Generalkonferanse
Overvinn verden og finn hvile
Generalkonferansen oktober 2022


Overvinn verden og finn hvile

Finn hvile fra denne verdens intensitet, usikkerhet og kvaler ved å overvinne verden gjennom deres pakter med Gud.

Mine kjære brødre og søstre, jeg er takknemlig for å kunne tale til dere på denne strålende sabbatsmorgenen. Dere er hele tiden i mine tanker. Jeg beundrer måten dere trår til på når dere ser andre i nød. Jeg står forundret over troen og vitnesbyrdet dere utviser om og om igjen. Jeg gråter over deres hjertesorg, skuffelser og bekymringer. Jeg er glad i dere. Jeg forsikrer dere om at vår himmelske Fader og hans Sønn, Jesus Kristus, elsker dere. De er inderlig klar over deres omstendigheter, deres godhet, deres behov og deres bønner om hjelp. Om og om igjen ber jeg om at dere må føle Deres kjærlighet til dere.

Det er helt avgjørende å oppleve Deres kjærlighet, ettersom det virker som om vi daglig blir truffet av urovekkende nyheter. Dere har kanskje hatt dager da dere ønsket at dere kunne ta på pysjamasen, krølle dere sammen i en ball og be noen om å vekke dere når uroen er over.

Men mine kjære brødre og søstre, det ligger så mange fantastiske ting foran oss. I tiden fremover vil vi se de største tilkjennegivelser av Frelserens kraft som verden noensinne har sett. Fra nå av og til han vender tilbake “med kraft og stor herlighet”,1 vil han skjenke utallige privilegier, velsignelser og mirakler til de trofaste.

Likevel lever vi nå i det som utvilsomt er en svært komplisert tid i verdens historie. Kompleksiteten og utfordringene gjør at mange føler seg overveldet og utmattet. Tenk imidlertid på en nylig hendelse som kan kaste lys over hvordan dere og jeg kan finne hvile.

Under åpent hus i Washington D.C. tempel nylig, var et medlem av åpent hus-komiteen vitne til en innsiktsfull utveksling da han ledsaget flere fremtredende journalister gjennom tempelet. På en eller annen måte havnet en ung familie sammen med denne medieomvisningen. En journalist fortsatte å spørre om en tempelbesøkendes “reise” når han eller hun beveger seg gjennom tempelet. Han ønsket å vite om tempelreisen er et symbol på utfordringene på en persons reise gjennom livet.

En ung gutt i familien fikk med seg denne samtalen. Da turgruppen kom inn i et begavelsesrom, pekte gutten på alteret, hvor mennesker kneler for å inngå pakter med Gud, og sa: “Å, det er fint. Her er et sted hvor folk kan hvile på sin tempelreise.”

Jeg tviler på at gutten visste hvor dyp hans observasjon var. Han hadde sannsynligvis ingen anelse om den direkte forbindelsen mellom det å inngå en pakt med Gud i tempelet og Frelserens praktfulle løfte:

“Kom til meg, alle som strever og har tungt å bære, og jeg vil gi dere hvile!

Ta mitt åk på dere og lær av meg … så skal dere skal finne hvile for deres sjeler.

For mitt åk er gagnlig, og min byrde er lett.”2

Kjære brødre og søstre, jeg sørger over dem som forlater Kirken fordi de føler at medlemskapet krever for mye av dem. De har ennå ikke oppdaget at det å inngå og holde pakter faktisk gjør livet lettere! Enhver som inngår pakter i dåpsbassenger og i templer – og holder dem – har økt tilgang til Jesu Kristi kraft. Vær så snill å grunne på denne fantastiske sannheten!

Belønningen for å holde pakter med Gud er himmelsk kraft – kraft som styrker oss til å motstå våre prøvelser, fristelser og hjertesorg bedre. Denne kraften letter vår vei. De som etterlever Jesu Kristi høyere lover, har tilgang til hans høyere kraft. Dermed er de som overholder pakter berettiget til en spesiell form for hvile som kommer til dem gjennom deres paktsforhold til Gud.

