Generalkonferanse
Bygg et liv som er motstandsdyktig mot djevelen
Generalkonferansen oktober 2022


Bygg et liv som er motstandsdyktig mot djevelen

Jeg ber om at vi må fortsette å bygge vårt liv etter planene og de tekniske spesifikasjonene i den guddommelige plan som er forfattet av vår himmelske Fader.

I årenes løp har vi fra denne vakre talerstolen ved Konferansesenteret mottatt storartede råd, inspirasjon, undervisning og åpenbaring. I noen tilfeller har talerne benyttet sammenligninger knyttet til sine kunnskaps- og erfaringsområder for å illustrere et prinsipp i Jesu Kristi evangelium tydelig og kraftfullt.

På denne måten har vi for eksempel lært om fly og flyvninger der et lite første avvik kan føre oss til et sted langt fra vårt opprinnelige bestemmelsessted.1 På denne måten har vi også lært fra en sammenligning av vårt fysiske hjertes funksjon med den mektige forandringen i hjertet som kreves for å respondere på Herrens oppfordring om å følge ham.2

Denne gangen vil jeg ydmykt legge til en sammenligning inspirert av et område innen min forberedelse til et yrke. Jeg henviser til sivilingeniørverdenen. Fra begynnelsen av mine universitetsstudier drømte jeg om den dagen da jeg ville oppfylle kravene for å være kvalifisert til å følge undervisningen som skulle lære meg å konstruere bygninger og andre strukturer som skulle kunne anses som “anti-seismiske”.

Endelig kom dagen til første time om dette emnet. De første ordene fra professoren var: “Dere er sikkert ivrige etter å ta fatt på dette kurset og lære å konstruere anti-seismiske strukturer,” noe mange av oss ivrig nikket på hodet til. Så sa professoren: “Jeg beklager å måtte fortelle dere at dette ikke er mulig, for jeg kan ikke lære dere hvordan man konstruerer en bygning som er imot, som er ‘anti-’ eller som motsetter seg jordskjelv. Dette er meningsløst,” sa han, “fordi jordskjelv vil finne sted uansett, enten vi liker det eller ei.”

Så tilføyde han: “Det jeg kan lære dere, er hvordan dere kan konstruere strukturer som er seismisk motstandsdyktige, strukturer som kan motstå kreftene som utløses av et jordskjelv, slik at strukturen forblir stående uten å lide noen alvorlig skade, og deretter kan fortsette å tilby den tjeneste den hadde blitt planlagt for.”

Ingeniøren gjør beregningene som indikerer dimensjonene, egenskapene og særtrekkene til grunnvollene, pilarene, bjelkene, betongplatene og andre strukturelle elementer som skal utformes. Disse resultatene blir overført til planer og tekniske spesifikasjoner, som må følges strengt av byggherren for at arbeidet skal materialisere seg og dermed oppfylle formålet det ble utarbeidet og skal bygges for.

Selv om det har gått mer enn 40 år siden den første leksjonen i seismisk motstandsteknikk, husker jeg nøyaktig øyeblikket da jeg begynte å få en dypere og mer fullstendig forståelse av den avgjørende betydningen av at dette konseptet ville være tilstede i de strukturer jeg ville konstruere i mitt fremtidige yrkesliv. Ikke bare det, men enda viktigere, at det ville være permanent tilstede i oppbyggelsen av mitt eget liv og hos dem jeg kunne utøve positiv innflytelse på.

Hvor velsignet vi er som kan stole på kunnskapen om frelsesplanen som ble skapt av vår himmelske Fader, å ha Jesu Kristi gjengitte evangelium og å stole på levende profeters inspirerte veiledning! Alle de forut nevnte utgjør de guddommelig utformede “planene” og de “tekniske spesifikasjonene” som lærer oss klart hvordan vi kan bygge et lykkelig liv, et liv som er motstandsdyktig mot synd, motstandsdyktig mot fristelser, motstandsdyktig mot angrep fra Satan, som desperat prøver å forpurre vår evige fremtid om å være sammen med vår himmelske Fader og sammen med vår kjære familie.

Frelseren selv ble i begynnelsen av sin tjenestegjerning “overlatt til å bli fristet av djevelen”.3 Men Jesus kom seirende ut fra den store prøvelsen. Hvordan tjente det ham å ha en anti-Satan- eller anti-fristelseholdning? Det som fikk Jesus til å gå seirende ut av disse svært vanskelige stundene, var hans åndelige forberedelse, som gjorde det mulig for ham å være i en tilstand der han kunne motstå motstanderens fristelser.

Hva var noen av faktorene som hjalp Frelseren å være forberedt på dette avgjørende øyeblikket?

