Generalkonferanse
Gud kjenner deg og elsker deg
Generalkonferansen oktober 2023


Gud kjenner deg og elsker deg

Guds plan for lykke handler om deg. Du er hans dyrebare barn og av stor verdi.

For seks år siden var familien vår på reise om natten like utenfor byen Oxford. Som det ofte er tilfelle med små barn, måtte vi stoppe, så vi fant en bensinstasjon med en rekke butikker og restauranter. Velorganisert gikk vi ut av bilen, gikk i butikkene, satte oss inn igjen og fortsatte reisen.

Femten minutter senere stilte vår eldste sønn et viktig spørsmål: “Hvor er Jasper?” Jasper sitter alene bakerst i bilen. Vi antok at han hadde sovnet eller gjemte seg eller spilte oss et puss.

Da broren hans inspiserte baksetet i bilen nærmere, oppdaget vi at vår fem år gamle sønn ikke var der. Våre hjerter ble fylt med redsel. På vei tilbake til bensinstasjonen, tryglet vi vår himmelske Fader om at Jasper måtte bli beskyttet. Vi ringte politiet og informerte dem om situasjonen.

Da vi engstelige ankom mer enn 40 minutter senere, fant vi to politibiler på parkeringsplassen med blinkende lys. I en av dem satt Jasper, som lekte med knappene. Jeg vil aldri glemme gleden vi følte over å bli gjenforenet med ham.

Mange av Frelserens billedlige læresetninger fokuserer på å samle, gjenopprette eller strebe etter å finne det som har blitt adspredt eller tapt. Blant disse er lignelsen om det tapte får, den tapte sølvpengen og den tapte sønn.1

Når jeg har tenkt på denne hendelsen med Jasper i årenes løp, har jeg reflektert over den guddommelige identitet og betydning som Guds barn har, Jesu Kristi forløsende kraft og den fullkomne kjærlighet fra en Fader i himmelen som kjenner deg og meg. Jeg håper å bære vitnesbyrd om disse sannhetene i dag.

I. Guds barn

Livet er utfordrende. Mange føler seg overveldet, alene, isolert eller utmattet. Når ting er vanskelige, kan vi føle at vi har vandret eller sakket akterut. Å vite at vi alle er Guds barn og medlemmer av hans evige familie, vil gjenopprette en følelse av tilhørighet og hensikt.2

President M. Russell Ballard delte: “Det er én viktig identitet vi alle deler nå og for alltid … Det er at du er og alltid har vært en sønn eller datter av Gud … Å forstå denne sannheten – virkelig forstå den og villig akseptere den – er livsendrende.”3

Misforstå eller nedvurder ikke hvor viktig du er for din Fader i himmelen. Du er ikke et utilsiktet biprodukt av naturen, en kosmisk foreldreløs eller et resultat av materie pluss tid pluss tilfeldigheter. Der det er design, er det en designer.

Livet ditt har betydning og hensikt. Den vedvarende gjengivelsen av Jesu Kristi evangelium gir lys og forståelse angående din guddommelige identitet. Du er et elsket barn av vår himmelske Fader. Du er gjenstand for alle disse lignelsene og læresetningene. Gud elsker deg så høyt at han sendte sin Sønn for å helbrede, redde og forløse deg.4

Jesus Kristus så den enkeltes guddommelige natur og evige verdi.5 Han forklarte at de to store budene om å elske Gud og elske vår neste er grunnlaget for alle Guds bud.6 En av våre guddommelige ansvarsoppgaver er å ta vare på de trengende.7 Dette er grunnen til at vi som Jesu Kristi disipler “[bærer] hverandres byrder … [sørger] med dem som sørger … og [trøster] dem som trenger trøst.”8

Religion handler ikke bare om vårt forhold til Gud. Det handler også om vårt forhold til hverandre. Eldste Jeffrey R. Holland forklarte at det engelske ordet religion kommer av det latinske religare, som betyr “å binde” eller, mer bokstavelig talt, “å binde på nytt”. Derfor er “sann religion det bånd som binder oss til Gud og til hverandre”.9

Hvordan vi behandler hverandre har virkelig betydning. President Russell M. Nelson underviser: “Frelserens budskap er klart: Hans sanne disipler oppbygger, løfter, oppmuntrer, overtaler og inspirerer.”10 Dette er enda viktigere når våre medreisende føler seg bortkomne, alene, glemt eller isolert.

Vi trenger ikke lete langt for å finne personer som strever. Vi kan begynne med å hjelpe noen i vår egen familie, menighet eller lokalsamfunn. Vi kan også søke å lindre lidelsene til de 700 millioner mennesker som lever i ekstrem fattigdom11 eller de 100 millioner mennesker som blir tvangsfordrevne på grunn av forfølgelse, konflikt og identitetsbasert vold.12 Jesus Kristus er det fullkomne eksempel på omsorg for de trengende – den sultne, den fremmede, den syke, den fattige, den fengslede. Hans verk er vårt verk.

