Generalkonferanse
Hjelp til de fattige og nødlidende
Generalkonferansen oktober 2022


Hjelp til de fattige og nødlidende

Jesu Kristi Kirke er forpliktet til å tjene de trengende, og den er også forpliktet til å samarbeide med andre i denne innsatsen.

Brødre og søstre, vår kjære president Russell M. Nelson vil tale til oss senere på dette møtet. Han har bedt meg om å være første taler.

Mitt emne i dag handler om hva Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige og dets medlemmer gir til og gjør for de fattige og nødlidende. Jeg vil også tale om lignende bistand fra andre gode mennesker. Å gi til de trengende er et prinsipp i alle abrahamittiske religioner og i andre også.

For noen måneder siden rapporterte Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige for første gang omfanget av vårt verdensomspennende humanitærarbeid.1 I 2021 var våre utbetalinger til de trengende i 188 land over hele verden totalt 906 millioner dollar – nesten en milliard dollar. I tillegg arbeidet våre medlemmer frivillig i over 6 millioner timer for samme sak.

Disse tallene er naturligvis en ufullstendig rapport om det vi gir og bidrar med. De tar ikke med de personlige tjenestene våre medlemmer gir individuelt når de yter omsorgstjeneste til hverandre i kalte stillinger og frivillig tjeneste, medlem til medlem. Og vår rapport for 2021 nevner ikke hva våre medlemmer gjør individuelt gjennom utallige veldedige organisasjoner som ikke formelt er knyttet til vår kirke. Jeg begynner med disse.

I 1831, mindre enn to år etter at den gjenopprettede kirke ble organisert, ga Herren denne åpenbaringen for å veilede dens medlemmer og, tror jeg, alle hans barn over hele verden:

“For se, det er ikke tjenlig at jeg befaler i alle ting, for den som må befales i alle ting, er en doven og ikke en klok tjener, derfor får han ingen lønn …

Sannelig sier jeg, menneskene skulle arbeide ivrig for en god sak, og gjøre mange ting av egen fri vilje og tilveiebringe mye rettferdighet.

For de har kraften i seg til å handle som de vil, og hvis menneskene gjør godt, skal de på ingen måte miste sin lønn.”2

I mer enn 38 år som apostel, og over 30 år med yrkesmessig arbeid, har jeg sett mye generøs innsats fra organisasjoner og personer av den typen som denne åpenbaringen beskriver som “en god sak” og som “tilveiebringe[r] mye rettferdighet”. Det finnes utallige eksempler på slik humanitærtjeneste over hele verden, utenfor våre egne grenser og utenfor vår felles kunnskap. Når jeg tenker på dette, tenker jeg på profeten i Mormons bok, kong Benjamin, hvis preken omfattet denne evige sannheten: “Når dere er i deres medmenneskers tjeneste, er dere jo i deres Guds tjeneste.”3

Mye velferd og humanitærtjeneste for våre medmennesker blir undervist og praktisert av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige og av oss som dens medlemmer. Vi faster for eksempel i begynnelsen av hver måned og bidrar med minst verdien av tilsvarende uspiste måltider for å hjelpe de trengende i våre egne forsamlinger. Kirken yter også enorme bidrag til humanitærhjelp og andre tjenester over hele verden.

Til tross for alt som vår kirke gjør direkte, utføres det meste av humanitærtjenesten for Guds barn over hele verden av personer og organisasjoner som ikke har noen formell tilknytning til vår kirke. Som en av våre apostler uttalte: “Gud bruker mer enn ett folk for å fullføre sitt store og strålende verk … Det er for omfattende, for vanskelig for bare ett folk.”4 Som medlemmer av den gjenopprettede Kirke må vi være mer oppmerksomme på og mer takknemlige for andres tjeneste.

Jesu Kristi Kirke er forpliktet til å tjene de trengende, og den er også forpliktet til å samarbeide med andre i denne innsatsen. Vi ga nylig en stor gave til Verdens matvareprogram i FN. Over de mange tiårene med vårt humanitærarbeid skiller to organisasjoner seg ut som viktige samarbeidspartnere: Prosjekter med Røde Kors og Røde Halvmåne i dusinvis av land har gitt Guds barn avgjørende hjelp under naturkatastrofer og konflikter. På samme måte har vi en lang historie om å yte hjelp i samarbeid med Catholic Relief Services. Disse organisasjonene har lært oss mye om bistand i verdensklassen.

Vi har også hatt fruktbare samarbeid med andre organisasjoner, herunder Muslim Aid, Water for People og IsraAID, for å nevne noen. Selv om hver humanitærorganisasjon har sine egne spesialområder, deler vi det felles mål om å lindre lidelse blant Guds barn. Alt dette er en del av Guds verk for sine barn.

Nyere åpenbaring lærer oss at vår Frelser Jesus Kristus er “det sanne lys som opplyser hvert menneske som kommer til verden”.5 Slik er alle Guds barn opplyst for å tjene ham og hverandre etter beste evne.

