Generalkonferanse
Tiende: Åpner himmelens luker
Generalkonferansen oktober 2023


Tiende: Åpner himmelens luker

Himmelens luker åpner seg på mange måter. Stol på Herrens tidsplan. Velsignelsene kommer alltid.

Da jeg nylig var i Sør-Amerika, delte bror Roger Parra fra Venezuela følgende opplevelse med meg:

“I 2019 ble Venezuela rammet av problemer som forårsaket strømstans i fem dager.

Kaos og anarki regjerte i gatene, og mange fortvilede mennesker hadde ikke tilstrekkelig med mat.

Noen begynte å plyndre matbutikker og ødelegge alt de kom over.

Som eier av et lite bakeri var jeg svært bekymret for butikken vår. Som familie bestemte vi oss for å gi bort all maten i bakeriet vårt til mennesker i nød.

En svært mørk natt var det opprør overalt. Min eneste bekymring var tryggheten til min kjære hustru og våre barn.

Ved daggry dro jeg til bakeriet vårt. Dessverre hadde alle nærliggende matvarebutikker blitt ødelagt av plyndrere, men til min store forbauselse var bakeriet vårt intakt. Ingenting hadde blitt ødelagt. Jeg takket ydmykt min himmelske Fader.

Da jeg kom hjem, fortalte jeg familien om Guds velsignelse og beskyttelse.

Alle var så takknemlige.

Min eldste sønn, Rogelio, bare 12 år gammel, sa: ‘Pappa! Jeg vet hvorfor butikken vår ble beskyttet. Du og mamma betaler alltid tiende.’”

Bror Parra konkluderte: “Malakis ord kom til mitt sinn. ‘Jeg vil true eter-gresshoppen for deres skyld, så den ikke ødelegger markens grøde for dere.’ [Malaki 3:11]. Vi knelte ned og takket vår himmelske Fader for hans mirakel.”1

Bilde
Familien Parra.

Prøv meg på denne måten

Alt vi har og alt vi er, kommer fra Gud. Som Kristi disipler deler vi villig med dem som er rundt oss.

Med alt Herren gir oss, har han bedt oss om å gi tilbake til ham og hans rike på jorden 10 prosent av vår inntekt. Han har lovet oss at når vi er ærlige i vår tiende, vil han “åpne himmelens luker … og øse ut velsignelser over [oss] i rikelig mål!”2 Han har lovet oss at han vil beskytte oss mot det onde.3 Disse løftene er så sikre4 at Herren erklærer: “Prøv meg på denne måten”,5 en setning som ikke finnes noe annet sted i Skriftene enn når Malaki siteres.

Himmelens luker åpner seg på mange måter. Noen er timelige, men mange er åndelige. Noen er udefinerbare og lette å overse. Stol på Herrens tidsplan. Velsignelsene kommer alltid.

Vi sørger med dem som strever med å ha nok til livets nødvendigheter. Kirken ga nylig 54 millioner amerikanske dollar for å hjelpe vanskeligstilte barn og mødre over hele verden.6 Og med offergavene fra deres månedlige faste hjelper våre gode biskoper tusener hver uke som midlertidig trenger mat på bordet, klær på kroppen og tak over hodet. Den eneste permanente løsningen på denne verdens fattigdom er Jesu Kristi evangelium.7

En prøve på tro

Apostelen Paulus advarte om at menneskenes visdom forstår det som hører menneskene til, men har vanskelig for å forstå det som er av Gud.8 Verden snakker om tiende som om det gjelder våre penger, men den hellige tiendeloven er hovedsakelig et spørsmål om vår tro. Å være ærlig i vår tiende er én måte vi viser vår villighet til å sette Herren først i vårt liv på, over våre egne bekymringer og interesser. Jeg lover deg at når du stoler på Herren, vil himmelens velsignelser følge.

Jesus sa: “Gi da keiseren det som keiserens er, og Gud det som Guds er!”9 Den oppstandne Frelser ba nephittene skrive i sin opptegnelse hans løfter som finnes i Malaki.10 I vår tid bekreftet Herren igjen den guddommelige tiendelov og erklærte: “Dette skal være begynnelsen til mitt folks tiende. [De skal] hvert år innbetale én tiendedel av hele sin årlige innkomst. Og dette skal være en fastsatt lov for dem for evig.”11

Herren befalte tydelig hvordan tiende skulle betales, da han sa: “Bær hele tienden inn i forrådshuset,”12 som betyr å bringe tienden inn i hans gjenopprettede rike, Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige.13 Han befalte at bruken av disse hellige tiendemidlene med bønnens hjelp skulle vurderes av et råd bestående av Det første presidentskap, De tolv apostlers quorum, Det presiderende biskopsråd, “og ved min egen røst til dem, sier Herren”14

Herrens Hellige midler

Disse hellige midlene tilhører ikke Kirkens ledere. De tilhører Herren. Hans tjenere er svært klar over hvor hellig deres forvaltning er.

