Generalkonferanse
Åndens tilskyndelser
Generalkonferansen oktober 2023


Åndens tilskyndelser

Den hellige ånds stadige ledsagelse er en av de største åndelige gaver som siste dagers hellige nyter.

Innledning

Nylig fokuserte sportsverdenen på kvinnenes FIFA VM i 2023, arrangert av Australia og New Zealand. Idrettsutøvere i verdensklasse kom fra mer enn 200 nasjonale lag fra hele verden, viste sin utholdenhet, hengivenhet, sitt talent og sin idrettsglede da de konkurrerte om fotballverdenens høyeste utmerkelse.

Vi imponeres over utøvere i en rekke idretter og andre disipliner som oppnår det høyeste nivået i sitt slag. Vi snakker om deres gudgitte talenter eller gaver. Dette innbefatter dem som er begavet innen dans, turn, musikk, kunst, drama, matematikk, vitenskap og mer. Enhver slik person viser gudgitte gaver som så blir foredlet og slipt av et helt liv med hardt arbeid, studium og øvelse. Gudgitte gaver skaper begavede mennesker.

Utøvelse av åndelige gaver

Sett gjennom evangeliets linse, begaver Gud sine barn med mange åndelige gaver, og gjør dem til åndelig begavede mennesker. Paktslojale medlemmer av Kirken skjenkes Åndens gaver, som omfatter gaven et vitnesbyrd om Jesus Kristus som vår Frelser, Den hellige ånds gave, troens gave til å helbrede og bli helbredet, dømmekraftens gave, gaven å motta mirakler og visdommens og kunnskapens gaver.1 Herren oppfordrer oss til oppriktig å søke de beste gaver, også åndelige gaver. Han gir åndelige gaver for å velsigne oss og for å bruke til å velsigne andre.2

Når vi vender tilbake til vår analogi om begavede utøvere, er det viktig å huske at en gave alene ikke skaper en mester. Selv om man har ekstraordinære naturlige talenter, er det ved møysommelig og krevende øvelse og innsats at utøvere lutrer og finpusser sitt håndverk for å nå sitt høyeste nivå av kunstnerskap. Til og med de gaver som mottas og pakkes ut, ledsages ofte av de fryktede ordene: “Noe montering kreves”.

På samme måte har jeg sett at det er en læringskurve forbundet med åndelige gaver. Å utøve åndelige gaver krever åndelig øvelse. “Å ha Den hellige ånds veiledning i ditt liv krever åndelig arbeid. Dette arbeidet omfatter inderlig bønn og konsekvent skriftstudium. Det innbefatter også å holde dine pakter og Guds bud … Det innbefatter verdig deltagelse i nadverden hver uke.”3

Hva er fruktene av å utøve åndelige gaver? De innbefatter tilskyndelser fra Ånden som hjelper oss å møte våre daglige behov og viser oss hva vi skal gjøre og si og velsignelser av fred og trøst. Når vi lytter og handler ifølge åndelige tilskyndelser, foredler Den hellige ånd våre evner til langt mer enn det vi kan gjøre på egenhånd. Disse dyrebare åndelige gavene vil hjelpe oss på alle områder av livet.4

Den hellige ånds stadige ledsagelse er en av de største åndelige gaver som siste dagers hellige nyter.

Hvor viktig er denne gaven? President Russell M. Nelson besvarte dette spørsmålet kategorisk da han erklærte: “I tiden fremover vil det ikke være mulig å overleve åndelig uten Den hellige ånds veiledende, rettledende, trøstende og konstante innflytelse.”5

Hvordan innby og gjenkjenne Åndens tilskyndelser

I løpet av min tjenestegjerning har jeg funnet en universell lengsel blant alle om å vite hvordan de kan innby og gjenkjenne Den hellige ånds tilskyndelser. Åndens tilskyndelser er svært personlige og kommer på forskjellige måter. Vi er imidlertid velsignet ved å ha profeters ord, både fra fordums og nyere tid, som gir oss verdifull innsikt om hvordan vi kan motta rettledning fra Ånden.

La meg legge frem fire veiledende prinsipper som kan være til hjelp for deg når det gjelder å innby og gjenkjenne Åndens tilskyndelser.

