Generalkonferanse
Kristus er oppstått: Tro på ham vil flytte fjell
Generalkonferansen april 2021


Kristus er oppstått: Tro på ham vil flytte fjell

Tro på Jesus Kristus er den største kraft som er tilgjengelig for oss i dette liv. Alt er mulig for dem som tror.

Mine kjære brødre og søstre, jeg er takknemlig for det privilegium jeg har å tale til dere denne påskesøndag.1 Jesu Kristi sonoffer og oppstandelse forandret hvert vårt liv for alltid. Vi elsker ham og tilber ham og vår himmelske Fader i takknemlighet.

I løpet av de siste seks månedene har vi fortsatt å kjempe mot en global pandemi. Jeg forundrer meg over deres robusthet og åndelige styrke i møte med sykdom, tap og isolasjon. Jeg ber stadig om at dere, gjennom det hele, kan føle Herrens usvikelige kjærlighet til dere. Hvis dere har respondert på deres prøvelser med et sterkere disippelskap, vil det siste året ikke ha vært forgjeves.

I dag har vi hørt fra ledere i Kirken som kommer fra hvert bebodd kontinent på jorden. Evangeliets velsignelser er i sannhet for alle raser, tungemål og folk. Jesu Kristi Kirke er en verdensomspennende kirke. Jesus Kristus er vår leder.

Heldigvis har ikke engang en pandemi vært i stand til å bremse fremmarsjen av hans sannhet. Jesu Kristi evangelium er nøyaktig hva som trengs i denne forvirrede, urolige og slitne verden.

Hvert av Guds barn fortjener muligheten til å høre og ta imot Jesu Kristi helbredende, forløsende budskap. Intet annet budskap er mer avgjørende for vår lykke – nå og for alltid.2 Intet annet budskap er mer fylt med håp. Intet annet budskap kan fjerne stridigheten i vårt samfunn.

Tro på Jesus Kristus er grunnlaget for all tro og formidlingen av guddommelig kraft. Ifølge apostelen Paulus: “Uten tro er det umulig å være til behag for Gud. For den som trer fram for Gud, må tro at han er til, og at han lønner dem som søker ham.”3

Alt som er godt i livet – enhver potensiell velsignelse av evig betydning – begynner med tro. Å la Gud råde i vårt liv begynner med tro på at han er villig til å veilede oss. Sann omvendelse begynner med tro på at Jesus Kristus har kraft til å rense, helbrede og styrke oss.4

“[Fornekt ikke] Guds kraft,” erklærte profeten Moroni, “for han virker med kraft, i forhold til menneskenes barns tro.”5 Det er vår tro som låser opp for Guds kraft i vårt liv.

Men å utøve tro kan synes overveldende. Til tider lurer vi kanskje på om det er mulig å mønstre nok tro til å motta de velsignelser vi så sårt trenger. Herren la imidlertid denne frykten til ro gjennom ordene til profeten Alma i Mormons bok.

Bilde
Et sennepsfrø

Alma ber oss ganske enkelt om å prøve ordet og “utøve tro i den minste grad, ja, selv om [vi] ikke kan gjøre mer enn ønske å tro.”6 Dette uttrykket “tro i den minste grad” minner meg om Herrens løfte i Bibelen om at hvis vi “har tro som et sennepsfrø,” skal vi kunne “si til dette fjellet: Flytt deg herfra og dit! Og det skal flytte seg. Og ingen ting skal være umulig for [oss].”7

Bilde
Fugl blant sennepsplanter

Herren forstår våre jordiske svakheter. Vi alle vakler til tider. Men han kjenner også til vårt store potensial. Sennepsfrøet begynner lite, men vokser til et tre som er stort nok til at fugler kan bygge rede i grenene. Sennepsfrøet representerer en liten, men voksende tro.8

Herren krever ikke fullkommen tro for at vi skal ha tilgang til hans fullkomne kraft. Men han ber oss om å ha tro.

Mine kjære brødre og søstre, min oppfordring til dere på denne påskemorgenen er å begynne i dag med å øke deres tro. Gjennom din tro vil Jesus Kristus øke din evne til å flytte fjellene i ditt liv,9 selv om dine personlige utfordringer kan virke like store som Mount Everest.

Dine fjell kan være ensomhet, tvil, sykdom eller andre personlige problemer. De vil variere, og likevel er svaret på hver av utfordringene å øke din tro. Det krever arbeid. Late elever og slappe disipler vil alltid streve for å mønstre tro selv i den minste grad.

Å gjøre noe vel krever innsats. Å bli en sann Jesu Kristi disippel er intet unntak. Å øke din tro og tillit til ham krever innsats. La meg gi fem forslag for å hjelpe deg å utvikle denne troen og tilliten.

For det første, studer. Bli en engasjert elev. Fordyp deg i Skriftene for bedre å forstå Kristi misjon og tjenestegjerning. Kjenn Kristi lære slik at du kan forstå dens kraft i ditt liv. Innarbeid den sannhet at Jesu Kristi forsoning gjelder deg. Han påtok seg din elendighet, dine feiltrinn, dine svakheter og dine synder. Han betalte den kompenserende prisen og skaffet til veie kraft til å flytte hvert fjell du noensinne vil komme ut for. Du oppnår denne kraften med din tro, tillit og villighet til å følge ham.

