Generalkonferanse
Herlighetsriker
Generalkonferansen oktober 2023


Herlighetsriker

Vi har en kjærlig himmelsk Fader som vil se at vi mottar enhver velsignelse og enhver fordel som våre egne ønsker og valg tillater.

Medlemmer av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige blir ofte spurt: “Hvordan er deres kirke forskjellig fra andre kristne kirkesamfunn?” Blant svarene vi gir, er fylden av Jesu Kristi lære. Fremst blant denne læren er det faktum at vår himmelske Fader elsker alle sine barn så høyt at han ønsker at vi alle skal leve i et herlighetsrike for evig. Videre ønsker han at vi skal bo hos ham og hans Sønn Jesus Kristus for evig. Hans plan gir oss læresetningene og muligheten til å ta de valg som vil sikre oss den fremtid og det liv vi velger.

I.

Fra nyere åpenbaring vet vi at den endelige fremtid for alle som lever på jorden, ikke er den utilstrekkelige oppfatning av himmelen for de rettferdige og evige lidelser i helvete for resten. Guds kjærlige plan for sine barn omfatter denne virkeligheten, undervist av vår Frelser Jesus Kristus: “I min Fars hus er det mange rom.”1

Den åpenbarte læren i den gjenopprettede Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige lærer oss at alle Guds barn – med unntak som er for begrenset til å overveie her – til slutt vil arve ett av tre herlighetsriker, der selv det laveste “overgår all forstand”.2 Etter en periode hvor de ulydige lider for sine synder, en lidelse som forbereder dem til det som skal følge, vil alle oppstå og gå videre til vår Herre Jesu Kristi endelige dom. Der vil vår kjærlige Frelser, som, blir vi undervist, “forherliger Faderen og frelser alle hans henders gjerninger”,3 sende alle Guds barn til et av disse herlighetsrikene i henhold til de ønsker som er tilkjennegitt gjennom deres valg.

En annen unik lære og praksis i Den gjenopprettede kirke er de åpenbarte bud og pakter som gir alle Guds barn det hellige privilegium å kvalifisere seg til den høyeste herlighetsgrad i Det celestiale rike. Dette høyeste bestemmelsesstedet – opphøyelse i Det celestiale rike – er Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Helliges fokus.

Fra nyere åpenbaring har siste dagers hellige denne unike forståelsen av Guds plan for lykke for sine barn. Denne planen begynner med vårt liv som ånd før vi ble født, og den åpenbarer hensikten og betingelsene for vår valgte reise i jordelivet og vårt ønskede bestemmelsessted etterpå.

II.

Vi vet fra nyere åpenbaring at “alle riker er gitt en lov”4, og at det herlighetsrike vi mottar i Den endelige dom, bestemmes av lovene vi velger å følge på vår jordiske reise. Ifølge denne kjærlige planen er det flere riker – mange rom – slik at alle Guds barn vil arve et herlighetsrike hvis lover de komfortabelt kan “tåle”.

Når vi beskriver hva slags natur og krav hvert av de tre rikene i Faderens plan har, begynner vi med det høyeste, som er fokuset for de guddommelige bud og ordinanser Gud har åpenbart gjennom Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige. I den “celestiale” herlighet5 er det tre nivåer,6 hvorav det høyeste er opphøyelse i Det celestiale rike. Dette er boligen til dem “som har mottatt av hans fylde og hans herlighet”, derfor er de “guder, ja, Guds sønner [og døtre]”7 og “[bor] i Guds nærvær og hans Kristi nærhet evindelig og alltid”.8 Gjennom åpenbaring har Gud åpenbart de evige lover, ordinanser og pakter som må overholdes for å utvikle de guddommelige egenskapene som er nødvendige for å realisere dette guddommelige potensialet. Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige fokuserer på disse fordi hensikten med denne gjenopprettede kirke er å forberede Guds barn til frelse i den celestiale herlighet og nærmere bestemt, til opphøyelse i dens høyeste grad.

Guds plan, grunnlagt på evig sannhet, krever at opphøyelse bare kan oppnås ved trofasthet mot paktene i et evig ekteskap mellom en mann og en kvinne i det hellige tempel,9 hvilket ekteskap til syvende og sist vil være tilgjengelig for alle de trofaste. Dette er grunnen til at vi underviser at “kjønn er en grunnleggende del av enkeltmenneskets førjordiske, jordiske og evige identitet og hensikt”.10

En unikt verdifull lære for å hjelpe oss å forberede oss til evig liv er familieerklæringen fra 1995.11 Dens erklæringer tydeliggjør kravene som forbereder oss til å bo med Gud Faderen og hans Sønn Jesus Kristus. De som ikke fullt ut forstår Faderens kjærlige plan for sine barn, vurderer kanskje ikke denne familieerklæringen som noe mer enn en foranderlig erklæring om retningslinjer. Tvert imot bekrefter vi at familieerklæringen, som er grunnfestet på ugjenkallelig doktrine, definerer de jordiske familierelasjonene hvor den viktigste delen av vår evige utvikling kan finne sted.