For det første hadde han fastet i 40 dager og 40 netter, en faste som må ha vært ledsaget av konstant bønn. Så selv om han var fysisk svak, var ånden hans veldig sterk. Selv om vi heldigvis ikke blir bedt om å faste så lenge, men bare i 24 timer og én gang i måneden, gir faste oss åndelig styrke og forbereder oss til å motstå dette livets prøvelser.

For det annet, i beretningen om fristelsene Frelseren ble utsatt for, ser vi at han alltid svarte Satan med Skriftene i sitt sinn, siterte dem og anvendte dem i riktig øyeblikk.

Da Satan fristet ham til å gjøre stener om til brød slik at han kunne stille sulten etter sin lange faste, sa Herren til ham: “Det står skrevet: Mennesket lever ikke av brød alene, men av hvert ord som går ut av Guds munn.”4 Så, da Herren var på tempelets øverste hjørne, prøvde djevelen å friste ham til å vise sin makt, hvorpå Herren svarte med myndighet: “Det står også skrevet: Du skal ikke friste Herren din Gud.”5 Og på Satans tredje forsøk svarte Herren: “Det står skrevet: Herren din Gud skal du tilbe, og ham alene skal du tjene.”6

Et jordskjelv setter sitt merke også på bygninger som er riktig konstruert og bygget, som for eksempel noen sprekker, falne møbler eller tak og knuste vinduer. Men denne velkonstruerte og godt bygde bygningen vil oppfylle sin hensikt med å beskytte dens beboere, og etter noen reparasjoner vil den gjenvinne sin opprinnelige tilstand.

På lignende vis kan motstanderens anslag også forårsake “sprekker” eller en delvis skade i vårt liv, til tross for vår innsats for å bygge livet i henhold til den fullkomne guddommelige utformingen. Disse “sprekkene” kan tilkjennegi seg ved tristhet eller anger for å ha begått noen feiltrinn og for ikke å ha gjort alt perfekt, eller for å føle at vi ikke er så gode som vi ønsker å være.

Men det som virkelig er relevant, er at etter å ha fulgt de guddommelig utformede planene og spesifikasjonene, det vil si Jesu Kristi evangelium, står vi fremdeles. Vårt livs struktur har ikke blitt rasert på grunn av motstanderens innsats eller vanskelige situasjoner som vi har måttet møte. I stedet er vi klare til å gå videre.

Gleden som er lovet i Skriftene som hensikten med vår eksistens7, skulle ikke forstås som at vi ikke vil ha noen vanskeligheter eller sorger, at vi ikke vil ha noen “sprekker” som konsekvenser av fristelser, motgang eller selve prøvelsene i vårt jordeliv.

Denne gleden har å gjøre med Nephis perspektiv på livet da han sa: “Jeg har i løpet av mine dager opplevd mange lidelser, men har likevel vært rikt begunstiget av Herren alle mine dager.”8 Alle sine dager! Selv de dager Nephi led under sine egne brødres manglende evne til å forstå og deres forkastelse, selv da de bandt ham fast på skipet, selv den dagen da hans far, Lehi, døde, selv da Laman og Lemuel ble dødsfiender av hans folk. Selv i disse vanskelige dagene følte Nephi seg rikt begunstiget av Herren.

Vi kan ha fred i vissheten om at Herren aldri vil tillate oss å bli fristet utover det vi kan motstå. Alma oppfordrer oss til å “alltid våke og be så [vi] ikke blir fristet mer enn [vi] kan tåle, og således være ledet av Den hellige ånd, og bli ydmyke, saktmodige, medgjørlige, tålmodige, fulle av kjærlighet og all langmodighet”.9

Det samme prinsippet kan anvendes på livets prøvelser. Ammon minner oss på Herrens ord: “Gå … og bær deres plager med tålmodighet, og jeg vil gi dere fremgang.”10

Herren gir oss alltid hjelp når vi møter motgang, fristelse, manglende evne til å forstå, skrøpeligheter og til og med død. Han har sagt: “Og nå, sannelig sier jeg dere, og det jeg sier til én, sier jeg til alle, vær ved godt mot, mine barn, for jeg er midt iblant dere, og jeg har ikke forlatt dere.”11 Han vil aldri svikte oss.

Jeg ber om at vi må fortsette å bygge vårt liv etter planene og de tekniske spesifikasjonene i den guddommelige plan som er forfattet av vår Fader og oppnås gjennom vår Frelser Jesus Kristus. Derfor, på grunn av den nåde som når oss gjennom vår Frelsers forsoning, vil vi lykkes med å bygge et liv som er motstandsdyktig mot synd, motstandsdyktig mot fristelse og styrket til å utholde de triste, vanskelige tidene i vårt liv. Og videre vil vi være i en tilstand der vi har tilgang til alle velsignelser som loves oss gjennom vår Faders og vår Frelsers kjærlighet. I Jesu Kristi navn. Amen.