Generalkonferanse
I dag
Generalkonferansen oktober 2022


I dag

Vår levende profet gjør sin del for å oversvømme jorden med Mormons bok. Vi må følge hans ledelse.

Mine kjære brødre og søstre. I Mormons bok brukes uttrykket “i dag”1 gjentatte ganger til å rette oppmerksomheten mot råd, løfter og læresetninger. Kong Benjamin formante folket i sin siste tale: “[Hør] mine ord som jeg skal tale til dere i dag … åpne deres ører så dere kan høre, og deres hjerter så dere kan forstå, og deres sinn så Guds mysterier kan utfoldes for deres blikk.”2 Generalkonferansen er en lignende setting. Vi kommer for å høre råd “i dag”, slik at vi “alltid [kan være] pålitelige”3 angående Herren og hans evangelium. Det jeg føler sterkt for “i dag” er betydningen av å fornye vårt engasjement for Mormons bok, som Joseph Smith kalte “den mest korrekte av alle jordens bøker”.4

Bilde
Eldste Rasbands eksemplar av Mormons bok

Jeg holder her et eksemplar av Mormons bok. Dette er min gamle 1970-utgave, og den er dyrebar for meg. Den ser brukt og slitt ut, men ingen annen bok er like viktig for mitt liv og mitt vitnesbyrd som denne. Ved å lese den, fikk jeg et vitnesbyrd ved Ånden om at Jesus Kristus er Guds Sønn,5 at han er min Frelser,6 at disse Skriftene er Guds ord7 og at evangeliet er gjengitt.8 Disse sannhetene hviler dypt i meg. Som profeten Nephi sa: “Min sjel fryder seg over de ting som er av Herren.”9

Bilde
Eldste Rasband sammen med sin misjonspresident og eldste Hanks

Fra venstre til høyre: Eldste Ronald A. Rasband, ung misjonær; president Harold Wilkinson, president for Øst-statene misjon; og eldste Marion D. Hanks, generalautoritet-sytti.

Her er bakgrunnshistorien. Som ung misjonær tok jeg imot rådet fra eldste Marion D. Hanks, som besøkte oss i Øst-statene misjon. Han var tidligere president for Den britiske misjon, og to av hans misjonærer er på forhøyningen i dag: mine kjære brødre, eldste Jeffrey R. Holland og eldste Quentin L. Cook.10 Akkurat som han gjorde med sine misjonærer i England, utfordret han oss til å lese et umerket eksemplar av Mormons bok minst to ganger. Jeg tok fatt på oppgaven. Den første gangen jeg leste, skulle jeg markere eller understreke alt som pekte på eller vitnet om Jesus Kristus. Jeg brukte en rød blyant, og jeg understreket mange skriftsteder. Den andre gangen, sa eldste Hanks, skulle vi fremheve evangeliets prinsipper og læresetninger, og denne gangen brukte jeg blått til å markere skriftstedene. Jeg leste Mormons bok to ganger, som foreslått, og så to ganger til, og brukte gult og svart for å markere skriftsteder som skilte seg ut for meg.11 Som dere ser, gjorde jeg mange merknader.

Bilde
Merket eksemplar av Mormons bok

Det var mye mer ved min lesning enn bare å markere skriftsteder. For hver gang jeg leste Mormons bok fra perm til perm, ble jeg fylt med dyp kjærlighet til Herren. Jeg følte et dypt rotfestet vitnesbyrd om sannheten av hans læresetninger og hvordan de gjelder “i dag”. Denne boken passer til sin tittel “Enda et vitnesbyrd om Jesus Kristus”.12 Med dette studiet og det åndelige vitnesbyrdet som ble mottatt, ble jeg en Mormons bok-misjonær og en Jesu Kristi disippel.13