Apostelen Paulus beskriver de tre herlighetsgradene, og sammenligner dem med solens, månens og stjernenes herlighet.12 [I engelsk oversettelse av Bibelen] nevner han det høyeste “celestiale” og det andre “terrestriale”.13 Han nevner ikke det laveste, men en åpenbaring til Joseph Smith tilføyde dens navn: “telestiale”.14 En annen åpenbaring beskriver også hva slags personer som skal tildeles hver av disse herlighetsrikene. De som ikke velger “[å] adlyde et celestialt rikes lov”15, vil arve et annet herlighetsrike, lavere enn det celestiale, men tilpasset lovene de har valgt og komfortabelt kan “tåle”. Det engelske ordet abide, (tåle) som er så vanlig i Skriftene, betyr en sikker plassering.16 For eksempel er de i det terrestriale rike – som kan sammenlignes med den populære oppfatningen av himmelen – “de som mottar av Sønnens nærvær, men ikke av Faderens fylde”.17 De var “jordens hederlige mennesker som ble forblindet ved menneskers list”,18 men som ikke var “tapre i Jesu vitnesbyrd”.19

Den avslørende beskrivelsen av dem som blir tildelt det laveste av herlighetsrikene, det telestiale, er “den som ikke kan … tåle en terrestrial herlighet”.20 Det beskriver dem som forkaster Frelseren og ikke har fulgt noen guddommelige grenser i sin adferd. Dette er riket hvor de ugudelige får bo, etter at de har lidd for sine synder. Disse er beskrevet i nyere åpenbaring som “de som ikke mottok Kristi evangelium og heller ikke Jesu vitnesbyrd …

Disse er de som er løgnere og trollmenn og horkarer, de som driver hor og enhver som elsker og taler løgn.”21

President Russell M. Nelson skrev nylig om de tre herlighetsrikene med sitt profetiske syn: “Jordelivet er knapt et nanosekund sammenlignet med evigheten. Men for et avgjørende nanosekund det er! Tenk nøye på hvordan det fungerer: I dette livet får du velge hvilke lover du er villig til å adlyde – de som tilhører Det celestiale rike, eller det terrestriale eller det telestiale – og derfor, i hvilket herlighetsrike du vil leve evig. For en plan! Det er en plan som fullstendig respekterer din handlefrihet.”22

III.

Apostelen Paulus underviste at Herrens læresetninger og bud ble gitt slik at vi alle kan oppnå “aldersmålet for Kristi fylde”.23 Denne prosessen krever langt mer enn å tilegne seg kunnskap. Det er ikke engang nok å være overbevist om evangeliet. Vi må handle slik at vi blir omvendt av det. I motsetning til annen forkynnelse, som lærer oss å vite noe, utfordrer Jesu Kristi evangelium oss til å bli noe.

Fra slike læresetninger slutter vi at Den endelige dom ikke bare er en evaluering av alle gode og onde handlinger – hva vi har gjort. Den er basert på den endelige følge av våre handlinger og tanker – hva vi har blitt. Vi gjør oss kvalifisert til evig liv gjennom en omvendelsesprosess. Slik det brukes her, innebærer dette ordet med mange betydninger en betydelig forandring av vår natur. Det er ikke nok for noen bare å utføre de ytre handlingene. Budene, ordinansene og paktene i evangeliet er ikke en liste over innskudd som settes inn på en konto i himmelen. Jesu Kristi evangelium er en plan som viser oss hvordan vi kan bli det vår himmelske Fader ønsker at vi skal bli.24

IV.

På grunn av Jesus Kristus og hans forsoning, kan vi, når vi kommer til kort i dette liv, omvende oss og vende tilbake til paktens sti som fører til det vår himmelske Fader ønsker for oss.

Mormons bok lærer oss at “dette liv er den tid menneskene har til å forberede seg til å møte Gud”.25 Men denne utfordrende begrensningen til “dette liv” ble gitt en håpefull sammenheng (i hvert fall til en viss grad for noen personer) ved det Herren åpenbarte til president Joseph F. Smith, som nå er nedtegnet i Lære og pakter kapittel 138. “Jeg så,” skrev profeten, “at de trofaste eldster i denne evangelieutdeling når de forlater jordelivet, fortsetter sitt arbeide med å forkynne omvendelsens og forløsningens evangelium gjennom Guds Enbårne Sønns offer blant dem som er i mørke og under syndens trelldom i den store verden hvor de dødes ånder befinner seg.

De døde som omvender seg, vil bli forløst ved å adlyde ordinansene i Guds hus.

Og etter at de har sonet straffen for sine overtredelser og er vasket rene, skal de motta en belønning i overensstemmelse med sine gjerninger, for de er arvinger til frelse.”26

I tillegg vet vi at Tusenårsriket, de tusen år som følger Frelserens annet komme, vil være en tid for å utføre de nødvendige ordinanser for dem som ikke har mottatt dem i sitt jordiske liv.27

Det er mye vi ikke vet om de tre store periodene i frelsesplanen og deres forhold til hverandre: (1) den førjordiske åndeverden, (2) jordelivet og (3) det neste liv. Men vi kjenner til disse evige sannhetene: “Selv om frelse er en individuell sak, er opphøyelse en familiesak.”28 Vi har en kjærlig himmelsk Fader som vil se at vi mottar enhver velsignelse og enhver fordel som våre egne ønsker og valg tillater. Vi vet også at han ikke vil tvinge noen inn i et beseglingsforhold mot deres vilje. Velsignelsene ved et beseglet forhold er sikret for alle som holder sine pakter, men aldri ved å tvinge et beseglet forhold på en annen person som er uverdig eller uvillig.

Mine kjære brødre og søstre, jeg vitner om at disse ting er sanne. Jeg vitner om vår Herre Jesus Kristus, “[vår] tros opphavsmann og fullender”,29 hvis forsoning, under vår himmelske Faders plan, gjør det hele mulig. I Jesu Kristi navn. Amen.