Eldste Gerrit W. Gong underviser at “vår reise til Gud er ofte sammen”.13 Derfor skulle våre menigheter være et tilfluktssted for alle Guds barn. Går vi passivt i kirken eller skaper vi aktivt samfunn hvis hensikt er å tilbe, minnes Kristus og tjene hverandre?14 Vi kan følge president Nelsons råd om å dømme mindre, elske mer og vise Jesu Kristi rene kjærlighet gjennom våre ord og handlinger.15

II. Jesu Kristi helbredende kraft

Jesu Kristi forsoning er det største uttrykk for vår himmelske Faders kjærlighet til sine barn.16 Ordet forsoning beskriver det å bli “til ett” for dem som har vært adskilt eller separert.

Vår Frelsers misjon var å sørge for både en måte å vende tilbake til vår himmelske Fader på og hjelp på reisen. Frelseren vet gjennom sin erfaring hvordan han kan støtte oss gjennom livets utfordringer.17 La det ikke være noen tvil: Kristus er vår redningsmann og vår sjels lege.

Når vi utøver tro, hjelper han oss å streve fremover gjennom vanskeligheter. Han fortsetter å gi sin kjærlige og barmhjertige innbydelse:

“Kom til meg, alle som strever og har tungt å bære, og jeg vil gi dere hvile!

Ta mitt åk på dere og lær av meg … så skal dere finne hvile for deres sjeler.”18

Metaforen med åket er kraftfullt. Som president Howard W. Hunter forklarte: “[Åket var] en innretning som … muliggjorde at styrken til et dyr nummer to kunne kobles sammen med det ene dyrets anstrengelser, slik at det tunge arbeidet med [den forestående oppgaven] kunne fordeles og gjøres lettere. En byrde som var overveldende eller kanskje umulig å bære for én, kunne bæres lett og være overkommelig når to var bundet sammen med et felles åk.”19

President Nelson underviste: “Du kommer til Kristus for å bli satt i åk med ham og med hans kraft, slik at du ikke trekker livets byrde alene. Du trekker livets byrde sammen med verdens Frelser og Forløser.”20

Hvordan kan vi sette oss i åk eller binde oss til Frelseren? Eldste David A. Bednar forklarer:

“Å inngå og holde hellige pakter setter oss i åk sammen med vår Herre Jesus Kristus. I bunn og grunn kaller Frelseren oss til å stole på og trekke sammen med ham …

Vi er ikke, og vi behøver aldri å være alene.”21

Til alle som er nedtynget, bortkommet, forvirret, du behøver ikke å gjøre dette alene.22 Gjennom Kristi forsoning og hans ordinanser kan du bli satt i åk eller bundet til ham. Han vil kjærlig gi deg den styrke og helbredelse du trenger for å fortsette reisen fremover. Han er fortsatt tilflukten fra våre stormer.23

III. Vår himmelske Faders kjærlighet

Bare så det er sagt, Jasper er morsom, hengiven, intelligent og rampete. Men det viktigste i denne historien er at han er min. Han er min sønn, og jeg elsker ham mer enn han noensinne vil kunne forstå. Hvis en ufullkommen, jordisk far føler slik for barnet sitt, kan du forestille deg hva en fullkommen, herliggjort og kjærlig himmelsk Fader føler for deg?

Til mine kjære venner i den oppvoksende generasjon: Generasjon Z og Generasjon Alfa: Vær så snill å forstå at tro krever arbeid.24 Vi lever i en tid da mange vil se for å tro. Tro kan være utfordrende og krever valg. Men bønner blir besvart.25 Og svar kan føles.26 Noen av de mest virkelige ting i livet er ikke sett. De er følt, kjent og erfart. Også de er virkelige.

Jesus Kristus ønsker at du skal vite og ha et forhold til din Fader i himmelen.27 Han sa: “Hvilken mann blant dere som har en sønn, og han står ute og sier: Far, åpne ditt hus, så jeg kan komme inn og spise hos deg, vil ikke si: Kom inn, min sønn, for mitt er ditt, og ditt er mitt?”28 Kan du komme på et mer personlig, kjærlig bilde av Gud Den evige Fader?

Du er hans barn. Hvis du føler deg bortkommet, hvis du har spørsmål eller mangler visdom, hvis du strever med dine omstendigheter eller kjemper med åndelig dissonans, vend deg til ham. Be til ham om trøst, kjærlighet, svar og rettledning. Uansett behov og hvor enn du er, utøs ditt hjerte til din himmelske Fader. Noen ønsker kanskje å følge president Nelsons invitasjon og “be ham om å fortelle deg om han virkelig er der – om han kjenner deg. Spør ham hva han føler for deg. Lytt så.”29

Kjære brødre og søstre:

  • Kjenn din Fader i himmelen. Han er fullkommen og kjærlig.