“I dag” er en av de største Mormons bok-misjonærene president Russell M. Nelson. Da han nylig var kalt til apostel, holdt han et foredrag i Accra i Ghana.14 Tilstede var det prominente personer, blant dem en afrikansk stammekonge, som han snakket med gjennom en tolk. Kongen studerte Bibelen på alvor og elsket Herren. Etter president Nelsons bemerkninger ble han kontaktet av denne kongen, som spurte på fullkommen engelsk: “Hvem er du egentlig?” President Nelson forklarte at han var en ordinert Jesu Kristi apostel.15 Kongens neste spørsmål var: “Hva kan du lære meg om Jesus Kristus?”16

President Nelson tok Mormons bok og slo opp i 3 Nephi 11. Sammen leste president Nelson og kongen Frelserens preken til nephittene: “Se, jeg er Jesus Kristus som profetene vitnet om skulle komme til verden … Jeg er verdens lys og liv.”17

President Nelson ga kongen det eksemplaret av Mormons bok, og kongen svarte: “Du kunne ha gitt meg diamanter eller rubiner, men ingenting er mer dyrebart for meg enn denne ytterligere kunnskapen om Herren Jesus Kristus.”18

Det er ikke et enkeltstående eksempel på hvordan vår kjære profet deler Mormons bok. Han har gitt eksemplarer av Mormons bok til hundrevis av mennesker, og bærer alltid sitt vitnesbyrd om Jesus Kristus. Når president Nelson møter gjester, presidenter, konger, statsoverhoder og ledere i næringslivet og organisasjoner og fra forskjellige trossamfunn, enten ved Kirkens hovedkvarter eller på deres egne steder, presenterer han ærbødig denne boken med åpenbart skrift. Han kunne gitt dem så mange innpakkede ting med sløyfer som kunne stått på et bord eller skrivebord eller i skap som et minne om besøket hans. I stedet gir han det som er mest dyrebart for ham, langt utover rubiner og diamanter, slik stammekongen beskrev.

“Sannhetene i Mormons bok,” har president Nelson sagt, “har kraft til å helbrede, trøste, restituere, hjelpe, styrke og oppmuntre vår sjel.”19 Jeg har sett på når disse eksemplarene av Mormons bok har blitt svært godt mottatt av dem som har mottatt dem fra vår Guds profet. Det kunne ikke finnes noen større gave.

Bilde
President Nelson sammen med førstedamen i Gambia

Nylig hadde han et møte med førstedamen i Gambia på kontoret sitt, og ga henne ydmykt en Mormons bok. Han stoppet ikke der. Han åpnet dens sider for å lese sammen med henne, for å undervise og vitne om Jesus Kristus, hans forsoning og hans kjærlighet til alle Guds barn – overalt.

Vår levende profet gjør sin del for å oversvømme jorden med Mormons bok.20 Men han kan ikke åpne flomslusene alene. Vi må følge hans ledelse.

Inspirert av hans eksempel har jeg prøvd ydmykt og mer inderlig å dele Mormons bok med andre.

Bilde
Eldste Rasband sammen med Mosambiks president

Jeg var nylig på oppdrag i Mosambik. Innbyggerne i dette vakre landet strever med fattigdom, dårlig helse, arbeidsledighet, stormer og politisk uro. Jeg hadde æren av å møte landets president, Filipe Nyusi. På hans anmodning ba jeg for ham og hans nasjon. Jeg fortalte ham at vi skulle bygge et Jesu Kristi tempel21 i landet hans. På slutten av vårt besøk ga jeg ham et eksemplar av Mormons bok på portugisisk, hans morsmål. Da han takknemlig tok imot boken, vitnet jeg om håpet og løftet for hans folk, som finnes i Herrens ord på dens sider.22

Bilde
Eldste Rasband sammen med kongen og dronningen av Lesotho

Ved en annen anledning møtte min hustru Melanie og jeg kong Letsie III av Lesotho og hans hustru i deres hjem.23 For oss var høydepunktet under vårt besøk å gi dem et eksemplar av Mormons bok og deretter dele mitt vitnesbyrd. Når jeg tenker tilbake på denne opplevelsen og andre, tenker jeg på et skriftsted i de siste dager: “Fylden av mitt evangelium kunne bli forkynt av de svake og enfoldige til jordens ender og for konger og regenter.”24