Å flytte dine fjell kan kreve et mirakel. Lær om mirakler. Mirakler kommer i henhold til din tro på Herren. Sentralt i denne troen er det å stole på hans vilje og timeplan – hvordan og når han vil velsigne deg med den mirakuløse hjelpen du ønsker. Bare din vantro vil hindre Gud i å velsigne deg med mirakler for å flytte fjellene i ditt liv.10

Jo mer du lærer om Frelseren, desto lettere vil det være å stole på hans nåde, hans uendelige kjærlighet og hans styrkende, helbredende og forløsende kraft. Frelseren er aldri nærmere deg enn når du står overfor eller klatrer opp et fjell i tro.

For det annet, velg å ha tro på Jesus Kristus. Hvis du er i tvil om Gud Faderen og hans elskede Sønn eller om gjenopprettelsen er virkelig eller om Joseph Smiths guddommelige kall som profet er ekte, velg å tro11 og hold deg trofast. Still dine spørsmål til Herren og til andre trofaste kilder. Studer med et ønske om å tro istedenfor med et håp om at du kan finne en feil i stoffet om en profets liv eller en uoverensstemmelse i Skriftene. Slutt å øke din tvil ved å øve på den sammen med andre tvilere. La Herren lede deg på din reise av åndelige oppdagelser.

For det tredje, handle i tro. Hva kunne du gjøre dersom du hadde mer tro? Tenk på det. Skriv om det. Motta så mer tro ved å gjøre noe som krever mer tro.

For det fjerde, delta verdig i hellige ordinanser. Ordinanser låser opp for Guds kraft i ditt liv.12

Og for det femte, spør din himmelske Fader, i Jesu Kristi navn, om hjelp.

Tro krever arbeid. Å motta åpenbaring krever arbeid. Men “hver den som ber, han får, den som leter, han finner, og den som banker på, skal det bli lukket opp for.”13 Gud vet hva som vil hjelpe din tro å vokse. Spør, og spør deretter igjen.

En ikke-troende sier kanskje at tro er for de svake. Men denne påstanden overser troens kraft. Ville Frelserens apostler ha fortsatt å undervise i hans lære etter hans død, med fare for sitt liv, hvis de hadde tvilt på ham?14 Ville Joseph og Hyrum Smith ha lidd martyrdøden for å forsvare gjenopprettelsen av Herrens kirke med mindre de hadde et sikkert vitnesbyrd om at den var sann? Ville nærmere 2 000 hellige ha dødd langs pionerruten15 hvis de ikke hadde tro på at Jesu Kristi evangelium hadde blitt gjengitt? Tro er i sannhet den kraft som muliggjør det usannsynlige for oppnå det umulige.

Ikke minimer den tro du allerede har. Det krever tro å slutte seg til Kirken og holde seg trofast. Det krever tro å følge profeter istedenfor forståsegpåere og folkemeningen. Det krever tro å tjene på misjon under en pandemi. Det krever tro å leve et kyskt liv når verden roper at Guds kyskhetslov nå er utdatert. Det krever tro å undervise barn om evangeliet i en verdslig verden. Det krever tro å be for en av sine kjæres liv, og enda mer tro til å godta et skuffende svar.

For to år siden besøkte søster Nelson og jeg Samoa, Tonga, Fiji og Tahiti. Hver av disse øynasjonene hadde hatt kraftig regn i flere dager. Medlemmene hadde fastet og bedt om at de møtene de skulle ha utendørs måtte bli beskyttet fra regnet.

På Samoa, Fiji og Tahiti, sluttet det å regne akkurat idet møtene begynte. Men på Tonga sluttet det ikke å regne. Likevel kom 13 000 trofaste hellige mange timer før for å få plass, ventet tålmodig gjennom en kraftig regnskur, og satt deretter gjennom et svært vått to timer langt møte.

Bilde
Tonganske hellige i regnet

Vi så levende tro i arbeid blant hver av disse øyboerne – tilstrekkelig tro til å stanse regnet og tro til å holde ut når det ikke sluttet å regne.

Fjellene i vårt liv beveger seg ikke alltid slik eller når vi ønsker det. Men vår tro vil alltid drive oss fremover. Tro øker alltid vår tilgang til guddommelig kraft.

Vær så snill og vit dette: Hvis alt og alle andre i verden som du stoler på, skulle svikte, vil Jesus Kristus og hans kirke aldri svikte deg. Herren slumrer aldri, og sover heller ikke.16 Han “er den samme i går, i dag og [i morgen].”17 Han vil ikke vike fra sine pakter,18 sine løfter eller sin kjærlighet til sitt folk. Han utretter mirakler i dag og han vil utrette mirakler i morgen.19

Tro på Jesus Kristus er den største kraft som er tilgjengelig for oss i dette liv. Alt er mulig for dem som tror.20

Din voksende tro på ham vil flytte fjell – ikke fjell av stein som forskjønner jorden, men elendighetens fjell i ditt liv. Din blomstrende tro vil hjelpe deg å vende utfordringer til enestående vekst og muligheter.

Denne påskesøndag, med mine dype følelser av kjærlighet og takknemlighet, erklærer jeg mitt vitne om at Jesus Kristus virkelig er oppstått. Han er oppstått og leder sin Kirke. Han er oppstått for å velsigne alle Guds barn, uansett hvor de bor. Med tro på ham kan vi flytte fjellene i vårt liv. Dette vitner jeg om i Jesu Kristi hellige navn. Amen.