Generalkonferanse
Vær Kristi fredelige etterfølgere
Generalkonferansen oktober 2023


Vær Kristi fredelige etterfølgere

Jeg vitner om at “Kristi fredelige etterfølgere” vil finne personlig fred i dette liv og få en strålende himmelsk gjenforening.

Vi lever i en tid da Kristi fredelige etterfølgere1 opplever unike utfordringer. De som tror på, ydmykt tilber og vitner om Jesus Kristus, har alltid opplevd prøvelser, trengsel og motgang.2 Min hustru Mary og jeg er ikke annerledes. I løpet av de siste årene har vi sett mange av våre nære ungdomsvenner, misjonærledsagere, noens kjære hustru og tidligere arbeidskolleger gå bort, eller, som president Russell M. Nelson har sagt, bli uteksaminert til den andre siden av sløret. Vi har sett noen som vokste opp i tro, gå bort fra paktens sti.

Dessverre mistet vi et barnebarn på 23 år som døde i en tragisk bilulykke. Noen kjære venner, familiemedlemmer og kolleger har også utholdt betydelige helseproblemer.

Hver gang prøvelser rammer, sørger vi og streber etter å bære hverandres byrder.3 Vi sørger over ting som ikke vil bli oppnådd og sanger som ikke vil bli sunget.4 Det skjer vonde ting med gode mennesker på denne jordiske reisen. De ødeleggende brannene på Maui på Hawaii, Sør-Chile og Canada er eksempler på fryktelige hendelser gode mennesker noen ganger står overfor.

Vi leser i Den kostelige perle at Herren åpenbarte åndens evige natur for Abraham. Abraham lærte om vårt førjordiske liv, forutordinasjon, skapelsen, valget av en Forløser og dette jordiske liv, som er menneskets annen prøvestand.5 Frelseren erklærte:

“Vi vil skape en jord hvorpå disse kan bo.

Og vi vil prøve dem ved dette for å se om de vil gjøre alt som Herren deres Gud befaler dem.”6

Nå er vi alle her i den annen prøvestand på vår fremgangsreise mot et herlighetsrike som en del av Guds store plan for frelse og opphøyelse. Vi er velsignet med handlefrihet og underlagt jordelivets prøvelser. Dette er den avsatte tid for oss til å forberede oss til å møte Gud.7 Vi er velsignet med kunnskap om Jesus Kristus og hans rolle i planen. Vi har det privilegium å bli medlemmer av hans gjenopprettede kirke – Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige. Som Kristi fredelige etterfølgere streber vi etter å etterleve hans bud. Det har aldri vært lett for hans etterfølgere. Det var heller ikke lett for Frelseren trofast å utføre sin jordiske misjon.

Skriftene er tydelige, mange vil gi etter for en “spis, drikk og være glad, for i morgen dør vi”-tilnærming.8 Andre ikke-troende trekker seg tilbake til isolerte grupper av likesinnede deltagere som taler for “det neste nye”9 og menneskers filosofier.10 De vet ikke hvor de kan finne sannheten.11

Kristi fredelige etterfølgere følger ingen av stiene. Vi er varme, engasjerte medlemmer av lokalsamfunnene vi bor i. Vi er glad i, deler og innbyr alle Guds barn til å følge Kristi læresetninger.12 Vi følger rådene fra vår kjære profet, president Nelson. Vi velger “en fredsstifters rolle, nå og alltid.”13 Denne inspirerte tilnærmingen er i samsvar med både Skriftene og profetisk rettledning.