Stå på hellige steder

Det første er å stå på hellige steder.6 Jeg deltok nylig på åpent hus i Tokyo Japan tempel. Responsen på formelle invitasjoner sendt til både media og VIP-gjester overgikk forventningene. Hundrevis deltok på disse guidede tempelomvisningene. Gjestene ble dypt rørt av tempelets skjønnhet, herunder mønstre og motiver med dype, tradisjonelle japanske forbindelser. Enda mer gripende var den ærbødige og respektfulle reaksjonen gjestene hadde da forfedrenes ordinanser ble beskrevet i rom hvor de skulle finne sted. Men mest hjertevarmende var Åndens påvirkning.

Et slikt øyeblikk med en fremtredende offentlig embedsmann er fortsatt etset inn i mitt sinn. Etter et øyeblikks meditativ stillhet i det celestiale rom, følelsesmessig og dypt rørt, hvisket han i øret mitt: “Selv luften jeg puster inn i dette rommet, føles annerledes.” Jeg innså at han prøvde å beskrive Den hellige ånds nærvær, som virkelig dveler på hellige steder. Hvis du håper å føle Ånden, vær på et sted hvor Ånden lett kan dvele.

Våre templer og hjem er de helligste av disse innviede stedene. I dem innbyr og gjenkjenner vi Ånden lettere. Andre hellige steder omfatter møtehus, Seminar-bygninger og Institutt, Kirkens historiske steder og besøkssentre. Stå på hellige steder.

Stå sammen med hellige mennesker

For det annet: Stå sammen med hellige mennesker. Jeg skal beskrive dette andre veiledende prinsippet med et annet minne.

Jeg kommer aldri til å glemme da jeg deltok på en andakt som ble holdt på en populær idrettsarena. Vanligvis var denne arenaen full av bråkete fans som heiet på sitt hjemmelag, og kanskje til og med hånet motstanderen. Men denne kvelden var stemningen ganske annerledes. Arenaen var full av tusenvis av unge mennesker som var forsamlet for å hedre og feire profeten Joseph Smiths liv. Deres ærbødige, stillferdige tone, takknemlighet og bønnfylte hjerter fylte arenaen med Den hellige ånds nærvær. Jeg kunne bokstavelig talt se det i ansiktene deres. Det var Den hellige ånds gave i handling, som bekreftet vitnesbyrdene som ble båret om Joseph Smith og gjengivelsen av evangeliet.

Ånden kan ikke hindres i å være til stede ved en samling hellige mennesker. Hvis du håper å føle Ånden, vær sammen med mennesker som Ånden lett kan dvele ved. Frelseren sa det på denne måten: “Hvor to eller tre er samlet i mitt navn, der er jeg midt iblant dem.”7 Til dere unge: Overvei deres samlinger av hellige mennesker, quorumer og klasser, FSY og Seminar, menighets- og stavsaktiviteter – til og med menighetskor. Velg å være sammen med mennesker og dra til steder hvor det finnes rettferdighet. Finn deres styrke i antall. Finn gode venner. Vær gode venner. Gi hverandre støtte, hvor enn dere er. Stå sammen med hellige mennesker.

Bær vitnesbyrd om hellige sannheter

For det tredje: Bær vitnesbyrd om hellige sannheter så ofte du kan. Trøsteren deler alltid sin røst når vi vitner med vår røst. Ånden bærer vitnesbyrd for både den som snakker og den som lytter.

Jeg husker at jeg en gang tok en 45-minutters taxitur i New York City. Etter å ha hatt en god samtale om evangeliet med sjåføren på veien til flyplassen, betalte jeg henne og forberedte meg til å gå ut av taxien. Da innså jeg at jeg ikke hadde båret vitnesbyrd om det jeg hadde delt. Jeg stoppet opp, bar et enkelt kort vitnesbyrd som innbød Ånden og bragte tårer i begges øyne.

Når du søker og benytter anledninger til å dele ditt vitnesbyrd med andre, vil du skape øyeblikk til selv å gjenkjenne Ånden.

Lytt til Den hellige ånd

Det siste prinsippet er å lytte til Den hellige ånd. Han kan være vår konstante ledsager, men han snakker i udefinerbare, stille toner. Profeten Elias oppdaget at Herrens røst ikke var i vinden, jordskjelvet eller ilden men var “en stille susing”.8 Det er “ikke tordenens røst”, men snarere “en lav røst som [er] fullkomment mild likesom en hvisken”, og likevel kan den “[trenge] inn i selve sjelen”.9

President Boyd K Packer sa: “Ånden vekker ikke vår oppmerksomhet ved å rope eller riste i oss med tung hånd. Den hvisker. Den kjærtegner oss så mildt at vi kanskje ikke føler den i det hele tatt.”10 Jeg har lagt merke til at noen ganger er hans røst så udefinerbar, eller jeg er så opptatt at en av mine kjære hører den for meg. Det har vært mange ganger at Den hellige ånds tilskyndelser har kommet til meg gjennom min hustru Lesa. Rettferdige foreldre eller ledere kan også motta inspirert veiledning for deg.