Mormons bok lærer oss at “alt som innbyr og lokker til å gjøre godt og til å elske Gud og til å tjene ham, [er] inspirert av Gud.”6

Videre:

“For se, Kristi Ånd er gitt til alle mennesker, så de kan skjelne godt fra ondt. Derfor forteller jeg dere hvordan dere skal dømme, for alt som innbyr til å gjøre godt og tilskynder til å tro på Kristus, kommer ved Kristi kraft og gave …

Og nå, mine brødre … dere kjenner det lys dere kan dømme ved, nemlig Kristi lys.”7

Her er noen eksempler på at Guds barn hjelper andre Guds barn med deres grunnleggende behov for mat, medisinsk behandling og undervisning:

For ti år siden startet Kandharis, en mann og en hustru som tilhører sikhene i De forente arabiske emirater, en bemerkelsesverdig, personlig innsats for å fø de sultne. Gjennom Guru Nanak Darbar Sikh tempel serverer de for tiden over 30 000 vegetarmåltider hver helg til alle som kommer inn døren, uavhengig av religion eller rase. Dr. Kandhari forklarer: “Vi tror at alle er ett. Vi er barn av én Gud, og vi er her for å tjene menneskeheten.”8

Å gi medisinsk behandling og tannlegebehandling til de trengende er et annet eksempel. I Chicago møtte jeg en syrisk-amerikansk intensivlege, dr. Zaher Sahloul. Han er en av MedGlobals grunnleggere. De organiserer medisinske fagfolk for å bidra frivillig med sin tid, sine ferdigheter, kunnskap og lederskap for å hjelpe andre i kriser, som for eksempel i krigen i Syria, hvor dr. Sahloul risikerte sitt liv for å gi medisinsk behandling til sivile. MedGlobal og lignende organisasjoner (herunder mange siste dagers hellige fagfolk) viser at Gud beveger troende fagfolk til å gi fattige over hele verden nødvendig bistand.9

Mange uselviske Guds barn er involvert i undervisning, også over hele verden. Et godt eksempel, kjent for oss gjennom vår humanitærinnsats, er aktiviteten til en mann kjent som Herr Gabriel, som har vært flyktning fra forskjellige konflikter ved flere anledninger. Han så nylig at hundretusener av flyktningbarn i Øst-Afrika trengte hjelp for å holde sitt håp i live og sine sinn aktive. Han organiserte andre lærere blant flyktningene i det de kalte “treskoler”, der barna ble samlet til klasser i skyggen av et tre. Han ventet ikke på at andre skulle organisere eller lede, men ledet personlig innsatser som har gitt læringsmuligheter til tusenvis av barn i barneskolealder i stressende år med fordrivelse.

Disse tre eksemplene betyr naturligvis ikke at alt som er sagt eller gjort av organisasjoner eller enkeltpersoner som hevder å være gode eller av Gud, virkelig er det. Disse eksemplene viser at Gud inspirerer mange organisasjoner og enkeltpersoner til å gjøre mye godt. Den viser også at flere av oss skulle anerkjenne andres gode gjerninger og støtte dem når vi har tid og midler til å gjøre det.

Her er noen eksempler på tjeneste som Kirken støtter, og som våre medlemmer og andre gode mennesker og organisasjoner også støtter med individuelle bidrag i form av tid og penger:

Jeg begynner med religionsfrihet. Når vi støtter den, tjener vi våre egne interesser, men også andre religioners interesser. Som vår første president, Joseph Smith, underviste: “Vi fordrer rett til å dyrke Den Allmektige Gud i overensstemmelse med vår egen samvittighet, og innrømmer alle mennesker den samme rett. La dem tilbe hva som helst, hvor som helst og på hvilken som helst måte de ønsker.”10

Andre eksempler på den gjenopprettede Kirkens humanitærarbeid og annen hjelp som også støttes frivillig av våre medlemmer, er våre velkjente skoler, høyskoler og universiteter og våre mindre kjente, men nå publiserte store bidrag for å hjelpe dem som lider ved ødeleggelser og omplassering på grunn av naturkatastrofer som tornadoer og jordskjelv.

Andre veldedige aktiviteter som våre medlemmer støtter ved sine frivillige bidrag og innsats, er for mange til å nevne, men jeg vil nevne disse for å antyde deres variasjon og betydning: å bekjempe rasisme og andre fordommer, forskning på hvordan å forebygge og kurere sykdommer, hjelpe funksjonshemmede, støtte musikkorganisasjoner og forbedre moralske og fysiske omgivelser for alle.

All humanitærinnsats i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige forsøker å følge et rettferdig folks eksempel slik det er beskrevet i Mormons bok: “Og slik, i sine heldige omstendigheter sendte de ikke bort noen som var nakne eller som var sultne eller som var tørste eller som var syke eller manglet pleie … [de var] gavmilde mot alle, både gammel og ung, både trell og fri, både mann og kvinne, enten de var utenfor kirken eller i kirken.”11

Jeg vitner om Jesus Kristus, hvis lys og Ånd veileder alle Guds barn i å hjelpe de fattige og nødlidende over hele verden. I Jesu Kristi navn. Amen.