President Gordon B. Hinckley fortalte om denne barndomsopplevelsen: “Da jeg var gutt, stilte jeg et spørsmål til min far om bruken av Kirkens midler. Han minnet meg på at min gudgitte forpliktelse er å betale min tiende og mine offergaver. Når jeg gjør det, sa min far, er det jeg har gitt ikke lenger mitt. Det tilhører Herren som jeg innvier det til.” Hans far tilføyde: “Det Kirkens autoriteter gjør med det, trenger du ikke å tenke på, Gordon. De er ansvarlige overfor Herren, som vil kreve et regnskap av dem.”15

Vi føler dypt vekten av å være “ansvarlige overfor Herren”.

Deres generøse tiende og offergaver

Av den generøse tienden og de generøse offergavene dere har innviet til Herren, ble mer enn en milliard amerikanske dollar i fjor brukt til å velsigne de trengende.16

I vårt betydelige ansvar for å bringe det gjengitte evangelium over hele verden, har vi mer enn 71 000 misjonærer i 414 misjoner.17 På grunn av deres tiende og offergaver er misjonærer, uavhengig av familiens økonomiske situasjon, i stand til å tjene.

Templer blir bygget over hele verden i et antall uten sidestykke. For tiden er 177 templer i drift, 59 er under oppføring eller renovering, og ytterligere 79 er under planlegging og design.18 Deres tiende lar tempelets velsignelser være på steder som bare Herren kunne forutse.

Det er mer enn 30 000 forsamlinger i tusenvis av møtehus og andre fasiliteter i 195 land og territorier.19 På grunn av deres trofaste tiende blir Kirken etablert på steder langt borte som dere kanskje aldri vil besøke blant rettferdige hellige som dere kanskje aldri vil kjenne.

Kirken driver i dag fem institusjoner for høyere utdanning.20 Disse betjener mer enn 145 000 studenter. Ett hundre og ti tusen klasser blir undervist hver uke i våre Seminar og Institutt.21

Disse velsignelsene og så mange flere kommer i stor grad fra unge og gamle av enhver økonomisk situasjon som betaler en ærlig tiende.

Den åndelige kraften i den guddommelige tiendeloven måles ikke ved størrelsen på beløpet som blir gitt, for både de velstående og de fattige blir befalt av Herren å bidra med 10 prosent av sin inntekt.22 Kraften kommer av å sette vår lit til Herren.23

Herrens overflod som formidles gjennom deres generøse tiende, har styrket Kirkens reserver og gitt anledninger til å fremme Herrens verk utover alt vi tidligere har opplevd. Alt er kjent av Herren, og med tiden vil vi se hans hellige hensikter oppfylt.24

Velsignelser kommer på mange måter

Velsignelsene ved tiende kommer på mange måter. I 1998 ledsaget jeg daværende eldste Henry B. Eyring til et stort kirkemøte i Utah-området som nå er kjent som Silicon Slopes, et samfunn med stor nyskapning innen teknologi. Det var en tid med økende velstand, og eldste Eyring advarte de hellige mot å sammenligne det de hadde med andre og ønske mer. Jeg vil alltid huske hans løfte om at når de betalte ærlig tiende, ville deres ønske om flere materielle eiendeler avta. Innen to år brast teknologiboblen. Mange mistet jobben, og bedrifter strevde i denne perioden med finansiell tilpasning. De som fulgte eldste Eyrings råd, ble velsignet.

Hans løfte minnet meg på en annen opplevelse. Jeg møtte 12 år gamle Charlotte Hlimi i nærheten av Carcassonne i Frankrike i 1990 mens jeg var misjonspresident. Familien Hlimi var en trofast familie som bodde i en leilighet med åtte barn. De hadde et bilde av Frelseren og profeten på veggen. I intervjuet for sin patriarkalske velsignelse spurte jeg Charlotte om hun betalte en ærlig tiende. Hun svarte: “Ja, president Andersen. Mor har lært meg at det finnes timelige velsignelser og åndelige velsignelser som kommer av å betale tiende. Mor lærte meg at hvis vi alltid betaler vår tiende, vil vi ikke mangle noe. Og president Andersen, vi mangler ikke noe.”