Bilde
Eldste Rasband sammen med ambassadør Pandey
Bilde
Kirkens ledere sammen med Hans hellighet, patriark Bartholomeos

Jeg har delt Mormons bok med Indias ambassadør til FN i Genève, Indra Mani Pandey26 og med Hans hellighet, patriark Bartholomeos26 i Den ortodokse kirke og mange andre. Jeg har følt Herrens Ånd med oss når jeg personlig har gitt dem denne “sluttstenen i vår religion”27 og båret mitt vitnesbyrd om Jesus Kristus, hjørnestenen i vår tro.28

Brødre og søstre, dere trenger ikke å dra til Mosambik eller India eller møte konger og herskere for å gi noen denne boken med hellige læresetninger og løfter. Jeg oppfordrer deg, i dag, til å gi en Mormons bok til dine venner og familie, medarbeidere på jobben, fotballtreneren din eller kjøpmannen på markedet. De trenger Herrens ord som finnes i denne boken. De trenger svar på hverdagens spørsmål og om evig liv som kommer. De trenger å vite om paktens sti som er lagt frem for dem og Herrens vedvarende kjærlighet til dem. Det er alt sammen her i Mormons bok.

Når du gir dem en Mormons bok, åpner du deres sinn og hjerte for Guds ord. Du trenger ikke å ha trykte eksemplarer av boken med deg. Du kan enkelt dele den fra mobiltelefonen din fra Skriftene-delen i Evangeliebibliotek-appen.29

Tenk på alle dem som kunne blitt velsignet av å ha evangeliet i sitt liv, og send dem et eksemplar av Mormons bok fra din telefon. Husk å ta med ditt vitnesbyrd og hvordan denne boken har velsignet ditt liv.

Mine kjære venner, som en Herrens apostel, innbyr jeg dere til å følge vår kjære profet, president Nelson, i å oversvømme jorden med Mormons bok. Behovet er så stort. Vi må handle nå. Jeg lover at du vil delta i “det største verk på jorden”, Israels innsamling,30 når du blir inspirert til å nå ut til dem som har blitt “[holdt] borte fra sannheten bare fordi de ikke vet hvor de kan finne den”.31 De trenger ditt vitnesbyrd og vitne om hvordan denne boken har forandret ditt liv og trukket deg nærmere Gud, hans fred32 og hans “budskap om stor glede”.33

Jeg vitner om at Mormons bok etter guddommelig forordning ble forberedt i oldtidens Amerika for å komme frem for å forkynne Guds ord, for å bringe sjeler til Herren Jesus Kristus og hans gjengitte evangelium “i dag”. I Jesu Kristi navn. Amen.

Noter

  1. Se Jakobs bok 2:2–3; Mosiah 2:14, 30; 5:7; Alma 7:15; og mange andre vers i Mormons bok.

  2. Mosiah 2:9.

  3. Alma 53:20.

  4. Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith (2007), 64. Hele Joseph Smiths uttalelse 28. nov. 1841, i råd med De tolv apostler: “Jeg fortalte brødrene at Mormons bok var den mest korrekte av alle jordens bøker, sluttstenen i vår religion, og at et menneske ville komme nærmere Gud ved å følge dens forskrifter enn ved å følge noen annen bok.” Nøkkelhenvisningen til “korrekt” kan tilskrives åpenbaring mottatt i bokens oversettelse og læren som undervises i Mormons bok, som etablerer evangeliets “klare og verdifulle” sannheter bedre enn noen annen bok (se 1 Nephi 13:40).

  5. Se “Den levende Kristus: Apostlenes vitnesbyrd”, en erklæring fra Det første presidentskap og De tolv apostlers quorum, 1. januar 2000: “Som hans rettmessig ordinerte apostler bærer vi vitnesbyrd om at Jesus er den levende Kristus, Guds udødelige Sønn. Han er den store kong Immanuel, som i dag står ved sin Faders høyre hånd. Han er verdens lys, liv og håp. Hans vei er den sti som fører til lykke i dette liv og evig liv i den kommende verden. Gud være lovet for hans guddommelige Sønns uforlignelige gave” (ChurchofJesusChrist.org).