Før Frelseren underkastet seg Getsemanes og Golgatas kvaler, erklærte han til sine apostler: “I verden har dere trengsel. Men vær frimodige! Jeg har overvunnet verden.”3 Deretter oppfordret Jesus hver enkelt av oss til å gjøre det samme da han sa: “Jeg vil at dere skal overvinne verden.”4

Kjære brødre og søstre, mitt budskap til dere i dag er at fordi Jesus Kristus overvant denne falne verden, og fordi han sonet for hver enkelt av oss, kan også dere overvinne denne syndmettede, selvsentrerte og ofte utmattende verden.

Fordi Frelseren, gjennom sin altomfattende forsoning, forløste hver enkelt av oss fra svakhet, feiltrinn og synd, og fordi han opplevde enhver smerte, bekymring og byrde dere noensinne har hatt,5 da, når dere virkelig omvender dere og søker hans hjelp, kan dere heve dere over utfordringene i denne nåtidens usikre verden.

Dere kan overvinne verdens åndelige og følelsesmessige utmattende plager, herunder arroganse, stolthet, sinne, umoral, hat, grådighet, sjalusi og frykt. Til tross for distraksjoner og forvrengninger som virvler rundt oss, kan dere finne sann hvile – som betyr lindring og fred – selv midt i deres mest krevende problemer.

Denne viktige sannheten tilskynder til tre grunnleggende spørsmål:

For det første, hva vil det si å overvinne verden?

For det annet, hvordan gjør vi det?

Og for det tredje, hvordan vil det å overvinne verden velsigne vårt liv?

Hva vil det si å overvinne verden? Det vil si å overvinne fristelsen til å bry seg mer om det som er av denne verden enn det som er av Gud. Det vil si å stole mer på Kristi lære enn menneskers filosofier. Det vil si å fryde seg over sannhet, fordømme bedrag og å bli “Kristi ydmyke etterfølgere”.6 Det vil si å velge å avstå fra alt som driver Ånden bort. Det vil si å være villig til å “forsake” selv våre favorittsynder.7

Å overvinne verden vil absolutt ikke si å bli fullkommen i dette liv, og det vil heller ikke si at problemene deres på magisk vis vil forsvinne – fordi de ikke vil det. Og det vil heller ikke si at dere fortsatt ikke vil gjøre feil. Men å overvinne verden vil si at deres motstandsdyktighet mot synd vil øke. Deres hjerte vil bløtgjøres etter hvert som deres tro på Jesus Kristus øker.8 Å overvinne verden vil si å vokse til å elske Gud og hans elskede Sønn mer enn dere elsker noen eller noe annet.

Hvordan kan vi så overvinne verden? Kong Benjamin lærte oss hvordan. Han sa at “det naturlige mennesket er en fiende av Gud” og vil alltid være det, “med mindre det føyer seg etter Den hellige ånds tilskyndelser og avlegger det naturlige menneske og blir en hellig gjennom den Herre Kristi forsoning.”9 Hver gang dere søker etter og følger Åndens tilskyndelser, hver gang dere gjør noe godt – ting som “det naturlige menneske” ikke vil gjøre – overvinner dere verden.

Å overvinne verden er ikke en hendelse som foregår på en dag eller to. Det skjer gjennom et helt liv når vi gjentatte ganger omfavner Kristi lære. Vi utvikler tro på Jesus Kristus ved å omvende oss daglig og holde pakter som gir oss kraft. Vi holder oss på paktens sti og blir velsignet med åndelig styrke, personlig åpenbaring, økende tro og englers betjening. Etterlevelse av Kristi lære kan frembringe den kraftigste dydige syklus, som skaper åndelig momentum i vårt liv.10

Når vi streber etter å etterleve Jesu Kristi høyere lover, begynner vårt hjerte og vår natur å forandre seg. Frelseren løfter oss over denne falne verdens tiltrekning ved å velsigne oss med større nestekjærlighet, ydmykhet, generøsitet, vennlighet, selvdisiplin, fred og hvile.