Bilde
Familien Hlimi.

Da hun ga meg tillatelse til å fortelle hennes historie, sa Charlotte, nå 45 år og beseglet i tempelet, følgende: “Mitt vitnesbyrd om tiende var svært reelt den gangen, og det er enda sterkere nå. Jeg er dypt takknemlig for dette budet. Når jeg etterlever det, fortsetter jeg å bli rikelig velsignet.”25

En dag vil vi alle fullføre vår jordiske reise. For 25 år siden, bare noen dager før min svigermor Martha Williams døde av kreft, fikk hun en liten sjekk i posten. Hun ba umiddelbart min hustru Kathy om å få sjekkheftet sitt for å betale tiende. Siden moren var så svekket at hun knapt kunne skrive, spurte Kathy om hun skulle skrive sjekken for henne. Moren svarte: “Nei Kathy. Jeg vil gjøre det selv.” Og så tilføyde hun lavmælt: “Jeg ønsker å være rettferdig overfor Herren.” Noe av det siste Kathy gjorde for sin mor, var å gi tiendekonvolutten til biskopen.

Guds viktige verk

Mine brødre og søstre, Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige er “[ute] av mulm”,26 og bringer bemerkelsesverdige velsignelser over hele jorden. Det vil være dem som heier oss fremover og dem som ikke gjør det. Jeg har tenkt på den kloke Gamaliels ord som, da han hørte om apostlene Peter og Johannes’ mirakler, advarte rådet i Jerusalem:

“Hold dere fra disse mennene … for er … dette verk av mennesker, så vil det gå til grunne.

Men er det av Gud, vil dere ikke kunne ødelegge det. Ta dere i vare så dere ikke må finnes i strid mot Gud!”27

Dere og jeg er en del av Guds viktige verk på jorden. Det vil ikke gå til grunne, men vil fortsette å bevege seg over hele verden og berede veien for Frelserens gjenkomst. Jeg vitner om president Russell M. Nelsons ord: “I tiden fremover vil vi se de største tilkjennegivelser av Frelserens kraft som verden noensinne har sett. Fra nå av og til han vender tilbake … vil han skjenke utallige privilegier, velsignelser og mirakler til de trofaste.”28

Dette er mitt vitnesbyrd. Jesus er Kristus. Dette er hans hellige verk. Han vil komme igjen. I Jesu Kristi navn. Amen.

Noter

  1. Personlig korrespondanse fra Roger Parra, 4. aug, 2023.

  2. Malaki 3:10.

  3. Se Malaki 3:11. Eldste Jeffrey R. Holland sa: “Eksempelvis har jeg i mitt liv sett Guds løfte bli holdt om at han vil ‘true eter-gresshoppen for [min] skyld’ [Malaki 3:11]. Den velsignelsen som gir beskyttelse mot det onde, har blitt utøst over meg og mine kjære utover enhver kapasitet jeg måtte ha til å anerkjenne den tilstrekkelig. Jeg tror at guddommelig sikkerhet har kommet, i det minste delvis, som en følge av vår beslutning, individuelt og som familie, om å betale tiende” (“Som en vannrik have”, Liahona, jan. 2002, 38).

  4. Herren vil åpne himmelens luker etter vårt behov og ikke ifølge vår grådighet. Hvis vi betaler tiende for å bli rike, gjør vi det av feil grunn … Velsignelsen til giveren … er ikke alltid i form av økonomisk eller materiell nytte” (Teachings of Gordon B. Hinckley [1997], 657).

  5. Malaki 3:10; 3 Nephi 24:10.

  6. Se “The Church of Jesus Christ Is Helping Alleviate Global Malnutrition”, 11. aug. 2023, newsroom.ChurchofJesusChrist.org; se også “How the Church of Jesus Christ and UNICEF Are Keeping Mothers and Children Healthy and Safe”, 17. aug. 2023, newsroom.ChurchofJesusChrist.org.

  7. “Og Herren kalte sitt folk Sion, for de var av ett hjerte og ett sinn og levde i rettferdighet, og det var ingen fattige blant dem” (Moses 7:18).

  8. Se 1 Korinter 2:14. Menneskets logikk er ikke alltid i overensstemmelse med Guds visdom. På Malakis tid hadde mange kommet langt bort fra Herren. Herren bønnfalt sitt paktsfolk: “Vend om til meg, så vil jeg vende meg til dere.” Det som følger denne gripende oppfordringen er et svært viktig spørsmål til hver enkelt av oss: “Men dere sier: Hva skal vi vende om fra?” (Malaki 3:7). Eller med andre ord: “Hva skal jeg forandre? Hvordan kommer jeg nærmere deg?” Herren svarer ved å undervise om betydningen av tiende, ikke bare som en økonomisk lov, men en håndgripelig måte å vende vårt hjertes ønsker til ham på.