  6. Se Jesaja 49:26; 1 Nephi 21:26; 22:12; Lære og pakter 66:1.

  7. Guds ord finnes i Skriftene. I Mormons bok spurte for eksempel Laman og Lemuel: “Hva betyr jernstangen?” med henvisning til Lehis drøm. Nephi svarte: “Den var Guds ord, og alle som ville lytte til Guds ord og holde fast ved det, skulle aldri gå til grunne. Heller ikke kunne motstanderens fristelser og brennende piler overmanne dem, gjøre dem blinde eller lede dem bort til fortapelse” (1 Nephi 15:23–24).

  8. Se “Gjengivelsen av Jesu Kristi evangeliums fylde – en erklæring til verden ved 200-årsjubileet”, som omfatter følgende: “Vi erklærer at Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige, organisert den 6. april 1830, er gjenopprettelsen av Kristi kirke i Det nye testamente. Denne kirken er forankret i dens hovedhjørnesten, Jesus Kristus, i hans fullkomne liv, hans altomfattende forsoning og bokstavelige oppstandelse. Jesus Kristus har igjen kalt apostler og gitt dem prestedømsmyndighet. Han innbyr oss alle til å komme til ham og hans kirke, til å motta Den hellige ånd, de frelsende ordinanser og til å oppnå varig glede … Vi erklærer med glede at den lovede gjenopprettelsen går fremover gjennom fortsatt åpenbaring. Jorden vil aldri bli den samme igjen, når Gud skal ‘samle alt til ett i Kristus’ (Efeserne 1:10)” (ChurchofJesusChrist.org).

  9. 2 Nephi 4:16.

  10. Se Quentin L. Cook, “Be Not Weary in Well-Doing” (andakt ved Brigham Young University, 24. aug. 2020), speeches.byu.edu; Eliza Smith-Driggs, “This Week on Social: How to Develop a Love for the Lord, Yourself and Others”, Church News, 17. juli 2020, thechurchnews.com.

  11. Tredje lesning, gul: geologi eller geografi; fjerde lesning, svart: historielinjen i Mormons bok.

  12. “Enda et vitnesbyrd om Jesus Kristus” ble lagt til som en undertittel til alle utgaver av Mormons bok. Kirkens ledere gjorde navneendringen for ytterligere å understreke hensikten med boken slik det står på tittelsiden: “Og også for å overbevise jøde og hedning om at Jesus er Kristus, den evige Gud, som åpenbarer seg for alle nasjoner.”

  13. Å være en Jesu Kristi disippel er et uttrykk for vår kjærlighet til ham. Disipler har blitt døpt. De påtar seg Jesu Kristi navn. De streber etter å følge ham ved å omfavne hans egenskaper som beskrevet av apostelen Peter: “Legg nettopp derfor all vinn på at deres tro viser seg i rett liv, og i det rette liv kunnskap, og i kunnskapen selvbeherskelse, og i selvbeherskelsen utholdenhet, og i utholdenheten gudsfrykt, og i gudsfrykten broderkjærlighet, og i broderkjærligheten kjærlighet til alle” (2 Peter 1:5–7) se også Forkynn mitt evangelium – En veiledning i misjonærarbeidet [2019], 121–32).

  14. President Russell M. Nelson, en internasjonalt kjent hjertekirurg før han ble kalt til De tolv apostlers quorum i 1984, holdt en forelesning ved en medisinsk skole i Accra i Ghana i 1986 om hjertekirurgiens historie. Han ble intervjuet senere av media, og forklarte at han var der “som en Herrens tjener for å hjelpe folket å bli bedre borgere, bygge sterke familier, oppnå sann lykke og ha fremgang i landet”. Han vendte tilbake til Accra i Ghana den 16. november 2001 for spadestikkseremonien til Accra Ghana tempel (se “Ground Broken for First Temple in West Africa”, Church News, 24. nov. 2001, thechurchnews.com).