I 1829 var den gjenopprettede kirke ennå ikke blitt organisert, og Mormons bok var heller ikke blitt utgitt. En liten gruppe mennesker som strevde, påvirket av Guds ånd, fulgte profeten Joseph Smith. Herren åpenbarte et råd til Joseph Smith for vanskelige tider: “Frykt ikke, lille hjord, gjør godt, la jord og helvete forene seg mot dere, for hvis dere er bygget på min klippe, kan de ikke få overhånd.”14 Han rådet dem også:

“Se hen til meg i enhver tanke, tvil ikke, frykt ikke …

Vær trofaste, hold mine bud, og dere skal arve himmelens rike.”15

Vår himmelske fremtid blir helt klart ikke forandret når vi opplever motgang. I Hebreerne blir vi rådet til følgende: “La oss derfor med frimodighet tre fram for nådens trone, for at vi kan få miskunn, og finne nåde til hjelp i rette tid.”16 Jesus Kristus er “opphav til evig frelse”.17

Jeg elsker Mormons ord, sitert av hans sønn Moroni, som roser “Kristi fredelige etterfølgere … på grunn av deres fredelige vandring blant menneskenes barn.”18

For de av oss i Kirken som streber etter å være Kristi fredelige etterfølgere, venter en lysere dag på oss når vi fokuserer på vår Herre og Frelser Jesus Kristus. Prøvelser er en del av jordelivet og forekommer i alles liv over hele verden. Dette innbefatter store konflikter mellom land og enkeltpersoner.

Kirkens ledere blir ofte spurt: “Hvorfor tillater en rettferdig Gud at vonde ting skjer, og spesielt med gode mennesker?” og “Hvorfor er ikke de som er rettferdige og i Herrens tjeneste, immune mot slike tragedier?”

Vi vet ikke alle svarene. Vi kjenner imidlertid viktige prinsipper som gjør det mulig for oss å møte prøvelser, trengsel og motgang med tro og tillit til en lys fremtid som venter hver av oss. Det finnes ikke noe bedre eksempel i Skriftene med hensyn til å gjennomgå prøvelser enn Herrens ord til Joseph Smith, profeten, mens han satt fengslet i Liberty fengsel.

Herren erklærte blant annet:

“Om helvetes kjever åpner seg på vidt gap for å sluke deg, så vit da, min sønn, at alle disse ting skal gi deg erfaring og være til ditt gode.

Menneskesønnen har gjennomgått mer enn alt dette. Er du større enn ham?

… Frykt ikke for hva mennesket kan gjøre, for Gud skal være med deg evindelig og alltid.”19

Det er helt klart: Vi har en Fader i himmelen som kjenner og elsker oss personlig og forstår vår lidelse fullkomment. Hans Sønn, Jesus Kristus, er vår Frelser og Forløser.

President Russell M. Nelson og president M. Russell Ballard har begge sterkt understreket betydningen av den nye andre utgaven av Forkynn mitt evangelium.20 Jeg deler deres entusiasme. Denne nye utgaven, som forsterker hellig skrift, erklærer kraftfullt:

“I sitt sonoffer påtok Jesus Kristus seg våre smerter, lidelser og skrøpeligheter. På grunn av dette vet han ‘i kjødet hvordan han skal hjelpe sitt folk i forhold til deres skrøpeligheter’ (Alma 7:12; se også vers 11). Han innbyr: ‘Kom til meg’, og når vi gjør det, gir han oss hvile, håp, styrke, perspektiv og helbredelse (Matteus 11:28; se også vers 29–30).

Når vi stoler på Jesus Kristus og hans forsoning, kan han hjelpe oss å utholde våre prøvelser, sykdommer og vår smerte. Vi kan fylles av glede, fred og trøst. Alt som er urettferdig i livet kan rettes opp gjennom Jesu Kristi forsoning.”21

Vi kan med glede være Kristi fredelige etterfølgere.

Vår Faders plan for sine barns lykke innbefatter ikke bare et førjordisk og et jordisk liv, men også muligheten til et evig liv, herunder en stor og strålende gjenforening med dem vi har mistet. All urett vil bli rettet opp, og vi vil se med fullkommen klarhet og feilfritt perspektiv og forståelse.