Støyen, bråket og striden som er utbredt i verden, kan overmanne lave og stillferdige tilskyndelser fra Den hellige ånd. Finn et stille sted, et hellig sted hvor du kan søke å motta rettledning fra Ånden.

Noen advarende ord

Når du overveier disse prinsippene for å innby og gjenkjenne Ånden, kan du overveie følgende advarende veiledning.11

Bekreft dine åndelige tilskyndelser. Tilskyndelser fra Ånden vil for eksempel samsvare med Skriftene og levende profeters læresetninger.

Vær sikker på at følelsene du får er i samsvar med ditt oppdrag. Med mindre du er kalt ved riktig myndighet, gis du ikke tilskyndelser fra Ånden til å råde eller korrigere andre.

Åndelige saker kan ikke påtvinges. Du kan utvikle en holdning og et miljø som innbyr Ånden, og du kan forberede deg selv, men du kan ikke diktere hvordan eller når inspirasjon kommer. Vær tålmodig og stol på at du vil motta det du trenger når tiden er inne.

Bruk din egen beste dømmekraft. Noen ganger ønsker vi å bli ledet av Ånden i alle ting. Herren ønsker imidlertid ofte at vi skal bruke vår gudgitte intelligens og handle på måter som er i samsvar med vår beste forståelse. President Dallin H. Oaks underviste:

“Et ønske om å bli ledet av Herren er en styrke, men ønsket må ledsages av en forståelse av at vår himmelske Fader overlater mange avgjørelser til oss personlig … Personer som prøver å overlate alle avgjørelser til Herren og ber om åpenbaring for hver eneste avgjørelse, vil snart komme opp i omstendigheter hvor de ber om veiledning uten å få det …

Vi skulle tenke ut saker i vårt eget sinn … Deretter skulle vi be om veiledning og handle ifølge den hvis vi mottar den. Hvis vi ikke mottar veiledning, skulle vi handle etter eget beste skjønn.”12

Avslutning med en oppfordring

Til slutt skulle siste dagers hellige være begavede mennesker som holder pakter. Likevel gjenstår det for hver enkelt av oss å søke å utøve våre åndelige gaver og deretter innby og lære å gjenkjenne Åndens tilskyndelser. Fire veiledende prinsipper for å hjelpe oss i denne avgjørende åndelige bestrebelsen er:

  1. Stå på hellige steder.

  2. Stå sammen med hellige mennesker.

  3. Bær vitnesbyrd om hellige sannheter.

  4. Lytt til Den hellige ånd.

Din evne til å innby og gjenkjenne Åndens tilskyndelser vil utvikle seg et skritt om gangen. “Å bli mer på bølgelengde med Åndens språk er som å lære et annet språk. Det er en gradvis prosess som krever flittig, tålmodig innsats.”13

Idet vi vender tilbake til der vi begynte, husk at som siste dagers hellig er du begavet. Se for deg denne kjente fastesøndagsscenen, som nylig ble beskrevet for meg. Et lite barn som sto på en krakk, var knapt synlig over talerstolen. Hennes far sto ved siden av henne og ga oppmuntring og hjalp med å hviske i øret hennes mens hun stolt fortalte: “Jeg er et Guds barn.”

Det neste vitnesbyrdet som fulgte kom fra en ung voksen som begynte nervøst: “Jeg skulle ønske jeg hadde noen som kunne hviske slik i øret mitt.” Så fikk hun et glimt av inspirasjon og vitnet: “Jeg har noen som hvisker slik i øret mitt – Den hellige ånd!”

Jeg avslutter med en innbydelse spesielt til alle ungdommer! Mange av dere begynner dagen med å stå foran et speil. I morgen, denne uken, i år, alltid, stans opp litt når du ser deg selv i speilet. Tenk for deg selv, eller si høyt hvis du vil: “Oi, se på meg! Jeg er fantastisk! Jeg er et Guds barn! Han kjenner meg! Han er glad i meg! Jeg er begavet – begavet med Den hellige ånd som min stadige ledsager!”

Jeg tilføyer mitt vitnesbyrd til deres, begavede siste dagers hellige, om Gud Faderen, Jesus Kristus og Den hellige ånd, som bærer vitnesbyrd om Dem. I Jesu Kristi navn. Amen.