Generalkonferanse
Ønsker du å være lykkelig?
Generalkonferansen oktober 2023


Ønsker du å være lykkelig?

Hold dere på paktens sti. Deres liv vil bli lettere, lykkeligere og fylt med glede.

Ønsker du å være lykkelig? Hva gjør deg ulykkelig? President Russell M. Nelson sa: “Hvis du ønsker å være ulykkelig, bryt budene – og aldri omvend deg. Hvis du ønsker glede, hold deg på paktens sti.”1 Er det ikke enkelt å være lykkelig? Bare inngå pakter og hold dem. La oss se på noen ting som kan hjelpe oss å holde oss på paktens sti og gjøre oss lykkelige.

1. Hva er paktens sti?

I følge eldste Dale G. Renlund sikter “begrepet paktens sti til en rekke pakter hvorved vi kommer til Kristus og knytter oss til ham. Gjennom dette paktsbåndet har vi tilgang til hans evige kraft. Stien begynner med tro på Jesus Kristus og omvendelse, etterfulgt av dåp og å motta Den hellige ånd.”2 Vi fornyer disse paktene hver gang vi tar del i nadverden.

Fra og med dåpspakten inngår vi flere pakter gjennom hele vårt liv. Eldste Renlund sa videre: “Paktens sti fører til tempelets ordinanser, som for eksempel tempelbegavelsen. Begavelsen er Guds gave som består av hellige pakter som knytter oss mer fullstendig til ham.”3

2. Er du på paktens sti?

Noen ganger når vi inngår pakter, holder vi dem ikke. Hvordan kan du vende tilbake til paktens sti når dette skjer? La meg gi noen eksempler på å vende tilbake til paktens sti.

For litt over en måned siden fikk jeg et brev fra en hjemvendt misjonær som hadde virket sammen med oss. Han sa: “Den siste tiden har vært vanskelig. Den daglige kampen mot angst og depresjon har tynget meg, og det er veldig vanskelig. Jeg føler meg alene og ulykkelig. Jeg har bedt om veiledning fra vår himmelske Fader om fred og trøst i hva jeg kan gjøre for å kjempe mot vanskelighetene … Mens jeg ba, følte jeg Åndens tilskyndelse som fortalte meg at jeg måtte betale tiende i sin helhet … Jeg følte Ånden så sterkt, og jeg følte umiddelbart trangen til å gjøre det. Med et ønske om å gjøre det, følte jeg tilskyndelsen om at ‘hvis du betaler tiende, vil alt ordne seg’. Jeg strever fortsatt med å finne fred, men jeg har et vitnesbyrd om vår Frelser, og at jeg ved min lydighet kan føle og finne den fred jeg leter etter i mitt hjerte og sinn. Jeg har nylig bestemt meg for å komme tilbake til Kirken og søke Ånden i alt jeg gjør.”

Nå går det veldig bra med ham. Du kan også be vår himmelske Fader om fred, men svaret kan bli annerledes enn det du forventer at det vil bli. Så lenge du søker å kjenne Frelseren og be til vår himmelske Fader, vil han gi deg et svar som er tilpasset deg.

President Thomas S. Monson underviste:

“Den største lekse vi kan lære i jordelivet, er at når Gud taler og vi adlyder, vil vi alltid gjøre det som er riktig.”4

“Når vi holder budene, blir vårt liv lykkeligere, mer givende og mindre komplisert. Våre utfordringer og problemer vil være lettere å bære, og vi vil motta [Guds] lovede velsignelser.”5

Da jeg ble kalt som biskop, var det i den vanskeligste tiden i mitt liv. Jeg var en ung far i begynnelsen av 30-årene, men jeg var i økonomiske vanskeligheter på grunn av utfordringer i familien. Jeg kunne ikke finne noen løsning, og jeg trodde utfordringene aldri ville ta slutt. Jeg var utmattet økonomisk og følelsesmessig. Jeg begynte også å tvile på min åndelige styrke. Det var i denne vanskelige tiden at stavspresidenten ga meg kallet. Jeg tok likevel imot kallet, selv om det var vanskelig.