Kirkens ledere har sammenlignet dette perspektivet med noen som kommer midt inne i et skuespill på tre akter.22 De som mangler kunnskap om Faderens plan, forstår ikke hva som skjedde i første akt (eller foruttilværelsen) og formålene som ble klarlagt der. Heller ikke forstår de den avklaring og løsning som kommer i tredje akt, som er den strålende oppfyllelsen av Faderens plan.

Mange forstår ikke at i hans kjærlige og omfattende plan vil de som helt uforskyldt synes å stille svakere, i siste instans ikke bli påvirket.23

Skriftene er tydelige: Kristi fredelige etterfølgere som er rettferdige, følger Frelseren og holder hans bud, vil bli velsignet. Et av de viktigste skriftstedene for dem som er rettferdige, uavhengig av deres situasjon i livet, er en del av kong Benjamins tale til sitt folk. Han lover at de som trofast holder budene, blir velsignet i alle ting i dette liv og “blir mottatt i himmelen for å bo med Gud i en lykkelig tilstand som aldri tar slutt.”24

Vi erkjenner at nesten alle av oss har opplevd fysiske og åndelige stormer i vårt liv, noen overveldende. En kjærlig Fader i himmelen og hans Sønn Jesus Kristus, som er leder for sin gjenopprettede kirke, har gitt oss Skriftene og profeter til å forberede oss, advare oss mot farer og gi oss veiledning for å forberede og beskytte oss. Noen retningslinjer krever umiddelbar handling, og noen gir beskyttelse mange år inn i fremtiden. Herrens forord til Lære og pakter, kapittel 1, formaner oss til å “gi akt på profetenes ord”.25

Kapittel 1 advarer oss også: “Bered dere, bered dere til det som skal komme.”26 Herren sørger for at hans folk får anledning til å forberede seg til de utfordringer de vil møte.

Herren ga en mektig åpenbaring til president Brigham Young i Winter Quarters den 14. januar 1847.27 Denne åpenbaringen er et klassisk eksempel på at Herren forbereder folk til det som skal komme. De trofaste hellige hadde begynt sin utvandring til et fristed blant fjellene i Saltsjødalen. De hadde bygget Nauvoo tempel og mottatt hellige frelsende ordinanser. De hadde blitt drevet ut av Missouri, og deres forfølgere hadde drevet dem ut av Nauvoo i en forferdelig vinter. Åpenbaringen til Brigham ga praktiske råd om hvordan de skulle forberede seg til utvandringen. Herren la spesiell vekt på å ta vare på de fattige, enkene, de farløse og familiene til dem som tjenestegjorde i Mormonbataljonen, mens hovedgruppen av hellige fortsatte på sin farefulle reise.

I tillegg til å gi andre råd om å leve rettferdig, understreket Herren to prinsipper som fortsatt gjelder i vår tid.

For det første oppfordret ham dem til å “[prise] Herren med sang, med musikk, med dans og med en bønn full av lovprisning og takksigelse.”28

For det annet sa Herren: “Hvis du er sørgmodig, påkall Herren din Gud i oppriktighet så din sjel kan glede seg.”29

Disse to formaningene er gode råd for vår egen tid. Liv som er fulle av lovprisning, musikk og takksigelse blir unikt velsignet. Å være glad og stole på himmelsk hjelp gjennom bønn er en mektig måte å være Kristi fredelige etterfølgere på. Å strebe etter alltid å være ved godt mot, bidrar til å unngå å bli nedbøyd i ånden.

Den siste linjen i en innsiktsfull salme formidler det ultimate svaret på vakkert vis: “Jorden har sorger, men himlen har råd.”30

Som en Herren Jesu Kristi apostel vitner jeg om at “Kristi fredelige etterfølgere” vil finne personlig fred i dette liv og få en strålende himmelsk gjenforening. Jeg bærer et fast vitnesbyrd om Frelserens guddommelighet og realiteten av hans forsoning. Han er vår Frelser og Forløser. I Jesu Kristi navn. Amen.