    Vi så dette i vår egen familie. Kathys mor sluttet seg til Kirken da hun var 22 år gammel. Martha og Bernard Williams gikk i kirken en kort periode, men etter å ha flyttet til en annen delstat ble de mindre aktive. Bernard fikk en militær utplassering i utlandet, og Martha flyttet hjem til Tampa i Florida, hvor hun takket ja til den generøse invitasjonen om å bo hos sin tante og onkel som var imot Kirken. Mens hun levde i svært ydmyke omstendigheter og ventet sitt første barn og ikke gikk i kirken, bestemte Martha Williams seg for å begynne å sende tiendesjekken sin til biskopen. Senere i livet, da hun ble spurt hvorfor, sa hun at hun husket noe misjonærene hadde lært henne om tiende og Guds velsignelser: “Vi trengte desperat Guds velsignelser i vårt liv, så jeg begynte å sende tiendesjekken vår til biskopen.” Martha og Bernard Williams vendte tilbake til Kirken. Deres største velsignelse – seks generasjoner har blitt velsignet på grunn av hennes beslutning om å betale tiende når hun ikke hadde annet enn tro på Gud og håp i hans løfter.

  9. Matteus 22:21.

  10. Se 3 Nephi 24.

  11. Lære og pakter 119:3–4. “Tiende er betalingen av en tiendedel av ens inntekt til Guds kirke (se Lære og pakter 119:3–4; innkomst forstås å bety inntekt). Alle medlemmer som har inntekt, skulle betale tiende” Generell håndbok: Tjeneste i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige, 34.3.1, Evangeliebibliotek).

  12. Malaki 3:10.

  13. “Vi betaler tiende, slik Frelseren forkynte, ved å bringe tienden ‘inn i forrådshuset’ [Malaki 3:10; 3 Nephi 24:10]. Dette gjør vi ved å betale vår tiende til biskopen eller grenspresidenten. Vi betaler ikke tiende ved å bidra til de veldedige formål vi liker best. Vårt bidrag til veldedige formål skulle gis av våre egne midler, ikke av tienden som vi er befalt å betale til Herrens forrådshus” (Dallin H. Oaks, “Tiende”, Lys over Norge, juli 1994, 35–36).

  14. Lære og pakter 120:1.

  15. Gordon B. Hinckley, “Rise to a Larger Vision of the Work”, Ensign, mai 1990, 96.

  16. Se “The 2022 Report on How the Church of Jesus Christ Cared for Those in Need”, Church Newsroom, 22. mars 2023, newsroom.churchofjesuschrist.org.

  17. Mottatt via e-post fra Misjonæravdelingen, 14. sep. 2023.

  18. Se “Temple List,” ChurchofJesusChrist.org/temples/list.

  19. Mottatt via e-post fra Medlemsopptegnelser og statistikk, 28. juli 2023.

  20. Dette innbefatter Brigham Young University, Brigham Young University–Idaho, Brigham Young University–Hawaii, Ensign College og BYU Pathway Worldwide.

  21. Mottatt via e-post fra Seminar og Institutt, 28. juli 2023.

  22. Se Generell håndbok, 34.3.1.

  23. President Dallin H. Oaks fortalte denne historien om å stole på Herren: “Min mor, som var enke, forsørget sine tre små barn på en mager lønn … Jeg spurte min mor hvorfor hun betalte så mye av sin lønn som tiende. Jeg har aldri glemt hennes forklaring: ‘Dallin, det er kanskje enkelte mennesker som kan klare seg uten å betale tiende, men det gjør ikke vi. Herren har valgt å ta din far bort og la meg oppdra dere barn. Det kan jeg ikke gjøre uten Herrens velsignelser, og jeg får disse velsignelsene ved å betale en ærlig tiende.(“Tiende”, 33).

  24. “For at kirken, ved mitt forsyn til tross for de trengsler som skal komme over dere, kan stå uavhengig over alle andre skapninger under den celestiale verden” (Lære og pakter 78:14).

  25. Personlig korrespondanse fra Charlotte Hlimi Martin, 30. aug. 2023.

  26. Lære og pakter 1:30.

  27. Apostlenes gjerninger 5:38–39.

  28. Russell M. Nelson, “Overvinn verden og finn hvile”, Liahona, nov. 2022, 95.