  • Vit hvem Jesus Kristus er.30 Han er vår Frelser og Forløser. Bind deg selv og dem du er glad i til ham.

  • Og vit hvem du er. Kjenn din sanne guddommelige identitet. Guds plan for lykke handler om deg. Du er hans dyrebare barn og av stor verdi. Han kjenner og elsker deg.

Jeg bærer vitnesbyrd om disse enkle, men grunnleggende sannheter, i Jesu Kristi navn. Amen.

Noter

  1. Se Lukas 15:4–32.

  2. Se Forkynn mitt evangelium: En veiledning i å dele Jesu Kristi evangelium med andre (2023), 1.

  3. M. Russell Ballard, “Children of Heavenly Father” [andakt ved Brigham Young University, 3. mars 2020], speeches.byu.edu.

  4. Se Johannes 3:16; Mosiah 15:1; 3 Nephi 17:6–10.

  5. Se Forkynn mitt evangelium, kapittel 3.

  6. Se Matteus 22:36–40.

  7. Se Generell håndbok: Tjeneste i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige, 1.2, Evangeliebibliotek.

  8. Mosiah 18:8, 9.

  9. Jeffrey R. Holland, “Religion: Bound by Loving Ties” (andakt ved Brigham Young University, 16. aug. 2016), speeches.byu.edu.

  10. Se Russell M. Nelson, “Behovet for fredsstiftere”, Liahona, mai 2023, 99.

  11. “Antall mennesker i ekstrem fattigdom økte med 70 millioner til mer enn 700 millioner mennesker” (“Fattigdom”, 30. nov. 2022, Verdensbanken, worldbank.org).

  12. “Mer enn 100 millioner mennesker blir tvangsfordrevne” (“Refugee Data Finder”, 23. mai 2022, FNs høykommissær for flyktninger, unhcr.org).

  13. Gerrit W. Gong, “Rom i herberget”, Liahona, mai 2021, 25.

  14. Se Generell håndbok, 1.3.7, Evangeliebibliotek.

  15. Se Russell M. Nelson, “Behovet for fredsstiftere”, mai 98–101.

  16. Se Johannes 3:16.

  17. Se Alma 7:11–12; Lære og pakter 122:8.

  18. Matteus 11:28-29.

  19. Howard W. Hunter, “Kom til meg”, Lys over Norge, jan. 1991, 16.

  20. The Mission and Ministry of the Savior: A Discussion with Elder Russell M. Nelson” [Frelserens misjon og tjenestegjerning: En samtale med eldste Russell M. Nelson], Ensign, juni 2005, 18.

  21. David A. Bednar, “Så de kunne bære sine byrder med letthet”, Liahona, mai 2014, 88.

  22. President Camille N. Johnson sa: “Brødre og søstre, jeg kan ikke klare det alene, og det trenger jeg ikke, og det vil jeg ikke. Ved å velge å bli bundet til min Frelser Jesus Kristus gjennom de pakter jeg har inngått med Gud, ‘makter jeg [alt] i [Kristus] som gjør meg sterk’ [Filipperne 4:13]” (“Jesus Kristus er lindring”, Liahona, mai 2023, 82).

  23. Se Salmene 62:6–8.

  24. Se Jakobs brev 2:17.

  25. Se Matteus 7:7–8; Jakobs brev 1:5.

  26. “Han [Den hellige ånd] er Trøsteren (Johannes 14:26). Slik foreldres beroligende stemme kan roe ned et gråtende barn, kan Åndens hvisken dempe vår frykt, forminske vårt livs nagende bekymringer og trøste oss når vi sørger. Den hellige ånd kan fylle oss ‘med håp og fullkommen kjærlighet’ og ‘lære [oss] rikets fredelige ting’ (Moroni 8:26; Lære og pakter 36:2) … (Topics and Questions, “Holy Ghost”, Evangeliebibliotek).

    Han [Den hellige ånd] ‘vitner om Faderen og Sønnen’ (2 Nephi 31:18). Det er bare gjennom Den hellige ånds kraft vi kan motta et sikkert vitnesbyrd om Gud Faderen og hans Sønn, Jesus Kristus.

    Den hellige ånd vitner om sannhet, og det er gjennom hans kraft at vi kan ‘vite sannheten i alle ting’ (Moroni 10:5) (se “Den hellig ånd vitner om sannheten”, Liahona, mar. 2010, 14, 15).

    “Når talsmannen kommer, han som jeg skal sende dere fra Faderen, sannhetens Ånd som utgår fra Faderen, da skal han vitne om meg” (Johannes 15:26).

  27. Se Johannes 14:6–7; 17:3.

  28. Se Joseph Smiths oversettelse, Matteus 7:17 (i Kirkens engelske utgave av Skriftene).

  29. Russell M. Nelson, “Kom så og følg meg”, Liahona, mai 2019, 90.

  30. Se Markus 8:27–29.