  15. Se Generell håndbok: Tjeneste i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige, 5.1.1.1: “I vår tid kaller Herren menn gjennom Kirkens president til å bli ordinert som apostler og til å virke i De tolv apostlers quorum (se Lære og pakter 18:26–28)” (ChurchofJesusChrist.org).

  16. Se Russell M. Nelson, “Mormons bok: Hvordan ville livet ditt ha vært uten den?”, Liahona, nov. 2017, 60.

  17. 3 Nephi 11:10-11.

  18. Se Russell M. Nelson, “Mormons bok: Hvordan ville livet ditt ha vært uten den?”, 61.

  19. Russell M. Nelson, “Mormons bok: Hvordan ville livet ditt ha vært uten den?”, 62.

  20. Se Moses 7:62.

  21. Beira Mosambik tempel ble bekjentgjort den 4. april 2021 av president Russell M. Nelson. Mer enn en halv million mennesker bor i Beira, som ligger på kysten mot Det indiske hav.

  22. Eksempler på det håp og de løfter som finnes i Mormons bok, er 2 Nephi 31:20; Jakobs bok 4:4–6; Alma 13:28–29; 22:16; 34:41; Ether 12:32; Moroni 7:41; 8:26.

  23. Eldste og søster Rasband møtte kongefamilien den 10. februar 2020, da de var på oppdrag i Afrika for å innvie Durban Sør-Afrika tempel.

  24. Lære og pakter 1:23.

  25. Eldste Rasband møtte ambassadør Indra Mani Pandey, permanent representant for India i FN og andre internasjonale organisasjoner, i Genève mens han var på oppdrag i Interreligiøst forum i Bologna i Italia 17. september 2021.

  26. Eldste Rasband møtte Hans all-hellighet, Den økumeniske patriark Bartholomeos i Den østlige ortodokse kirke, mens han var på oppdrag i Interreligiøst forum i Bologna i Italia 13. september 2021.

  27. Læresetninger – Joseph Smith, 64. En sluttsten er en kileformet sten øverst i en bue som låser de andre stenene sammen. Profeten Joseph beskrev Mormons bok som “sluttstenen i vår religion” på grunn av dens betydning i å forene Kirken gjennom prinsipper og ordinanser. Mormons bok fungerer som en “sluttsten” for medlemmenes liv, og hjelper dem å holde seg trofast på paktens sti.

  28. Se Efeserne 2:19–20. Jesus Kristus er hovedhjørnestenen i vår kirke som bærer hans navn. Akkurat slik det å legge en hjørnesten for tempelet er et symbol på at den viktigste stenen danner hjørnet av grunnvollen til Guds hus, er Jesus Kristus hjørnestenen i vår tro og vår frelse. Han ga sitt liv så vi kunne leve. Det er ingen som er lik ham i styrke, i hensikt eller i kjærlighet.

  29. Du kan dele den fra mobiltelefonen din. Én måte er å åpne Evangeliebibliotek-appen, gå til “Skriftene” og deretter trykke på “Del nå” øverst. Eller fra Mormons bok-appen kan du trykke på “Del”-ikonet, som viser en digital kode som en venn enkelt kan skanne ved hjelp av telefonen sin.

  30. Russell M. Nelson, “Sions ungdom, kom nå alle” (verdensomspennende andakt for ungdom, 3. juni 2018), Hopeofisrael.lds.org. “Den 3. juni 2018 oppfordret president Russell M. Nelson og hans hustru Wendy W. Nelson ungdommene til å ‘verve seg i Herrens ungdomsbataljon’ og ta del i ‘den største utfordringen, den største saken og det største arbeidet på jorden i dag’. Og hva er den største utfordringen? Israels innsamling” (Charlotte Larcabal, “A Call to Enlist and Gather Israel”, New Era, mars 2019, 24).

  31. Lære og pakter 123:12.

  32. Se 2 Nephi 4:27; Mosiah 4:3; 15:18; Alma 46:12.

  33. 1 Nephi 13:37.