Generalkonferanse
Bære vitnesbyrd om Jesus Kristus i ord og handlinger
Generalkonferansen oktober 2023


Bære vitnesbyrd om Jesus Kristus i ord og handlinger

Når vi streber etter å leve i harmoni med Jesu Kristi evangelium, vil vår adferd være et levende vitnesbyrd om vår Forløser og hans navn.

Et av løftene vi gir ved dåpen, er at vi er villige til å påta oss Jesu Kristi navn. Min hensikt i dag er å minne oss på at vi kan vise Gud at vi påtar oss hans Sønns navn, ved å bære vitnesbyrd i ord og gjerning, og så ofte vi kan, om at Jesus er Kristus.

Da han betjente og underviste folket i Amerika etter sin oppstandelse, erklærte Frelseren:

“Har de ikke lest Skriftene som sier at dere må påta dere Kristi navn, som er mitt navn? For ved dette navn skal dere kalles på den siste dag.

Og hver den som påtar seg mitt navn og holder ut til enden, skal bli frelst på den siste dag.”1

President Russell M. Nelson har undervist oss om at: “Å påta oss Frelserens navn innbefatter å erklære og vitne for andre – ved våre handlinger og våre ord – at Jesus er Kristus.”2

Som medlemmer av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige har vi velsignelsen og privilegiet å stå som vitner om Herren og hans navn overalt hvor vi ferdes.3 Når vi streber etter å leve i harmoni med Jesu Kristi evangelium, vil vår adferd være et levende vitnesbyrd om vår Forløser og hans navn. Videre vitner vi om Kristus i ord ved å dele med andre det vi tror, føler eller vet om Kristus.

Når vi ydmykt bærer vårt vitnesbyrd om Herren gjennom våre ord og handlinger, bekrefter Den hellige ånd4 for dem med ærlig hensikt, åpent hjerte og et villig sinn, at Jesus virkelig er Kristus.5

Jeg vil gjerne dele to nylige og inspirerende eksempler på medlemmer som viser Gud at de påtar seg Jesu Kristi navn ved å snakke om ham og bære rent vitnesbyrd om Herren på Kirkens møter.

Første eksempel: Da min hustru Elaine og jeg dro til Spania i 2022, deltok vi på søndagsmøter i en liten enhet av Kirken der. Mens jeg satt på forhøyningen og min hustru i forsamlingen, la jeg merke til at hun satt ved siden av en eldre kvinne. Da nadverdsmøtet var over, gikk jeg bort til Elaine og ba henne presentere meg for sin nye venn. Hun gjorde det og antydet at denne kvinnen, som ikke var medlem av Kirken, hadde besøkt Kirken i omtrent to år. Da jeg hørte det, spurte jeg denne gudfryktige kvinnen hva som fikk henne til å komme tilbake og delta på våre møter over en så lang periode. Kvinnen svarte kjærlig: “Jeg liker å komme hit fordi dere snakker om Jesus Kristus på deres møter.”

Det er tydelig at Kirkens medlemmer i denne enheten i Spania talte, underviste og vitnet om Kristus på sine møter.

Annet eksempel: Etter å ha virket i området Brasil, mottok jeg et nytt oppdrag om å virke ved Kirkens hovedkvarter. Da vi flyttet til Salt Lake City i slutten av juli i år, deltok vi på søndagsmøter i vår nye og vidunderlige menighet. Et av disse møtene var et faste- og vitnesbyrdsmøte. Etter ærbødig deltagelse i nadverden reiste medlemmene seg og bar dyptfølt vitnesbyrd om Frelseren, den ene etter den andre. Møtet dreide seg om Jesus Kristus og vi kunne tydelig føle Ånden. Vi ble oppbygget og vår tro ble styrket. Hvis venner av Kirken, som ærlig søker sannheten, hadde vært på dette møtet, ville de ha forstått at dette er Jesu Kristi Kirke.

For en velsignelse det er å se at våre møter i Kirken er utvalgte muligheter for oss til å vitne om Kristus og signalisere til Gud at vi fryder oss over å påta oss hans Sønns navn.

La meg nå nevne et mektig eksempel på å påta oss Jesu Kristi navn ved å bære vitnesbyrd om ham i handling.

I august i fjor ledsaget jeg eldste Johnathan S. Schmitt til åpent hus i Feather River California tempel i Yuba City. Der hadde jeg velsignelsen av å lede grupper på omvisning i tempelet. Med i en av disse gruppene var Virgil Atkinson, et medlem av Kirken og syv venner fra andre trossamfunn. Mot slutten av besøket, i et beseglingsrom i tempelet, ble bror Atkinson følelsesladet, da han uttrykte sin kjærlighet til sine venner som hadde kommet til tempelet den dagen. Nesten umiddelbart etter at han hadde gjort det, reiste en kvinne i gruppen seg og sa: “Vi er alle glad i Virgil. Han har aldri vært påtrengende med sin tro. Men han er heller ikke tilbakeholden med den. Han bare etterlever det han tror på.”

I årenes løp var bror Atkinsons Kristus-lignende liv et sterkt vitnesbyrd for hans venner. Hans eksempel er et sterkt bevis på at han har påtatt seg Kristi navn.

Til slutt, la meg dele det jeg lærte om hvordan vi kan påta oss Kristi navn og vitne om ham ved å bruke Kirkens riktige navn.

I en generalkonferansetale fra 2018 med tittelen “Kirkens riktige navn”, sa Guds levende profet, president Nelson: Det er en korrigering. Det er Herrens befaling. Joseph Smith ga ikke navnet til kirken som ble gjenopprettet gjennom ham. Det gjorde heller ikke Mormon. Det var Frelseren selv som sa: ‘For slik skal min kirke kalles i de siste dager, ja, Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige’ [Lære og pakter 115:4].”6

Vi forlot alle generalkonferansen den dagen og bestemte oss for å følge profeten og fra da av bruke Kirkens åpenbarte navn. Jeg var virkelig påpasselig for å forsikre meg om at jeg brukte Kirkens riktige navn. De første gangene måtte jeg være svært bevisst og ikke tillate meg selv å gå tilbake til gamle vaner. Etter de første forsøkene følte jeg meg mer komfortabel med å bruke Kirkens åpenbarte navn. Jeg innrømmer at jeg ofte uttalte Kirkens navn raskt. Jeg var bekymret for at folk ikke ville være oppmerksomme på Kirkens fulle navn og at de kanskje syntes det var litt langt.

Jeg innså imidlertid senere at å uttale Kirkens fulle navn med hensikt ga meg verdifulle muligheter til å uttale Jesu Kristi navn, og faktisk bære vitnesbyrd om Frelseren ved å erklære hans navn i hans kirkes navn. Jeg la også merke til at når jeg uttalte Kirkens riktige navn til andre, husket jeg oftere Jesus Kristus og følte hans innflytelse i mitt liv.

Ved å følge profeten kan vi alle lære å vitne mer om Jesus Kristus ved å bruke Kirkens riktige navn, og dermed i større grad påta oss Herrens navn.

Denne sabbatsmorgenen vitner jeg med glede om at president Nelson er Guds levende profet og at Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige er Kristi gjenopprettede kirke. Jeg vitner ydmykt om Guds Sønn og hans guddommelighet. Han er Guds førstefødte og enbårne Sønn, vår Frelser og Forløser, Immanuel.7 I Jesu Kristi navn. Amen.