Dere tenker kanskje at dette høres mer ut som hardt åndelig arbeid enn hvile. Men her er den store sannhet: Selv om verden insisterer på at makt, eiendeler, popularitet og kjødets lyster bringer lykke, gjør de ikke det! Det kan de ikke! Det de produserer, er ingenting annet enn en hul erstatning for “hvor velsignet og lykkelige de er som holder Guds befalinger”.11

Sannheten er at det er mye mer utmattende å søke lykke der dere aldri kan finne den! Men når dere setter dere i åk med Jesus Kristus og gjør det åndelige arbeidet som kreves for å overvinne verden, har han, og han alene, kraft til å løfte dere over denne verdens tiltrekning.

Så, hvordan vil det å overvinne verden velsigne vårt liv? Svaret er tydelig: Å inngå et paktsforhold til Gud binder oss til ham på en måte som gjør alt ved livet lettere. Ikke misforstå meg: Jeg sa ikke at det å inngå pakter gjør livet lett. Dere kan faktisk forvente motstand, fordi motstanderen ønsker ikke at dere skal oppdage Jesu Kristi kraft. Men å sette dere i åk sammen med Frelseren betyr at dere har tilgang til Hans styrke og forløsende kraft.

Bilde
President Ezra Taft Benson

Jeg gjentar president Ezra Taft Bensons viktige læresetning: “Menn og kvinner som overlater sitt liv til Gud, vil oppdage at han kan gjøre langt mer ut av deres liv enn de selv kan. Han vil gi dem større glede, utvide deres syn, gjøre deres sinn levende,… oppløfte deres ånd, mangfoldiggjøre deres velsignelser, gi dem flere muligheter, trøste deres sjel, gi dem venner og gi dem fred.”12

Disse uforlignelige privilegiene følger dem som søker himmelens støtte for å hjelpe dem å overvinne denne verden. I denne hensikt gir jeg medlemmer av hele Kirken det samme oppdrag som jeg ga våre unge voksne i mai i år. Jeg oppfordret dem da – og jeg ber dere innstendig nå – om å ta ansvar for deres eget vitnesbyrd om Jesus Kristus og hans evangelium. Arbeid for det. Gi det næring slik at det vil vokse. Gi det sannhet. Ikke forurens det med ikke-troende menns og kvinners falske filosofier. Når dere gjør den kontinuerlige styrkingen av deres vitnesbyrd om Jesus Kristus til deres høyeste prioritet, kan dere se etter mirakler i deres liv.13

Min bønn til dere i dag er at dere må finne hvile fra denne verdens intensitet, usikkerhet og kvaler ved å overvinne verden gjennom deres pakter med Gud. La ham få vite gjennom deres bønner og deres handlinger at dere mener alvor med hensyn til å overvinne verden. Be ham opplyse deres sinn og sende den hjelp dere trenger. Skriv ned hver dag de tanker som kommer til dere når dere ber. Følg så flittig opp. Tilbring mer tid i tempelet og prøv å forstå hvordan tempelet lærer dere å heve dere over denne falne verden.14

Som jeg har sagt tidligere, er Israels innsamling det viktigste arbeidet som foregår på jorden i dag. Et avgjørende element i denne innsamlingen er å forberede et folk som er i stand til, beredt og verdig til å ta imot Herren når han kommer igjen. Et folk som allerede har valgt Jesus Kristus over denne falne verden. Et folk som fryder seg over sin frihet til å velge å etterleve Jesu Kristi høyere, helligere lover.

Jeg kaller på dere, mine kjære brødre og søstre, til å bli dette rettferdige folket. Verdsett og hedre deres pakter fremfor alle andre forpliktelser. Når dere lar Gud råde i deres liv, lover jeg dere større fred, frimodighet, glede og ja, hvile.

Med det hellige apostelembedets kraft som er meg gitt, velsigner jeg dere i deres streben etter å overvinne denne verden. Jeg velsigner dere så dere kan øke deres tro på Jesus Kristus og lære bedre hvordan dere kan trekke på hans kraft. Jeg velsigner dere så dere kan skjelne mellom sannhet og villfarelse. Jeg velsigner dere så dere kan bry dere mer om det som er av Gud enn det som hører denne verden til. Jeg velsigner dere så dere kan se behovene til menneskene rundt dere og styrke dem dere er glad i. Fordi Jesus Kristus overvant denne verden, kan dere det også. Dette vitner jeg om i Jesu Kristi hellige navn. Amen.