinners tema avsluttes med: “Med tro vil jeg styrke mitt hjem og min familie, inngå og holde hellige pakter og motta tempelets ordinanser og velsignelser.” Å styrke hjem og familie kan innebære å smi det første leddet i en lenke av trofasthet, å videreføre en arv av tro eller gjenreise den.35 Uansett kommer styrke gjennom tro på Jesus Kristus og ved å inngå hellige pakter.

I tempelet lærer vi hvem vi er og hvor vi har vært. Den romerske filosofen Cicero sa: “Å være uvitende om hva som skjedde før du ble født, er å alltid forbli som et barn.”36 Han siktet naturligvis til verdslig historie, men hans skarpsindige observasjon kan utvides. Vi lever for evig som barn hvis vi er uten kunnskap om det evige perspektivet vi får i tempelet. Der vokser vi opp i Herren, mottar en fylde av Den hellige ånd37 og blir mer fullstendig forpliktet som Frelserens disipler.38 Når vi holder våre pakter, mottar vi Guds kraft i vårt liv.39

Jeg innbyr deg til å sentrere ditt liv om Jesus Kristus og huske de grunnleggende sannhetene i Unge kvinners tema. Hvis du er villig til det, vil Den hellige ånd veilede deg. Vår himmelske Fader ønsker at du skal bli hans arving og motta alt han har.40 Han kan ikke tilby deg mer. Han kan ikke love deg mer. Han elsker deg mer enn du vet, og ønsker at du skal være lykkelig i dette liv og i livet som kommer. I Jesu Kristi navn. Amen.