Min hustru hadde også et intervju med stavspresidenten, men hun kunne ikke si ja, og hun sa ikke nei heller, men begynte å gråte. Hun gråt hele uken og spurte vår himmelske Fader: “Hvorfor nå?” og “Kjenner du virkelig hver enkelt?” Hun fikk ikke noe svar, men jeg ble oppholdt som biskop søndagen etter. Hun stilte ikke vår himmelske Fader disse spørsmålene lenger, men støttet meg i mitt kall i seks år.

På den søndagen jeg ble avløst, hørte min hustru en røst mens hun mottok nadverden. Røsten hvisket til henne: “Fordi det var for vanskelig for deg å gå, kalte jeg ham som biskop for å holde deg og gå for deg.” Da hun så tilbake på de siste seks årene, innså hun at alle de mange utfordringene som syntes å være uendelige, nå var blitt løst underveis.

Vi lærte at når vi tror det ikke er et godt tidspunkt for oss å motta et kall, kan det være den tiden vi trenger dette kallet mest. Når som helst Herren ber oss om å tjene i et hvilket som helst kall, enten det er et lettere eller tyngre kall, ser han våre behov. Han gir oss den styrke vi trenger og har velsignelser klar til å bli utøst over oss når vi trofast tjener.

Det er mange andre ting som distraherer oss fra å holde oss på paktens sti. Uansett hva det er, er det aldri for sent å vende vårt hjerte til vår himmelske Fader for å få hjelp. Eldste Paul V. Johnson underviste oss: “Når vi følger Satan, gir vi ham makt. Når vi følger Gud, gir han oss kraft.”6

Kong Benjamin i Mormons bok vitner: “Og videre skulle jeg ønske dere ville tenke på hvor velsignet og lykkelige de er som holder Guds befalinger. For se, de blir velsignet i alle ting, både timelig og åndelig, og hvis de holder trofast ut til enden, blir de mottatt i himmelen for å bo med Gud i en lykkelig tilstand som aldri tar slutt.”7

3. Hvordan kan det å holde pakter med Gud gjøre deg lykkelig?

Min hustru sier at ekteskapet vårt setter oss i åk sammen, og på grunn av det kan hun gjøre ting hun ikke kunne gjøre før. Helt siden hun var ung, har hun for eksempel hatt vanskelig for å gå ut i mørket, men det er ikke vanskelig lenger fordi jeg går med henne. Hun er lav og kan ikke nå de høye hyllene med mindre hun bruker en stol eller stige, men jeg kan nå tingene på de høye hyllene for henne fordi jeg er høyere enn henne. Å påta oss Frelserens åk er slik. Når vi setter oss i åk med ham, kan vi gjøre ting vi ikke kunne gjøre på egenhånd fordi han kan gjøre det vi ikke kan gjøre selv.

Eldste David A. Bednar sa: “Å inngå og holde hellige pakter setter oss i åk sammen med vår Herre Jesus Kristus. I bunn og grunn kaller Frelseren oss til å stole på og trekke sammen med ham, selv om vår beste innsats ikke er lik og ikke kan sammenlignes med hans. Når vi stoler på og trekker lasten sammen med ham på reisen gjennom jordelivet, er hans åk virkelig gagnlig og hans byrde lett.”8

President Nelson har også undervist:

“Å sette dere i åk sammen med Frelseren betyr at dere har tilgang til Hans styrke og forløsende kraft.”9

“Belønningen for å holde pakter med Gud er himmelsk kraft – kraft som styrker oss til å motstå våre prøvelser, fristelser og hjertesorg bedre. Denne kraften letter vår vei. De som etterlever Jesu Kristi høyere lover, har tilgang til hans høyere kraft.”10

“Å holde pakter gjør faktisk livet lettere! Enhver som inngår pakter i døpefonter og i templer – og holder dem – har økt tilgang til Jesu Kristi kraft.”11

Mine kjære brødre og søstre, ønsker dere å være lykkelige? Hold dere på paktens sti. Deres liv vil bli lettere, lykkeligere og fylt med glede. Vår Frelser innbyr oss: “Kom til meg, alle som strever og har tungt å bære, og jeg vil gi dere hvile.”12 Han er den levende Kristus. Han bærer våre byrder og gjør vårt liv lettere. I Jesu Kristi navn. Amen.